METODOLOGIE din 12 august 2013 de organizare şi desfăşurare a examenului de absolvire a cursurilor cu durata de un an la Şcoala Naţională de Pregătire a Agenţilor de Penitenciare Târgu Ocna
CAPITOLUL I: Dispoziţii generale
Art. 1
(1)Prezenta metodologie reglementează organizarea şi desfăşurarea examenului de absolvire pentru elevii care au promovat cursul de formare iniţială pentru obţinerea calificării de "agent de penitenciare" la Şcoala Naţională de Pregătire a Agenţilor de Penitenciare Târgu Ocna.
(2)În prezenta metodologie, cursul de formare iniţială pentru obţinerea calificării de "agent de penitenciare" la Şcoala Naţională de Pregătire a Agenţilor de Penitenciare Târgu Ocna este denumit în continuare curs.
Art. 2
Examenul de absolvire se organizează şi se desfăşoară sub îndrumarea Direcţiei management resurse umane din cadrul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor şi constă în susţinerea probelor prevăzute în prezenta metodologie de absolvire.
CAPITOLUL II: Organizarea examenului de absolvire
Art. 3
(1)La finalizarea anului şcolar, elevii susţin examenul de absolvire în perioada stabilită în Planul de învăţământ al Şcolii Naţionale de Pregătire a Agenţilor de Penitenciare Târgu Ocna.
(2)Pot susţine examenul de absolvire elevii care au fost declaraţi "PROMOVAT" la finalizarea cursului, în conformitate cu prevederile reglementărilor privind organizarea şi desfăşurarea anului şcolar.
Art. 4
(1)Examenul de absolvire constă în susţinerea probelor scrise şi orale pentru verificarea cunoştinţelor şi competenţelor dobândite în domeniul Teorie şi practică penitenciară şi o probă scrisă pentru verificarea cunoştinţelor şi competenţelor dobândite în domeniul Ştiinţe juridice şi socio-umane.
(2)Examenul de absolvire susţinut la Teorie şi practică penitenciară presupune evaluarea cunoştinţelor la următoarele materii:
a)Supravegherea persoanelor private de libertate;
b)Paza locurilor de deţinere;
c)Escortarea persoanelor private de libertate;
d)Evidenţa persoanelor private de libertate.
(3)Examenul de absolvire susţinut la Ştiinţe juridice şi socio-umane presupune evaluarea cunoştinţelor dobândite în domeniile:
a)Drept penal şi procesual penal;
b)Psihologie penitenciară.
(4)Tematica de examen este stabilită în cadrul comisiilor metodice ale catedrelor de Teorie şi practică penitenciară, respectiv Ştiinţe juridice şi socio-umane, în funcţie de specificul calificării de "agent de penitenciare", este aprobată de directorul şcolii şi se afişează la sediul şcolii cu cel puţin 60 de zile înainte de începerea examenului de absolvire.
Art. 5
(1)Examenul de absolvire este coordonat de Comisia centrală de absolvire, numită prin decizie a directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor cu cel puţin 15 zile înainte de începerea acestuia.
(2)Comisia centrală de absolvire are următoarea componenţă:
- preşedinte - un reprezentant al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor sau alt funcţionar public cu statut special din sistemul penitenciar, cu grad de ofiţer;
- vicepreşedinte - directorul sau, după caz, directorul adjunct pentru învăţământ al Şcolii Naţionale de Pregătire a Agenţilor de Penitenciare Târgu Ocna;
- membri - preşedinţii comisiilor pentru verificarea cunoştinţelor;
- secretariat - minimum 3 membri din cadrul Şcolii Naţionale de Pregătire a Agenţilor de Penitenciare Târgu Ocna, dintre care unul este numit secretar şef.
Art. 6
(1)Pentru desfăşurarea probelor scrise şi orale din cadrul examenului de absolvire, prin decizie a directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, la propunerea Şcolii Naţionale de Pregătire a Agenţilor de Penitenciare Târgu Ocna, cu avizul Direcţiei management resurse umane şi al Direcţiei siguranţa deţinerii şi regim penitenciar, se constituie următoarele comisii:
a)Comisia pentru verificarea cunoştinţelor la Teorie şi practică penitenciară;
b)Comisia pentru verificarea cunoştinţelor la Ştiinţe juridice şi socio-umane;
c)Comisia pentru soluţionarea contestaţiilor.
(2)Fiecare comisie pentru verificarea cunoştinţelor are în componenţă un preşedinte şi minimum 2 membri, funcţionari publici cu statut special, specialişti din cadrul Şcolii Naţionale de Pregătire a Agenţilor de Penitenciare Târgu Ocna, Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor sau din unităţile subordonate.
(3)Comisia pentru soluţionarea contestaţiilor are următoarea componenţă:
- preşedinte - un funcţionar public cu statut special, ofiţer din cadrul Şcolii Naţionale de Pregătire a Agenţilor de Penitenciare Târgu Ocna;
- membri - 4 specialişti din cadrul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor şi din unităţile subordonate, organizaţi în două subcomisii, pentru Teorie şi practică penitenciară, respectiv Ştiinţe juridice şi socio-umane, alţii decât membrii comisiilor pentru verificarea cunoştinţelor;
- secretar - un membru al secretariatului Comisiei centrale de absolvire.
Art. 7
(1)În comisii nu se numesc şi nu primesc atribuţii persoanele care au soţul sau soţia, rude ori afini până la gradul IV inclusiv în rândul elevilor.
(2)Fiecare persoană desemnată în comisii semnează o declaraţie pe propria răspundere (anexa nr. 2), în care precizează că nu se află în vreuna dintre situaţiile de incompatibilitate prevăzute la alin. (1) şi că se obligă să respecte normele de conduită prevăzute în anexa nr. 1.
(3)O persoană poate deţine calitatea de membru într-o singură comisie dintre cele prevăzute la art. 6 alin. (1).
Art. 8
(1)Comisia centrală de absolvire are următoarele atribuţii:
a)asigură aplicarea metodologiei de organizare şi desfăşurare a examenului de absolvire;
b)stabileşte baza materială necesară examenului de absolvire;
c)verifică îndeplinirea de către elevi a condiţiilor de participare la examenul de absolvire;
d)elaborează graficul desfăşurării examenului de absolvire în baza prevederilor Planului de învăţământ;
e)organizează elevii în grupe pentru susţinerea probelor de examen şi asigură instruirea acestora privind programul, condiţiile şi regulile de desfăşurare a examenului de absolvire;
f)întocmeşte documentele necesare organizării şi desfăşurării examenului de absolvire, precum şi concluziile privind desfăşurarea acestuia;
g)transmite Direcţiei management resurse umane din Administraţia Naţională a Penitenciarelor documentele privind examenul de absolvire (procesul-verbal final şi concluziile privind desfăşurarea examenului de absolvire), în termen de 10 zile de la finalizarea examenului de absolvire;
h)asigură efectuarea comunicărilor impuse de desfăşurarea examenului de absolvire şi afişarea rezultatelor după fiecare probă;
i)primeşte, înregistrează şi transmite contestaţiile spre soluţionare.
(2)Secretariatul Comisiei centrale de absolvire are următoarele atribuţii:
a)întocmeşte documentele necesare desfăşurării concursului de absolvire;
b)primeşte şi înregistrează contestaţiile;
c)răspunde de arhivarea lucrărilor scrise şi a documentelor întocmite pe parcursul desfăşurării concursului de absolvire;
d)alte atribuţii stabilite în prezenta metodologie sau prin dispoziţia preşedintelui Comisiei centrale de absolvire.
Art. 9
(1)Preşedintele Comisiei centrale de absolvire răspunde de întreaga activitate şi are următoarele atribuţii:
a)stabileşte responsabilităţi şi atribuţii concrete pentru fiecare persoană implicată în organizarea şi desfăşurarea examenului de absolvire;
