HOTĂRÂRE nr. 684 din 19 august 2015 privind aprobarea Programului naţional de prevenire şi asistenţă medicală, psihologică şi socială a consumatorilor de droguri 2015-2018
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, al art. 1 lit. p) şi al art. 23 alin. (11) din Legea nr. 143/2000 privind prevenirea şi combaterea traficului şi consumului ilicit de droguri, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1
(1)Se aprobă Programul naţional de prevenire şi asistenţă medicală, psihologică şi socială a consumatorilor de droguri 2015-2018, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
(2)Programul prevăzut la alin. (1) se finanţează de la bugetul de stat, prin bugetul aprobat Ministerului Afacerilor Interne, la titlul "Alte transferuri", în limita fondurilor bugetare aprobate Agenţiei Naţionale Antidrog şi în funcţie de priorităţile stabilite de aceasta.
(3)Subprogramele din cadrul programului prevăzut la alin. (1) care nu se pot finanţa în anul 2015 vor fi reluate în anii următori şi vor fi derulate în funcţie de fondurile bugetare aprobate Ministerului Afacerilor Interne.
Art. 2
Bugetul programului prevăzut la art. 1 alin. (1) este de 28.000 mii lei.
Art. 3
Sumele economisite în cadrul unui subprogram sau proiect pot fi redistribuite altor subprograme sau proiecte din cadrul Programului naţional de prevenire şi asistenţă medicală, psihologică şi socială a consumatorilor de droguri 2015-2018, motivat, cu aprobarea directorului Agenţiei Naţionale Antidrog.
-****-

PRIM-MINISTRU

VICTOR-VIOREL PONTA

Contrasemnează:

Viceprim-ministru,

ministrul afacerilor interne,

Gabriel Oprea

Ministrul finanţelor publice,

Eugen Orlando Teodorovici

ANEXĂ: PROGRAMUL NAŢIONAL de prevenire şi asistenţă medicală, psihologică şi socială a consumatorilor de droguri 2015-2018
PARTEA I:
CAPITOLUL I: A. Prevenirea consumului de droguri, inclusiv tutun, alcool şi substanţe noi cu proprietăţi psihoactive
SECŢIUNEA 1: Subprogramul I. Prevenirea consumului de droguri, inclusiv tutun, alcool şi substanţe noi cu efecte psihoactive în populaţia şcolară
SUBSECŢIUNEA 1: Obiective specifice
a)creşterea nivelului de informare, educare şi conştientizare a populaţiei şcolare în vederea neînceperii sau întârzierii debutului consumului de droguri, inclusiv tutun, alcool şi substanţe noi cu proprietăţi psihoactive, în cadrul programelor şcolare, extraşcolare şi de petrecere a timpului liber;
b)creşterea nivelului de informare, sensibilizare şi conştientizare a populaţiei şcolare în vederea evitării transformării consumului experimental şi ocazional în consum regulat, în cadrul programelor şcolare, extraşcolare şi de petrecere a timpului liber.
SUBSECŢIUNEA 2: Măsuri de implementare
a)reducerea influenţei factorilor de risc şi creşterea influenţei factorilor de protecţie în rândul preşcolarilor şi elevilor de gimnaziu, prin implementarea unor proiecte de prevenire a consumului de droguri, inclusiv tutun, alcool şi substanţe noi cu proprietăţi psihoactive;
b)realizarea de intervenţii timpurii adresate grupurilor de risc - în cazul copiilor cu părinţi dependenţi de droguri, alcool sau substanţe noi cu proprietăţi psihoactive, copiilor din familii cu statut socioeconomic scăzut, copiilor cu părinţi cu tulburări psihice, copiilor cu risc de abandon şcolar - , în ceea ce priveşte consumul de droguri, precum şi pentru cei care sunt la debutul consumului de droguri, experimental sau ocazional, prin implementarea de proiecte de prevenire indicată şi selectivă la nivel naţional;
c)orientarea tinerilor către activităţi culturale, artistice şi sportive, ca alternativă la consumul de droguri, tutun, alcool şi substanţe noi cu proprietăţi psihoactive, prin implementarea de proiecte de petrecere a timpului liber şi de promovare a unui stil de viaţă de sănătos;
d)crearea unei reţele de prevenire a consumului de droguri, specializată, formată din cadre didactice, consilieri şcolari, voluntari, potrivit principiului "educaţie de la egal la egal", prin implementarea unor proiecte de informare, educare şi conştientizare privind consumul de tutun, alcool, droguri şi substanţe noi cu proprietăţi psihoactive;
e)realizarea de programe de educaţie nonformală, în vederea dezvoltării comportamentului controlat, a personalităţii de tip asertiv şi a mecanismelor de adaptare necesare în luarea deciziilor corecte şi responsabile în legătură cu consumul de droguri, tutun, alcool şi substanţe noi cu proprietăţi psihoactive, prin implementarea la nivel naţional de proiecte de formare de abilităţi;
f)organizarea la nivel naţional şi local a unor conferinţe/seminare cu tema "Bune practici în prevenirea consumului de droguri în mediul şcolar".
