METODOLOGIE din 19 septembrie 2012 de întocmire, completare şi valorificare a raportului de evaluare a dezvoltării fizice, socio-emoţionale, cognitive, a limbajului şi a comunicării, precum şi a dezvoltării capacităţilor şi atitudinilor de învăţare, la finalul clasei pregătitoare
CAPITOLUL I: Dispoziţii generale
Art. 1
(1)Prezenta metodologie reglementează întocmirea, completarea şi valorificarea raportului de evaluare a dezvoltării fizice, socio-emoţionale, cognitive, a limbajului şi a comunicării, precum şi a dezvoltării capacităţilor şi atitudinilor de învăţare, la finalul clasei pregătitoare.
(2)Raportul de evaluare a dezvoltării fizice, socio-emoţionale, cognitive, a limbajului şi a comunicării, precum şi a dezvoltării capacităţilor şi atitudinilor de învăţare, la finalul clasei pregătitoare, denumit în continuare raportul de evaluare, se completează pentru toţi elevii din clasele pregătitoare din cadrul unităţilor de învăţământ de stat sau particular.
(3)Scopul întocmirii raportului de evaluare la finalul clasei pregătitoare îl reprezintă orientarea şi optimizarea procesului educativ, în vederea pregătirii elevilor pentru a răspunde solicitărilor de tip şcolar.
(4)Modelul raportului de evaluare este prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta metodologie.
Art. 2
(1)Procesul de evaluare a elevilor din clasa pregătitoare se desfăşoară pe tot parcursul anului şcolar şi se finalizează în luna mai prin completarea raportului de evaluare.
(2)Raportul de evaluare este completat de către cadrul didactic care predă la clasa respectivă.
Art. 3
(1)Raportul de evaluare este un document-tip în care se consemnează nivelul dezvoltării fizice, socio-emoţionale, cognitive, a limbajului şi a comunicării, precum şi al dezvoltării capacităţilor şi atitudinilor de învăţare.
(2)Evaluarea are ca scop identificarea competenţelor specifice dobândite de elevii aflaţi la finalul clasei pregătitoare, prevăzute în programele şcolare în vigoare pentru clasa pregătitoare.
Art. 4
Raportul de evaluare la finalul clasei pregătitoare este structurat pe următoarele secţiuni:
a)date de identificare ale elevului;
b)domenii de dezvoltare: dezvoltare fizică; dezvoltare socio-emoţională; dezvoltare cognitivă; dezvoltarea limbajului şi a comunicării; dezvoltarea capacităţilor şi atitudinilor de învăţare;
c)principalele aspecte vizate, asociate fiecărui domeniu de dezvoltare şi desprinse din competenţele specifice prevăzute în programele şcolare în vigoare pentru clasa pregătitoare, în dreptul cărora cadrul didactic responsabil consemnează, în baza documentelor-suport, nivelul achiziţiei: "realizat" sau "în curs de realizare", după caz;
d)aprecieri şi recomandări.
CAPITOLUL II: Întocmirea modelului raportului de evaluare
Art. 5
Activitatea de întocmire/revizuire/actualizare a modelului raportului de evaluare este asigurată de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, denumit în continuare MECTS, prin Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare, denumit în continuare CNEE.
Art. 6
Pentru realizarea activităţii de întocmire/revizuire/actualizare a modelului raportului de evaluare, CNEE îndeplineşte următoarele acţiuni:
a)organizează procesul de selecţie a membrilor grupului de lucru pentru întocmirea/revizuirea/actualizarea modelului raportului de evaluare;
b)organizează stagiile de formare specifice pentru membrii grupului de lucru;
c)întocmeşte modelul raportului de evaluare şi ghidul de completare şi de valorificare a raportului de evaluare;
d)postează raportul de evaluare şi ghidul de completare pe website-ul dedicat http://www.subiecte.edu.ro/, în luna noiembrie a anului şcolar în care se desfăşoară evaluarea;
