ORDIN nr. 564 din 12 mai 2015 pentru modificarea şi completarea Ordinului viceprim-ministrului, ministrul finanţelor publice, nr. 664/2012 privind autorizarea şi/sau înregistrarea entităţilor care desfăşoară activităţi de schimb valutar pe teritoriul României, altele decât cele care fac obiectul supravegherii Băncii Naţionale a României
În temeiul prevederilor art. 10 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul finanţelor publice emite următorul ordin:
Art. I
Ordinul viceprim-ministrului, ministrul finanţelor publice, nr. 664/2012 privind autorizarea şi/sau înregistrarea entităţilor care desfăşoară activităţi de schimb valutar pe teritoriul României, altele decât cele care fac obiectul supravegherii Băncii Naţionale a României, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 341 din 19 mai 2012, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1.După articolul 71 se introduce un nou articol, articolul 72, cu următorul cuprins:
"Art. 72
Procedura pentru solicitarea certificatului de atestare fiscală este prevăzută în anexa nr. 9."
2.Articolul 8 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 8
Anexele nr. 1-9 fac parte integrantă din prezentul ordin."
3.În anexa nr. 1, la punctul II articolul 4, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
"(11) Datele în care au loc şedinţele Comisiei se afişează pe pagina de internet a Ministerului Finanţelor Publice, după fiecare şedinţă a Comisiei, pentru luna următoare."
4.În anexa nr. 1, la punctul II articolul 5, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 5
(1) Direcţia de specialitate va pune la dispoziţia membrilor Comisiei, cu cel puţin două zile lucrătoare înaintea şedinţei, ordinea de zi, documentaţiile aferente şi nota de prezentare, ordinea de zi fiind afişată şi pe pagina de internet a Ministerului Finanţelor Publice, cu respectarea termenului prevăzut mai sus."
5.În anexa nr. 1, la punctul II articolul 5, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
"(11) Pe ordinea de zi se înscriu numai solicitările cu documentaţii complete, care au fost depuse la registratura Ministerului Finanţelor Publice, cu cel puţin 10 zile lucrătoare înainte de data şedinţei Comisiei."
6.În anexa nr. 1, la punctul II articolul 7, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Direcţia de specialitate sau Comisia au dreptul de a solicita orice alte documente, declaraţii sau informaţii atât de la entităţi, cât şi de la alţi operatori economici sau alte instituţii ale statului. În aceste situaţii, Comisia amână luarea oricărei decizii până la primirea documentelor, declaraţiilor sau informaţiilor solicitate."
7.În anexa nr. 2, la capitolul III articolul 5 alineatul (1), după litera e) se introduce o nouă literă, litera e1), cu următorul cuprins:
"e1) acţionarii semnificativi/asociaţii care deţin părţi sociale cel puţin într-un procent egal cu cel necesar pentru un acţionar semnificativ, conform legislaţiei în vigoare, precum şi administratorii sau reprezentanţii legali ai entităţii au obligaţia să depună câte o declaraţie pe propria răspundere din care să rezulte că nu au deţinut/deţin calitatea de acţionari/asociaţi, precum şi de administratori ori reprezentanţi legali la entităţi care au desfăşurat/desfăşoară activitate de schimb valutar fără autorizaţie de schimb valutar/cod statistic în ultimii 5 ani anteriori datei depunerii cererii de autorizare;"
8.În anexa nr. 2, la capitolul III articolul 5, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Nu se acordă autorizaţie de schimb valutar în cazul în care:
a) entităţile înregistrează obligaţii de plată restante la bugetul general consolidat, conform certificatului de atestare fiscală eliberat de organul fiscal competent;
b) împotriva reprezentanţilor legali, acţionarilor semnificativi sau asociaţilor entităţii care deţin părţi sociale cel puţin într-un procent egal cu cel necesar pentru un acţionar semnificativ, conform legislaţiei în vigoare, s-a pronunţat o hotărâre judecătorească definitivă de condamnare pentru o infracţiune săvârşită cu intenţie, la care a fost aplicată pedeapsa cu închisoarea şi pentru care nu a intervenit reabilitarea în România ori într-un stat străin;
c) administratorii, acţionarii semnificativi sau asociaţii entităţii care deţin părţi sociale cel puţin într-un procent egal cu cel necesar pentru un acţionar semnificativ, conform legislaţiei în vigoare, au fost condamnaţi pentru spălare de bani, terorism ori finanţarea terorismului, atât pe plan intern, cât şi internaţional. În cazul în care administratorii, acţionarii semnificativi sau asociaţii care deţin părţi sociale cel puţin într-un procent egal cu cel necesar pentru un acţionar semnificativ, conform legislaţiei în vigoare, sunt persoane juridice, se va lua în considerare inclusiv situaţia în care persoanele fizice care controlează ori deţin în cele din urmă aceste persoane juridice, în mod direct sau indirect, au fost condamnate pentru infracţiunile menţionate anterior;
