ORDIN nr. 570 din 21 aprilie 2016 pentru aprobarea Procedurii privind solicitarea certificatelor de atestare fiscală de către secretariatul Comisiei pentru autorizarea operatorilor de produse supuse accizelor armonizate şi de către structurile care asigură secretariatul comisiilor de autorizare a operatorilor de produse supuse accizelor armonizate constituite la nivelul structurilor teritoriale ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală
Având în vedere dispoziţiile art. 360 şi 361 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 69 alin. (4) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, coroborate cu cele ale pct. 19 alin. (2) şi pct. 20 alin. (2) de la titlul VIII din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016, cu modificările şi completările ulterioare,
În temeiul prevederilor art. 10 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul finanţelor publice emite următorul ordin:
Art. 1
Se aprobă Procedura privind solicitarea certificatelor de atestare fiscală de către secretariatul Comisiei pentru autorizarea operatorilor de produse supuse accizelor armonizate şi de către structurile care asigură secretariatul comisiilor de autorizare a operatorilor de produse supuse accizelor armonizate constituite la nivelul structurilor teritoriale ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
-****-

p. Ministrul finanţelor publice,

Daniela Pescaru,

secretar de stat

ANEXA nr. 1: PROCEDURĂ privind solicitarea certificatelor de atestare fiscală de către secretariatul Comisiei pentru autorizarea operatorilor de produse supuse accizelor armonizate şi de către structurile care asigură secretariatul comisiilor de autorizare a operatorilor de produse supuse accizelor armonizate constituite la nivelul structurilor teritoriale ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală
Art. 1: Scop
Procedura stabileşte etapele şi regulile pentru solicitarea şi primirea de către direcţia de specialitate care asigură secretariatul Comisiei pentru autorizarea operatorilor de produse supuse accizelor armonizate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice (MFP) şi de structurile de specialitate care asigură secretariatul comisiilor de autorizare a operatorilor de produse supuse accizelor armonizate constituite la nivelul structurilor teritoriale ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (A.N.A.F.) a certificatului de atestare fiscală în format electronic, denumit în continuare CAF, emis de organele fiscale competente din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
Art. 2: Domeniu de aplicare
(1)Procedura se aplică pentru solicitările privind autorizarea operatorilor de produse supuse accizelor armonizate.
(2)Procedura se aplică de către direcţia de specialitate care asigură secretariatul Comisiei pentru autorizarea operatorilor de produse supuse accizelor armonizate, respectiv Direcţia generală management al domeniilor reglementate specific din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, denumită în continuare direcţie de specialitate, de către structurile de specialitate care asigură secretariatul comisiilor de autorizare a operatorilor de produse supuse accizelor armonizate constituite la nivelul structurilor teritoriale ale A.N.A.F., denumite în continuare autorităţi teritoriale, şi de către organele fiscale competente în eliberarea CAF-ului, din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, denumite în continuare organe fiscale.
Art. 3: Solicitarea eliberării CAF
(1)După analiza documentaţiei de autorizare, în cazul în care se constată că aceasta este completă, titularul lucrării solicită persoanei desemnate din cadrul direcţiei de specialitate/autorităţii teritoriale sau înlocuitorului acesteia să se adreseze organului fiscal în vederea obţinerii CAF-ului pentru contribuabilul care a depus cererea de autorizare.
(2)Pentru solicitarea CAF-ului, persoana desemnată în acest scop, denumită în continuare expeditor, accesează portalul Intranet MFP, macheta "Cerere de eliberare CAF", completând-o cu următoarele informaţii:
a)denumirea direcţiei de specialitate sau a autorităţii teritoriale;
b)motivul solicitării (de exemplu, autorizare destinatar înregistrat);
c)codul unic de înregistrare (CUI) şi denumirea contribuabilului pentru care se solicită CAF-ul;
d)numărul şi data de înregistrare la MFP a cererii de autorizare a contribuabilului;
e)temeiul legal în baza căruia se solicită CAF-ul;
f)adresa de poştă electronică a contribuabilului, pentru care se solicită CAF-ul, pentru expedierea CAF-ului;
g)adresa de poştă electronică a expeditorului, pentru primirea CAF-ului de la organul fiscal;
h)numele şi prenumele expeditorului, funcţia şi denumirea postului.
(3)Informaţiile completate în machetă sunt direcţionate automat de către sistemul informatic prin poşta electronică internă către organul fiscal, ca mesaj cu subiectul "Cerere de eliberare a CAF pentru (CUI)", conform anexei A.
(4)Mesajul este direcţionat conform datelor de arondare fiscală a contribuabililor existente în baza de date CUI.
Art. 4: Emiterea
În baza cererii primite pe această cale, organul fiscal procedează astfel:
a)tipăreşte mesajul care constituie cerere de eliberare a CAF-ului transmis de expeditor şi îl înregistrează;
b)verifică respectarea tuturor condiţiilor de eliberare a CAF-ului;
c)emite CAF-ul în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare privind aprobarea procedurii de eliberare a certificatului de atestare fiscală, a certificatului de obligaţii bugetare, precum şi a modelului şi conţinutului acestora;
d)asigură semnarea CAF-ului de către conducătorul organului fiscal;
e)aplică ştampila pe CAF;
