ORDIN nr. 3483 din 10 decembrie 2013 pentru modificarea Procedurii privind evaluarea laboratoarelor de analiză şi încercări în activitatea de construcţii în vederea autorizării, aprobată prin Ordinul ministrului dezvoltării regionale şi turismului nr. 1.497/2011
Având în vedere prevederile art. 30 din Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, cu modificările ulterioare, şi ale art. 10 lit. k) din Regulamentul privind controlul de stat al calităţii în construcţii, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 272/1994, precum şi ale art. 8 alin. (2), art. 10 alin. (1) şi art. 15 din Regulamentul privind autorizarea laboratoarelor de analize şi încercări în activitatea de construcţii, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 808/2005,
în baza prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 63/2001 privind înfiinţarea Inspectoratului de Stat în Construcţii - I.S.C., aprobată cu modificări prin Legea nr. 707/2001, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 3 pct. II lit. c) şi j) din anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 525/2013 pentru aprobarea atribuţiilor generale şi specifice, a structurii organizatorice şi a numărului maxim de posturi, precum şi a normării parcului auto şi a consumului de carburanţi ale Inspectoratului de Stat în Construcţii - I.S.C., cu modificările ulterioare,
În temeiul art. 12 alin. (7) şi al art. 14 alin. (1) lit. c) din Hotărârea Guvernului nr. 1/2013 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, cu modificările ulterioare,
viceprim-ministrul, ministrul dezvoltării regionale şi administraţiei publice, emite prezentul ordin.
Art. I
Procedura privind evaluarea laboratoarelor de analiză şi încercări în activitatea de construcţii în vederea autorizării, aprobată prin Ordinul ministrului dezvoltării regionale şi turismului nr. 1.497/2011, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 400 din 8 iunie 2011, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1.Anexa nr. 4 se modifică şi se înlocuieşte cu anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul ordin.
2.Anexa nr. 10 se modifică şi se înlocuieşte cu anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul ordin.
3.Anexa nr. 11 se modifică şi se înlocuieşte cu anexa nr. 3, care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. II
Autorizaţiile laboratoarelor de analize şi încercări în activitatea de construcţii emise de Inspectoratul de Stat în Construcţii - I.S.C. anterior intrării în vigoare a prezentului ordin, aflate în valabilitate, îşi păstrează valabilitatea.
Art. III
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
-****-

Viceprim-ministru, ministrul dezvoltării regionale şi administraţiei publice,

Nicolae-Liviu Dragnea

ANEXA nr. 1:
(- Anexa nr. 4 la procedură)
ANTETUL INSPECTORATULUI DE STAT ÎN CONSTRUCŢII - I.S.C.
PROCES-VERBAL DE EVALUARE LABORATOR
Încheiat astăzi, ...........................

Evaluare în vederea autorizării

 

Evaluare în vederea menţinerii autorizării

 

Date de identificare laborator

Proprietar laborator:

Nr. de înregistrare la registrul comerţului.

Adresă proprietar:

CUI societate:

Nr. telefon:

Adresă laborator:

Banca/cod IBAN:

Numele şi prenumele inspectorilor în construcţii

Nr. legitimaţie

Numerele de înregistrare de la:

  

I.S.C.

 
  

Unitatea evaluată

 

1. Baza legală a inspecţiei:

- Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, cu modificările ulterioare

- Ordonanţa Guvernului nr. 63/2001 privind înfiinţarea Inspectoratului de Stat în Construcţii - I.S.C., aprobată cu modificări prin Legea nr. 707/2001, cu modificările şi completările ulterioare

- Regulamentul privind controlul de stat al calităţii în construcţii, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 272/1994

- Regulamentul privind autorizarea laboratoarelor de analize şi încercări în activitatea de construcţii, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 808/2005

- SR EN ISO CEI 17025:2005 şi SR EN ISO CEI 17025:2005/AC:2007 - Cerinţe generale pentru competenţa laboratoarelor de încercări şi etalonări

- Procedura privind evaluarea laboratoarelor de analiză şi încercări în activitatea de construcţii în vederea autorizării, aprobată prin Ordinul ministrului dezvoltării regionale şi turismului nr. 1.497/2011, cu modificările şi completările ulterioare

- Reglementări tehnice (regulamente, proceduri, specificaţii, normative, instrucţiuni, ghiduri, metodologii, manuale etc.)