b)propune directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, dacă este cazul, schimbări în componenţa comisiilor;
c)instruieşte personalul privind atribuţiile ce îi revin în cadrul examenului de absolvire;
d)instruieşte elevii cu privire la modul de desfăşurare a examenului de absolvire;
e)stabileşte, în urma consultării cu membrii comisiilor de verificare a cunoştinţelor, timpul alocat desfăşurării probelor scrise şi structura subiectelor de examen pentru acestea, precum şi procedura de corectare şi notare a lucrărilor scrise;
f)verifică modul de lucru al comisiilor de specialitate şi respectarea măsurilor stabilite pentru asigurarea corectitudinii şi legalităţii examenului de absolvire;
g)stabileşte prin tragere la sorţi supraveghetorii pentru fiecare sală în care se desfăşoară probele scrise;
h)asigură multiplicarea subiectelor pentru probele scrise, în prezenţa membrilor Comisiei centrale de absolvire şi a cel puţin 3 elevi, într-un număr de exemplare egal cu numărul de săli destinate desfăşurării probelor scrise sau cu cel al elevilor, şi urmăreşte ca subiectele să fie introduse în plicuri, care se sigilează şi se înmânează responsabililor de săli;
i)asigură afişarea baremelor de corectare şi notare la expirarea timpului alocat probelor scrise;
j)asigură afişarea rezultatelor examenului de absolvire la sediul Şcolii Naţionale de Pregătire a Agenţilor de Penitenciare Târgu Ocna şi transmiterea acestora către Administraţia Naţională a Penitenciarelor;
k)întocmeşte concluziile cu privire la desfăşurarea examenului de absolvire.
(2)Vicepreşedintele Comisiei centrale de absolvire se subordonează direct şi nemijlocit preşedintelui Comisiei centrale de absolvire şi are următoarele atribuţii în cadrul comisiei:
a)propune preşedintelui Comisiei centrale de absolvire măsurile care se impun pentru identificarea, amenajarea şi dotarea corespunzătoare a spaţiilor destinate organizării şi desfăşurării concursului de absolvire, în conformitate cu prevederile art. 12;
b)stabileşte măsurile care se impun pentru asigurarea pazei şi supravegherii spaţiilor destinate comisiilor de examen sau pentru depozitarea şi păstrarea documentelor întocmite cu ocazia examenului de absolvire şi restricţionarea accesului în zonele de examen;
c)sprijină activitatea preşedintelui Comisiei centrale de absolvire în ceea ce priveşte asigurarea condiţiilor de siguranţă şi securitate pentru desfăşurarea examenului şi pentru spaţiile destinate lucrărilor comisiilor (sigilarea/desigilarea încăperilor şi a fişetelor alocate acestora);
d)sprijină activitatea preşedintelui Comisiei centrale de absolvire cu privire la buna desfăşurare a probelor de examen, instruirea personalului implicat în examen şi a elevilor, precum şi coordonarea, îndrumarea şi controlul modului de desfăşurare a probelor de examen;
e)duce la îndeplinire alte sarcini stabilite de către preşedintele Comisiei centrale de absolvire în limitele sale de competenţă şi în conformitate cu prevederile prezentei metodologii.
(3)Secretarul-şef al secretariatului Comisiei centrale de absolvire are următoarele atribuţii:
a)răspunde de păstrarea ştampilei şi de aplicarea acesteia pe documentele de examen;
b)primeşte de la responsabilii de săli lucrările scrise sigilate, le amestecă, le numerotează şi le predă spre corectare preşedinţilor comisiilor pentru verificarea cunoştinţelor;
c)răspunde de păstrarea documentelor de examen;
d)asistă la desigilarea lucrărilor;
e)stabileşte sarcini pentru ceilalţi membri ai secretariatului.
Art. 10
(1)Comisia pentru verificarea cunoştinţelor la Teorie şi practică penitenciară are următoarele atribuţii:
a)elaborează subiectele şi baremele de corectare şi notare pentru proba scrisă;
b)verifică şi notează lucrările scrise conform baremului de corectare şi notare;
c)elaborează subiectele şi baremele de apreciere pentru fiecare subiect pentru proba orală;
d)apreciază cu note răspunsurile date de elevi la proba orală.
(2)Comisia pentru verificarea cunoştinţelor la Ştiinţe juridice şi socioumane are următoarele atribuţii:
a)elaborează subiectele şi baremele de corectare şi notare pentru proba scrisă;
b)verifică şi notează lucrările scrise conform baremului de corectare şi notare.
Art. 11
În perioada desfăşurării examenului de absolvire se interzice accesul persoanelor neautorizate în sălile de examen, în spaţiile destinate comisiilor şi în zonele semnalizate corespunzător.
Art. 12
Şcoala Naţională de Pregătire a Agenţilor de Penitenciare Târgu Ocna asigură spaţii corespunzătoare pentru efectuarea instructajelor, desfăşurarea probelor de examen şi corectarea lucrărilor, precum şi pentru mijloacele de multiplicare, rechizitele şi tehnica de calcul necesare.
Art. 13
Personalul implicat în organizarea şi desfăşurarea examenului de absolvire are obligaţia de a respecta normele de conduită, prevăzute în anexa nr. 1, şi de a informa imediat, în scris, preşedintele Comisiei centrale de absolvire referitor la neregulile de orice fel constatate personal ori despre care ia cunoştinţă, precum şi despre orice încercare de influenţare exercitată asupra sa în ceea ce priveşte organizarea şi desfăşurarea examenului de absolvire.
Art. 14
Sunt interzise divulgarea subiectelor sau a soluţiilor acestora, înlocuirea lucrărilor scrise, modificarea nejustificată de note şi medii, facilitarea unor acţiuni sau intenţii de fraudă ori alte acţiuni care prejudiciază corectitudinea examenului de absolvire.
CAPITOLUL III: Desfăşurarea examenului de absolvire
SECŢIUNEA 1: Desfăşurarea probelor scrise pentru verificarea cunoştinţelor
Art. 15
Probele scrise pentru verificarea cunoştinţelor la Teorie şi practică penitenciară şi la Ştiinţe juridice şi socio-umane se desfăşoară în zilele stabilite în graficul de desfăşurare a examenului de absolvire.
Art. 16
Subiectele şi baremele de corectare şi notare pentru probele scrise sunt elaborate de comisiile pentru verificarea cunoştinţelor, cu respectarea următoarelor criterii:
- să fie în concordanţă cu programele şcolare;
- să fie astfel formulate încât să permită verificarea complexă a cunoştinţelor elevilor;
- să asigure cuprinderea echilibrată a tematicii de examen;
- să aibă un grad de complexitate corespunzător conţinutului tematicii de examen, astfel încât să fie posibilă tratarea acestora în timpul alocat;
- să asigure unitatea de evaluare a lucrărilor scrise.
Art. 17
(1)Subiectele şi baremele de corectare şi notare pentru probele scrise sunt elaborate separat pentru Teorie şi practică penitenciară, respectiv pentru Ştiinţe juridice şi socio-umane.
(2)Structura subiectelor de examen se stabileşte de către preşedintele Comisiei centrale de absolvire, în urma consultării cu membrii comisiilor, cu 24 de ore înainte de susţinerea fiecărei probe.
(3)În ziua susţinerii probelor scrise, cu maximum 3 ore înainte de începerea acestora, se stabilesc 3 variante de subiecte; fiecare variantă, semnată de comisia pentru verificarea cunoştinţelor, se introduce într-un plic care se sigilează; pe fiecare plic se aplică ştampila de concurs a Şcolii Naţionale de Pregătire a Agenţilor de Penitenciare Târgu Ocna, apoi plicurile se predau preşedintelui Comisiei centrale de absolvire de către preşedinţii comisiilor pentru verificarea cunoştinţelor.
(4)În prezenţa Comisiei centrale de absolvire şi a cel puţin 3 elevi, unul dintre elevi alege un plic pentru examen şi unul de rezervă.