SUBSECŢIUNEA 3: Rezultate
a)minimum 5 proiecte implementate la nivel naţional;
b)20% din populaţia şcolară, beneficiari ai acestor proiecte;
c)10% din totalul cadrelor didactice beneficiari ai acestor proiecte;
d)minimum o/un conferinţă naţională/seminar.
SUBSECŢIUNEA 4:
Perioada de implementare: 2015-2018
SUBSECŢIUNEA 5:
BUGET TOTAL SUBPROGRAMUL I: 960 mii lei
SECŢIUNEA 2: Subprogramul II. Prevenirea consumului de droguri, inclusiv tutun, alcool şi substanţe noi cu proprietăţi psihoactive în rândul grupurilor vulnerabile
SUBSECŢIUNEA 1: Obiectiv specific
Reducerea influenţei factorilor de risc şi dezvoltarea influenţei factorilor de protecţie în cadrul grupurilor vulnerabile, corelat cu nevoile şi particularităţile acestora
SUBSECŢIUNEA 2: Măsuri de implementare
Reducerea influenţei factorilor de risc şi dezvoltarea influenţei factorilor de protecţie, prin informare, educare şi implicarea societăţii civile în activităţi specifice de prevenire a consumului de droguri pentru minimum 3 categorii de grupuri vulnerabile identificate în urma studiilor realizate
SUBSECŢIUNEA 3: Rezultate
a)un proiect de prevenire selectivă implementat la nivel naţional;
b)un proiect de prevenire indicată implementat la nivel naţional;
c)minimum 3 categorii de grupuri vulnerabile beneficiare ale proiectelor.
SUBSECŢIUNEA 4:
Perioada de implementare: 2015-2018
SUBSECŢIUNEA 5:
BUGET TOTAL SUBPROGRAMUL II: 300 mii lei
SECŢIUNEA 3: Subprogramul III. Campanii de prevenire a consumului de droguri, inclusiv tutun, alcool şi substanţe noi cu proprietăţi psihoactive
SUBSECŢIUNEA 1: Obiective specifice
a)creşterea nivelului de sensibilizare şi responsabilizare a familiilor în vederea oferirii de modele pozitive copiilor, în cadrul programelor de informare, educare şi conştientizare cu privire la efectele consumului de droguri, inclusiv tutun, alcool şi substanţe noi cu proprietăţi psihoactive;
b)creşterea nivelului de informare şi sensibilizare a populaţiei generale cu privire la aspectele medicale, psihologice şi sociale ale consumului şi dependenţei de droguri, în vederea diminuării stigmatizării şi marginalizării sociale a consumatorilor de droguri;
c)creşterea nivelului de informare, sensibilizare şi conştientizare a populaţiei şcolare în vederea evitării transformării consumului experimental şi ocazional în consum regulat, în cadrul programelor şcolare, extraşcolare şi de petrecere a timpului liber;
d)creşterea nivelului de informare, educare şi conştientizare a consumatorilor de droguri, precum şi dezvoltarea de intervenţii adecvate, în vederea prevenirii deceselor sau bolilor infecţioase asociate consumului de droguri.
