METODOLOGIE din 18 septembrie 2012 de organizare şi desfăşurare a probelor specifice din cadrul examenului de bacalaureat, susţinute de absolvenţii secţiilor bilingve româno-spaniole
CAPITOLUL I:
Dispoziţii generale
Art. 1
Prezenta metodologie se referă la absolvenţii secţiilor bilingve româno-spaniole, organizate în conformitate cu prevederile
Acordului dintre Ministerul Educaţiei şi Cercetării din România şi Ministerul Educaţiei şi Ştiinţei din Regatul Spaniei cu privire la înfiinţarea şi funcţionarea secţiilor bilingve româno-spaniole în liceele din România şi la organizarea examenului de bacalaureat în aceste licee
, semnat la Bucureşti la 26 martie 2007, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.
997/2007
(Acord), denumite în continuare secţii bilingve româno-spaniole.
Art. 2
(1)
Absolvenţii secţiilor bilingve româno-spaniole au dreptul să obţină, pe lângă diploma română de bacalaureat naţional, şi diploma spaniolă de bacalaureat.
(2)
Pentru obţinerea diplomei spaniole de bacalaureat, absolvenţii secţiilor bilingve româno-spaniole trebuie să susţină şi să promoveze probele prevăzute de reglementările în vigoare pentru examenul de bacalaureat românesc şi să îndeplinească următoarele condiţii:
a)
susţin proba de evaluare a competenţelor lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională studiată pe parcursul învăţământului liceal la limba spaniolă;
b)
susţin o probă suplimentară de cultură spaniolă;
c)
îndeplinesc, pentru probele menţionate la lit. a) şi b), condiţiile prevăzute de prezenta metodologie.
Art. 3
(1)
Comisiile de bacalaureat care evaluează şi examinează absolvenţii secţiilor bilingve româno-spaniole sunt organizate în conformitate cu reglementările în vigoare pentru bacalaureatul românesc, respectând prevederile specifice
Acordului
:
a)
preşedintele comisiei din centrul de examen este ales, de regulă, dintre cadrele didactice cunoscătoare ale limbii spaniole;
b)
din comisii fac parte 2 reprezentanţi ai Ministerului Educaţiei, Culturii şi Sportului din Regatul Spaniei, din care unul este numit vicepreşedinte de comisie pentru probele care se desfăşoară în limba spaniolă.
(2)
Reprezentanţii Ministerului Educaţiei, Culturii şi Sportului din Regatul Spaniei participă, cu drept de notare, la probele specifice ale bacalaureatului susţinute de absolvenţii secţiilor bilingve româno-spaniole.
(3)
Pentru a permite participarea celor 2 reprezentanţi ai Ministerului Educaţiei, Culturii şi Sportului din Regatul Spaniei la proba de evaluare a competenţei lingvistice în limba spaniolă, Comisia Naţională de Bacalaureat poate stabili un calendar specific al probei orale din cadrul probei de evaluare a competenţei lingvistice în limba spaniolă pentru candidaţii proveniţi de la secţiile bilingve româno-spaniole.
CAPITOLUL II:
Proba de evaluare a competenţelor lingvistice în limba spaniolă
Art. 4
(1)
Proba de evaluare a competenţelor lingvistice în limba spaniolă se desfăşoară în conformitate cu metodologia de organizare şi desfăşurare a examenului de bacalaureat, aprobată prin ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului, respectând prevederile specifice menţionate în prezenta metodologie.
(2)
Proba de evaluare a competenţelor lingvistice în limba spaniolă se desfăşoară în perioada prevăzută în calendarul examenului de bacalaureat pentru evaluarea competenţelor lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională - proba C.
(3)
Proba de evaluare a competenţelor lingvistice în limba spaniolă este organizată de comisia de bacalaureat de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale din unitatea de învăţământ liceal.
Art. 5
Evaluarea competenţelor lingvistice în limba spaniolă se face prin 3 tipuri de probe:
a)
proba scrisă, cu durata de 120 de minute;
b)
proba orală, cu durata de 10-15 minute;
c)
proba de înţelegere a textului audiat, cu durata de 20 de minute.
Art. 6
(1)
Subiectele pentru cele 3 tipuri de probe sunt elaborate de Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare, în colaborare cu reprezentanţii Ministerului Educaţiei, Culturii şi Sportului din Regatul Spaniei.
(2)
Subiectele pentru proba scrisă sunt specifice absolvenţilor secţiilor bilingve româno-spaniole şi evaluează atât competenţa lingvistică, cât şi cunoştinţele de literatură spaniolă.
Art. 7
(1)
Proba de evaluare a competenţelor lingvistice în limba spaniolă, susţinută de absolvenţii secţiilor bilingve româno-spaniole, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii, reprezintă pentru aceşti elevi proba de evaluare a competenţelor lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională studiată pe parcursul învăţământului liceal, prevăzută de metodologia de organizare şi desfăşurare a examenului de bacalaureat - proba C.
(2)
În urma susţinerii probei de evaluare a competenţelor lingvistice în limba spaniolă se obţine un certificat de competenţă în care se menţionează nivelul de competenţă lingvistică în limba spaniolă, în conformitate cu Cadrul european comun de referinţă pentru limbi.
(3)
În urma promovării examenului de bacalaureat, nivelul de competenţă lingvistică în limba spaniolă, menţionat la alin. (2), se trece pe diploma de bacalaureat românească, în conformitate cu metodologia de organizare şi desfăşurare a examenului.
Art. 8
(1)
Candidaţilor care doresc să obţină şi diploma spaniolă de bacalaureat li se acordă şi note la proba de evaluare a competenţei lingvistice în limba spaniolă.