(5)Plicul extras pentru examen se desface de către preşedintele Comisiei centrale de absolvire în prezenţa membrilor acesteia şi a cel puţin 3 elevi; subiectele se multiplică într-un număr de exemplare egal cu numărul de săli destinate desfăşurării probei scrise sau cu numărul elevilor; după multiplicare, subiectele se introduc în plicuri, care se sigilează şi ştampilează, urmând să fie înmânate responsabililor de săli.
(6)Plicul extras pentru varianta de rezervă este păstrat în condiţii de deplină siguranţă de către preşedintele Comisiei centrale de absolvire.
(7)Persoanele care asistă la alegerea şi desfacerea plicurilor şi la multiplicarea subiectelor certifică acest fapt prin semnătură în procesul-verbal întocmit de secretarul-şef al Comisiei centrale de absolvire.
(8)Pentru varianta extrasă, comisiile pentru verificarea cunoştinţelor elaborează baremele de corectare şi notare în timpul desfăşurării probelor scrise şi le afişează la expirarea timpului alocat acestora.
Art. 18
(1)Probele scrise pentru verificarea cunoştinţelor se desfăşoară în săli din care s-au înlăturat materialele care pot constitui surse de informare pentru elevi; în ziua desfăşurării probelor scrise, pe uşa fiecărei săli se afişează tabelul nominal, în ordine alfabetică, cu elevii repartizaţi în sala respectivă.
(2)Personalul necesar supravegherii elevilor în sălile de examen se stabileşte prin decizie de zi pe unitate, emisă de directorul Şcolii Naţionale de Pregătire a Agenţilor de Penitenciare Târgu Ocna.
(3)În ziua susţinerii probei scrise, preşedintele Comisiei centrale de absolvire desemnează prin tragere la sorţi câte 2 supraveghetori pentru fiecare sală; în cazul în care capacitatea sălii este mai mare de 25 de locuri, numărul de supraveghetori este suplimentat; unul dintre supraveghetori este desemnat responsabil de sală.
(4)Nu pot fi desemnaţi pentru supraveghere profesorii de specialitate la modulele din care s-a stabilit tematica pentru examenul de absolvire.
(5)Nu pot fi desemnate pentru supraveghere persoanele care au soţul sau soţia, rude sau afini până la gradul IV inclusiv în rândul elevilor.
(6)Fiecare dintre persoanele desemnate ca supraveghetori semnează, după numire, o declaraţie pe propria răspundere (anexa nr. 2), în care precizează că i-au fost aduse la cunoştinţă normele de conduită (anexa nr. 1) şi că nu se află în vreuna dintre situaţiile de incompatibilitate prevăzute la alin. (4) şi (5).
(7)Supraveghetorii sunt instruiţi de către preşedintele Comisiei centrale de absolvire şi semnează procesul-verbal de instruire.
(8)Înainte de a se deplasa spre sălile unde au fost repartizaţi, responsabilii de săli primesc:
- foi tipizate (cu colţ negru pentru secretizare);
- hârtie ştampilată pentru ciorne;
- etichete;
- procese-verbale de predare-primire a lucrărilor (anexa nr. 3).
Art. 19
(1)Accesul elevilor în sălile de examen este permis cu cel puţin 30 de minute înainte de începerea probelor scrise.
(2)Elevii se prezintă în sălile de examen echipaţi în uniforma de oraş, fără coifură.
(3)La intrarea elevilor în sală, personalul de supraveghere verifică identitatea acestora pe baza legitimaţiei de elev şi a tabelului nominal cu elevii repartizaţi în sala respectivă.
(4)Elevii ocupă locurile în ordinea înscrisă în tabel, numai după ce au lăsat în afara sălilor de examen toate materialele sau obiectele pe care le au asupra lor: cărţi, caiete, notiţe, foi, mape, serviete, poşete, precum şi orice tip de aparatură electronică, telefoane mobile sau alte dispozitive de comunicare la distanţă ori alte obiecte care pot fi folosite la fraudarea probei.
(5)Legitimaţia de elev rămâne la vedere pe toată perioada desfăşurării probei scrise.
(6)Identificarea ulterioară intrării în sală a unor elevi care au asupra lor obiecte interzise, din categoria celor nominalizate la alin. (4), se consideră tentativă de fraudă sau fraudă, după caz, şi presupune în mod obligatoriu eliminarea din examen a elevului în cauză, indiferent de modalitatea în care obiectele în cauză au fost descoperite.
Art. 20
După intrarea elevilor în săli, responsabilul de sală desfăşoară următoarele activităţi:
a)informează elevii cu privire la interdicţia utilizării surselor de informare sau comunicare şi precizează situaţiile care sunt considerate tentativă de fraudă sau fraudă, precum şi consecinţele unor astfel de situaţii;
b)înmânează fiecărui elev câte o foaie tipizată pentru proba susţinută în ziua respectivă, hârtie ştampilată pentru ciorne şi etichete;
c)precizează elevilor modul de completare a colţului secretizat al foilor tipizate, regulile de completare a grilelor de răspuns, precum şi interdicţia de a face înscrisuri ce pot fi considerate semne distinctive ale lucrării;
d)verifică corectitudinea înscrierii datelor şi apoi secretizează lucrarea prin lipirea etichetei;
e)se deplasează la locul stabilit pentru a primi foile cu subiecte pentru examen, în plic sigilat, pe care îl deschide în sala de concurs în care a fost repartizat, în prezenţa elevilor;
f)după primirea subiectelor, le scrie citeţ pe tablă sau distribuie foile cu subiecte, multiplicate pentru fiecare elev;
g)informează elevii cu privire la durata probei şi afişează în loc vizibil ora începerii, respectiv ora finalizării probei scrise.
Art. 21
(1)Din momentul primirii subiectelor, elevii nu mai pot părăsi sala decât dacă predau foaia tipizată şi semnează de predarea acesteia.
(2)În cazuri excepţionale, dacă un elev solicită, din motive întemeiate, părăsirea temporară a sălii, acesta este însoţit de unul dintre supraveghetori până la înapoierea în sală.
(3)Elevii care nu se află în sală în momentul primirii subiectelor pierd dreptul de a mai susţine probele scrise.
Art. 22
Colţul fiecărei lucrări este lipit cu acelaşi tip de etichete pentru toţi elevii, se semnează de către preşedintele sau vicepreşedintele Comisiei centrale de absolvire, iar secretarul-şef aplică ştampila.
Art. 23
Timpul destinat probelor scrise este de maximum 3 ore din momentul în care s-au terminat de scris subiectele pe tablă sau din momentul primirii de către elevi a foilor cu subiecte.
Art. 24
În timpul desfăşurării probelor scrise, în sălile de examen au dreptul să intre numai preşedintele, vicepreşedintele şi secretarul-şef al Comisiei centrale de absolvire.
Art. 25
(1)Pentru redactarea lucrărilor, elevii folosesc numai cerneală sau pastă de culoare albastră.
(2)Se interzice înscrierea oricărui semn distinctiv care ar permite identificarea lucrării; eventualele greşeli se taie cu o singură linie orizontală.
(3)La cerere, responsabilul de sală distribuie suplimentar elevilor foi tipizate sau ciorne ştampilate, arătându-le în prealabil întregii săli pentru a se constata că nu conţin înscrisuri; rubricile din colţul care urmează să fie secretizat se completează în acelaşi mod ca şi la foile tipizate distribuite iniţial.
Art. 26
(1)În cazul în care un elev solicită să îşi transcrie lucrarea, acesta primeşte o altă foaie tipizată de la responsabilul de sală.
(2)După distribuirea, la cerere, a unei noi foi tipizate, responsabilul de sală are obligaţia de a anula imediat foaia tipizată care urmează a fi transcrisă.
(3)Responsabilul de sală este obligat să reţină foaia tipizată înlocuită şi anulată, după ce elevul a efectuat transcrierea acesteia; timpul de transcriere nu trebuie să depăşească timpul alocat desfăşurării probei.
(4)Foile tipizate înlocuite se anulează prin înscrierea în diagonală a cuvântului "Anulat", sub semnătura responsabilului de sală.