d) acţionarii semnificativi/asociaţii care deţin părţi sociale cel puţin într-un procent egal cu cel necesar pentru un acţionar semnificativ, conform legislaţiei în vigoare, precum şi administratorii sau reprezentanţii legali ai entităţii au deţinut/deţin calitatea de acţionari/asociaţi, precum şi de administratori ori reprezentanţi legali ai unei entităţi a cărei autorizaţie de schimb valutar a fost anulată sau revocată de Comisie în ultimii 5 ani. Termenul de 5 ani începe să curgă de la data la care decizia/deciziile de anulare/revocare a/au rămas definitivă/definitive în sistemul căilor administrative de atac sau de la data hotărârii judecătoreşti definitive;
e) entitatea, asociaţii care deţin părţi sociale cel puţin într-un procent egal cu cel necesar pentru un acţionar semnificativ, conform legislaţiei în vigoare, acţionarii semnificativi şi reprezentanţii legali ai acestora au săvârşit fapte sancţionate de legile fiscale, financiare, vamale, precum şi de cele care privesc disciplina financiară, fapte care se regăsesc în cazierul fiscal;
f) acţionarii semnificativi/asociaţii care deţin părţi sociale cel puţin într-un procent egal cu cel necesar pentru un acţionar semnificativ, conform legislaţiei în vigoare, precum şi administratorii sau reprezentanţii legali ai entităţii au deţinut/deţin calitatea de acţionari/asociaţi, precum şi de administratori ori reprezentanţi legali la entităţi care au desfăşurat/desfăşoară activitate de schimb valutar fără autorizaţie de schimb valutar/cod statistic potrivit constatărilor făcute de organele de control competente în ultimii 5 ani anteriori datei soluţionării cererii de autorizare."
9.În anexa nr. 2, la capitolul III articolul 5, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3) În sensul alin. (2) lit. a) nu se consideră obligaţii de plată restante dacă:
a) operatorul economic are depuse la organul fiscal deconturi cu suma negativă de TVA cu opţiune de rambursare şi/sau cereri de restituire, iar suma obligaţiilor de plată este mai mică sau egală cu suma de rambursat/restituit;
b) în certificatul de atestare fiscală emis de organul fiscal competent operatorul economic are înscrise obligaţii de plată, iar conform certificatului acestea sunt mai mici sau egale cu sumele certe, lichide şi exigibile pe care acesta le are de încasat de la autorităţile contractante;
c) în certificatul de atestare fiscală sau alt document emis de organul fiscal competent operatorul economic nu are înscrise obligaţii de plată, dar are înscrise menţiuni cum ar fi eşalonare/amânare/plan de reorganizare, aprobat, în curs de derulare;
d) obligaţiile sunt stabilite în acte administrative fiscale a căror executare este suspendată în condiţiile art. 14 şi 15 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare;
e) obligaţiile sunt cuprinse în titluri executorii pentru care s-a dispus suspendarea executării silite potrivit legii."
10.În anexa nr. 2, la capitolul III articolul 5, după alineatul (3) se introduc două noi alineate, alineatele (31) şi (32), cu următorul cuprins:
"(31) În vederea verificării îndeplinirii condiţiei prevăzute la alin. (2) lit. a), certificatul de atestare fiscală al operatorului economic, din care să rezulte că nu înregistrează obligaţii fiscale restante existente în evidenţele fiscale, se solicită organului fiscal competent din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală de către direcţia de specialitate. Solicitarea eliberării certificatului de atestare fiscală, precum şi transmiterea acestuia se pot efectua şi prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, conform procedurii prevăzute în anexa nr. 9 la ordin.
(32) Verificarea îndeplinirii condiţiei prevăzute la alin. (2) lit. e) se face de către persoana desemnată din cadrul direcţiei de specialitate în baza accesului direct la informaţiile privind cazierul fiscal al entităţii, asociaţilor care deţin părţi sociale cel puţin într-un procent egal cu cel necesar pentru un acţionar semnificativ, conform legislaţiei în vigoare, acţionarilor semnificativi şi reprezentanţilor legali ai entităţii care solicită autorizarea, cuprinse în cazierul fiscal naţional gestionat de Ministerul Finanţelor Publice, prin intermediul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, conform Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 2.696/2011 privind aprobarea modelului şi conţinutului formularisticii necesare pentru solicitarea şi comunicarea datelor înscrise în cazierul fiscal, modul de organizare, gestionare şi acces la informaţiile din cazierul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare."
