Responsabilităţi ale primarului | Mod de realizare (acţiuni şi măsuri) |
1. Organizarea avertizării - alarmării populaţiei pe întregul teritoriu al unităţii administrativ - teritoriale (inclusiv satele aparţinătoare) 1.1. Constituirea documentelor de înştiinţare, avertizare şi alarmare a populaţiei în situaţii de urgenţă. |
1.1.1. Asigură elaborarea dosarului de înştiinţare, avertizare şi alarmare a populaţiei în situaţii de protecţie civilă, ce conţine:
- schema organizării avertizării şi alarmării populaţiei - după modelul transmis de Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă; - schema dispunerii echipamentelor de avertizare - alarmare şi zonele de acoperire; - situaţia cu echipamentele de avertizare - alarmare dispuse în unitatea administrativ - teritorială; - lanţul de alarmare şi aducere a personalului propriu la sediul primăriei. |
1.2. Stabilirea responsabilităţilor pentru avertizarea şi alarmarea populaţiei din zonele de risc la inundaţii şi stabilirea modalităţilor concrete şi a acţiunilor ce se desfăşoară pentru transmiterea mesajelor de avertizare. | 1.2.1. Numeşte personalul care asigură alarmarea populaţiei din satele aparţinătoare/cartiere şi stabileşte modalităţi şi acţiuni concrete pentru transmiterea mesajelor de avertizare. 1.2.2. Numeşte personalul responsabil pentru acţionarea echipamentelor de alarmare şi stabileşte modul de acces la panourile de comandă a sirenelor, în cazul acţionării locale a acestora. 1.2.3. Încheie protocoale de colaborare cu mass-media locală pentru transmiterea prioritară a mesajelor de avertizare. 1.2.4. Stabileşte modalităţi de cooperare cu primarii localităţilor vecine/sectoarelor limitrofe, în situaţii de urgenţă. |
1.3. Stabilirea personalului şi condiţiilor necesare pentru instituirea serviciului de permanenţă la sediul primăriei. | 1.3.1. Stabileşte personalul care execută serviciul de permanenţă. 1.3.2. Stabileşte locul unde se execută permanenţa şi asigură mijloacele şi echipamentele de comunicaţii. 1.3.3. Stabileşte procedura de instituire a serviciului de permanenţă în caz de inundaţii. |
1.4. Realizarea, întreţinerea, funcţionarea legăturilor şi asigurarea mijloacelor de înştiinţare, avertizare şi alarmare, în situaţii de inundaţii. | 1.4.1. Se informează cu privire la asigurarea echipamentelor de alarmare de către deţinătorii de baraje, pentru zonele potenţial a fi afectate în caz de accidente la acestea. |
1.4.2. Stabileşte măsurile necesare pentru realizarea cooperării în vederea utilizării echipamentelor de avertizare - alarmare aparţinând terţilor şi în alte situaţii decât cele pe care le-ar genera prin activitatea proprie. |
1.4.3. Stabileşte împreună cu Inspectoratul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă, locul de instalare a echipamentului propriu unităţii administrativ teritoriale de acţionare centralizată (centrală de alarmare, concentrator, echipament de înştiinţare - alarmare etc.) a sirenelor şi responsabilităţile personalului numit pentru cuplarea semnalelor de alarmare/procedură/algoritmul de selectare a unei sirene, a unui grup de sirene sau a tuturor. |
1.4.4. Asigură legăturile de comunicaţii pentru acţionarea centralizată a echipamentelor proprii unităţii administrativ teritoriale de alarmare. |
1.4.5. Solicită avizul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Judeţean pentru instalarea echipamentelor de înştiinţare, avertizare şi alarmare, mutarea acestora, precum şi pentru completarea/dezvoltarea sistemului de înştiinţare şi alarmare. |
1.4.6. Dispune măsuri pentru menţinerea în stare de operativitate a echipamentelor de avertizare şi alarmare, precum şi pentru asigurarea siguranţei acestora, împotriva intervenţiei neautorizate, inclusiv a furtului. |
