ORDIN nr. 3371 din 12 martie 2013 privind aprobarea planurilor-cadru de învăţământ pentru învăţământul primar şi a Metodologiei privind aplicarea planurilor-cadru de învăţământ pentru învăţământul primar
În conformitate cu prevederile art. 64-68 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 96/2012 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul administraţiei publice centrale şi pentru modificarea unor acte normative,
În temeiul prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 536/2011 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul educaţiei naţionale emite prezentul ordin.
Art. 1
Se aprobă Planul-cadru de învăţământ pentru învăţământul primar, prevăzut în anexa nr. 1.
Art. 2
Se aprobă Planul-cadru de învăţământ pentru învăţământul primar în limbile minorităţilor naţionale, prevăzut în anexa nr. 2.
Art. 3
Elevii aparţinând minorităţilor naţionale care învaţă în unităţi de învăţământ cu predare în limba română au dreptul să studieze în învăţământul primar limba maternă. Numărul de ore alocate este prevăzut în anexa nr. 3.
Art. 4
Se aprobă Planul-cadru de învăţământ pentru învăţământul primar cu program integrat şi suplimentar de artă - muzică, prevăzut în anexa nr. 4.
Art. 5
Se aprobă Planul-cadru de învăţământ pentru învăţământul primar cu program integrat şi suplimentar de artă - coregrafie, prevăzut în anexa nr. 5.
Art. 6
Se aprobă Planul-cadru de învăţământ pentru învăţământul primar cu program integrat sportiv, prevăzut în anexa nr. 6.
Art. 7
Planurile-cadru de învăţământ aprobate prin prezentul ordin se aplică începând cu anul şcolar 2013-2014 la clasa pregătitoare şi la clasa I, începând cu anul şcolar 2014- 2015 la clasa a II-a, iar din anul 2015-2016 la clasele a III-a şi a IV-a.
Art. 8
(1)În anul şcolar 2013-2014, la clasa a II-a se aplică Planul-cadru de învăţământ aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 4.686/2003*), iar la clasele a III-a şi a IV-a se aplică Planul-cadru de învăţământ aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 5.198/2004*).
(2)În anul şcolar 2014-2015, la clasele a III-a şi a IV-a se aplică Planul-cadru de învăţământ aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 5.198/2004.
Art. 9
Se aprobă Metodologia privind aplicarea planurilor-cadru de învăţământ pentru învăţământul primar, prevăzută în anexa nr. 7.
Art. 10
În conformitate cu art. 18 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, planurile-cadru ale învăţământului primar, gimnazial, liceal şi profesional includ religia ca disciplină şcolară, parte a trunchiului comun. Elevilor aparţinând cultelor recunoscute de stat, indiferent de numărul lor, li se asigură dreptul constituţional de a participa la ora de religie, conform confesiunii proprii. La solicitarea scrisă a elevului major, respectiv a părinţilor sau a tutorelui legal instituit pentru elevul minor, elevul poate să nu frecventeze orele de religie. În acest caz, situaţia şcolară se încheie fără disciplina religie. În mod similar se procedează şi pentru elevul căruia, din motive obiective, nu i s-au asigurat condiţiile pentru frecventarea orelor la această disciplină.
Art. 11
Direcţia generală educaţie şi învăţare pe tot parcursul vieţii, Direcţia generală învăţământ în limbile minorităţilor, Direcţia generală resurse umane şi reţea şcolară naţională, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, conducerile unităţilor de învăţământ duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 12
Anexele nr. 1-7 fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 13
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
-****-

Ministrul educaţiei naţionale,

Remus Pricopie

__
*) Ordinele ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 4.686/2003 şi nr. 5.198/2004 nu au fost publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ANEXA nr. 1: PLANUL-CADRU de învăţământ pentru învăţământul primar

