HOTĂRÂRE nr. 605 din 29 august 2016 pentru acordarea de ajutoare de urgenţă familiilor şi persoanelor singure, cetăţeni români, afectate de calamităţile naturale produse în Italia în 24 august 2016
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 28 alin. (1) din Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările şi completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1
Se aprobă acordarea de ajutoare de urgenţă familiilor şi persoanelor singure, cetăţeni români, afectate de calamităţile naturale care au avut loc în Italia.
Art. 2
(1)Ajutoarele de urgenţă prevăzute la art. 1 se acordă după cum urmează:
a)în sumă de 10.000 euro pentru familiile sau persoanele singure ale căror locuinţe proprietate personală au fost distruse în proporţie de peste 50% şi îşi menţin reşedinţa în Italia, iar cuantumul cumulat al formelor de sprijin primite din partea statului român şi italian nu depăşeşte valoarea estimată a locuinţei; ajutorul se acordă şi familiilor sau persoanelor singure care decid să se întoarcă în România;
b)în sumă de 1.000 euro pentru fiecare persoană decedată din familie, acordată membrului supravieţuitor al familiei sau rudei până la gradul 2;
c)în sumă de 1.000 euro pentru o rudă până la gradul 2 care se deplasează în Italia pentru sprijinirea membrilor supravieţuitori ai familiilor afectate;
d)în sumă de 6.000 euro pentru copiii rămaşi orfani în urma decesului părinţilor şi se acordă rudelor până la gradul 4 sau altor persoane cetăţeni români la care se dispune măsura de protecţie specială a copilului/copiilor pentru creştere şi îngrijire;
e)în sumă de 3.000 euro pentru familiile sau persoanele singure care nu au locuinţă proprie, dar care nu mai au unde locui prin distrugerea imobilului unde locuiau, indiferent dacă acestea decid să îşi menţină reşedinţa în Italia sau să se întoarcă în România;
f)în sumă de 3.000 euro pentru persoanele adulte apte de muncă care se întorc în România, în vederea sprijinului acestora pentru reintegrare;
g)acoperirea cheltuielilor de spitalizare şi recuperare pentru cei care nu sunt incluşi în sistemul de asigurări şi a căror cheltuieli nu sunt acoperite de statul italian.
(2)În funcţie de situaţia familiei sau persoanei singure, ajutoarele de urgenţă prevăzute la alin. (1) pot fi cumulate.
(3)Ajutorul de urgenţă prevăzut la alin. (1) se plăteşte în cont bancar sau în numerar în euro ori echivalentul în lei în cazurile familiilor sau persoanelor singure care îşi menţin reşedinţa în Italia şi echivalentul în lei în cazurile familiilor sau persoanelor singure care revin în România, inclusiv pentru situaţia prevăzută la alin. (1) lit. e).
(4)Valoarea ajutoarelor prevăzute la alin. (1) se calculează la cursul euro stabilit de Banca Naţională a României din ziua publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei hotărâri, indiferent de data la care se efectuează plata ajutorului. Pentru ajutoarele care se plătesc în lei, dacă din calcul rezultă o sumă fracţionară aceasta se rotunjeşte la leu în favoarea beneficiarului.
(5)Ajutorul de urgenţă de la alin. (1) lit. e) nu poate fi cumulat cu ajutorul de urgenţă prevăzut la alin. (1) lit. a).
(6)Ajutorul de urgenţă de la alin. (1) lit. f) va fi eşalonat în plăţi lunare pe o durată de 6 luni.
(7)Ajutorul prevăzut la alin. (1) lit. d) se acordă şi în cazul copiilor cu un părinte decedat, iar celălalt este dispărut sau nu se ocupă de creşterea şi îngrijirea copilului.
Art. 3
(1)Ajutoarele de urgenţă se acordă la cererea persoanei îndreptăţite care poate fi, după caz, membrul supravieţuitor al familiei pentru ajutoarele prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. a)-c) şi f), respectiv persoanele prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. d) şi e).
(2)Cererea prevăzută la alin. (1) este însoţită obligatoriu de copia actului de identitate al persoanei îndreptăţite şi de documente doveditoare care să ateste situaţia în care aceasta se află.
(3)Modelul cererii se stabileşte prin ordin al ministrului muncii, familiei, protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice, în termen de 5 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
(4)Cererea şi documentele doveditoare prevăzute la alin. (2) se depun şi se înregistrează astfel:
a)la misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României pentru ajutorul prevăzut la art. 2 alin. (1) lit. a), b), e) şi g);
b)la agenţiile judeţene pentru plăţi şi inspecţie socială, respectiv a municipiului Bucureşti, în a cărei rază teritorială îşi are domiciliul sau reşedinţa persoana îndreptăţită, pentru ajutorul prevăzut la art. 2 alin. (1) lit. a), b), c), d)-f).
(5)În situaţia prevăzută la alin. (4) lit. a), misiunile diplomatice sau oficiile consulare transmit la Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială documentele înregistrate în termen de maximum 7 zile lucrătoare.
Art. 4
(1)Documentele doveditoare prevăzute la art. 3 alin. (2) se prezintă în copie şi sunt, după caz:
a)actul constatator al gradului de distrugere a locuinţei;
b)actul constatator al decesului persoanei;
c)actele de identitate/stare civilă care să ateste că persoana solicitantă este membru al familiei afectate;
d)acte care dovedesc proprietatea personală a locuinţei;
e)actele de identitate ale rudelor sau persoanelor care solicită ajutorul prevăzut la art. 2 alin. (1) lit. d) şi e), precum şi documentele care să ateste calitatea acestora, inclusiv încredinţarea copiilor.