Art. 27
În timpul desfăşurării probelor scrise, supraveghetorilor le este interzis să dea indicaţii referitoare la modalitatea de rezolvare a subiectelor de către elevi, să părăsească sala, să desfăşoare orice activitate care să distragă atenţia lor sau a elevilor, să permită elevilor să discute între ei, să copieze unii de la ceilalţi ori să folosească surse de informare.
Art. 28
(1)Fraudele şi tentativele de fraudă dovedite se soluţionează prin eliminarea elevului în cauză din examen; responsabilul de sală îi ia elevului în cauză o declaraţie, întocmeşte un proces-verbal semnat şi de ceilalţi supraveghetori, din care să rezulte în ce a constat frauda săvârşită, la care se ataşează probele materiale, dacă este cazul; refuzul elevului de a declara în scris circumstanţele se consemnează în procesul-verbal menţionat.
(2)Se consideră fraudă sau, după caz, tentativă de fraudă următoarele:
a)intrarea elevilor în sala de examen având asupra lor obiecte interzise din categoria celor enumerate la art. 19 alin. (4);
b)utilizarea sau încercarea de utilizare a acestor obiecte de către elevi;
c)comunicarea, în scris sau verbal, între elevi, în timpul desfăşurării probelor scrise;
d)copierea de pe foaia de răspuns a altui elev.
(3)Lucrarea se anulează cu menţiunea "Fraudă", sub semnătura responsabilului de sală.
Art. 29
(1)Elevii predau lucrările responsabilului de sală până la expirarea timpului acordat, fiind interzisă depăşirea acestuia; ultimii 5 elevi rămân în sală până la predarea ultimei lucrări.
(2)La predarea lucrărilor, responsabilul de sală barează spaţiile nescrise, verifică numărul de pagini şi îl trece în procesul-verbal de predare-primire a lucrărilor (anexa nr. 3), pe care îl semnează şi elevii.
(3)Ciornele şi lucrările anulate se strâng separat.
Art. 30
(1)Responsabilii de săli, în prezenţa preşedintelui sau vicepreşedintelui Comisiei centrale de absolvire, predau lucrările scrise secretarului-şef, care verifică dacă numărul lucrărilor predate corespunde cu numărul semnăturilor din procesul-verbal de predare-primire a lucrărilor.
(2)Toate lucrările sunt amestecate şi numerotate cu cerneală roşie de către secretarul-şef al Comisiei centrale de absolvire, separat pentru Teorie şi practică penitenciară, respectiv Ştiinţe juridice şi socioumane.
Art. 31
Lucrările numerotate sunt predate cu proces-verbal de predare-primire pentru corectare şi notare preşedinţilor comisiilor pentru verificarea cunoştinţelor.
SECŢIUNEA 2: Corectarea şi notarea lucrărilor scrise
Art. 32
Corectarea şi notarea lucrărilor scrise se realizează de către comisiile pentru verificarea cunoştinţelor în intervalul de timp stabilit în graficul de organizare şi desfăşurare a examenului de absolvire.
Art. 33
(1)Lucrările scrise se corectează de către fiecare membru al comisiei respective, se notează cu note de la 10 la 1, cu două zecimale fără rotunjire, iar notele se înscriu în borderouri individuale de notare, cu respectarea baremelor de corectare şi notare.
(2)În cazul în care unul dintre membrii comisiei constată existenţa unor înscrieri, semnături sau a altor semne distinctive care ar permite identificarea lucrării, informează preşedintele comisiei; după analizarea situaţiei, împreună cu membrii comisiei, preşedintele poate propune preşedintelui Comisiei centrale de absolvire anularea lucrării.
(3)În intervalele de timp în care nu se corectează, lucrările scrise şi borderourile individuale de notare sunt păstrate în dulapuri metalice închise şi sigilate.
(4)În intervalele de timp în care membrii comisiilor nu se află în încăperile repartizate, uşile şi ferestrele sunt încuiate şi sigilate.
(5)Preşedintele comisiei respective înscrie notele acordate de către fiecare membru într-un borderou centralizator, pe baza cărora calculează nota finală, reprezentând media aritmetică a notelor acordate fiecărei lucrări, cu două zecimale fără rotunjire.
(6)În cazul în care preşedintele comisiei constată diferenţe egale sau mai mari de un punct între notele acordate de membrii comisiei, acesta recorectează lucrările în cauză în prezenţa membrilor comisiei, stabileşte nota finală a lucrării şi o înscrie distinct în borderoul centralizator.
(7)Preşedintele şi membrii comisiei semnează fiecare pagină a borderoului centralizator.
(8)Notele finale se înscriu pe lucrări, în cifre şi litere, cu cerneală de culoare roşie, de către preşedintele comisiei care le certifică prin semnătură.
(9)Notele înscrise pe lucrări sunt verificate de către preşedintele Comisiei centrale de absolvire, care certifică acest fapt prin semnătură pe fiecare lucrare.
(10)Lucrările scrise, borderourile individuale de notare şi borderoul centralizator sunt predate preşedintelui Comisiei centrale de absolvire pe bază de proces-verbal.
Art. 34
(1)Colţurile secretizate ale lucrărilor se deschid de către secretariat, în prezenţa Comisiei centrale de absolvire.
(2)Secretarul-şef al Comisiei centrale de absolvire înscrie notele finale în procesul-verbal cu rezultatele probelor scrise (anexa nr. 4).
Art. 35
(1)Procesul-verbal cu rezultatele probelor scrise la Teorie şi practică penitenciară şi la Ştiinţe juridice şi socio-umane se afişează până la data stabilită în graficul de desfăşurare a examenului de absolvire.
(2)Odată cu afişarea rezultatelor probelor scrise se afişează termenul de depunere şi de soluţionare a contestaţiilor, zilele de desfăşurare a probei orale de verificare a cunoştinţelor la Teorie şi practică penitenciară, stabilite în graficul de desfăşurare a examenului de absolvire, precum şi tabelele cu repartizarea elevilor, pentru susţinerea acesteia.
SECŢIUNEA 3: Soluţionarea contestaţiilor
Art. 36
Contestaţiile pentru rezultatele probei scrise se pot face separat pentru Teorie şi practică penitenciară, respectiv Ştiinţe juridice şi socio-umane.
Art. 37
(1)Contestaţia este adresată preşedintelui Comisiei centrale de absolvire.
(2)Contestaţia este predată personal de către elev secretariatului Comisiei centrale de absolvire, în termen de 4 ore de la data şi ora afişării rezultatelor probelor scrise de verificare a cunoştinţelor.
(3)Contestaţiile depuse în afara termenului precizat la alin. (2) se resping.
(4)Contestaţiile depuse în termenul precizat la alin. (2) se înregistrează de către secretariatul Comisiei centrale de absolvire.
Art. 38
În cazul înregistrării unei contestaţii, lucrarea respectivă se recorectează de către Comisia pentru soluţionarea contestaţiilor prevăzută la art. 6 alin. (3).
Art. 39
(1)Pentru recorectare, secretarul-şef al Comisiei centrale de absolvire resigilează lucrările prin lipirea colţului drept, acoperă notele acordate iniţial şi numerele de ordine cu etichete şi le renumerotează; preşedintele Comisiei centrale de absolvire semnează colţul lipit al fiecărei lucrări, iar secretarul-şef aplică ştampila.
(2)Preşedintele Comisiei centrale de absolvire predă lucrările, pe bază de proces-verbal, preşedintelui Comisiei pentru soluţionarea contestaţiilor.
Art. 40
(1)Pentru fiecare specialitate, lucrările se corectează şi se notează de membrii subcomisiilor pentru soluţionarea contestaţiilor, iar notele se înscriu în borderouri individuale de notare, cu respectarea procedurii şi baremelor de corectare şi notare folosite la proba scrisă.
(2)În intervalele de timp în care nu se corectează, lucrările şi borderourile individuale de notare sunt păstrate în dulapuri metalice închise şi sigilate.