1.5. Asigurarea sistemului de comunicaţii între Comitetul Local pentru Situaţii de Urgenţă şi Centrul Operaţional Judeţean al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Judeţean/Inspectoratului Municipiului Bucureşti pentru Situaţii de Urgenţă, precum şi cu Centrul Operativ al Sistemului de Gospodărire a Apelor. | 1.5.1. Verifică periodic modul de funcţionare al sistemului. |
2. Întocmirea Planului local de apărare împotriva inundaţiilor, gheţurilor şi poluărilor accidentale | |
2.1. Elaborarea, avizarea şi aprobarea Planului local de apărare împotriva inundaţiilor, gheţurilor şi poluărilor accidentale. | 2.1.1. Asigură, prin agentul de inundaţii, elaborarea Planului local de apărare împotriva inundaţiilor, cu asistenţă tehnică a specialiştilor din cadrul Sistemului de Gospodărire a Apelor, filialei judeţene a Agenţiei Naţionale de Îmbunătăţiri Funciare şi ai altor deţinători de lucrări cu rol de apărare împotriva inundaţiilor. 2.1.2. Asigură înaintarea planului pentru verificare şi avizare către Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă Judeţean şi către Sistemul de Gospodărire a Apelor, şi spre aprobare preşedintelui Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă - prefectul judeţului. |
2.2. Identificarea tuturor surselor de risc la inundaţii aflate pe raza unităţii administrativ - teritoriale (revărsări cursuri de apă, scurgeri de pe versanţi, poduri cu secţiuni subdimensionate, ape interne) şi evidenţierea lor în Planul local de apărare împotriva inundaţiilor. | 2.2.1. Asigură identificarea în teren a obiectivelor expuse riscului la inundaţii din revărsări de cursuri de apă, scurgeri de pe versanţi, ape interne, pe baza limitelor istorice cunoscute. 2.2.2. Identifică zonele critice care pot duce la creşterea riscului de inundaţii (poduri şi podeţe subdimensionate, zone endemice de producere a blocajelor de gheţuri, puncte critice la lucrările cu rol de apărare împotriva inundaţiilor, puncte critice în amenajările de desecare care deservesc terenurile agricole, eroziuni de maluri, etc.). |
2.3. Cuprinderea în Planul local de apărare împotriva inundaţiilor a elementelor strict necesare din Planul de acţiune în caz de accidente la baraj. | 2.3.1. Asigură extragerea din Planurile de acţiune în caz de accidente la barajele situate în amonte de unitatea administrativ - teritorială (după caz), a datelor relevante: limita de inundabilitate, timpul minim de propagare a undei de rupere până la localitate, înălţimea maximă a lamei de apă. |
3. Organizarea evacuării în situaţii de urgenţă | |
3.1. Întocmirea şi actualizarea Planului de evacuare a populaţiei şi bunurilor materiale în situaţii de urgenţă. | 3.1.1. Analizează şi stabileşte zonele ameninţate de factorii de risc care impun evacuarea populaţiei, animalelor şi bunurilor materiale. 3.1.2. Stabileşte zonele care asigură protecţie populaţiei, bunurilor şi animalelor evacuate, precum şi spaţiile necesare primirii evacuaţilor. 3.1.3. Stabileşte numărul de cetăţeni, instituţii publice şi operatori economici care se evacuează în raport de amploarea şi intensitatea situaţiei de urgenţă. 3.1.4. Dispune realizarea situaţiei cu populaţia care se auto-evacuează, din numărul de cetăţeni stabiliţi pentru evacuare. 3.1.5. Stabileşte raioanele de instalare a taberei de sinistraţi. 3.1.6. Stabileşte măsurile necesare pentru asigurarea hrănirii, cazării şi a alimentării cu energie electrică şi apă a populaţiei evacuate. 3.1.7. Stabileşte măsurile necesare realizării cooperării pentru încheierea de convenţii/înţelegeri/planuri pentru prestări de servicii cu societăţi comerciale, unităţi sanitare, poliţie locală, în vederea asigurării logistice a acţiunilor de evacuare. 