e)colectează punctele de vedere ale cadrelor didactice referitoare la modelul raportului de evaluare şi face demersurile necesare pentru eventuala revizuire/actualizare a acestuia.
CAPITOLUL III: Completarea raportului de evaluare la finalul clasei pregătitoare
Art. 7
(1)Completarea raportului de evaluare se realizează la finalul clasei pregătitoare, în luna mai a anului şcolar în curs, în urma observării şi evaluării elevilor desfăşurate de către fiecare cadru didactic pe tot parcursul anului şcolar.
(2)Completarea raportului de evaluare se realizează de către profesorul pentru învăţământ primar/institutorul/învăţătorul care predă la clasa respectivă, în urma consultării şi în colaborare, după caz, cu profesorul psihopedagog, profesorul psiholog şcolar, profesorul logoped, consilierul şcolar, medicul şcolar, alţi profesori ai clasei, părinţii/reprezentanţii legali.
(3)Cadrul didactic care predă la clasa respectivă completează raportul de evaluare urmărind modelul stabilit de CNEE şi instrucţiunile din ghidul de completare şi de valorificare a raportului de evaluare, postate pe website-ul dedicat.
Art. 8
(1)Cadrul didactic asigură completarea raportului de evaluare în format electronic, utilizând platforma informatică dedicată.
(2)Un exemplar al raportului de evaluare este tipărit, semnat de cadrul didactic şi predat directorului unităţii de învăţământ.
(3)Directorul asigură păstrarea rapoartelor de evaluare în arhiva unităţii de învăţământ pe toată perioada de şcolarizare a elevului.
(4)Raportul de evaluare poate fi consultat de conducerea unităţii de învăţământ, de cadrele didactice care predau la clasă, în vederea concertării pedagogice, precum şi de reprezentanţi ai inspectoratului şcolar/MECTS, în vederea monitorizării şi analizei nivelului de atingere a competenţelor în conformitate cu programele şcolare.
(5)Conţinutul raportului de evaluare are caracter confidenţial. Rezultatele individuale obţinute de elevi nu pot fi făcute publice.
CAPITOLUL IV: Valorificarea raportului de evaluare la finalul clasei pregătitoare
Art. 9
Raportul de evaluare este valorificat pentru optimizarea procesului educativ în ansamblul său şi pentru fundamentarea deciziilor de orientare şi consiliere educaţională, stând la baza întocmirii/actualizării planului individualizat de învăţare pentru elevi.
Art. 10
(1)Profesorul pentru învăţământ primar/Institutorul/Învăţătorul care predă la clasa respectivă prezintă părinţilor/reprezentanţilor legali ai elevilor clasei pregătitoare, în mod individual, conţinutul raportului de evaluare, până la încheierea anului şcolar, cu scopul de a-i implica pe aceştia în activitatea educativă, prin prezentarea rezultatelor pozitive ale activităţii elevilor, respectiv a rezultatelor care urmează să fie ameliorate.
(2)O copie a raportului de evaluare este înmânată părinţilor/reprezentanţilor legali ai copilului.
(3)Raportul de evaluare face parte integrantă din portofoliul educaţional al elevului.
CAPITOLUL V: Dispoziţii finale
Art. 11
Conducerile unităţilor de învăţământ asigură informarea celor interesaţi cu privire la conţinutul prezentei metodologii prin următoarele categorii de activităţi:
a)afişarea la avizierul şcolii;
b)prezentarea în cadrul consiliului profesoral;
c)organizarea unor întâlniri cu părinţii;
d)alte activităţi.
Art. 12
În vederea utilizării eficiente a platformei informatice utilizate la stocarea şi prelucrarea rapoartelor de evaluare, CNEE va elabora o procedură specifică.
ANEXĂ:
Instrucţiuni de completare
Se bifează un singur nivel de apreciere în caseta corespunzătoare pentru fiecare competenţă în parte.
Exemplu:

Domeniul de dezvoltare

Evaluare finală

Realizat

În curs de realizare

Aspect vizat

X

 

Dezvoltarea fizică şi motrică

Evaluare finală

Realizat

În curs de realizare

Identificarea principalelor caracteristici ale posturii corporale corecte

  

Utilizarea unor mişcări specifice diferitelor segmente ale corpului

  

Executarea unor mişcări sugestive şi folosirea unei mimici şi a unei gestici adecvate diferitelor contexte (dialog, recitare, cântec, dans, teatru etc.)

  

Participarea la activităţi motrice coordonate cu membrii grupului

  

Dezvoltarea socio-emoţională

Evaluare finală

Realizat

În curs de realizare

Identificarea elementelor de identitate (nume, prenume, vârstă, gen, aspect fizic, naţionalitate etc.; numele părinţilor, localitatea etc.)

  

Respectarea unor reguli simple de igienă personală

  

Recunoaşterea emoţiilor de bază raportate la experienţa de viaţă

  

Exprimarea de sine (exprimarea emoţiilor, temerilor, preocupărilor, a ceea ce îi place şi ce nu îi place etc.), în limbaje variate (verbal, nonverbal, artistic etc.)

  

Manifestarea grijii pentru comportarea corectă în relaţie cu mediul natural şi social

  

Respectarea normelor elementare de comportament social

  

Identificarea unor repere relaţionale (frate, soră, mamă, tată, bunici, rude, colegi, prieteni, adulţi, educatori) şi valorice (bine, frumos, bun etc.)

  

Participarea la activităţile grupului, jocuri de grup, relaţii interpersonale

  

Dezvoltarea cognitivă

Evaluare finală

Realizat

În curs de realizare

Identificarea cuvintelor din enunţuri scurte, rostite clar şi rar

  

Identificarea silabelor şi a sunetului iniţial şi final în cuvinte clar articulate

  

Discriminarea cu suport intuitiv a formelor geometrice, semnelor grafice (literă, cifră), culorilor, sunetelor

  

Sesizarea relaţiei dintre sunet şi literă, dintre cifră şi număr

  

Trasarea elementelor grafice (conturul literelor, al cifrelor şi al formelor geometrice principale)

  

Identificarea unor repere: spaţiale (în, pe, deasupra, dedesubt, lângă, în faţa, în spatele, sus, jos) şi temporale (înainte, după, zi, noapte, iarnă, vară etc.)

  

Utilizarea unor repere de gândire logică: sortare, clasificare pe baza unui criteriu dat, raţionament simplu ("dacă ..., atunci ...")

  

Recunoaşterea unor cuvinte uzuale, scrise cu litere de tipar

  

Recunoaşterea numerelor în concentrul 0-10

  

Rezolvarea de probleme în care intervin operaţii de adunare sau scădere cu una-două unităţi în concentrul 0-10, cu suport intuitiv

  

Dezvoltarea limbajului şi a comunicării

Evaluare finală

Realizat

În curs de realizare

Identificarea şi aplicarea regulilor principale de comunicare

  

Utilizarea elementelor de logică în comunicare ("şi/sau", "dacă ..., atunci ...", "da/nu" etc.)

  

Receptarea semnificaţiei corecte a mesajelor orale

  

Sesizarea semnificaţiei unui mesaj vizual simplu

  

Exprimarea unor mesaje referitoare la sine, colegi, familie, şcoală, mediu înconjurător

  

Participarea la dialoguri scurte, în situaţii de comunicare uzuală

  

Dezvoltarea capacităţilor şi atitudinilor de învăţare

Evaluare finală

Realizat

În curs de realizare

Respectarea normelor elementare de comportament şcolar

  

Manifestarea perseverenţei în activitatea de învăţare

  

Manifestarea curiozităţii pentru explorarea mediului natural şi social

  

Identificarea unor regularităţi în mediul familiar, natural şi social

  

Realizarea unor activităţi, proiecte, obiecte, construcţii simple

  

Relaţionarea pozitivă cu alţi membri ai grupului, în rezolvarea unor sarcini simple de lucru

  

Participarea la activităţi integrate, adaptate nivelului de vârstă

  

Manifestarea imaginaţiei şi a creativităţii în activitate şi joc

  
Aprecieri şi recomandări finale

................................................

................................................

................................................

................................................

................................................

Cadru didactic,

.....................

Responsabil comisie metodică/Director,

.....................

Data întocmirii raportului

.....................

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 664 din data de 20 septembrie 2012