(3)În intervalele de timp în care membrii subcomisiilor pentru soluţionarea contestaţiilor nu se află în încăperile repartizate, uşile şi ferestrele sunt încuiate şi sigilate.
(4)Preşedintele Comisiei pentru soluţionarea contestaţiilor înscrie notele acordate de către fiecare membru într-un borderou centralizator, pe baza cărora calculează nota finală, reprezentând media aritmetică a notelor acordate fiecărei lucrări, cu două zecimale, fără rotunjire.
(5)În cazul în care preşedintele Comisiei pentru soluţionarea contestaţiilor constată diferenţe egale sau mai mari de un punct între notele acordate de membrii subcomisiei, acesta recorectează lucrările în cauză în prezenţa acestora, stabileşte nota finală a lucrării şi o înscrie distinct în borderoul centralizator.
(6)Preşedintele Comisiei şi membrii Subcomisiei pentru soluţionarea contestaţiilor semnează fiecare pagină a borderoului centralizator.
Art. 41
(1)Notele finale se înscriu pe lucrări, în cifre şi litere, cu cerneală de culoare roşie, de către preşedintele Comisiei pentru soluţionarea contestaţiilor, care le certifică prin semnătură; notele înscrise pe lucrări sunt verificate de către preşedintele Comisiei centrale de absolvire, care certifică acest fapt prin semnătură pe fiecare lucrare.
(2)Lucrările recorectate, borderourile individuale de notare şi borderourile centralizatoare sunt predate preşedintelui comisiei centrale de absolvire pe bază de proces-verbal.
Art. 42
(1)Colţurile secretizate ale lucrărilor se deschid de către secretariat, în prezenţa Comisiei centrale de absolvire.
(2)Secretarul şef al comisiei centrale de absolvire înscrie notele finale obţinute după recorectare în procesul-verbal cu rezultatele obţinute la contestaţii (anexa nr. 5).
Art. 43
(1)În cazul în care după recorectarea lucrării se constată o diferenţă de cel puţin 0,5 puncte între nota obţinută şi nota iniţială, Comisia centrală de absolvire admite contestaţia.
(2)În cazul în care după recorectarea lucrării se constată o diferenţă mai mică de 0,5 puncte faţă de nota iniţială, contestaţia nu este admisă, iar nota iniţială nu se modifică.
(3)Nota finală acordată după recorectare este definitivă.
Art. 44
Procesul-verbal cu rezultatele obţinute la contestaţii se afişează la data stabilită în graficul de desfăşurare a examenului de absolvire.
SECŢIUNEA 4: Desfăşurarea probei orale de verificare a cunoştinţelor
Art. 45
Proba orală se desfăşoară în perioada stabilită în graficul de desfăşurare a examenului de absolvire, în baza planificării aprobate de preşedintele Comisiei centrale de absolvire.
Art. 46
(1)Verificarea cunoştinţelor la proba orală se desfăşoară cu bilete de examen, elaborate de Comisia pentru verificarea cunoştinţelor la Teorie şi practică penitenciară.
(2)Fiecare bilet are acelaşi număr de subiecte, cu grad de dificultate apropiat şi care permite tratarea lor integrală în maximum 15 minute.
(3)Numărul de bilete de examen este cu cel puţin 20% mai mare decât numărul elevilor care susţin proba orală, în aceeaşi zi.
Art. 47
(1)La intrarea elevilor în sală, membrii Comisiei pentru verificarea cunoştinţelor la Teorie şi practică penitenciară verifică identitatea acestora pe baza legitimaţiei de elev şi a tabelului nominal cu elevii care susţin proba orală în ziua respectivă.
(2)Elevii se prezintă în sălile de examen echipaţi în uniforma de oraş, fără coifură.
(3)Elevii ocupă locurile în ordinea stabilită de preşedintele Comisiei pentru verificarea cunoştinţelor la Teorie şi practică penitenciară, numai după ce au lăsat în afara sălii de examen toate materialele sau obiectele pe care le au asupra lor.
(4)Legitimaţia de elev rămâne la vedere pe toată perioada desfăşurării probei orale.
Art. 48
(1)După ce i s-a verificat identitatea, preşedintele Comisiei pentru verificarea cunoştinţelor la Teorie şi practică penitenciară cere elevului să aleagă unul dintre bilete.
(2)În situaţia în care elevul constată că nu poate să răspundă la subiectele de pe biletul ales, poate să solicite al doilea bilet; în acest caz, membrii Comisiei pentru verificarea cunoştinţelor la Teorie şi practică penitenciară scad 1 (un) punct din nota acordată pentru răspunsul prezentat.
(3)După alegerea biletului, elevul comunică numărul acestuia membrilor Comisiei pentru verificarea cunoştinţelor la Teorie şi practică penitenciară, primeşte o ciornă ştampilată, apoi i se cere să ocupe locul stabilit în sală.
(4)Fiecărui elev i se acordă maximum 20 de minute pentru pregătirea răspunsurilor la subiectele de pe biletele de examen.
Art. 49
Elevii prezintă oral răspunsurile la subiectele de pe biletele de examen în ordinea intrării în sală; membrii comisiilor pentru verificarea cunoştinţelor la Teorie şi practică penitenciară pot interveni cu întrebări pentru clarificarea unor aspecte din răspunsurile prezentate de elevi.
Art. 50
(1)Răspunsurile date de elevi la subiectele de pe biletele de examen se notează de preşedintele şi membrii Comisiei pentru verificarea cunoştinţelor la Teorie şi practică penitenciară cu note de la 10 la 1, iar notele acordate se înscriu în borderouri de notare (anexa nr. 6).
(2)Preşedintele Comisiei pentru verificarea cunoştinţelor la Teorie şi practică penitenciară respective înscrie notele acordate de fiecare membru al comisiei într-un proces-verbal cu rezultatele probei orale (anexa nr. 7) şi calculează nota finală, reprezentând media aritmetică a notelor acordate, cu două zecimale, fără rotunjire.
(3)Preşedintele şi membrii Comisiei pentru verificarea cunoştinţelor la Teorie şi practică penitenciară semnează fiecare pagină a procesului-verbal.
Art. 51
(1)Eventualele fraude sau tentativele de fraudă se soluţionează prin eliminarea elevului în cauză din examen; preşedintele comisiei îi ia elevului în cauză o declaraţie, întocmeşte un proces-verbal semnat şi de membrii comisiei, din care să rezulte în ce a constat frauda săvârşită, la care ataşează probele materiale; refuzul elevului de a declara în scris circumstanţele se consemnează în procesul-verbal menţionat.
(2)În situaţia prevăzută la alin. (1), în borderoul centralizator se înscrie menţiunea "Fraudă" în rubrica rezervată notei finale.
Art. 52
(1)Borderourile de notare şi procesul-verbal cu rezultatele probei orale sunt predate preşedintelui Comisiei centrale de absolvire.
(2)Secretarul-şef al Comisiei centrale de absolvire întocmeşte procesul-verbal centralizator final (anexa nr. 8) care cuprinde următoarele date, referitoare la fiecare elev în parte:
- nota obţinută la proba scrisă la Teorie şi practică penitenciară, după contestaţii;
- nota obţinută la proba orală la Teorie şi practică penitenciară;
- media obţinută la Teorie şi practică penitenciară, ca fiind media aritmetică între notele obţinute la proba scrisă şi proba orală, cu două zecimale, fără rotunjire;
- nota obţinută la proba scrisă la Ştiinţe juridice şi socio-umane, după contestaţii;
- media finală a examenului de absolvire, ca fiind media aritmetică între media obţinută la Teorie şi practică penitenciară şi nota obţinută la proba scrisă la Ştiinţe juridice şi socio-umane, cu două zecimale, fără rotunjire;
- una dintre menţiunile: "PROMOVAT" sau "NEPROMOVAT", după caz.
Art. 53
(1)La sfârşitul fiecărei zile în care se desfăşoară proba orală, se comunică elevilor rezultatele obţinute.
(2)La proba orală pentru verificarea cunoştinţelor nu se admit contestaţii.