- Regulamentul privind activitatea de metrologie în construcţii, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 766/1997, cu modificările şi completările ulterioare

2. Inspecţia s-a efectuat în prezenţa reprezentanţilor laboratorului:

Numele şi prenumele

Calitatea

Telefon:

   
   
   

3. La inspecţie au mai participat:

Numele şi prenumele

Calitatea

 
   
   

4. Stadiul realizării măsurilor constatate anterior

................................................................................

................................................................................

................................................................................

5. Alte menţiuni

................................................................................

................................................................................

................................................................................

6. Controlul documentelor (organizare generală şi resurse umane):

Răspuns posibil; DA, NU, N/A (nu se aplică), O (observaţii în caz de neconformitate sau completări)

6.1. Autorizaţia laboratorului nr. ................/...................

 

6.2. Autorizaţia de construire a laboratorului nr. ................/...................

 

6.3. Certificat sistem calitate nr. ................/...................

 

6.4. Regulament de organizare şi funcţionare (Nu este obligatoriu dacă organizarea şi funcţionarea sunt documentate în sistemul de management.)

 

6.5. Organigrame oficiale (ale organizaţiei din care face parte laboratorul, ale laboratorului)

 

6.6. Organizarea permite activitatea fără presiuni.

 

6.7. Manual management calitate (propriu)

 

6.8. Proceduri generale (sistem şi operaţionale)

 

6.9. Proceduri de lucru încercări de laborator

 

6.10. Laboratorul dispune de standarde, normative, legislaţie etc. corespunzătoare activităţii autorizate.

 

6.11. Laboratorul foloseşte personal angajat permanent (lista personalului de laborator permanent şi/sau cu contract de colaborare).

 

6.12. Decizia de numire a şefului de laborator nr. ................/...................

 

6.13. Decizia de numire a specialistului de încercări nedistructive nr. ................/...................

 

6.14. Personal tehnic corespunzător profesional şi numeric

 

6.15. Fişe post

 

6.16. Se ţine o evidenţă corespunzătoare a înregistrărilor privind verificările pct. 6 (conform pct. 4.13 din SR EN ISO/ CEI 17025:2005/AC:2007).

 

7. Observaţii la pct. 6:

................................................................................

................................................................................

................................................................................

8. Sistemul de management

Răspuns posibil: DA, NU, N/A (nu se aplică), O (observaţii în caz de neconformitate sau completări)

8.1. Documentele sistemului de management sunt aprobate.

 

8.2. Documentele modificate sunt reexaminate şi aprobate.

 

8.3. Documentele sunt identificate şi difuzate în ediţia în vigoare la locurile de utilizare.

 

8.4. Se ţine o evidenţă corespunzătoare a documentelor.

 

8.5. Este specificat modul de arhivare a documentelor perimate.

 

8.6. Este realizată analiza Sistemului de management al calităţii - SMC - de către managementul de vârf la intervale planificate pentru a-i asigura continua conformitate, adecvare şi eficacitate.

 

8.7. Înregistrările analizei de management sunt păstrate.

 

8.8. Este realizată analiza cerinţelor privind încercările înaintea emiterii ofertei şi înaintea acceptării contractului/comenzii/ modificărilor la contract/comandă.

 

8.9. Este asigurat controlul încercărilor subcontractate.

 

8.10. Program audit intern anul .....................

 

8.11. Este asigurată efectuarea la intervale planificate de audituri interne pentru a stabili dacă se menţin cerinţele sistemului de management şi cerinţele SR EN ISO CEI 17025:2005/AC:2007.