Arii

Discipline

Clasa

P

I

II

III

IV

Limbă şi comunicare

Limba şi literatura română1

5

7

6

5

5

Limbă modernă

1

1

1

2

2

Matematică şi ştiinţe ale naturii

Matematică2

3

3

4

4

4

Ştiinţe ale naturii

1

1

1

1

1

Om şi societate

Istorie

-

-

-

-

1

Geografie

-

-

-

-

1

Educaţie civică

-

-

-

1

1

Religie

1

1

1

1

1

Educaţie fizică, sport şi sănătate

Educaţie fizică

2

2

2

2

2

Joc şi mişcare

-

-

-

1

1

Muzică şi mişcare

2

2

2

1

1

Arte

Arte vizuale şi abilităţi practice

2

2

2

2

1

Tehnologii

Consiliere şi orientare

Dezvoltare personală

2

1

1

-

-

Număr total de ore trunchi comun

19

20

20

20

21

Curriculum la decizia şcolii (discipline opţionale)

0-1

0-1

0-1

0-1

0-1

Număr minim de ore pe săptămână

19

20

20

20

21

Număr maxim de ore pe săptămână

20

21

21

21

22

1 La clasa pregătitoare, clasa I şi clasa a II-a, disciplina se intitulează Comunicare în limba română.
2 La clasa pregătitoare, clasa I şi clasa a II-a, se studiază integrat disciplina Matematică şi explorarea mediului.
ANEXA nr. 2: PLANUL-CADRU de învăţământ pentru învăţământul primar în limbile minorităţilor naţionale

Arii

Discipline

Clasa

P

I

II

III

IV

Limbă şi comunicare

Limba şi literatura română1

3

4

4

4

4

Limba şi literatura maternă1

5

7

6

5

5

Limbă modernă

1

1

1

2

2

Matematică şi ştiinţe ale naturii

Matematică2

3

3

4

4

4

Ştiinţe ale naturii

1

1

1

1

1

Om şi societate

Istorie

-

-

-

-

1

Geografie

-

-

-

-

1

Educaţie civică

-

-

-

1

1

Religie

1

1

1

1

1

Educaţie fizică, sport şi sănătate

Educaţie fizică

2

2

2

2

2

Joc şi mişcare

-

-

-

1

1

Muzică şi mişcare

2

2

2

1

1

Arte

Arte vizuale şi abilităţi practice

2

2

2

2

1

Tehnologii

Consiliere şi orientare

Dezvoltare personală

2

1

1

-

-

Număr total de ore trunchi comun

22

24

24

24

25

Curriculum la decizia şcolii (discipline opţionale)

0-1

0-1

0-1

0-1

0-1

Număr minim de ore pe săptămână

22

24

24

24

25

Număr maxim de ore pe săptămână

23

25

25

25

26

__
1 La clasa pregătitoare, clasa I şi clasa a II-a, disciplina se intitulează Comunicare în limba română, respectiv Comunicare în limba maternă.
2 La clasa pregătitoare, clasa I şi clasa a II-a, se studiază integrat disciplina Matematică şi explorarea mediului.
ANEXA nr. 3: PLANUL-CADRU de învăţământ pentru învăţământul primar pentru şcolile sau clasele cu elevi aparţinând minorităţilor naţionale care studiază în limba română

Arii

Discipline

Clasa

P

I

II

III

IV

Limbă şi comunicare

Limba şi literatura română1

5

7

6

5

5

Limba şi literatura maternă1

3

4

4

4

4

Limbă modernă

1

1

1

2

2

Matematică şi ştiinţe ale naturii

Matematică2

3

3

4

4

4

Ştiinţe ale naturii

1

1

1

1

1

Om şi societate

Istorie

-

-

-

-

1

Geografie

-

-

-

-

1

Educaţie civică

-

-

-

1

1

Religie

1

1

1

1

1

Educaţie fizică, sport şi sănătate

Educaţie fizică

2

2

2

2

2

Joc şi mişcare

-

-

-

1

1

Muzică şi mişcare

2

2

2

1

1

Arte

Arte vizuale şi abilităţi practice

2

2

2

2

1

Tehnologii

Consiliere şi orientare

Dezvoltare personală

2

1

1

-

-

Număr total de ore trunchi comun

22

24

24

24

25

Curriculum la decizia şcolii (discipline opţionale)

