HOTĂRÂRE nr. 56 din 22 iunie 2016 privind adoptarea opiniei referitoare la Propunerea de Directivă a Consiliului de stabilire a normelor împotriva practicilor de evitare a obligaţiilor fiscale care afectează în mod direct funcţionarea pieţei interne COM (2016)26
În temeiul prevederilor art. 67 şi ale art. 148 din Constituţia României, republicată, ale Legii nr. 373/2013 privind cooperarea dintre Parlament şi Guvern în domeniul afacerilor europene şi ale art. 160-185 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, aprobat prin Hotărârea Camerei Deputaţilor nr. 8/1994, republicat, cu modificările şi completările ulterioare,
Camera Deputaţilor adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic
Luând în considerare Opinia nr. 4 c-19/584, adoptată de Comisia pentru afaceri europene în şedinţa din 8 iunie 2016, Camera Deputaţilor:
1.Ia act că propunerea de directivă se bazează pe Planul de acţiune privind impozitarea echitabilă şi eficientă a întreprinderilor, prezentat de Comisie în data de 17 iunie 2015, şi vizează punerea în aplicare a unor norme comune minime de combatere a erodării bazei impozabile şi transferului profiturilor (BEPS) convenite în cadrul Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE).
2.Constată că obiectivul specific al iniţiativei legislative constă în stabilirea, prin măsuri coordonate, a unui nivel minim de protecţie a pieţei interne împotriva strategiilor de planificare fiscală ce afectează în mod direct funcţionarea pieţei interne.
3.Ia act că directiva are un domeniu de aplicare larg, urmând a include contribuabilii supuşi impozitului pe profit într-unul sau în mai multe state membre ale UE; de asemenea, domeniul de aplicare vizează şi sediile permanente, situate în Uniune, ale contribuabililor persoane juridice care nu fac obiectul directivei.
4.Apreciază faptul că textul propunerii Comisiei doar stabileşte norme bazate pe principii, lăsând detaliile de punere în aplicare în seama statelor membre, creându-se astfel condiţii egale privind protecţia minimă în toate sistemele de impozitare a întreprinderilor din statele membre; consideră că această iniţiativă va contribui semnificativ la remodelarea normelor fiscale europene de contracarare a practicilor evazioniste folosite, în special, de companiile multinaţionale.
5.În ceea ce priveşte norma privind limitarea dobânzilor:
a)sprijină, în principiu, domeniul larg de aplicare a regulii şi definiţia "costurilor îndatorării", dar are rezerve, în continuare, referitor la aplicarea unitară a definiţiei pentru unele elemente ale costurilor "echivalente dobânzilor", îndeosebi al celor legate de produse bancare speciale;
b)consideră necesare lămuriri suplimentare, din punctul de vedere al trimiterii atât la rezultatul fiscal pozitiv (venitul supus impozitului pe societăţi), cât şi la cel negativ (pierderi), pentru claritate în aplicarea prevederii;
c)consideră necesară prezentarea unui exemplu numeric privind aplicarea normei de limitare a dobânzii, pentru a se evidenţia cu claritate etapele de calcul pentru indicatorul fiscal EBITDA (câştigul înainte de dobânzi, taxe, depreciere şi amortizare);
d)susţine reportarea şi recuperarea numai pentru viitor a costurilor îndatorării, urmând ca - la nivel naţional - să fie analizată menţinerea perioadei actuale de reportare, de 7 ani.
6.Susţine şi apreciază activitatea legată de impozitare la ieşire desfăşurată de statele membre cu experienţă în aplicarea unei astfel de impozitări; cu toate acestea, consideră utilă o clarificare suplimentară în ceea ce priveşte semnificaţia unora dintre noţiunile utilizate în text (de exemplu, "valoare fiscală"), pentru asigurarea unei aplicări unitare în toate statele membre, precum şi în privinţa modalităţii de calcul al impozitului la ieşire, în corelaţie cu impozitul pe profit dintr-un stat.
7.Este de acord cu formularea propusă în ceea ce priveşte clauza privind trecerea de la scutirea fiscală la acordarea de credite ("switch-over") de a se utiliza, ca referinţă, rata oficială a impozitului pe profit din statul membru al contribuabilului care beneficiază de venituri din străinătate.
8.Constată că schemele vizate de prezenta propunere implică situaţiile în care contribuabilii acţionează, fără să respecte legislaţia, în scopul de a-şi reduce contribuţiile fiscale, denaturând astfel deciziile de afaceri din interiorul pieţei interne şi contribuind la crearea unui mediu de concurenţă fiscală neloială. În acest sens, este de acord cu regula generală antiabuz propusă şi menţionează că România are deja introdusă în legislaţia naţională (art. 11 din Codul fiscal) o asemenea regulă.
9.Susţine, în general, forma prezentată în ceea ce priveşte crearea unui cadru pentru combaterea tratamentului neuniform al elementelor hibride, însă îşi menţine opinia că ar trebui avute în vedere şi rezultatele Grupului privind codul de conduită, respectiv recomandările elaborate cu privire la entităţile şi sediile permanente hibrid în interiorul Uniunii Europene.
10.Apreciază că, prin aplicarea normelor propuse de prezenta directivă, se va asigura coerenţa şi se vor evita discrepanţele; totodată însă este necesar ca inconsecvenţele şi lacunele punerii în aplicare de către statele membre să dispară.
-****-
Această hotărâre a fost adoptată de către Camera Deputaţilor în şedinţa din 22 iunie 2016, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR

FLORIN IORDACHE

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 484 din data de 29 iunie 2016