 

8.12. Managementul responsabil pe zona auditată a adoptat acţiuni pentru a elimina neconformităţile detectate şi cauzele acestora, acolo unde a fost cazul.

 

8.13. Au fost întocmite rapoarte de neconformitate.

 

8.14. Au fost întocmite rapoarte de acţiuni corective/preventive.

 

8.15. S-a efectuat verificarea implementării acţiunilor stabilite.

 

8.16. Registru de reclamaţii

 

8.17. Program instruire personal anul.............../Înregistrări privind realizarea instruirii

 

8.18. Se ţine o evidenţă corespunzătoare a înregistrărilor privind verificări ale pct. 8 (conform pct. 4.13 din SR EN ISO/CEI 1702517025:2005/AC:2007)

 

8.19. Se arhivează corespunzător documentele.

 

9. Observaţii la pct. 8:

................................................................................

................................................................................

................................................................................

10. Organizare şi dotare - spaţiu şi mediu laborator:

Răspuns posibil: DA, NU, N/A (nu se aplică), O (observaţii în caz de neconformitate sau completări)

10.1. Laboratorul este prevăzut cu utilităţile necesare.

 

10.2. Spaţii corespunzătoare pentru păstrarea probelor

 

10.3. Spaţii şi dotări corespunzătoare pentru efectuarea încercărilor

 

10.4. Spaţiu special amenajat cu fişete metalice/dulapuri sigure, pentru arhivarea documentelor specifice laboratorului

 

10.5. Flux de încercări organizat corespunzător

 

11. Observaţii la pct. 10:

................................................................................

................................................................................

................................................................................

12. Verificare aparatură şi dispozitive de măsurare

Răspuns posibil: DA, NU, N/A (nu se aplică), O (observaţii în caz de neconformitate sau completări)

12.1. Aparatura de laborator [echipamente metrologice de măsură (EMM), echipamente auxiliare] este identificată/etichetată (în corelare cu lista de profiluri şi încercări în care este specificată aparatura/dispozitive auxiliare utilizate de laborator pentru fiecare încercare).

 

12.2. Registrul de evidenţă a aparaturii şi echipamente de laborator/Fişe de evidenţă

 

12.3. Laboratorul dispune de tot echipamentul de măsură şi încercare, precum şi de materialele, produsele şi dispozitivele auxiliare necesare efectuării încercărilor, în conformitate cu reglementările tehnice în vigoare.

 

12.4. Instrucţiuni de utilizare, funcţionare, întreţinere aparatură de laborator.

 

12.5. Aparatura şi dispozitivele de măsurare defecte sunt identificate.

 

12.6. Aparatura şi dispozitivele de măsurare defecte sunt izolate.

 

12.7. Gradul de precizie a echipamentelor de măsurare şi încercare este cel puţin cel indicat de standardul sau de norma tehnică de încercare.

 

12.8. Programe etalonări/verificări metrologice, verificări aparatură din laborator anul ............ .

 

12.9. Se efectuează etalonarea/verificarea metrologică a echipamentelor de măsurare şi încercare din laborator.

 

12.10. Se ţine o evidenţă corespunzătoare a etalonărilor/verificărilor metrologice ale aparaturii din laborator.

 

12.11. Se tine o evidenţă corespunzătoare a înregistrărilor privind verificări ale pct. 12 (conform pct. 4.13 din SR EN ISO/ CEI 1702517025:2005/AC:2007)

 

13. Observaţii la pct. 12:

................................................................................

................................................................................

................................................................................