0-1

0-1

0-1

0-1

0-1

Număr minim de ore pe săptămână

22

24

24

24

25

Număr maxim de ore pe săptămână

23

25

25

25

26

___
1 La clasa pregătitoare, clasa I şi clasa a II-a, disciplina se intitulează Comunicare în limba română, respectiv Comunicare în limba maternă.
2 La clasa pregătitoare, clasa I şi clasa a II-a, se studiază integrat disciplina Matematică şi explorarea mediului.
ANEXA nr. 4: PLANUL-CADRU de învăţământ pentru învăţământul primar cu program integrat şi suplimentar de artă - muzică
(1)_

Arii

Discipline

Clasa

P

I

II

III

IV

Limbă şi comunicare

Limba şi literatura română1

5

7

6

5

5

Limbă modernă

1

1

1

2

2

Matematică şi ştiinţe ale naturii

Matematică2

3

3

4

4

4

Ştiinţe ale naturii

1

1

1

1

1

Om şi societate

Istorie

-

-

-

-

1

Geografie

-

-

-

-

1

Educaţie civică

-

-

-

1

1

Religie

1

1

1

1

1

Educaţie fizică, sport şi sănătate

Educaţie fizică

2

2

2

2

2

Joc şi mişcare

-

-

-

1

1

Muzică şi mişcare

2

2

2

1

1

Arte

Educaţie muzicală specializată*

-

4

4

4

4

Arte vizuale şi abilităţi practice

2

2

2

2

1

Tehnologii

Consiliere şi orientare

Dezvoltare personală

2

1

1

-

-

Număr total de ore trunchi comun

19

24

24

24

25

Curriculum la decizia şcolii/CDS (discipline opţionale)3

0-1

0-1

0-1

0-1

0-1

Număr minim de ore pe săptămână

19

24

24

24

25

Număr maxim de ore pe săptămână

20

25

25

25

26

___
1 La clasa pregătitoare, clasa I şi clasa a II-a, disciplina se intitulează Comunicare în limba română.
2 La clasa pregătitoare, clasa I şi clasa a II-a, se studiază integrat disciplina Matematică şi explorarea mediului.
3 Alocările orare pentru CDS vor fi utilizate în alte arii curriculare decât cea care vizează specializarea.
* Alocări orare în aria curriculară Arte, pentru învăţământul primar cu program integrat/suplimentar de artă-muzică.

Obiectul de studiu

I

II

III

IV

Instrument

2

2

2

2

Teorie - solfegiu - dicteu

2

2

2

2

Total ore:

4

4

4

4

(2)Precizări privind aplicarea planului-cadru de învăţământ în şcolile cu program integrat şi suplimentar de artă - muzică
1.Începând cu cel de-al doilea an de studiu al instrumentului, toţi elevii înscrişi în şcolile şi liceele de muzică se vor pregăti pentru examene, verificări, audiţii şi concursuri şi cu profesorul corepetitor-acompaniator. Excepţie de la această prevedere fac elevii care studiază ca instrument principal pianul.
2.Profesorul corepetitor-acompaniator este normat cu 1/3 ore/săptămână pentru fiecare elev.
3.Precizările privind aplicarea Planului-cadru de învăţământ pentru învăţământul primar cu program integrat şi suplimentar de artă - muzică sunt valabile şi în şcolile în care predarea se face în limbile minorităţilor naţionale.
4.Alte precizări referitoare la organizarea, admiterea şi pregătirea de specialitate sunt prevăzute în Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea învăţământului preuniversitar de artă, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 5.569/2011.
ANEXA nr. 5: PLANUL-CADRU de învăţământ pentru învăţământul primar cu program integrat şi suplimentar de artă - coregrafie
(1)_