(2)Pentru toate situaţiile, misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României colaborează cu ataşatul pe probleme sociale al Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice din Italia în vederea efectuării unui referat social care să conţină identitatea membrilor familiei afectate, membrii supravieţuitori, situaţia financiară a acestora, prejudiciul înregistrat şi intenţia familie: de a rămâne în Italia sau de a se întoarce în România.
(3)Referatul prevăzut la alin. (2) se transmite Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială şi însoţeşte obligatoriu cererile prevăzute la art. 3 alin. (2).
(4)În cazul în care documentele care să ateste identitatea au fost pierdute în urma cutremurului se pot prezenta copii după documentele eliberate de autorităţile italiene, care să ateste identitatea persoanelor şi faptul că documentele de identitate au fost pierdute. Dacă sunt în limba italiană, vor fi transmise traducerile efectuate de către oficiile consulare/misiunile diplomatice.
(5)În cazul ajutorului prevăzut la art. 2 alin. (1) lit. g), oficiile consulare şi misiunile diplomatice ale României vor comunica în scris Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială suma reprezentând contravaloarea serviciilor medicale pe care trebuie să le suporte cetăţeanul român, conform documentelor eliberate de furnizorul de servicii medicale unde a fost efectuat tratamentul/spitalizarea, în măsura în care acestea nu sunt acoperite de o instituţie a statului italian sau de o casă de asigurări de sănătate din ţară sau din străinătate.
Art. 5
(1)Ajutoarele prevăzute la art. 1 se suportă din creditele bugetare aprobate cu această destinaţie în bugetul Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, iar plata acestora se efectuează astfel:
a)pentru situaţiile prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. a), c) şi g), suma integrală se plăteşte de Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială;
b)pentru situaţiile prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. b), se plăteşte prin Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială în situaţia în care persoana beneficiară este în Italia;
c)pentru situaţiile prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. b), în cazul în care persoana beneficiară este în România, precum şi pentru situaţiile prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. e) şi f), se plăteşte prin agenţiile judeţene pentru plăţi şi inspecţie socială, respectiv a municipiului Bucureşti, în a căror rază teritorială locuieşte persoana. Aceste sume se plătesc în lei.
(2)Pentru situaţiile prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. d), ajutorul se acordă numai după stabilirea măsurii de protecţie specială a copiilor, astfel:
a)suma reprezentând contravaloarea în lei a sumei de 3.000 euro pentru cheltuielile curente de creştere, îngrijire şi educare a copiilor se acordă direct persoanei/familiei la care s-a dispus măsura de protecţie specială a copilului;
b)suma reprezentând contravaloarea în lei a sumei de 3.000 euro într-un cont bancar deschis de persoana la care s-a dispus măsura de protecţie specială a copilului, pe numele copilului şi care va putea fi accesat de acesta numai după împlinirea vârstei de 18 ani.
(3)Pentru situaţiile prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. c), beneficiarii au obligaţia de a prezenta la agenţia judeţeană pentru plăţi şi inspecţie socială, respectiv a municipiului Bucureşti, în a cărei rază teritorială locuiesc, copia după documentele care atestă efectuarea deplasării şi care poate fi copia biletului de transport sau comunicarea oficiilor consulare ori misiunilor diplomatice care atestă sosirea persoanei pe teritoriul Italiei.
(4)În cazul prevăzut la art. 2 alin. (1) lit. d), plata sumei se face numai după prezentarea, de către persoana la care s-a dispus măsura de protecţie specială a copilului, a copiei după extrasul de cont care să confirme deschiderea acestuia în numele copilului.
(5)În cazul ajutorului prevăzut la art. 2 alin. (1) lit. g), Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială virează suma comunicată de oficiile consulare/misiunile diplomatice ale României în contul acestora, urmând ca oficiile consulare/misiunile diplomatice ale României să o plătească furnizorului de servicii medicale unde a fost efectuat tratamentul/spitalizarea.
Art. 6
(1)Prin derogare de la prevederile art. 37 şi 38 din Normele metodologice de aplicare c prevederilor Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 50/2011, cu modificările şi completările ulterioare, pentru acordarea ajutorului de urgenţă prevăzut la art. 1 nu se impune efectuarea de anchete sociale.
(2)Ajutoarele de urgenţă acordate potrivit prezentei hotărâri nu se iau în calcul la stabilirea altor drepturi şi obligaţii şi nu pot fi urmărite silit.
-****-

PRIM-MINISTRU

DACIAN JULIEN CIOLOŞ

Contrasemnează:

Ministrul muncii, familiei, protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice,

Dragoş-Nicolae Pîslaru

Ministrul sănătăţii,

Vlad Vasile Voiculescu

p. Ministrul afacerilor externe,

Alexandru Victor Micula,

secretar de stat

Ministrul finanţelor publice,

Anca Dana Dragu

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 662 din data de 29 august 2016