SUBSECŢIUNEA 2: Măsuri de implementare
a)creşterea influenţei factorilor familiali de protecţie, precum şi scăderea factorilor de risc faţă de consumul de droguri, inclusiv tutun, alcool şi substanţe noi cu proprietăţi psihoactive, la copii şi adolescenţi, prin implementarea unei campanii de informare/educare/conştientizare la nivel naţional;
b)sensibilizarea şi educarea populaţiei generale, prin implementarea la nivel naţional a unei campanii media de sensibilizare, conştientizare şi informare referitor la consumul de droguri, efectele acestuia, stigmatizarea şi marginalizarea socială a consumatorilor de droguri;
c)dezvoltarea unor atitudini şi practici de viaţă sănătoasă, precum şi promovarea modalităţilor sănătoase de petrecere a timpului liber, ca alternativă la consumul de droguri, la nivelul populaţiei şcolare, prin implementarea la nivel naţional a unei campanii de prevenire cu componentă media a consumului de substanţe noi cu proprietăţi psihoactive;
d)dezvoltarea unor atitudini şi practici de viaţă sănătoasă, precum şi promovarea modalităţilor sănătoase de petrecere a timpului liber, ca alternativă la consumul de droguri, la nivelul populaţiei şcolare, prin implementarea la nivel naţional a unei campanii de prevenire cu componentă media a consumului de canabis;
e)dezvoltarea unor atitudini şi practici de viaţă sănătoasă, precum şi promovarea modalităţilor sănătoase de petrecere a timpului liber, ca alternativă la consumul de droguri, la nivelul populaţiei şcolare, prin implementarea la nivel naţional a unei campanii de prevenire cu componentă media a consumului unei substanţe cu prevalentă crescută identificată prin următorul studiu ESPAD realizat;
f)creşterea accesibilităţii serviciilor de asistenţă integrată a consumatorilor de droguri prin promovarea acestora în cadrul unei campanii media implementate la nivel naţional;
g)reducerea riscurilor şi consecinţelor asociate consumului de droguri ca abordare de sănătate publică şi destigmatizare a consumatorilor de droguri, prin implementarea unei campanii naţionale în mediile recreaţionale, cum ar fi concerte, festivaluri şi altele asemenea;
h)reducerea riscurilor şi consecinţelor asociate consumului de droguri, ca abordare de sănătate publică, prin implementarea, pe litoral, a unei campanii naţionale;
i)reducerea consecinţelor asociate consumului de droguri, referitoare la drogurile injectabile şi prevenirea supradozei, ca abordare de sănătate publică şi de prevenire a mortalităţii, prin implementarea unei campanii naţionale în mediul penitenciar.
SUBSECŢIUNEA 3: Rezultate
a)două campanii media de prevenire universală adresată prin sensibilizarea şi conştientizarea populaţiei generale, implementată la nivel naţional;
b)o campanie de reducere a riscurilor asociate consumului de droguri implementată la nivel naţional;
c)o campanie de prevenire universală prin informare/educare/conştientizare adresată familiei, implementată la nivel naţional;
d)o campanie media de promovare a serviciilor comunitare pentru consumatorii de droguri, implementată la nivel naţional;
e)o campanie media de sensibilizare a populaţiei generale, având ca scop destigmatizarea consumatorilor de droguri;
f)o platformă on-line de informare asupra consecinţelor consumului de droguri;
g)populaţia generală informată;
h)60 % beneficiari direcţi aparţinând populaţiei generale predispuse la riscul consumului de droguri.
SUBSECŢIUNEA 4:
Perioada de implementare: 2015-2016
SUBSECŢIUNEA 5:
BUGET TOTAL SUBPROGRAMUL III: 1.405 mii lei
CAPITOLUL II: B. Asistenţă integrată acordată consumatorilor de droguri
SECŢIUNEA 1: Subprogramul IV. Asistenţă integrată nivel I - reţeaua serviciilor de tip reducerea riscurilor şi consecinţelor asociate consumului de droguri
SUBSECŢIUNEA 1: Obiective specifice
a)întărirea serviciilor de tip programe de schimb de seringi, în comunitate şi în sistemele privative de libertate, în vederea reducerii riscurilor şi consecinţelor negative asociate consumului de droguri;
b)creşterea nivelului de informare, educare şi conştientizare a consumatorilor de droguri, precum şi dezvoltarea de intervenţii adecvate în vederea prevenirii deceselor sau bolilor infecţioase asociate consumului de droguri.
SUBSECŢIUNEA 2: Măsuri de implementare
a)asigurarea de echipamente de reducere a riscurilor şi consecinţelor asociate consumului de droguri, cum ar fi echipament steril de injectare, kituri de injectare, prezervative, aparat distribuire seringi, materiale sanitare, recipiente speciale de colectare şi altele asemenea;
b)furnizarea serviciilor informative, educative, de promovare a activităţilor centrului şi referirea către alte servicii de asistenţă.