Arii

Discipline

Clasa

P

I

II

III

IV

Limbă şi comunicare

Limba şi literatura română1

5

7

6

5

5

Limbă modernă

1

1

1

2

2

Matematică şi ştiinţe ale naturii

Matematică2

3

3

4

4

4

Ştiinţe ale naturii

1

1

1

1

1

Om şi societate

Istorie

-

-

-

-

1

Geografie

-

-

-

-

1

Educaţie civică

-

-

-

1

1

Religie

1

1

1

1

1

Educaţie fizică, sport şi sănătate

Educaţie fizică

2

2

2

2

2

Joc şi mişcare

-

-

-

1

1

Muzică şi mişcare

2

2

2

1

1

Arte

Educaţie artistică specializată*

-

-

-

-

8

Arte vizuale şi abilităţi practice

2

2

2

2

1

Tehnologii

Consiliere şi orientare

Dezvoltare personală

2

1

1

-

-

Număr total de ore trunchi comun

19

20

20

20

29

Curriculum la decizia şcolii/COS (discipline opţionale)3

0-1

0-1

0-1

0-1

0-1

Număr minim de ore pe săptămână

19

20

20

20

29

Număr maxim de ore pe săptămână

20

21

21

21

30

___
1 La clasa pregătitoare, clasa I şi clasa a II-a, disciplina se intitulează Comunicare în limba română.
2 La clasa pregătitoare, clasa I şi clasa a II-a, se studiază integrat disciplina Matematică şi explorarea mediului.
3 Alocările orare pentru CDS vor fi utilizate în alte arii curriculare decât cea care vizează specializarea.
* Alocări orare în aria curriculară Arte, pentru învăţământul primar cu program integrat şi suplimentar de coregrafie.

Obiectul de studiu

Clasa a IV-a

Dans clasic

7

Ritmică

1

Total ore:

8

(2)Precizări privind aplicarea planului-cadru de învăţământ pentru învăţământul primar cu program Integrat şl suplimentar de coregrafie
1.Disciplina Dans clasic se desfăşoară pe grupe, cu acompaniament de pian asigurat de profesorul acompaniator- corepetitor. Normarea profesorului acompaniator-corepetitor se realizează pentru grupe de 7-12 elevi/oră.
2.Alte precizări referitoare la organizarea, admiterea şi pregătirea de specialitate sunt prevăzute în Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea învăţământului preuniversitar de artă, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 5.569/2011.
ANEXA nr. 6: PLANUL-CADRU de învăţământ pentru învăţământul primar cu program sportiv integrat*
(1)_