14. Verificare realizare încercări/emiterea rapoartelor de încercări

14.1. Contracte/Comenzi scrise pentru încercările efectuate

 

14.2. Plan control calitate verificări şi încercări (PCCVI) întocmit pe tipuri de materiale, faze de control care să includă frecvenţa de efectuare a încercărilor

(se aplică în cazul laboratoarelor care efectuează încercări pentru operatorul economic de care aparţine/în cazul contractelor sau lucrărilor unde este asumată responsabilitatea de către laborator)

 

14.3. Se respectă procedurile de eşantionare, pregătire, efectuare încercări (după caz).

 

14.4. Raportarea rezultatelor; rapoarte de încercări (corectitudinea redactării, transmiterii) (conform anexei 1 pct. 5 Procedura de autorizare şi cap. 5.10 din SR EN ISO/CEI 1702517025:2005/AC:2007)

 

14.5. Asigurarea trasabilităţii încercărilor şi rezultatelor

 

14.6. Se ţine o evidenţă corespunzătoare a înregistrărilor privind verificări ale pct. 14 (conform pct. 4.13 din SR EN ISO/ CEI 17025:2005/AC:2007).

 

15. Diverse

Răspuns posibil: DA, NU, N/A (nu se aplică), O (observaţii în caz de neconformitate sau completări)

15.1. A fost dispusă suspendarea autorizaţiei laboratorului.

 

15.2. A fost dispusă retragerea autorizaţiei.

 

15.3. După remedierea neconformităţilor care au dus la suspendarea autorizaţiei, reînceperea activităţii s-a efectuat pe baza reconfirmării certificatului de autorizare de către comisia de autorizare.

 

16. Observaţii la pct. 15:

................................................................................

................................................................................

................................................................................

17. Alte constatări

................................................................................

................................................................................

................................................................................

18. Neconformităţi constatate:

Abateri faţă de:

................................................................................

................................................................................

................................................................................

................................................................................

................................................................................

................................................................................

19. Măsuri dispuse

01

 

Termen:

Răspunde:

02

 

Termen:

Răspunde:

03

 

Termen:

Răspunde:

04

 

Termen:

Răspunde:

Responsabilii desemnaţi în prezentul raport de evaluare vor prezenta în scris la I.S.C. modul de ducere la îndeplinire a măsurilor stabilite.

Termen:

20. Paginile anexate, în număr de ................., fac parte integrantă din prezentul proces-verbal.

Prezentul proces-verbal de evaluare a fost întocmit în ......... exemplare, câte unul pentru fiecare parte semnatară.

SEMNĂTURI

Din partea I.S.C.:

Numele:

Prenumele:

Semnătura:

Din partea:

NOTĂ:
În cazul în care spaţiile alocate rubricilor sunt insuficiente, se pot ataşa pagini care devin parte integrantă a procesului-verbal de evaluare.
ANEXA nr. 2:
(- Anexa nr. 10 la procedură)
ANTETUL INSPECTORATULUI DE STAT ÎN CONSTRUCŢII - I.S.C.
RAPORT DE EVALUARE a laboratorului de analize şi încercări în activitatea de construcţii
Încheiat astăzi, ......................

Date de identificare laborator

Instituţia tutelară:

Nr. registrul comerţului:

CUI societate:

Adresa instituţiei tutelare:

Nr. telefon:

Nr. fax:

Adresa laboratorului:

Nr. telefon laborator

Nr. fax laborator:

Baza legală a atestării:

- Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, cu modificările ulterioare

- Ordonanţa Guvernului nr. 63/2001 privind înfiinţarea Inspectoratului de Stat în Construcţii - I.S.C., aprobată cu modificări prin Legea nr. 707/2001, cu modificările şi completările ulterioare

- Regulamentul privind controlul de stat al calităţii în construcţii, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 272/1994

- Regulamentul privind autorizarea laboratoarelor de analize şi încercări în activitatea de construcţii, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 808/2005

- SR EN ISO CEI 17025:2005 şi SR EN ISO CEI 17025:2005/AC:2007 - Cerinţe generale pentru competenţa laboratoarelor de încercări şi etalonări

- Procedura privind evaluarea laboratoarelor de analiză şi încercări în activitatea de construcţii în vederea autorizării, aprobată prin Ordinul ministrului dezvoltării regionale şi turismului nr. 1.497/2011, cu modificările şi completările ulterioare

- Reglementări tehnice (regulamente, proceduri, specificaţii, normative, instrucţiuni, ghiduri, metodologii, manuale etc.)