SUBSECŢIUNEA 3: Rezultate
a)un număr de 1.000 de beneficiari unici ai serviciilor de reducere a riscurilor şi consecinţelor asociate consumului de droguri;
b)un număr de două activităţi de informare, educare şi conştientizare a consumatorilor de droguri, în vederea creşterii calităţii vieţii, a prevenirii bolilor infecţioase sau deceselor asociate consumului de droguri.
SUBSECŢIUNEA 4:
Perioada de implementare: 2015-2018
SUBSECŢIUNEA 5:
BUGET TOTAL SUBPROGRAMUL IV: 1.300 mii lei
SECŢIUNEA 2: Subprogramul V. Asistenţă integrată nivel II şi III - dezvoltarea şi consolidarea reţelei de servicii de asistenţă integrată pentru consumatorii de droguri
SUBSECŢIUNEA 0:
(1)Obiective specifice:
a)adaptarea serviciilor din cadrul circuitului integrat de asistenţă la nevoile individuale ale consumatorilor şi la modelele de consum, cu accent pe policonsum, consum combinat de substanţe, consum de medicamente fără prescripţie, consum de substanţe nonopioide, precum şi consum de substanţe noi cu proprietăţi psihoactive;
b)dezvoltarea de servicii interinstituţionale integrate pentru consumatorii de droguri care au săvârşit fapte penale cu pericol social redus în vederea includerii acestora în circuitul integrat de asistenţă.
SUBSECŢIUNEA 1: V.1. Asistenţa consumatorilor de droguri prin centrele de prevenire, evaluare şi asistenţă antidrog
(1)Măsuri de implementare:
a)asigurarea tratamentului de menţinere a abstinenţei cu metadonă;
b)asigurarea tratamentului de menţinere a abstinenţei cu buprenorfină + naloxonă;
c)asigurarea tratamentului de menţinere a abstinenţei cu naltrexonă;
d)asigurarea medicaţiei conexe;
e)testarea prezenţei drogurilor în lichidele biologice;
f)testare rapidă HIV şi hepatită;
g)servicii de asistenţă medicală psihiatrică;
h)servicii de asistenţă medicală medie;
i)servicii de psihoterapie individuală, de grup şi familială;
j)servicii de reabilitare şi reinserţie socială;
k)realizarea de proiecte ce au ca obiectiv depistarea, atragerea şi acordarea de asistenţă integrată pentru persoanele consumatoare de droguri;
l)formarea continuă a specialiştilor din centrele de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog (C.P.E.C.A.);
m)achiziţia de materiale şi servicii necesare desfăşurării activităţii;
n)marketing servicii nivel II.
(2)Rezultate:
47 C.P.E.C.A. care asigură atât servicii de bază în domeniul asistenţei consumatorilor de droguri, cum ar fi evaluarea medicală, psihologică şi socială a consumatorilor de droguri, managementul de caz, cât şi servicii de asistenţă integrată în adicţii, cum ar fi servicii de menţinere a abstinenţei cu metadonă, servicii de menţinere a abstinenţei cu buprenorfină, servicii de menţinere a abstinenţei cu naltrexonă, testare rapidă HIV, HVC şi HVB, prevenirea deceselor generate de supradoze şi altele asemenea.
(3)Perioada de implementare: 2015-2018
(4)Buget: 5.476 mii lei
SUBSECŢIUNEA 2: V.2. Furnizarea de servicii de asistenţă consumatorilor de droguri în cadrul comunităţilor terapeutice Bălan şi Dejani, denumite în continuare CT Bălan şi CT Dejani
(1)Măsuri de implementare:
a)asigurarea serviciilor şi lucrărilor administrative, precum cele de încălzire, apă caldă, curăţenie, igienizare, amenajare, reparaţii şi întreţinere interioare şi exterioare, aprovizionare cu alimente, pregătire şi servire a mesei, îndepărtare a deşeurilor menajere şi medicale, pază şi protecţie a clădirilor, transport, asigurare bunuri şi imobile, poştale, telecomunicaţii şi internet, construcţii pentru animale, asigurare a hranei pentru animale;
b)furnizarea de servicii de găzduire pentru beneficiari pe perioada menţionată în contractul sau acordul terapeutic;
c)furnizarea serviciilor de asistenţă a consumatorilor de droguri tip comunitate terapeutică, precum cele de evaluare clinică, asistenţă medicală, psihiatrică, psihologică, socială şi vocaţională, ergoterapie ocupaţională şi funcţională, cursuri profesionale şi reconversie, recreere şi sportive, culturale şi educative, testare psihologică;
d)furnizarea serviciilor de promovare şi marketing, precum cele tipografice şi publicitare, imprimate, articole de hârtie şi papetărie, tricouri, şepci şi alte asemenea;
e)asigurarea de utilaje, echipamente şi bunuri, precum şi active corporale şi necorporale, necesare realizării serviciilor administrative şi a celor de ergoterapie, psihologice şi medicale, în funcţie de specificul acestora.