Arii

Discipline

Clasa

P

I

II

III

IV

Limbă şi comunicare

Limba şi literatura română1

5

7

6

5

5

Limbă modernă

1

1

1

2

2

Matematică şi ştiinţe ale naturii

Matematică2

3

3

4

4

4

Ştiinţe ale naturii

1

1

1

1

1

Om şi societate

Istorie

-

-

-

-

1

Geografie

-

-

-

-

1

Educaţie civică

-

-

-

1

1

Religie

1

1

1

1

1

Educaţie fizică, sport şi sănătate

Educaţie fizică

2

2

2

2

2

Joc şi mişcare

-

-

-

1

1

Pregătire sportivă practică

-

4

4

4

4

Muzică şi mişcare

2

2

2

1

1

Arte

Arte vizuale şi abilităţi practice

2

2

2

2

1

Tehnologii

Consiliere şi orientare

Dezvoltare personală

2

1

1

-

-

Număr total de ore trunchi comun

19

24

24

24

25

Curriculum la decizia şcolii/CDS (discipline opţionale)3

0-1

0-1

0-1

0-1

0-1

Număr minim de ore pe săptămână

19

24

24

24

25

Număr maxim de ore pe săptămână

20

25

25

25

26

* Înscrierea elevilor în clasa pregătitoare se realizează în baza unei selecţii, urmând ca pregătirea sportivă practică să înceapă în clasa I.
1 La clasa pregătitoare, clasa I şi clasa a II-a, disciplina se intitulează Comunicare în limba română.
2 La clasa pregătitoare, clasa I şi clasa a II-a se studiază integrat disciplina Matematică şi explorarea mediului.
3 Alocările orare pentru CDS vor fi utilizate în alte arii curriculare decât cea care vizează specializarea.
(2)Precizări privind aplicarea planului-cadru de învăţământ pentru învăţământul primar cu program sportiv integrat
1.În învăţământul primar, pregătirea sportivă a elevilor se poate organiza, în funcţie de specificul disciplinelor sportive, în următoarele variante şi combinaţii:
a)clasa întreagă: o singură disciplină sportivă, fete şi/sau băieţi, nivel de pregătire omogen.
b)două sau mai multe grupe la aceeaşi clasă, fete şi/sau băieţi.
c)grupe valorice, fete şi/sau băieţi: la aceeaşi disciplină sportivă, grupele/grupele valorice pot fi constituite din elevi care aparţin claselor I şi/sau claselor a II-a, în variante şi combinaţii care se pretează disciplinelor sportive, nivelului de pregătire, categoriilor de vârstă şi sex, resurselor materiale, specialiştilor, exigenţelor de încadrare etc.
2.În situaţia organizării pregătirii sportive pe grupe, se normează câte un cadru didactic de specialitate la fiecare grupă. În acest caz, numărul de ore prevăzut în Planul-cadru de învăţământ la aria curriculară Educaţie fizică, sport şi sănătate, cu excepţia celor efectuate de învăţător, se acordă pentru fiecare grupă.
3.Lecţia de antrenament sportiv pentru învăţământul primar are o durată cuprinsă între 70 şi 90 de minute.
4.În învăţământul primar, pregătirea teoretică sportivă se efectuează simultan cu pregătirea sportivă practică.
5.Aceste reglementări se aplică şi la învăţământul primar cu program integrat sportiv din unităţile de învăţământ cu predare în limbile minorităţilor naţionale.
ANEXA nr. 7: METODOLOGIE privind aplicarea planurilor-cadru de învăţământ pentru învăţământul primar
CAPITOLUL I: Dispoziţii generale
Art. 1
Prezenta metodologie reglementează aplicarea planurilor-cadru de învăţământ pentru învăţământul primar.
Art. 2
În sensul prezentei metodologii, se definesc următorii termeni:
a)plan-cadru de învăţământ - document de politică educaţională care reflectă parcursul de învăţare pe care şcoala îl oferă copiilor pe durata unui nivel de învăţământ, precizând disciplinele obligatorii (trunchiul comun) studiate de elevi pe parcursul fiecărui an şcolar şi numărul de ore alocat acestora pe săptămână, precum şi numărul de ore care pot fi alocate disciplinelor opţionale (curriculum la decizia şcolii/CDS);
b)arie curriculară - grupaj de discipline şcolare care transpun didactic domenii înrudite din cunoaşterea umană. La nivelul proiectării programelor şcolare, gruparea pe arii curriculare favorizează coerenţa orizontală între discipline şi economia de timp şcolar prin transferurile conceptuale şi metodologice care se realizează între discipline înrudite;
c)trunchi comun - ofertă educaţională de parcurs în mod obligatoriu de către toţi elevii care urmează acelaşi tip de program de formare;
d)CDS (curriculum la decizia şcolii) - ofertă educaţională propusă de şcoală, adecvată pe cât posibil specificului local, intereselor şi nevoilor elevilor;