f)transpune CAF-ul, fără semnătură şi ştampilă, într-un fişier electronic de tip pdf.
Art. 5: Transmiterea
(1)CAF-ul în fişier de tip pdf se transmite de persoana desemnată de către organul fiscal, prin intermediul sistemului informatic, la adresa de poştă electronică a expeditorului şi la adresa de poştă electronică a contribuabilului şi se ataşează la dosarul fiscal al contribuabilului.
(2)Mesajul transmis la adresa de poştă electronică a expeditorului, al cărui conţinut este prezentat în anexa B, are ca subiect "Certificat de atestare fiscală pentru (CUI)" şi are ataşat CAF-ul.
(3)Mesajul transmis la adresa de poştă electronică a contribuabilului, al cărui conţinut este prezentat în anexa C, are ca subiect "Certificat de atestare fiscală pentru (CUI)" şi are ataşat CAF-ul.
Art. 6: Responsabilităţi
(1)În cadrul direcţiei de specialitate/autorităţii teritoriale, persoana desemnată cu aplicarea prezentei proceduri monitorizează jurnalul electronic ce conţine toate perechile de mesaje ce însoţesc solicitările/emiterile de CAF-uri, jurnalul fiind disponibil în sistem informatic.
(2)Persoana desemnată de către organul fiscal are răspunderea verificării conformităţii şi autenticităţii datelor din mesajele electronice adresate expeditorului şi contribuabilului cu cele înscrise în CAF-ul tipărit, semnat de conducătorul organului fiscal şi arhivat la dosarul fiscal al contribuabilului.
(3)Direcţia generală de tehnologia informaţiei, prin intermediul sistemului informatic, asigură arhivarea tuturor mesajelor care însoţesc solicitările/emiterile de CAF.
(4)În situaţia în care apar defecţiuni în funcţionarea sistemului informatic, acestea se anunţă de către persoana care le-a sesizat, imediat, serviciului de suport tehnic din cadrul Direcţiei generale de tehnologia informaţiei, conform procedurii în vigoare.
(5)Incidente de altă natură se raportează, după caz, direcţiei de specialitate/autorităţii teritoriale sau organului fiscal.
Art. 7: Anexe
Anexele A-C fac parte integrantă din prezenta procedură.
ANEXA nr. 11: ANEXA A - CONŢINUTUL MESAJULUI care constituie cererea expeditorului de eliberare a certificatului de atestare fiscală
(- ANEXA A la procedură)
MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE
Direcţia generală management al domeniilor reglementate specific/Autoritatea Teritorială …………………
Cerere de eliberare a certificatului de atestare fiscală
Ca urmare a cererii de autorizare ca …………….. (de exemplu, destinatar înregistrat), înregistrată la ……………. (autoritatea teritorială/Ministerul Finanţelor Publice) ………… cu nr. ……….. din data de …………, a contribuabilului cu denumirea ..........................., CUI ……………, având adresa de poştă electronică ………………, în temeiul art. 158 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, vă rugăm să ne transmiteţi certificatul de atestare fiscală al acestuia.
Numele şi prenumele expeditorului ………………
Funcţia expeditorului ………………
Denumirea postului expeditorului ……………….
ANEXA nr. 12: ANEXA B - Conţinutul mesajului care însoţeşte certificatul de atestare fiscală transmis de organul fiscal către direcţia de specialitate/autoritatea teritorială
(- ANEXA B la procedură)
MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE
Agenţia Naţională de Administrare Fiscală
Denumirea organului fiscal ……………..
Către
Direcţia generală management al domeniilor reglementate specific/Autoritatea Teritorială ………………
Referitor la solicitarea dumneavoastră întocmită ca urmare a cererii de autorizare ca ……….. (de exemplu, destinatar înregistrat), înregistrată cu nr. …… din data de …………., formulată de ……(contribuabilul cu denumirea/adresa de corespondenţă) ……., CUI ……………….. înregistrată la organul fiscal sub numărul …….. din data de ……….., vă transmitem ataşat certificatul de atestare fiscală.
Atest că datele înscrise în fişierul ataşat sunt autentice şi identice cu cele înscrise în certificatul de atestare fiscală tipărit, semnat de conducătorul organului fiscal şi arhivat la dosarul fiscal al contribuabilului.
Numele şi prenumele persoanei desemnate de organul fiscal ……………
Funcţia persoanei desemnate de organul fiscal ……………….
Denumirea postului persoanei desemnate de organul fiscal ……………….
ANEXA nr. 13: ANEXA C - Conţinutul mesajului/documentului care însoţeşte certificatul de atestare fiscală transmis de organul fiscal către contribuabilul care a solicitat autorizarea ca ………. (de exemplu, destinatar înregistrat)
(- ANEXA C la procedură)
MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE
Agenţia Naţională de Administrare Fiscală
Denumirea organului fiscal ……………….
Către
Denumirea contribuabilului …………..
CUI ……………..
Ca urmare a solicitării Direcţiei generale management al domeniilor reglementate specific/Autorităţii Teritoriale ……………, înregistrată la organul fiscal cu nr. …….. din data de ………., de eliberare a certificatului de atestare fiscală, în vederea autorizării dumneavoastră ca ………….. (de exemplu, destinatar înregistrat), cerere înregistrată cu numărul ……… din data de …………., vă transmitem, pentru informare, certificatul de atestare fiscală, astfel cum a fost transmis şi direcţiei/autorităţii teritoriale solicitante.
Certificatul de atestare fiscală ataşat poate fi folosit numai în cadrul procedurii de autorizare ca ………….. .
Atest că datele înscrise în fişierul ataşat sunt autentice şi identice cu cele înscrise în certificatul de atestare fiscală tipărit, semnat de conducătorul organului fiscal şi arhivat la dosarul fiscal al contribuabilului.
Numele şi prenumele persoanei desemnate de organul fiscal ………………
Funcţia persoanei desemnate de organul fiscal …………….
Denumirea postului persoanei desemnate de organul fiscal ……………….
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 350 din data de 6 mai 2016