Art. 54
Procesul-verbal centralizator final (anexa nr. 8) se afişează la data stabilită în graficul de organizare şi desfăşurare a examenului de absolvire.
Art. 55
În termen de 10 zile de la finalizarea examenului de absolvire, secretariatul Comisiei centrale de absolvire transmite Direcţiei Management Resurse Umane din Administraţia Naţională a Penitenciarelor documentele privind examenul de absolvire (procesul-verbal centralizator final şi concluziile privind desfăşurarea examenului de absolvire).
SECŢIUNEA 5: Finalizarea examenului de absolvire
Art. 56
Pentru a fi declaraţi "PROMOVAT" la examenul de absolvire, elevii trebuie să obţină cel puţin nota 5,00 la fiecare probă scrisă şi orală de evaluare a cunoştinţelor, iar media finală trebuie să fie cel puţin 6,00.
Art. 57
(1)Media de absolvire a şcolii este media aritmetică a mediei generale obţinute pe perioada şcolarizării şi a mediei finale a examenului de absolvire, cu două zecimale, fără rotunjire.
(2)Media generală obţinută pe perioada şcolarizării reprezintă media aritmetică a mediilor finale ale modulelor parcurse, inclusiv nota obţinută la purtare.
(3)Media finală a examenului de absolvire reprezintă media aritmetică între media probelor de examen la Teorie şi practică penitenciară şi nota obţinută la proba scrisă la Ştiinţe juridice şi socioumane.
CAPITOLUL IV: Sesiunea unică de reexaminare
Art. 58
(1)Sesiunea unică de reexaminare se organizează şi se desfăşoară în baza deciziei directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor în termen de cel mult 30 de zile de la data finalizării examenului de absolvire.
(2)Sesiunea unică de reexaminare presupune susţinerea tuturor probelor scrise şi orale prevăzute pentru examenul de absolvire.
(3)Procedura de organizare şi desfăşurare a sesiunii unice de reexaminare este aceeaşi cu cea prevăzută pentru examenul de absolvire.
Art. 59
La sesiunea unică de reexaminare pot participa elevii care se află în una dintre următoarele situaţii:
a)au fost declaraţi nepromovaţi în condiţiile art. 56;
b)au lipsit motivat de la probele examenului de absolvire;
c)au întrerupt examenul din motive obiective;
d)li s-au anulat lucrările în condiţiile art. 33 alin (2).
Art. 60
Nu fac obiectul reexaminării elevii care:
a)au fost eliminaţi din examenul de absolvire pentru fraudă sau tentativă de fraudă;
b)au lipsit nemotivat de la probele examenului de absolvire.
CAPITOLUL V: Dispoziţii finale
Art. 61
(1)Organizarea şi desfăşurarea examenului de absolvire se realizează în baza Planului de învăţământ al Şcolii Naţionale de Pregătire a Agenţilor de Penitenciare Târgu Ocna, aprobat de către directorul general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, la propunerea directorului şcolii, întocmit în conformitate cu prevederile legii educaţiei naţionale şi ale celorlalte acte normative aplicabile, în vigoare.
(2)Directorul Şcolii Naţionale de Pregătire a Agenţilor de Penitenciare Târgu Ocna are obligaţia de a propune directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor actualizarea şi completarea Planului de învăţământ în conformitate cu modificările legislative aplicabile sistemului naţional de învăţământ sau sistemului public de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, intrate în vigoare de la data începerii anului şcolar şi până la data prevăzută pentru începerea examenului de absolvire.
Art. 62
După promovarea examenului de absolvire, elevilor li se eliberează un certificat de absolvire, în conformitate cu prevederile legale.
Art. 63
Prin decizie a directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, absolvenţii Şcolii Naţionale de Pregătire a Agenţilor de Penitenciare Târgu Ocna sunt numiţi ca funcţionari publici cu statut special definitivi şi li se acordă gradul profesional de agent de penitenciare.
Art. 64
(1)Elevii declaraţi "NEPROMOVAT" nu sunt numiţi ca funcţionari publici cu statut special, nu li se acordă gradul profesional de agent de penitenciare şi sunt obligaţi să restituie cheltuielile de şcolarizare în conformitate cu reglementările specifice privind organizarea şi desfăşurarea anului şcolar.
(2)Elevilor aflaţi în situaţiile prevăzute la alin. (1) li se eliberează, la cerere, o adeverinţă care să ateste frecventarea cursului.
Art. 65
(1)Este declarat şef de promoţie absolventul care a obţinut cea mai mare medie de absolvire a şcolii.
(2)Gradul profesional, numele şi prenumele şefului de promoţie sunt înscrise pe placa de onoare a Şcolii Naţionale de Pregătire a Agenţilor de Penitenciare Târgu Ocna.
Art. 66
(1)Repartizarea absolvenţilor la unităţile din sistemul penitenciar se realizează prin decizie a directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, în ordinea descrescătoare a mediilor de absolvire a şcolii, în funcţie de numărul locurilor alocate şi de opţiunea absolvenţilor.
(2)În cazul în care mai mulţi absolvenţi au aceeaşi medie de absolvire, departajarea acestora se face prin aplicarea următoarelor criterii:
a)media generală obţinută pe perioada şcolarizării;
b)media finală a examenului de absolvire.
(3)Absolvenţii sesiunii unice de reexaminare sunt repartizaţi pe locurile rămase neocupate, cu respectarea prevederilor alin. (1) şi (2).
Art. 67
Lucrările scrise şi documentele emise cu ocazia organizării şi desfăşurării examenului de absolvire se arhivează şi se păstrează la Şcoala Naţională de Pregătire a Agenţilor de Penitenciare Târgu Ocna, conform prevederilor legale.
Art. 68
Anexele nr. 1-8 fac parte integrantă din prezenta metodologie de absolvire.
-****-
ANEXA nr. 1: NORME DE CONDUITĂ pentru personalul implicat în organizarea şi desfăşurarea examenului de absolvire
1.Persoanele implicate în organizarea şi desfăşurarea examenului de absolvire au, pe toată durata acestuia, următoarele obligaţii generale:
a)să ia cunoştinţă pe bază de semnătură şi să respecte întocmai prevederile Metodologiei de organizare şi desfăşurare a examenului de absolvire a cursurilor cu durata de un an la Şcoala Naţională de Pregătire a Agenţilor de Penitenciare Târgu Ocna, aprobată prin Ordinul ministrului justiţiei nr. 2.412/C/2013;
b)să informeze imediat, în scris, preşedintele Comisiei centrale de absolvire referitor la neregulile de orice fel constatate personal ori despre care ia cunoştinţă, precum şi despre orice încercare de influenţare exercitată asupra lor în ceea ce priveşte organizarea şi desfăşurarea examenului de absolvire;
c)să poarte în mod obligatoriu ecusoane personalizate corespunzătoare nivelului de acces în spaţiile de lucru ale comisiilor sau în cele pentru desfăşurarea probelor de examen;
d)să aibă un comportament civilizat faţă de elevi şi faţă de celelalte persoane cu care intră în contact pe timpul examenului;
e)să manifeste solicitudine şi implicare în soluţionarea legală a cererilor elevilor sau a celorlalte persoane implicate în organizarea şi desfăşurarea examenului;
f)să informeze preşedintele Comisiei centrale de absolvire cu privire la nerespectarea normelor de conduită de către elevi sau a celor de deontologie profesională de către personalul implicat în organizarea şi desfăşurarea examenului;
g)să respecte confidenţialitatea datelor personale ale elevilor sau ale personalului implicat în organizarea şi desfăşurarea examenului, precum şi a celorlalte date care nu sunt de interes public referitoare la examenul de absolvire;
h)să respecte ierarhia instituţională şi cea instituită la nivelul comisiilor de examen;