e)plajă orară - număr variabil de ore pe săptămână alocat unei/unor discipline opţionale din planul-cadru de învăţământ, şcoala fiind cea care îl decide;
f)schemă orară - modalitate concretă prin care clasele şi şcolile îşi alcătuiesc programul, incluzând orele cuprinse în trunchiul comun şi orele stabilite pentru CDS; schemele orare ale claselor formează împreună schema orară a şcolii.
CAPITOLUL II: Elaborarea planului-cadru de învăţământ pentru ciclul primar
Art. 3
Construcţia planului-cadru de învăţământ are în vedere realizarea dezideratelor profilului de formare al copilului care finalizează ciclul primar, profil determinat de domeniile de competenţe-cheie specificate în art. 68 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare. În mod concret, până la finalul clasei a IV-a, se urmăreşte atingerea unui nivel de performanţă elementar în formarea următoarelor competenţe:
1.Utilizarea modalităţilor de comunicare, în limba română, în limba maternă şi în cel puţin o limbă străină, într-o varietate de situaţii:
1.1.Utilizarea corectă a limbii române şi a limbajului însuşit la disciplinele studiate.
1.2.Operarea cu mesaje verbale şi nonverbale, accesibile vârstei, pentru a elabora şi transmite mesaje care exprimă idei, experienţe, sentimente.
1.3.Adaptarea propriei comunicări la contexte de viaţă din mediul cunoscut.
2.Utilizarea conceptelor, a metodelor specifice diferitelor domenii ale cunoaşterii şi a instrumentelor tehnologice, în vederea rezolvării de probleme în contexte şcolare, extraşcolare şl profesionale:
2.1.Utilizarea capacităţilor formate în scopul rezolvării de probleme simple, în contexte date.
2.2.Folosirea unor raţionamente simple în vederea luării de decizii în contexte familiare.
2.3.Folosirea metodelor de investigare însuşite, pentru explorarea unor procese naturale şi sociale simple.
3.Integrarea, participarea activă şi responsabilă la viaţa socială:
3.1.Cunoaşterea drepturilor şi responsabilităţilor copilului.
3.2.Relaţionarea corectă cu persoanele cu care intră în contact şi asumarea unor roluri în contexte familiare.
3.3.Cooperarea în grupurile de apartenenţă şi acceptarea competiţiei.
3.4.Respectarea diversităţii întâlnite în contexte familiare; identificarea unor elemente relevante pentru identitatea proprie.
3.5.Prevenirea conflictelor prin manifestarea unui comportament bazat pe respect, toleranţă, grijă faţă de sine şi faţă de ceilalţi.
3.6.Folosirea noilor tehnologii de informare şi comunicare în contexte şcolare şi extraşcolare adaptate vârstei.
4.Utilizarea eficace a instrumentelor necesare educaţiei pe tot parcursul vieţii:
4.1.Identificarea unor obiective de învăţare corespunzătoare atât propriilor interese şi aptitudini, cât şi influenţelor educative exercitate de şcoală şi familie.
4.2.Folosirea unor tehnici de muncă intelectuală care valorizează autonomia, disciplina şi perseverenţa, în scopul rezolvării de probleme în contexte familiare.
4.3.Exersarea responsabilităţii pentru propria învăţare.
4.4.Folosirea, la nivelul vârstei, a unor tehnici noi de informare şi comunicare.
4.5.Exersarea procedeelor şi a instrumentelor de creare a conţinutului informaţional în spaţiile virtuale, prin activităţi de învăţare specifice vârstei şi dezvoltării personale (de exemplu, constituirea portofoliilor de învăţare, portofolii artistice, elaborarea unor pagini personale sau de grup, wiki, bloguri etc.).
5.Interiorizarea unui sistem de valori care să orienteze atitudinile şi comportamentele:
5.1.Cunoaşterea unor valori referitoare la şcoală, familie şi mediul în care se dezvoltă şi exprimarea unor opinii asupra acestora.
5.2.Exersarea unor comportamente moral-civice în contexte de viaţă din mediul cunoscut.
5.3.Dezvoltarea unei atitudini pozitive faţă de sine şi faţă de alţii: stimă de sine, respect, încredere în forţele proprii, responsabilitate.
5.4.Recunoaşterea unui mediu potrivit pentru învăţare şi pentru viaţă.
5.5.Manifestarea opţiunii pentru o viaţă sănătoasă şi echilibrată pentru propria dezvoltare.
5.6.Manifestarea unor iniţiative pozitive în activităţile şcolare şi extraşcolare.
6.Manifestarea creativităţii şi a spiritului inovator:
6.1.Participarea la proiecte în contexte de viaţă din mediul cunoscut.
6.2.Realizarea unor produse folosind tehnici de lucru noi.
6.3.Folosirea cunoştinţelor obţinute pe mai multe căi pentru rezolvarea unor sarcini de lucru.
7.Managementul vieţii personale şi al evoluţiei în carieră:
7.1.Utilizarea capacităţilor formate pentru rezolvarea unor situaţii-problemă din mediul cunoscut.
7.2.Analiza propriilor resurse pentru stabilirea traseului de dezvoltare personală.
7.3.Manifestarea disponibilităţii pentru noi eforturi fizice şi intelectuale.
7.4.Manifestarea disponibilităţii pentru valorificarea ofertelor de continuare a studiilor.
Art. 4
Planul-cadru de învăţământ stabileşte disciplinele studiate de elevi în ciclul primar, numărul de ore pe săptămână alocat fiecărei discipline studiate în trunchiul comun, numărul total de ore pe săptămână în trunchiul comun, numărul de ore pe săptămână alocat CDS, precum şi numărul minim/maxim de ore pe săptămână.
Art. 5
Planul-cadru de învăţământ pentru învăţământul primar operează cu următoarele arii curriculare: Limbă şi comunicare, Matematică şi ştiinţe ale naturii, Om şi societate, Arte, Tehnologii, Educaţie fizică, sport şi sănătate, Consiliere şi orientare.
Art. 6
(1)Planul-cadru cuprinde o zonă comună pentru toţi elevii - trunchiul comun. În orele de trunchi comun se va parcurge programa şcolară. Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, precizează la art. 66 alin. (3) modul în care pot fi folosite orele alocate disciplinelor şcolare: "programa şcolară acoperă 75% din orele de predare şi evaluare, lăsând la dispoziţia cadrului didactic 25% din timpul alocat disciplinei/domeniului de studiu respectiv. În funcţie de caracteristicile elevilor şi de strategia şcolii din care face parte, profesorul decide dacă procentul de 25% din timpul alocat disciplinei/domeniului de studiu este folosit pentru învăţare remedială, pentru consolidarea cunoştinţelor sau pentru stimularea elevilor capabili de performanţe superioare, conform unor planuri individuale de învăţare elaborate pentru fiecare elev."
(2)În oferta şcolii poate fi inclusă o oră reprezentând Curriculum la decizia şcolii, distribuită unei discipline opţionale.
(3)Disciplina opţională va fi stabilită în urma procesului de consultare a elevilor şi a părinţilor.
Art. 7
La fiecare disciplină prevăzută în planul-cadru, activităţile de predare-învăţare-evaluare acoperă, la clasa pregătitoare şi clasa I, 30-35 minute din ora de curs, restul de timp fiind destinat unor activităţi liber-alese, recreative. La clasele a II-a, a III-a şi a IV-a, activităţile de predare-învăţare-evaluare acoperă 45 de minute.
CAPITOLUL III: Procedura de aplicare a planului-cadru de învăţământ pentru învăţământul primar
Art. 8
Aplicarea planului-cadru de învăţământ în unităţile de învăţământ se realizează prin intermediul schemelor orare.
Art. 9
Realizarea schemei orare porneşte de la tabelul care explicitează trunchiul comun. La acesta se adaugă, în funcţie de opţiuni, ora de CDS.
Art. 10
(1)Pentru anul şcolar 2013-2014, schemele orare pentru clasa pregătitoare sunt definitivate de consiliul de administraţie al şcolii, la începutul lunii septembrie 2013, pe baza evaluării resurselor umane şi materiale proprii şi a consultării cadrelor didactice şi a părinţilor elevilor.
(2)Începând cu anul şcolar 2014-2015, schemele orare ale claselor din învăţământul primar vor fi realizate până la sfârşitul anului şcolar în curs şi se vor face actualizări, dacă este cazul, în primele 5 zile ale lunii septembrie din noul an şcolar.
(3)Consiliile profesorale pot face propuneri de scheme orare consiliului de administraţie, pe baza evaluării condiţiilor locale, a potenţialului şi intereselor elevilor.
(4)Consultarea părinţilor poate fi făcută prin mai multe căi: completarea de către părinţi a unor chestionare, votul exprimat de părinţi în adunarea clasei sau a şcolii, învestirea de către părinţi a reprezentanţilor lor în consiliul de administraţie cu puterea de a decide în numele lor etc. Fiecare consiliu de administraţie îşi va alege propria cale de consultare a părinţilor elevilor.
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 192 din data de 5 aprilie 2013