ORDIN nr. 150 din 1 octombrie 2015 pentru aprobarea
Regulamentului privind soluţionarea plângerilor împotriva operatorilor de reţea/sistem din domeniul energiei
În temeiul dispoziţiilor art. 7
1
alin. (2), art. 131 alin. (3) şi art. 174 alin. (11) din Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr.
123/2012
, cu modificările şi completările ulterioare,
preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei
emite următorul ordin:
Art. 1
(1)
Se aprobă Regulamentul privind soluţionarea plângerilor împotriva operatorilor de reţea/sistem din domeniul energiei, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin; prin domeniul energiei se înţelege sectorul energiei electrice şi al gazelor naturale.
(2)
Din momentul înregistrării plângerii împotriva operatorului de reţea/sistem din domeniul energiei, regulamentul devine obligatoriu, cu excepţia cazului în care solicitantul s-a adresat pentru soluţionarea plângerii sale şi altei entităţi juridice, inclusiv instanţelor judecătoreşti, situaţie în care plângerea acestuia adresată Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) se clasează.
(3)
Termenul pentru înregistrarea plângerii la ANRE este de maximum 12 luni de la momentul săvârşirii de către operatorul de reţea/sistem a acţiunilor/inacţiunilor ce i se impută. Orice plângere transmisă cu nerespectarea termenului menţionat se respinge.
Art. 2
(1)
Solicitantul, persoană fizică sau juridică, căruia îi este încălcat un drept recunoscut de lege sau un interes legitim, printr-un act emis de operatorul de reţea/sistem, prin răspunsul primit la cererea sa sau care nu a primit un răspuns în termenul prevăzut la alin. (3), poate învesti ANRE cu soluţionarea plângerii sale împotriva operatorului de reţea/sistem din domeniul energiei. De asemenea, se poate adresa ANRE şi cel care consideră că un drept sau un interes legitim al său a fost încălcat prin refuzul nejustificat de a efectua o anumită operaţiune necesară pentru exercitarea sau protejarea dreptului sau interesului său legitim, de către operatorul de reţea/sistem din domeniul energiei.
(2)
Este îndreptăţită să introducă plângere împotriva operatorului de reţea/sistem şi persoana al cărei drept sau interes legitim a fost încălcat printr-un act emis de operator, adresat altui subiect de drept, din momentul în care a luat cunoştinţă, pe orice cale, de existenţa acestuia, în limitele termenului prevăzut la art. 1 alin. (3).
(3)
Nesoluţionarea în termenul legal de către operatorul de reţea/sistem a unei cereri reprezintă fapta de a nu răspunde solicitantului în termen de 30 de zile de la data înregistrării cererii sale, dacă prin lege sau printr-o altă reglementare nu se prevede un alt termen.
Art. 3
Operatorii de reţea/sistem din domeniul energiei vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin, iar compartimentele de specialitate din cadrul ANRE vor duce la îndeplinire şi vor urmări respectarea prevederilor prezentului ordin.
Art. 4
Deciziile pronunţate în baza prezentului ordin pot fi atacate în condiţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
33/2007
privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
160/2012
, la Curtea de Apel Bucureşti.
Art. 5
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României. Partea I, şi intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2016.
-****-
Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei,
Niculae Havrileţ
ANEXA nr. 1:
REGULAMENTUL privind soluţionarea plângerilor împotriva operatorilor de reţea/sistem din domeniul energiei
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 774 din data de 16 octombrie 2015