3.1.8. Materializează pe planul de situaţie, toate zonele de inundabilitate şi numărul de persoane, animale şi bunuri ce trebuie evacuate, locurile unde se evacuează, în afara zonelor inundabile, populaţia, animalele şi bunurile, locul/sediul unde la nevoie, va funcţiona primăria (Comitetul Local pentru Situaţii de Urgenţă), locul de dispunere a celorlalte structuri după cum urmează: Serviciul Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă, operatori economici cu risc, operatori economici care pot sprijini acţiunile de intervenţie, structuri deconcentrate, servicii publice utilitare, etc.). 3.1.9. Actualizează planul la orice modificare în ceea ce priveşte asigurarea logistică a evacuării (cazare, hrană, transport, puncte de primire etc.). |
4. Constituirea stocurilor de materiale şi mijloace de intervenţie în caz de inundaţii | |
4.1. Stabilirea necesarului de materiale şi mijloace de intervenţie, în conformitate cu prevederile Anexei nr. 12 la Regulamentul privind gestionarea situaţiilor de urgenţă generate de inundaţii aprobat cu Ordinul Comun al ministrului mediului şi pădurilor şi al ministrului administraţiei şi internelor nr. 1.422/192/2012. | 4.1.1. Asigură stabilirea necesarului de materiale şi mijloace de intervenţie, cu asistenţa tehnică a specialiştilor din cadrul Sistemului de Gospodărire a Apelor, corespunzător specificului acţiunilor de apărare din zona respectivă. |
4.2. Asigurarea fondurilor necesare pentru constituirea şi completarea stocurilor de materiale şi mijloace de apărare împotriva inundaţiilor şi gheţurilor. | 4.2.1. Asigură prin bugetul local, fondurile necesare pentru constituirea şi completarea stocurilor de apărare. |
4.3. Asigurarea dotării Serviciilor Voluntare pentru Situaţiile de Urgenţă cu materiale şi mijloace specifice intervenţiei. | 4.3.1. Asigură fondurile necesare dotării Serviciilor Voluntare pentru Situaţiile de Urgenţă cu materiale şi mijloace specifice, conform Normativului cadru de dotare. |
4.4. Încheie convenţii cu operatorii economici din zonă, pentru acordarea sprijinului (cu materiale şi mijloace de intervenţie) în situaţii de urgenţă. | 4.4.1. Asigură cuprinderea în bugetul local a fondurilor necesare desfăşurării acţiunilor operative de intervenţie. |
5. Organizarea periodică a acţiunilor de conştientizare a populaţiei asupra riscului pe care îl reprezintă inundaţiile şi asupra măsurilor care trebuie întreprinse de fiecare cetăţean pentru diminuarea pagubelor. | |
5.1. Asigurarea afişării în locuri publice a extraselor din Planul local de apărare împotriva inundaţiilor. | 5.1.1. Dispune afişarea Planului de situaţie al localităţii pe care sunt delimitate zonele cu risc la inundaţii din revărsări de cursuri de apă, scurgeri de pe versanţi şi ape interne, la sediul primăriei şi pe pagina de internet a acesteia. 5.1.2. Dispune afişarea în locuri publice a semnificaţiei codurilor de culori folosite pentru avertizările meteorologice şi hidrologice, măsurile minimale pe care trebuie să le ia populaţia, precum şi semnificaţia semnalelor de alarmare acustică. 5.1.3. Dispunea afişarea extrasului din Planul de evacuare cuprinzând punctele de adunare/îmbarcare, zona/zonele unde se constituie taberele de sinistraţi, locurile unde se dispune populaţia evacuată. |