11.În anexa nr. 2, la capitolul V, articolul 7 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 7
Entităţile prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. a) pot desfăşura activităţi de schimb valutar pentru persoane fizice numai prin intermediul şi în incinta punctelor de schimb valutar."
12.În anexa nr. 2, la capitolul VIII articolul 24 alineatul (2), litera j) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"j) aplicarea măsurii de suspendare a activităţii din punctul de schimb valutar pentru încălcarea prevederilor legale în vigoare de cel puţin două ori într-un interval de 12 luni consecutive, inclusiv a măsurilor de suspendare a activităţii în punctul de lucru dispuse în baza prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;"
13.În anexa nr. 2, la capitolul VIII articolul 24 alineatul (2), după litera n) se introduce o nouă literă, litera o), cu următorul cuprins:
"o) desfăşurarea activităţii de schimb valutar pentru persoane fizice în afara incintei punctelor de schimb valutar;"
14.În anexa nr. 2, la capitolul VIII articolul 24, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu următorul cuprins:
"(21) Comisia poate dispune revocarea autorizaţiei de schimb valutar emise în favoarea unei entităţi şi a tuturor codurilor statistice atribuite acesteia, în situaţia în care entitatea în cauză este sancţionată prin revocarea/suspendarea codului statistic al unui punct de schimb valutar şi continuă să desfăşoare activitate de schimb valutar după data comunicării deciziei de revocare/suspendare a codului statistic al punctului de schimb valutar pentru care s-a dispus una dintre aceste măsuri."
15.În anexa nr. 2, la capitolul VIII articolul 25, după alineatul (5) se introduc două noi alineate, alineatele (6) şi (7), cu următorul cuprins:
"(6) Direcţia de specialitate solicită ori de câte ori este necesar Inspectoratului General al Poliţiei Române şi Oficiului Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor rezultatele acţiunilor de control întreprinse la entităţile care desfăşoară activitate de schimb valutar, cu privire la situaţiile în care au fost constatate fapte care reprezintă încălcări ale prevederilor prezentului ordin.
(7) Organele cu atribuţii în ceea ce priveşte controlul funcţionării şi utilizării aparatelor de marcat electronice fiscale, constatarea contravenţiilor, precum şi aplicarea sancţiunilor, potrivit legii, au obligaţia de a înştiinţa Comisia cu privire la suspendarea activităţii în punctele de lucru ale entităţilor autorizate să desfăşoare activităţi de schimb valutar, dispusă în baza prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999, republicată, cu modificările şi completările ulterioare."
16.În anexa nr. 3, punctul I subpunctul 1, literele m) şi n) se abrogă.
17.După anexa nr. 8 se introduce o nouă anexă, anexa nr. 9, având cuprinsul prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. II
Începând cu data intrării în vigoare a prezentului ordin, cererile pentru obţinerea autorizaţiilor de schimb valutar şi/sau înregistrarea punctului de schimb valutar depuse la direcţia de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, aflate în curs de analiză, se soluţionează potrivit Ordinului viceprim-ministrului, ministrul finanţelor publice, nr. 664/2012 privind autorizarea şi/sau înregistrarea entităţilor care desfăşoară activităţi de schimb valutar pe teritoriul României, altele decât cele care fac obiectul supravegherii Băncii Naţionale a României, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. III
Prevederile prezentului ordin intră în vigoare la data de 20 mai 2015.
Art. IV
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
-****-

p. Ministrul finanţelor publice,

Dan Manolescu,

secretar de stat

ANEXA nr. 1: PROCEDURA pentru solicitarea certificatului de atestare fiscală
(- Anexa nr. 9 la Ordinul nr. 664/2012)
Art. 1: Scop
Procedura stabileşte etapele şi regulile pentru solicitarea şi primirea de către direcţia de specialitate cu atribuţii în domeniul de reglementare specific din cadrul Ministerului Finanţelor Publice (MFP) a certificatului de atestare fiscală în format electronic, denumit în continuare CAF, emis de organele fiscale competente din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
Art. 2: Domeniu de aplicare
(1)Procedura se aplică pentru solicitările de obţinere a autorizaţiei pentru activităţi de schimb valutar.