(2)Rezultate:
a)CT Dejani furnizează servicii tip comunitate terapeutică la capacitate de 30 de locuri;
b)CT Bălan furnizează servicii tip comunitate terapeutică la capacitate de 30 de locuri.
(3)Perioada de implementare: 2015-2018
(4)Buget: 11.289 mii lei.
SUBSECŢIUNEA 3: V.3. Furnizarea de servicii de asistenţă consumatorilor de droguri în cadrul Centrului de zi pentru consumatori de droguri, cu o capacitate de 10 locuri, în Bucureşti
(1)Măsuri de implementare:
a)furnizarea de servicii de asistenţă psihosocială pentru beneficiari şi familiile acestora, cum ar fi servicii psihologice, sociale, de terapie ocupaţională, reabilitare profesională, educative, sportive, de recreere, de socializare, culturale şi vocaţionale, individuale şi de grup;
b)asigurarea serviciilor de promovare şi marketing, cum ar fi cele tipografice şi publicitare, imprimate, articole de hârtie şi papetărie, tricouri, şepci şi altele asemenea;
c)asigurarea de utilaje, echipamente şi bunuri, precum şi active corporale şi necorporale, necesare realizării serviciilor furnizate în centrul de zi, în funcţie de specificul acestora.
(2)Rezultate:
- Centrul de zi pentru consumatori de droguri operaţional pentru furnizarea serviciilor de integrare socială la o capacitate de 10 locuri
(3)Perioada de implementare: 2015-2018
(4)Buget: 620 mii lei
SUBSECŢIUNEA 4: V.4. Amenajarea şi dotarea unui centru de zi pentru adolescenţi şi tinerii consumatori de droguri, cu capacitate de 30 de locuri, în Bucureşti
(1)Măsuri de implementare:
a)amenajarea unui centru pentru minorii consumatori de droguri conform standardelor minime privind spaţiile de lucru;
b)dotarea centrului de zi adecvat furnizării de servicii individuale şi de grup de tip psihologic, social, de terapie ocupaţională, educative, sportive, de recreere, de socializare, culturale, vocaţionale şi de servire a mesei;
c)furnizarea de servicii de asistenţă psihosocială pentru beneficiari şi familiile acestora, cum ar fi servicii psihologice, sociale, de terapie ocupaţională, educative, sportive, de recreere, de socializare, culturale şi vocaţionale, individuale şi de grup;
d)facilitatea accesării, de către beneficiarii centrului, a programelor educaţionale, de alfabetizare/reluare a studiilor;
e)asigurarea de pachete alimentare şi pachete de îngrijire a sănătăţii pentru beneficiarii centrului;
f)asigurarea serviciilor de promovare şi marketing, cum ar fi cele tipografice şi publicitare, imprimate, articole de hârtie şi papetărie, tricouri, şepci şi altele asemenea;
g)asigurarea de utilaje, echipamente şi bunuri, precum şi active corporale şi necorporale, necesare realizării serviciilor furnizate în centrul de zi, în funcţie de specificul acestora.