(2)
Notarea candidaţilor menţionaţi la alin. (1) se face atât de cei 2 evaluatori români, cât şi de cei 2 reprezentanţi ai Ministerului Educaţiei, Culturii şi Sportului din Regatul Spaniei.
(3)
Nota finală a candidatului la proba de evaluare a competenţelor lingvistice în limba spaniolă este media aritmetică a notelor celor 4 evaluatori, calculată cu două zecimale, fără rotunjire.
CAPITOLUL III:
Proba de cultură spaniolă
Art. 9
(1)
Proba de cultură spaniolă este probă scrisă şi se susţine în perioada prevăzută de calendarul examenului de bacalaureat pentru proba scrisă la limba şi literatura maternă - proba B.
(2)
Proba scrisă de cultură spaniolă este organizată de comisia de bacalaureat din centrul de examen la care este arondată unitatea de învăţământ liceal.
(3)
Un candidat care nu a obţinut cel puţin nivelul B2 la proba de evaluare a competenţelor lingvistice în limba spaniolă nu poate participa la proba scrisă de cultură spaniolă.
Art. 10
(1)
Proba de cultură spaniolă se susţine în limba spaniolă, cu subiecte din Istoria Spaniei, Geografia Spaniei şi Istoria culturii şi civilizaţiei spaniole.
(2)
Subiectele pentru proba specifică de cultură spaniolă sunt elaborate de Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare, în colaborare cu reprezentanţii Ministerului Educaţiei, Culturii şi Sportului din Regatul Spaniei, în conformitate cu programa şcolară aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi inovării nr. 4.354/2009 privind desfăşurarea bacalaureatului bilingv spaniol susţinut de elevii de la secţiile bilingve spaniole.
Art. 11
(1)
Proba scrisă de cultură spaniolă este evaluată atât de cei 2 evaluatori români, cât şi de cei 2 reprezentanţi ai Ministerului Educaţiei, Culturii şi Sportului din Regatul Spaniei.
(2)
Nota finală a candidatului la proba scrisă de cultură spaniolă este media aritmetică a notelor celor 4 evaluatori, calculată cu două zecimale, fără rotunjire.
(3)
Nota obţinută la proba scrisă de cultură spaniolă nu intră în calculul mediei generale a examenului de bacalaureat românesc şi nu se trece pe diploma de bacalaureat românească.
CAPITOLUL IV:
Dispoziţii finale
Art. 12
(1)
Pentru obţinerea diplomei spaniole de bacalaureat, candidaţii de la secţiile bilingve româno-spaniole care au susţinut probele specifice trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
a)
să obţină la proba de evaluare a competenţelor lingvistice în limba spaniolă cel puţin nivelul B2, stabilit conform Cadrului european comun de referinţă pentru limbi;
b)
să obţină, în baza rezultatelor obţinute la probele menţionate la art. 2 alin. (2), evaluarea scrisă pozitivă a celor 2 reprezentanţi spanioli care fac parte din comisia de bacalaureat.
(2)
Evaluarea scrisă pozitivă, menţionată la alin. (1), este consemnată într-un certificat, al cărui model este prevăzut în anexa nr. II la
Acord
.
(3)
Certificatul menţionat la alin. (2) permite solicitarea eliberării diplomei spaniole de bacalaureat, în conformitate cu prevederile
Acordului
.
Art. 13
În situaţia în care un absolvent al secţiilor bilingve româno-spaniole este declarat admis la examenul de bacalaureat, conform prevederilor metodologiei de organizare şi desfăşurare a bacalaureatului în vigoare în România, dar nu îndeplineşte una sau ambele condiţii menţionate la art. 12 alin. (1), acesta obţine diploma română de bacalaureat, dar nu şi diploma spaniolă de bacalaureat.
Art. 14
În situaţia în care un absolvent al secţiilor bilingve româno-spaniole este declarat respins la examenul de bacalaureat, conform prevederilor metodologiei de organizare şi desfăşurare a bacalaureatului în vigoare în România, acesta nu poate obţine diploma spaniolă de bacalaureat, chiar dacă îndeplineşte condiţiile menţionate la art. 12 alin. (1).
Art. 15
Nu se admit contestaţii la probele specifice ale examenului de bacalaureat bilingv spaniol.
Art. 16
(1)
Comisiile de bacalaureat judeţene/a municipiului Bucureşti transmit Comisiei Naţionale de Bacalaureat, în termen de 10 zile de la încheierea sesiunii respective a examenului, un raport separat referitor la organizarea şi desfăşurarea examenului de bacalaureat pentru clasele bilingve româno-spaniole.
(2)
Raportul menţionat la alin. (1) conţine în anexă lista nominală a elevilor participanţi la probele specifice ale bacalaureatului bilingv spaniol şi rezultatele obţinute de aceştia la examenul de bacalaureat, inclusiv la probele specifice ale acestuia: situaţia promovării examenului de bacalaureat românesc, rezultatul evaluării probei de evaluare a competenţelor lingvistice în limba spaniolă, nota la proba scrisă de cultură spaniolă, rezultatul participării la examenul de bacalaureat bilingv spaniol (admis/respins).
(3)
Comisia Naţională de Bacalaureat transmite o copie a rapoartelor menţionate la alin. (1) Ambasadei Spaniei la Bucureşti.
Art. 17
Respectarea întocmai a metodologiei de organizare şi desfăşurare a probelor specifice din cadrul bacalaureatului bilingv spaniol este obligatorie pentru toate persoanele implicate în această activitate.
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 764 din data de 13 noiembrie 2012