(2)Procedura se aplică de către direcţia de specialitate cu atribuţii în domeniul de reglementare specific din cadrul MFP, respectiv Direcţia generală management al domeniilor reglementate specific, denumită în continuare direcţie de specialitate, şi de către organele fiscale competente în eliberarea CAF-ului, din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, denumite în continuare organe fiscale.
Art. 3: Solicitarea eliberării CAF
(1)După analiza solicitărilor de obţinere a autorizaţiei pentru activităţi de schimb valutar, care au fost depuse la registratura MFP, cu cel puţin 10 (zece) zile lucrătoare înainte de data şedinţei Comisiei de autorizare a activităţii de schimb valutar şi pentru care documentaţiile sunt complete, în termen de o zi, titularul lucrării solicită persoanei desemnate din cadrul direcţiei de specialitate sau înlocuitorului acesteia să solicite organelor fiscale CAF-ul pentru contribuabilul care solicită acordarea autorizaţiei.
(2)Pentru solicitarea CAF-ului, persoana desemnată în acest scop, denumită în continuare expeditor, accesează portalul Intranet MFP, macheta "Cerere de eliberare a CAF", completând-o cu următoarele informaţii:
a)denumirea direcţiei de specialitate: "Direcţia generală management al domeniilor reglementate specific";
b)motivul solicitării: "autorizare pentru activităţi de schimb valutar";
c)codul de identificare fiscală [CIF] al contribuabilului pentru care se solicită CAF-ul;
d)denumirea/numele şi prenumele contribuabilului pentru care se solicită CAF-ul;
e)numărul şi data de înregistrare la MFP a cererii de autorizare a contribuabilului;
f)temeiul legal în baza căruia se solicită CAF-ul;
g)adresa de poştă electronică a contribuabilului pentru care se solicită CAF-ul, pentru expedierea CAF-ului;
h)adresa de poştă electronică a expeditorului, pentru primirea CAF-ului de la organul fiscal;
i)numele şi prenumele expeditorului, funcţia şi denumirea postului.
(3)Informaţiile completate în machetă sunt direcţionate automat de către sistemul informatic prin poşta electronică internă către organul fiscal, ca mesaj cu subiectul "Cerere de eliberare a CAF pentru (CIF)", conform anexei A.
(4)Mesajul este direcţionat conform datelor de arondare fiscală a contribuabililor existente în baza de date CIF.
Art. 4: Emiterea
În baza cererii primite pe această cale, organul fiscal procedează astfel:
a)tipăreşte mesajul care constituie cerere de eliberare a CAF-ului transmis de expeditor şi îl înregistrează;
b)verifică respectarea tuturor condiţiilor de eliberare a CAF-ului;
c)emite CAF-ul în conformitate cu dispoziţiile Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 752/2006 privind aprobarea procedurii de eliberare a certificatului de atestare fiscală pentru persoane juridice şi fizice, a certificatului de obligaţii bugetare, precum şi a modelului şi conţinutului acestora, cu modificările şi completările ulterioare;
d)asigură semnarea CAF-ului de către conducătorul organului fiscal;
e)aplică ştampila pe CAF;
f)transpune CAF-ul, fără semnătură şi ştampilă, într-un fişier electronic de tip pdf.
Art. 5: Transmiterea
(1)CAF-ul în fişier de tip pdf se transmite de persoana desemnată de către organul fiscal, prin poşta electronică internă, la adresa de poştă electronică a expeditorului şi la adresa de poştă electronică a contribuabilului şi se ataşează la dosarul fiscal al contribuabilului.
(2)Mesajul transmis la adresa de poştă electronică a expeditorului, al cărui conţinut este prezentat în anexa B, are ca subiect "Certificat de Atestare Fiscală pentru (CIF)" şi are ataşat CAF-ul.
(3)Mesajul transmis la adresa de poştă electronică a contribuabilului, al cărui conţinut este prezentat în anexa C, are ca subiect "Certificat de Atestare Fiscală pentru (CIF)" şi are ataşat CAF-ul.
Art. 6: Responsabilităţi
(1)În cadrul direcţiei de specialitate, persoana desemnată cu aplicarea prezentei proceduri realizează un jurnal electronic cu toate perechile de mesaje ce însoţesc solicitările/emiterile de CAF-uri folosind opţiunea de arhivare selectivă specifică sistemului de poştă electronică.