i)să manifeste grijă în utilizarea obiectelor, materialelor şi dotărilor aparţinând unităţii sau puse la dispoziţie pentru organizarea şi desfăşurarea examenului de absolvire.
2.Personalului implicat în organizarea şi desfăşurarea examenului de absolvire îi este strict interzis:
a)să divulge sau să favorizeze în orice fel divulgarea conţinutului subiectelor de examen sau a soluţiilor acestora;
b)să înlocuiască, să modifice, să sustragă ori să distrugă foile cu subiectele de examen sau orice altfel de înscrisuri întocmite în cadrul examenului de absolvire;
c)să permită sau să favorizeze accesul persoanelor neautorizate în spaţiile destinate probelor de examen, în spaţiile destinate comisiilor şi în zonele interzise accesului liber, semnalizate corespunzător;
d)să iniţieze, să accepte sau să faciliteze acţiuni ori intenţii de fraudă sau alte acţiuni care prejudiciază corectitudinea examenului de absolvire;
e)să intervină sau să accepte intervenţia altor persoane pentru favorizarea unor elevi ori pentru fraudarea examenului;
f)să pătrundă, să permită accesul sau să deţină telefoane mobile ori alte obiecte interzise în sălile de lucru ale comisiilor, în sălile de susţinere a probelor sau în alte zone în care acestea sunt interzise;
g)să desigileze sau să încerce desigilarea colţurilor secretizate ale lucrărilor, această activitate fiind atributul exclusiv al Comisiei centrale de absolvire care poate efectua această operaţiune numai după corectare şi notare conform metodologiei prevăzute pct. 1 lit. a).
3.Membrii comisiilor de examen au următoarele atribuţii şi obligaţii speciale:
a)să îşi desfăşoare activitatea strict în spaţiul pus la dispoziţie pentru comisia din care fac parte;
b)să lucreze numai în plen, iar la sfârşitul programului de lucru ferestrele şi uşile încăperilor de lucru vor fi încuiate şi sigilate în prezenţa tuturor membrilor comisiei respective;
c)să predea preşedintelui Comisiei centrale de absolvire telefoanele mobile şi orice alte obiecte interzise în perioada de lucru a comisiilor; în intervalele de timp în care se elaborează subiectele şi baremele de corectare, precum şi atunci când se corectează lucrările scrise acestea vor fi păstrate în dulap încuiat şi sigilat;
d)să informeze preşedintele comisiei în cazul în care constată existenţa unor înscrieri, semnături sau alte semne distinctive care ar permite identificarea lucrării.
4.Membrilor comisiilor de examen le este strict interzis:
a)să intre în sala de lucru a comisiilor cu subiecte concepute anterior sau în afara sălii de lucru;
b)să copieze, să transcrie ori să transmită în orice fel date din subiectele de examen sau să le scoată în orice mod în afara sălii de lucru ori să permită, să faciliteze sau să instige alte persoane să recurgă la astfel de activităţi;
c)să efectueze înscrisuri de orice fel pe lucrările pe care le corectează, cu excepţia celor prevăzute în metodologia prevăzută la pct. 1 lit. a).
5.Răspunderea penală nu exclude răspunderea disciplinară, administrativă sau patrimonială dacă prin fapta sa persoana implicată în organizarea şi desfăşurarea examenului de absolvire încalcă cu vinovăţie atribuţiile, obligaţiile şi interdicţiile stabilite în metodologia prevăzută la pct. 1 lit. a) sau de către preşedintele Comisiei centrale de absolvire.
6.Răspunderea patrimonială, pentru personalul implicat în organizarea şi desfăşurarea examenului, se angajează pentru pagubele produse cu vinovăţie în patrimoniul şcolii.
7.Repararea pagubelor prevăzute la pct. 6 se dispune prin emiterea de către directorul Şcolii Naţionale de Pregătire a Agenţilor de Penitenciare Târgu Ocna a unei dispoziţii de imputare, în termen de 30 de zile de la constatarea pagubei, sau, după caz, prin semnarea unui angajament de plată, conform metodologiei stabilite prin ordin al ministrului justiţiei.
8.Împotriva dispoziţiei de imputare personalul în cauză se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente, în condiţiile legii.
9.Dreptul de a emite dispoziţia de imputare se prescrie în termen de 3 ani de la data producerii pagubei.
10.Încălcarea cu vinovăţie de către personalul implicat în organizarea şi desfăşurarea examenului a îndatoririlor şi atribuţiilor stabilite, inclusiv a normelor de comportare, precum şi încălcarea interdicţiilor stabilite prin metodologia prevăzută la pct. 1 lit. a) sau de către preşedintele Comisiei centrale de absolvire constituie abatere disciplinară.
11.Personalului implicat în organizarea şi desfăşurarea examenului îi sunt aplicabile prevederile legale privind răspunderea şi procedura disciplinară corespunzătoare categoriei de personal din care face parte.
12.Sesizarea organelor competente în soluţionarea cauzelor disciplinare care privesc fapte săvârşite de personalul implicat în organizarea şi desfăşurarea examenului este atribuţia preşedintelui Comisiei centrale de absolvire.
13.Orice persoană care ia cunoştinţă sau este implicată în săvârşirea unor fapte ce constituie infracţiuni în legătură organizarea şi desfăşurarea examenului de absolvire are obligaţia de a sesiza organele competente.
14.Preşedintele Comisiei centrale de absolvire poate dispune suspendarea din activitate pentru oricare dintre persoanele implicate în organizarea şi desfăşurarea examenului de absolvire faţă de care ia cunoştinţă în mod direct sau în baza unor sesizări că ar fi săvârşit ori intenţionează să săvârşească fapte prin care să fie încălcate atribuţiile, obligaţiile şi interdicţiile stabilite în metodologia prevăzută la pct. 1 lit. a).
15.În cazuri justificate, poate dispune înlocuirea persoanelor prevăzute la pct. 14 sau, după caz, poate solicita directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor înlocuirea persoanelor în cauză din componenţa comisiilor de examen.
16.Înlocuirea persoanelor implicate în organizarea şi desfăşurarea examenului nu înlătură răspunderea penală, disciplinară, administrativă sau patrimonială a acestora.
17.Pentru organizarea şi desfăşurarea examenului de absolvire în condiţii optime şi pentru evitarea oricăror situaţii ce ar putea compromite corectitudinea acestuia, directorul general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor sau preşedintele Comisiei centrale de absolvire poate dispune completarea prezentelor norme cu alte prevederi şi măsuri.
ANEXA nr. 2: DECLARAŢIE
Nr. ....... din ..............
Subsemnatul, ................ (gradul profesional, numele şi prenumele), în calitate de ................ (funcţia în cadrul examenului) la examenul de absolvire organizat la Şcoala Naţională de Pregătire a Agenţilor de Penitenciare Târgu Ocna, desfăşurat în perioada ............., declar pe propria răspundere că nu am calitatea de soţ, soţie, rudă sau afin până la gradul IV inclusiv cu niciunul dintre elevi şi mă oblig să respect normele de conduită ce mi-au fost aduse la cunoştinţă.
Semnătura
......................
ANEXA nr. 3: PROCES-VERBAL
Nr. ....... din ..............
Încheiat astăzi, ............... cu ocazia susţinerii probei scrise a examenului de absolvire a cursului de formare iniţială desfăşurat în perioada ............., între .......... (gradul profesional, numele şi prenumele), responsabil la sala nr. ......., şi ............... (gradul profesional, numele şi prenumele), secretarul-şef al Comisiei centrale de absolvire.
În sala nr. ............ au susţinut proba scrisă următorii elevi:

Nr. crt.

Numele şi prenumele elevului

Numărul paginilor predate

Semnătura elevului

Semnătura responsabilului de sală

     
     
     
     
NOTĂ:
Prin semnătură în tabel, elevul certifică predarea şi secretizarea lucrării, precum şi legalitatea desfăşurării probei scrise.
Supraveghetori de sală:
1...............................
2..............................
3...............................
Obiecţiile elevilor cu privire la legalitatea desfăşurării probei scrise:
.............................

Am predat.

Responsabil de sală,

.......................

Am primit.

Secretar-şef Comisie centrală de absolvire,

.......................

ANEXA nr. 4: PROCES-VERBAL cu rezultatele probelor scrise
Nr. ....... din ..............
Încheiat astăzi, ............., de către Comisia centrală de absolvire formată din: preşedinte ............ (gradul profesional, numele şi prenumele), vicepreşedinte ............ (gradul profesional, numele şi prenumele), membri ................ (gradul profesional, numele şi prenumele) şi secretar .............. (gradul profesional, numele şi prenumele).
În urma susţinerii probelor scrise de către elevii de la cursul desfăşurat în perioada ..............., s-au consemnat următoarele rezultate:

Nr. crt.

Numele şi prenumele elevului

Clasa

Nota la Teoria şi practică penitenciară

Nota la Ştiinţe juridice şi socioumane

Observaţii

      
      
      
      
      

Preşedinte,

......................

(gradul profesional, numele şi prenumele)

......................

(semnătura)

Vicepreşedinte,

......................

(gradul profesional, numele şi prenumele)

......................

(semnătura)

Membri,

......................

(gradul profesional, numele şi prenumele)

......................

(gradul profesional, numele şi prenumele)

......................

(semnătura)

......................

(semnătura)

Secretar-şef,

......................

(gradul profesional, numele şi prenumele)

......................

(semnătura)

ANEXA nr. 5: PROCES-VERBAL cu rezultatele obţinute la contestaţii la ..........
Nr. ....... din ..............
Încheiat astăzi, ............., de către Comisia centrală de absolvire formată din: preşedinte ............ (gradul profesional, numele şi prenumele), vicepreşedinte ........... (gradul profesional, numele şi prenumele), membri ............ (gradul profesional, numele şi prenumele), ............ (gradul profesional, numele şi prenumele) şi secretar ........... (gradul profesional, numele şi prenumele).
În urma susţinerii probelor scrise la ..............., s-au consemnat următoarele rezultate:

Nr. crt.

Numele şi prenumele elevului

Clasa

Nota

Contestaţie admisă/respinsă

Iniţială

După recorectare

      
      
      
      
      

Preşedinte,

......................

(gradul profesional, numele şi prenumele)

......................

(semnătura)

Vicepreşedinte,

......................

(gradul profesional, numele şi prenumele)

......................

(semnătura)

Membri,

......................

(gradul profesional, numele şi prenumele)

......................

(gradul profesional, numele şi prenumele)

......................

(semnătura)

......................

(semnătura)

Secretar-şef,

......................

(gradul profesional, numele şi prenumele)

......................

(semnătura)

ANEXA nr. 6: BORDEROU DE NOTARE - Proba orală -
Comisia pentru verificarea cunoştinţelor la ..................
Perioada ................
Proba: ................. (forma de desfăşurare)
Examinator: ......................... (gradul profesional, numele şi prenumele)

Nr. crt.

Numele şi prenumele elevului

Nota

Observaţii

    
    
    
    
    
    
    
Semnătura
.........................
ANEXA nr. 7: PROCES-VERBAL cu rezultatele probei orale
Nr. ....... din ..............
Încheiat astăzi, ..............., de către Comisia pentru verificarea cunoştinţelor la ............... formată din: preşedinte ............... (gradul profesional, numele şi prenumele) şi membri: ............... (gradul profesional, numele şi prenumele), ............... (gradul profesional, numele şi prenumele).
În urma susţinerii probei orale la ............... s-au consemnat următoarele rezultate:

Nr. crt.

Numele şi prenumele elevului

Clasa

Nota

Media

Observaţii

Examinator 1

Examinator 2

Examinator 3

        
        
        
        
        

Preşedinte,

......................

(gradul profesional, numele şi prenumele)

......................

(semnătura)

Membri,

......................

(gradul profesional, numele şi prenumele)

......................

(gradul profesional, numele şi prenumele)

......................

(semnătura)

......................

(semnătura)

ANEXA nr. 8: PROCES-VERBAL CENTRALIZATOR FINAL
Nr. ....... din ..............
Încheiat astăzi, ............., de către Comisia centrală de absolvire formată din: preşedinte ............. (gradul profesional, numele şi prenumele), vicepreşedinte ........... (gradul profesional, numele şi prenumele), membri ............ (gradul profesional, numele şi prenumele), ............ (gradul profesional, numele şi prenumele) şi secretar ........... (gradul profesional, numele şi prenumele).
În urma susţinerii probelor examenului de absolvire de către elevii de la cursul de pregătire desfăşurat în perioada .............., s-au consemnat următoarele rezultate finale:

Nr. crt.

Numele şi prenumele

Clasa

Teorie şi practică penitenciară

Ştiinţe juridice şi socio-umane

Media finală a examenului de absolvire

Menţiuni

Scris

Oral

Media

         
         
         
         

Preşedinte,

......................

(gradul profesional, numele şi prenumele)

......................

(semnătura)

Vicepreşedinte,

......................

(gradul profesional, numele şi prenumele)

......................

(semnătura)

Membri,

......................

(gradul profesional, numele şi prenumele)

......................

(gradul profesional, numele şi prenumele)

......................

(semnătura)

......................

(semnătura)

Secretar-şef,

......................

(gradul profesional, numele şi prenumele)

......................

(semnătura)

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 540 din data de 27 august 2013