5.2. Organizarea periodică de acţiuni cetăţeneşti, pentru conştientizarea populaţiei asupra măsurilor care trebuie întreprinse de fiecare cetăţean, înainte, pe timpul şi după producerea inundaţiilor. | 5.2.1. Dispune agentului de inundaţii organizarea periodică de adunări cetăţeneşti cu participarea în principal a cetăţenilor aflaţi în zonele de risc la inundaţii, aşa cum au fost ele delimitate în Planul local de apărare împotriva inundaţiilor. 5.2.2. Conştientizează populaţia prin materiale de informare preventivă şi pe timpul controalelor executate de Serviciul Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă. 5.2.3. Analizează gradul de informare a cetăţenilor privind tipurile de risc şi modul de comportare în cazul producerii acestora. 5.2.4. Informează populaţia cu privire la necesitatea încheierii poliţelor de asigurare obligatorie a locuinţelor pentru situaţii de dezastre naturale şi aplică sancţiuni în cazul nerespectării prevederilor legale. |
6. Implementarea măsurilor de reducere a riscului de inundaţii | |
6.1. Realizarea şi întreţinerea corespunzătoare a şanţurilor şi rigolelor de scurgere a apelor pluviale, precum şi întreţinerea cursurilor de apă de pe raza localităţii, în vederea asigurării scurgerii apelor mari. | 6.1.1. Organizează periodic acţiuni pentru realizarea şi întreţinerea şanţurilor şi rigolelor. 6.1.2. Organizează periodic (îndeosebi la începutul primăverii) acţiuni pentru îndepărtarea materialului lemnos şi a deşeurilor din albiile cursurilor de apă, inclusiv de pe formaţiunile torenţiale şi din secţiunile de scurgere a podurilor şi podeţelor. 6.1.3. Verifică modul în care unităţile de exploatare iau măsuri pentru ancorarea materialului lemnos depozitat pe versanţi, în vederea evitării antrenării acestuia. |
6.2. Interzicerea amplasării unor noi locuinţe în zonele cu risc la inundaţii. | 6.2.1. Asigură introducerea hărţilor de risc la inundaţii în Planurile de Urbanism General (PUG). 6.2.2. Nu eliberează autorizaţii de construire pentru noi locuinţe, în zonele de risc la inundaţii. |
7. Atragerea de fonduri | |
7.1. Asigură atragerea de fonduri pentru realizarea lucrărilor cu rol de apărare împotriva inundaţiilor de interes local, inclusiv pentru amenajarea şi întreţinerea formaţiunilor torenţiale aflate pe terenuri din domeniul public al administraţiei locale. | 7.1.1. Efectuează demersuri pentru cuprinderea în bugetul local a fondurilor necesare realizării lucrărilor cu rol de apărare împotriva inundaţiilor de interes local. 7.1.2. Efectuează demersuri pentru atragerea de fonduri externe pentru realizarea lucrărilor cu rol de apărare împotriva inundaţiilor de interes local. 7.1.3. Urmăreşte măsurile adoptate în cadrul comitetului de bazin de pe lângă Administraţia Bazinală de Apă cu privire la implementarea Strategiei Naţionale de management al riscului la inundaţii pe termen mediu şi lung la nivel local. |
8. Coordonarea exerciţiilor privind managementul şi gestionarea situaţiilor de urgenţă generate de inundaţii, la nivelul unităţii administrativ-teritoriale. | |
8.1. Organizarea anuală a exerciţiilor de simulare pentru verificarea modului de funcţionare a fluxului informaţional la nivelul Comitetului Local pentru Situaţii de Urgenţă. | 8.1.1. Coordonează nemijlocit exerciţiile de simulare pentru verificarea fluxului informaţional la nivelul unităţii administrativ - teritoriale. |
8.2. Organizarea cel puţin odată la doi ani, a exerciţiilor de alarmare publică a populaţiei. | 8.2.1. Conduce nemijlocit exerciţiile de alarmare publică a populaţiei. |
8.3. Organizarea exerciţiilor de intervenţii la inundaţii | 8.3.1. Organizează cel puţin de două ori pe an, exerciţii în vederea pregătirii membrilor Serviciului Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă pentru participare la acţiuni operative de intervenţie. 8.3.2. Analizarea concluziilor exerciţiilor şi ia măsuri pentru remedierea deficienţelor constatate. |