(2)Persoana desemnată de către organul fiscal are răspunderea verificării conformităţii şi autenticităţii datelor din mesajele electronice adresate expeditorului şi contribuabilului cu cele înscrise în CAF tipărit, semnat de conducătorul organului fiscal şi arhivat la dosarul fiscal al contribuabilului.
(3)Secretariatul organului fiscal sau o persoană desemnată de conducerea organului fiscal şi secretariatul direcţiei de specialitate arhivează toate mesajele care însoţesc solicitările/emiterile de CAF folosind opţiunea de arhivare selectivă specifică sistemului de poştă electronică.
(4)În situaţia în care apar incidente în funcţionarea sistemului informatic, acestea se anunţă de către persoana care le-a sesizat, imediat, serviciului de suport tehnic din cadrul Direcţiei generale de tehnologia informaţiei, conform procedurii în vigoare.
(5)Incidente de altă natură se raportează, după caz, direcţiei de specialitate sau organului fiscal.
Art. 7: Anexe
Anexele A-C fac parte integrantă din prezenta procedură.
ANEXA nr. 1A: Conţinutul mesajului care constituie cererea expeditorului de eliberare a certificatului de atestare fiscală
(- Anexa A la procedură)
MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE
Direcţia generală management al domeniilor reglementate specific
Cerere de eliberare a certificatului de atestare fiscală
Ca urmare a cererii de autorizare pentru activităţi de schimb valutar înregistrată la Ministerul Finanţelor Publice sub numărul ....... din data de .............. a contribuabilului cu denumirea/numele şi prenumele ....................., CIF ......., având adresa de poştă electronică ............., în temeiul art. 112 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, vă rugăm să ne transmiteţi certificatul de atestare fiscală al acestuia.
Numele şi prenumele expeditorului .....................
Funcţia expeditorului .....................
Denumirea postului expeditorului .....................
ANEXA 1B: Conţinutul mesajului care însoţeşte certificatul de atestare fiscală transmis de organul fiscal către direcţia de specialitate
(- Anexa B la procedură)
MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE
Agenţia Naţională de Administrare Fiscală
Denumirea organului fiscal .....................
Către
Direcţia generală management al domeniilor reglementate specific
Ca urmare a cererii dumneavoastră, întocmită ca urmare a cererii de autorizare pentru activităţi de schimb valutar înregistrate sub numărul ....... din data de .............., a contribuabilului cu denumirea/numele şi prenumele ..................... CIF ......., înregistrată la organul fiscal sub numărul ....... din data de .............., vă transmitem ataşat certificatul de atestare fiscală.
Atest că datele înscrise în fişierul ataşat sunt autentice şi identice cu cele înscrise în certificatul de atestare fiscală tipărit, semnat de conducătorul organului fiscal şi arhivat la dosarul fiscal al contribuabilului.
Numele şi prenumele persoanei desemnate de organul fiscal .....................
Funcţia persoanei desemnate de organul fiscal .....................
Denumirea postului persoanei desemnate de organul fiscal .....................
ANEXA 1C: Conţinutul mesajului care însoţeşte certificatul de atestare fiscală transmis de organul fiscal către contribuabilul care a solicitat autorizarea pentru activităţi de schimb valutar
(- Anexa C la procedură)
MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE
Agenţia Naţională de Administrare Fiscală
Denumirea organului fiscal .....................
Către
Denumirea/Numele şi prenumele contribuabilului .....................
CIF .......
Ca urmare a solicitării Direcţiei generale management al domeniilor reglementate specific, înregistrată la organul fiscal sub nr. ....... din data de .............., de eliberare a certificatului de atestare fiscală, în vederea autorizării pentru activităţi de schimb valutar, ca urmare a cererii dumneavoastră de autorizare, înregistrată sub numărul ....... din data de .............., vă transmitem ataşat, pentru informare, certificatul de atestare fiscală, astfel cum a fost transmis şi direcţiei solicitante.
Certificatul de atestare fiscală ataşat poate fi folosit numai în cadrul procedurii de autorizare pentru activităţi de schimb valutar.
Atest că datele înscrise în fişierul ataşat sunt autentice şi identice cu cele înscrise în certificatul de atestare fiscală tipărit, semnat de conducătorul organului fiscal şi arhivat la dosarul fiscal al contribuabilului.
Numele şi prenumele persoanei desemnate de organul fiscal .....................
Funcţia persoanei desemnate de organul fiscal .....................
Denumirea postului persoanei desemnate de organul fiscal .....................
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 342 din data de 19 mai 2015