(2)Rezultate:
- un centru de zi funcţional şi operaţional, cu o capacitate de 30 de locuri, în Bucureşti
(3)Perioada de implementare: 2015-2018
(4)Buget: 500 mii lei
SUBSECŢIUNEA 5: V.5. Implementarea unor intervenţii specializate pentru consumatorii de droguri care au săvârşit fapte penale
(1)Măsuri de implementare:
a)sensibilizarea profesioniştilor din cadrul instituţiilor de aplicare a legii, în legătură cu prevederile normative în vigoare, privind accesul consumatorilor de droguri care au comis fapte penale cu pericol social redus şi al consumatorilor de droguri aflaţi în evidenţa serviciilor de probaţiune la circuitul integrat de asistenţă în vederea reabilitării sociale;
b)capacitarea instituţiilor din circuitul de aplicare a legii şi cel de asistenţă integrată în vederea dezvoltării instituţionale pentru gestionarea cazurilor de consumatori de droguri care au săvârşit fapte penale cu pericol social redus şi de consumatori de droguri aflaţi în evidenţa serviciilor de probaţiune în vederea reabilitării sociale;
c)dezvoltarea metodologiilor şi instrumentelor de lucru la nivel instituţional necesare includerii consumatorilor de droguri care au săvârşit fapte penale cu pericol social redus şi a consumatorilor de droguri aflaţi în evidenţa serviciilor de probaţiune în circuitul integrat de asistenţă;
d)cooperarea la nivel naţional sau internaţional cu mediul academic şi practicieni pentru transferarea modelelor de bună practică privind includerea consumatorilor de droguri care au săvârşit fapte penale cu pericol social redus şi a consumatorilor de droguri aflaţi în evidenţa serviciilor de probaţiune în circuitul de asistenţă comunitar;
e)dezvoltarea unei reţele de specialişti care asigură formarea, supervizarea, intervizarea specialiştilor din sistemul de justiţie şi cel de asistenţă integrată în domeniul includerii în circuitul integrat de asistenţă a consumatorilor de droguri care au săvârşit fapte penale şi a consumatorilor de droguri aflaţi în evidenţa serviciilor de probaţiune;
f)implementarea unor servicii-pilot specializate de tipul birourilor intersectoriale pentru consumatorii de droguri care au săvârşit fapte penale.
(2)Rezultate:
a)minimum 4 întâlniri de sensibilizare;
b)minimum 3 sesiuni de formare, pentru gestionarea cazurilor de consumatori de droguri;
c)minimum un ghid de lucru elaborat;
d)minimum 4 întâlniri pentru transferarea modelelor de bună practică;
e)o reţea de specialişti constituită;
f)minimum un serviciu-pilot specializat, de tipul birourilor intersectoriale, pentru consumatorii de droguri care au săvârşit fapte penale;
g)500 de beneficiari ai programelor serviciului specializat.
(3)Perioada de implementare: 2015-2018
(4)Buget: 3.000 mii lei
SUBSECŢIUNEA 6:
BUGET TOTAL SUBPROGRAMUL V: 20.885 mii lei
SECŢIUNEA 3: Subprogramul VI. Formare profesională continui şi documentare eficientă în domeniul drogurilor şi dependenţei de droguri
SUBSECŢIUNEA 0:
(1)Obiective specifice:
a)dezvoltarea unei comunităţi de practică specializată în domeniul drogurilor şi dependenţei de droguri la nivel naţional;
b)creşterea nivelului de conştientizare a specialiştilor din domeniul drogurilor şi a publicului larg cu privire la importanţa informării şi documentării în domeniu.
SUBSECŢIUNEA 1: VI.1. Îmbunătăţirea calităţii actului profesional al tuturor categoriilor de specialişti cu atribuţii în domeniul drogurilor şi domenii conexe prin formare de bază şi continuă
(1)Măsuri de implementare:
a)realizarea unei analize de nevoi de formare în domeniul drogurilor şi dependenţei de droguri, în rândul specialiştilor din domeniul medical, psihologic, social, educativ, media, voluntariat şi altele asemenea;
b)extindere şi implementare de curriculum de formare adaptat nevoilor actuale şi cerinţelor naţionale în domeniul drogurilor şi dependentei de droguri, la nivelul furnizorilor de formare;
c)dezvoltarea şi implementarea unor sisteme modeme de învăţare de tip e-learning, blended learning;
d)facilitarea sistemului de învăţare reciprocă în domeniul formării iniţiale şi continue în sfera drogurilor şi dependenţei de droguri, inclusiv prin platforme de dialog on-line;
e)dezvoltarea unei reţele de persoane-resursă pentru comunitate, capabile să disemineze informaţii credibile la nivelul comunităţilor locale şi să dezvolte programe de informare şi intervenţii pentru comunităţile locale;
f)dezvoltarea infrastructurii de formare în cadrul locaţiilor existente, CT Bălan şi CT Dejani;
g)dezvoltarea cadrului legal referitor la capacitatea de furnizare-formare de către Agenţia Naţională Antidrog, denumită în continuare A.N.A., prin centrul său de formare şi documentare;
h)diversificarea formelor proprii de formare profesională a adulţilor în domeniul drogurilor şi dependenţei de droguri.