- Regulamentul privind activitatea de metrologie în construcţii, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 766/1997, cu modificările şi completările ulterioare

Comisia de autorizare compusă din:

Numele şi prenumele

Preşedinte

 

Membru

 

Membru

 

Secretar comisie

 

În urma analizării dosarului de autorizare de către comisia de autorizare s-au constatat următoarele:

Nr. crt.

Criteriul analizat

DA

NU

1.

Fişa de identificare este completată cu toate datele de identificare necesare în faza de autorizare/ extindere/modificare/reînnoire?

  

2.

Lista documentelor sistemului de management al calităţii conţine documentele necesare funcţionării sistemului?

  

3.

Lista profilurilor şi încercărilor de laborator pentru care se solicită autorizarea

  

4.

Chestionarul de informare şi autoevaluare s-a completat conform cerinţelor etapei de autorizare/extindere/ modificare/reînnoire?

  

5.

S-a constatat realizarea tuturor acţiunilor corective stabilite în procesul-verbal rezultat în urma verificărilor efectuate în baza chestionarului de informare şi autoevaluare?

  

Alte constatări rezultate în urma analizei:

 
 

Paginile anexate, în număr de .............., fac parte integrantă din prezentul raport de evaluare.

CONCLUZIA COMISIEI DE AUTORIZARE

În urma analizei documentelor, laboratorul ........................., cu sediul ..............................,

ÎNDEPLINEŞTE/NU ÎNDEPLINEŞTE cerinţele de autorizare/extindere/modificare/reînnoire.

Comisia de autorizare

Numele şi prenumele

Semnătura

Preşedinte

  

Membru

  

Membru

  

Secretar comisie

  
Prezentul raport de evaluare a fost întocmit în ....................... exemplare.
ANEXA nr. 3:
(- Anexa nr. 11 la procedură)

Data reînscrierii în Registrul laboratoarelor de analiză şi încercări în activitatea de construcţii autorizate:

..................................

Ştampila

Data reînscrierii în Registrul laboratoarelor de analiză şi încercări în activitatea de construcţii autorizate:

..................................

Ştampila

Data reînscrierii în Registrul laboratoarelor de analiză şi încercări în activitatea de construcţii autorizate:

..................................

Ştampila

Data reînscrierii în Registrul laboratoarelor de analiză şi încercări în activitatea de construcţii autorizate:

..................................

Ştampila

Data reînscrierii în Registrul laboratoarelor de analiză şi încercări în activitatea de construcţii autorizate:

..................................

Ştampila

Data reînscrierii în Registrul laboratoarelor de analiză şi încercări în activitatea de construcţii autorizate:

..................................

Ştampila

Data reînscrierii în Registrul laboratoarelor de analiză şi încercări în activitatea de construcţii autorizate:

..................................

Ştampila

Data reînscrierii în Registrul laboratoarelor de analiză şi încercări în activitatea de construcţii autorizate:

..................................

Ştampila

Data reînscrierii în Registrul laboratoarelor de analiză şi încercări în activitatea de construcţii autorizate:

..................................

Ştampila

Data reînscrierii în Registrul laboratoarelor de analiză şi încercări în activitatea de construcţii autorizate:

..................................

Ştampila

Data reînscrierii în Registrul laboratoarelor de analiză şi încercări în activitatea de construcţii autorizate:

..................................

Ştampila

Data reînscrierii în Registrul laboratoarelor de analiză şi încercări în activitatea de construcţii autorizate:

..................................

Ştampila

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 785 din data de 16 decembrie 2013