(2)Rezultate:
a)curriculum de formare elaborat, tipărit şi diseminat în rândul specialiştilor din instituţii sau organizaţii partenere;
b)minimum 5 noi suporturi de curs tipărite;
c)minimum 400 de beneficiari ai sistemelor modeme de învăţare;
d)90% dintre furnizorii de formare iniţială şi continuă de la nivel naţional, mediu academic, guvernamental şi nonguvernamental identificaţi;
e)propuneri concrete de îmbunătăţire a sistemului de formare profesională a adulţilor în sfera drogurilor şi dependentei de droguri elaborate şi promovate;
f)40 % dintre furnizorii de formare iniţială şi continuă de la nivel naţional activi în cadrul platformei de dialog;
g)minimum 8 sesiuni de formare implementate;
h)minimum un studiu elaborat în scopul evaluării competenţelor dobândite de beneficiarii programelor de formare implementate şi a aplicării acestora în practică;
i)minimum un ghid de informare şi comunicare elaborat şi tipărit;
j)infrastructura A.N.A. de formare în domeniul drogurilor îmbunătăţită şi operaţională;
k)cadru legal îmbunătăţit şi adaptat nevoilor de formare.
(3)Perioada de implementare: 2015-2018
(4)Buget: 370 mii lei
SUBSECŢIUNEA 2: VI.2. Facilitarea comunicării, a schimburilor de bune practici şi resurse de informare între factorii sociali implicaţi în reducerea cererii şi ofertei de droguri
(1)Măsuri de implementare:
a)implementarea de proiecte în domeniul informării şi documentării în sfera drogurilor şi dependenţei de droguri în parteneriat cu bibliotecile şcolare, universitare, judeţene, naţionale şi centrele de informare şi documentare pentru populaţia aflată sau nu într-o formă de învăţământ;
b)crearea şi dezvoltarea, inclusiv prin formare specifică şi acreditare în domeniul documentării, a unei reţele de persoane - resursă pentru A.N.A. şi comunitate - proiect-pilot;
c)promovarea şi îmbunătăţirea accesibilităţii la servicii şi resurse diversificate de informare şi documentare în sfera drogurilor şi dependenţei de droguri.
(2)Rezultate:
a)minimum 4 proiecte în domeniul informării şi documentării în sfera drogurilor şi dependenţei de droguri implementate la nivelul municipiului Bucureşti şi nivel naţional până în 2018;
b)30 % din populaţia aflată sau nu într-o formă de învăţământ beneficiară a proiectelor;
c)15 % din totalul cadrelor didactice beneficiare ale acestor proiecte;
d)20 % din totalul bibliotecarilor şi documentariştilor beneficiari ar acestor proiecte;
e)16 % din totalul specialiştilor A.N.A. beneficiari ai programului de formare în domeniul informării şi documentării.
(3)Perioada de implementare: 2015-2018
(4)Buget: 130 mii lei
SUBSECŢIUNEA 3:
BUGET TOTAL SUBPROGRAMUL VI: 500 mii lei
SECŢIUNEA 4: Subprogramul VII. Cercetare în domeniul adicţiilor
(1)Obiective specifice:
a)consolidarea capacităţii instituţionale a A.N.A. în cadrul reţelei REITOX a Uniunii Europene şi ca structură unică de colectare, analiză şi diseminare de date în domeniul drogurilor la nivel naţional;
b)consolidarea sistemului de colectare, analiză şi raportare a datelor din domeniul reducerii cererii şi ofertei de droguri;
c)dezvoltarea unei baze solide de date, validate ştiinţific, în domeniul reducerii cererii şi ofertei de droguri;
d)diseminarea de date valide şi comparabile la nivel naţional şi european;
e)promovarea cercetării ştiinţifice ca nucleu fundamental în definirea şi dezvoltarea măsurilor de răspuns la fenomenul drogurilor.
(2)Măsuri de implementare:
A.Dezvoltarea capacităţii instituţionale şi a infrastructurii de suport pentru activităţile de cercetare ştiinţifică în domeniul drogurilor
a)organizarea de cursuri de instruire şi ateliere de lucru cu reprezentanţi ai instituţiilor publice şi private - furnizori de date din domeniul reducerii cererii şi ofertei de droguri;
b)dezvoltarea capacităţii instituţiilor naţionale specializate în vederea participării în Sistemul de avertizare rapidă - EWS - Decizia 2005/387/JAI a Consiliului din 10 mai 2005 privind schimbul de informaţii, evaluarea riscurilor şi controlul noilor substanţe psihoactive, prin monitorizarea noilor droguri/amestecuri apărute pe piaţă;
c)asigurarea necesarului şi actualizarea echipamentelor hardware şi software specializate pentru monitorizare şi cercetare socială;
d)asigurarea accesului la biblioteci specializate online, achiziţii de abonamente şi altele asemenea;
e)publicarea şi diseminarea rezultatelor studiilor de specialitate, elaborate în cadrul A.N.A.
B.Studii şi cercetări
a)implementarea de studii şi cercetări privind consumul de droguri la nivel regional şi judeţean;
b)monitorizarea deceselor asociate consumului de droguri şi a mortalităţii datorate consumului de droguri;
c)evaluarea disponibilităţii şi accesibilităţii serviciilor specializate de asistenţă oferite consumatorilor de droguri în România;
d)implementarea de studii în rândul populaţiei tinere şi a subgrupurilor specifice în vederea evaluării tendinţelor înregistrate în consumul de droguri, de exemplu: studii privind consumul de droguri în spaţii recreaţionale, studii privind consumul de droguri în rândul liceenilor, studenţilor sau al populaţiei tinere neinstituţionalizate;
e)evaluarea gradului de excluziune socială a consumatorilor de droguri.
(3)Rezultate:
A.Dezvoltarea capacităţii instituţionale
a)minimum 3 cursuri de instruire/ateliere de lucru organizate cu reprezentanţi ai instituţiilor publice şi private - furnizori de date din domeniul reducerii cererii şi ofertei de droguri;
b)achiziţionarea a două PC/laptop pentru dotarea Brigăzii Bucureşti de Combatere a Criminalităţii Organizate şi Antidrog şi a Laboratorului de analiză şi profil al drogurilor din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române;
c)achiziţionarea de etaloane pentru actualizarea bibliotecilor de substanţe a laboratoarelor de analiză în vederea identificării prezenţei drogurilor;
d)achiziţionarea de teste de identificare a drogurilor în produse biologice;
e)achiziţionarea şi dotarea celor 47 C.P.E.C.A. cu câte un laptop/notebook pentru realizarea activităţilor de cercetare tip Computer Assisted Personal Interview-ing (CAPI)]
f)achiziţionarea şi dotarea Observatorului Român de Droguri şi Toxicomanii cu 10 tablete pentru realizarea activităţilor de cercetare tip CAPI;
g)achiziţionarea de servicii de tipărire diverse: work-book-uri, rapoarte de cercetare şi altele asemenea;
h)achiziţionarea de aplicaţii software specializate de cercetare şi analiză statistică;
i)organizarea unei conferinţe ştiinţifice privind problematica drogurilor deschisă participării specialiştilor şi mediului academic naţional şi internaţional.
B.Studii şi cercetări
a)realizarea a 41 de studii diagnostic privind problematica drogurilor la nivel judeţean - similare metodologic studiului naţional GPS -, în vederea fundamentării unor măsuri eficiente de implementare a strategiilor locale antidrog;
b)realizarea unui studiu de cohortă privind mortalitatea în rândul consumatorilor de droguri;
c)realizarea unui studiu de evaluare a disponibilităţii şi accesibilităţii serviciilor specializate de asistenţă oferite consumatorilor de droguri în România;
d)realizarea unui studiu privind excluziunea socială a consumatorilor de droguri.
(4)Perioada de implementare: 2015-2018
(5)BUGET TOTAL SUBPROGRAMUL VII: 2.650 mii lei.
PARTEA II:
BUGET GENERAL AL PROGRAMULUI NAŢIONAL: 28.000 mii lei
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 672 din data de 3 septembrie 2015