HOTĂRÂRE nr. 829 din 7 august 2012 pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 332/2007 privind stabilirea procedurilor pentru aprobarea de tip a motoarelor destinate a fi montate pe maşini mobile nerutiere şi a motoarelor secundare destinate vehiculelor pentru transportul rutier de persoane sau de marfă şi stabilirea măsurilor de limitare a emisiilor de gaze şi de particule poluante provenite de la acestea, în scopul protecţiei atmosferei
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. II din Ordonanţa Guvernului nr. 8/2012 pentru modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 20/2010 privind stabilirea unor măsuri pentru aplicarea unitară a legislaţiei Uniunii Europene care armonizează condiţiile de comercializare a produselor,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. I
Hotărârea Guvernului nr. 332/2007 privind stabilirea procedurilor pentru aprobarea de tip a motoarelor destinate a fi montate pe maşini mobile nerutiere şi a motoarelor secundare destinate vehiculelor pentru transportul rutier de persoane sau de marfă şi stabilirea măsurilor de limitare a emisiilor de gaze şi de particule poluante provenite de la acestea, în scopul protecţiei atmosferei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 472 şi 472 bis din 13 iulie 2007, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1.La articolul 2, punctul 24 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"24. producător de echipament original (PEO) - producător al unui tip de maşină mobilă nerutieră;"
2.La articolul 4, alineatul (6) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(6) Motoarele cu aprindere prin compresie destinate altor utilizări decât propulsia automotoarelor şi a navelor de navigaţie interioară pot fi introduse pe piaţă în cadrul unui regim de flexibilitate în conformitate cu procedura menţionată la alin. (1)-(5) şi în anexa nr. 13."
3.La articolul 12, alineatul (1a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(1a) Fără a aduce atingere art. 8 şi art. 10 alin. (3g) şi (3h), motoarele de schimb, cu excepţia motoarelor pentru automotoare, locomotive şi nave pentru navigaţia interioară, respectă valorile-limită pe care trebuia să le respecte motorul ce urmează să fie înlocuit atunci când a fost introdus iniţial pe piaţă."
4.La articolul 12, după alineatul (1a) se introduc două noi alineate, alineatele (1b) şi (1c), cu următorul cuprins:
"(1b) Prin excepţie de la art. 10 alin. (3g), (3i) şi alin. (4) lit. a), se pot introduce pe piaţă următoarele motoare pentru automotoare şi locomotive:
a) motoare de schimb care respectă limitele etapei III A, în cazul în care urmează să înlocuiască motoare pentru automotoare şi locomotive care:
(i)nu respectă standardul etapei III A; sau
(ii)respectă standardul etapei III A, dar nu respectă standardul etapei III B;
b) motoare de schimb care nu sunt conforme cu limitele etapei III A, în cazul în care urmează să înlocuiască motoare pentru automotoare fără comandă de conducere şi incapabile de mişcare independentă, atât timp cât motoarele de schimb respectă un standard cel puţin la fel de strict precum cel respectat de motoarele instalate pe automotoarele existente de acelaşi tip.
Se permite introducerea pe piaţă a motoarelor menţionate mai sus doar în cazurile în care autoritatea competentă consideră că utilizarea în automotorul sau locomotiva respectivă a unui motor de schimb care respectă cerinţele celei mai recente etape de emisii aplicabile implică dificultăţi tehnice semnificative.
(1c) Pe motoarele care intră sub incidenţa alin. (1a) sau (1b) se aplică o etichetă cu inscripţia «MOTOR DE SCHIMB» şi care menţionează referinţa unică a derogării aferente."
5.La articolul 12, alineatul (7) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(7) Autoritatea competentă permite introducerea pe piaţă a motoarelor, astfel cum sunt definite în anexa nr. 1 secţiunea 1 alin. 3 lit. a) subpunctele (i), (ii) şi (v), în cadrul regimului de flexibilitate, în conformitate cu prevederile anexei nr. 13."
6.La anexa nr. 13, punctul 1 "Demersurile producătorului de motoare şi producătorului de echipamente" se modifică şi va avea următorul cuprins:
"1. ACŢIUNI ALE PRODUCĂTORULUI DE ECHIPAMENT ORIGINAL
1.1. Cu excepţia etapei III B, un producător de echipament original (PEO) care doreşte să utilizeze regimul de flexibilitate, cu excepţia motoarelor destinate propulsiei de automotoare şi locomotive, cere autorităţii competente să permită constructorilor de motoare ai PEO să introducă pe piaţă motoare destinate utilizării exclusive de către PEO. Numărul de motoare care nu se conformează limitelor actuale de emisii, dar au aprobare de tip pentru limitele de emisii ale celei mai recente etape precedente, nu depăşeşte pragurile stabilite la pct. 1.1.1. şi 1.1.2.
1.1.1. Numărul de motoare introduse pe piaţă în cadrul regimului de flexibilitate nu poate depăşi, în fiecare categorie de motoare, 20% din numărul de echipamente cu motoare din categoria respectivă introduse anual pe piaţă de PEO (calculat ca media vânzărilor pe piaţă din ultimii 5 ani). În cazul în care un PEO a introdus pe piaţă echipamente pe o perioadă mai mică de 5 ani, media se calculează pe baza perioadei în care PEO a introdus echipamente pe piaţă.
1.1.2. Ca alternativă opţională la pct. 1.1.1. şi cu excepţia motoarelor destinate propulsiei automotoarelor şi locomotivelor, PEO poate cere autorităţii competente să permită constructorilor săi de motoare să introducă pe piaţă un număr fix de motoare pentru uzul său exclusiv. Numărul motoarelor din fiecare categorie de motoare nu poate depăşi următoarele praguri:

Categorie motor P (kW)

Număr de motoare

19 < = P < 37

200

37 < = P < 75

150

75 < = P < 130

100

130 < = P < = 560

50

1.2. În timpul etapei III B, însă pe o perioadă care să nu depăşească 3 ani de la începutul etapei respective, cu excepţia motoarelor destinate propulsării automotoarelor şi locomotivelor, un PEO care doreşte să utilizeze regimul de flexibilitate cere autorităţii competente să permită constructorilor de motoare ai PEO să introducă pe piaţă motoare destinate utilizării exclusive de către PEO. Numărul de motoare care nu se conformează valorilor-limită de emisii actuale, dar au aprobare de tip în conformitate cu limitele de emisii ale celei mai recente etape precedente, nu poate depăşi limitele stabilite la pct. 1.2.1 şi 1.2.2.
1.2.1. Numărul de motoare introduse pe piaţă în cadrul regimului de flexibilitate nu poate depăşi, în fiecare categorie de motoare, 37,5% din numărul de echipamente cu motoare din categoria respectivă introduse anual pe piaţă de PEO (calculat ca media vânzărilor pe piaţă din ultimii 5 ani).
În cazul în care un PEO a introdus pe piaţă echipamente pe o perioadă mai mică de 5 ani, media se calculează pe baza perioadei în care PEO a introdus echipamente pe piaţă.
1.2.2. Ca alternativă opţională la pct. 1.2.1, PEO poate cere autorităţii competente să permită constructorilor săi de motoare să introducă pe piaţă un număr fix de motoare pentru uzul exclusiv al PEO. Numărul motoarelor din fiecare categorie de motoare nu poate depăşi următoarele praguri:

Categorie motor P (kW)

Număr de motoare

37 < = P < 56

200

56 < = P < 75

175

75 < = P < 130

250

130 < = P < = 560

125

1.3. În ceea ce priveşte motoarele destinate propulsiei locomotivelor, în timpul etapei III B, dar pe o perioadă care să nu depăşească 3 ani de la începerea etapei respective, un PEO poate cere autorităţii competente să permită constructorilor săi de motoare să introducă pe piaţă cel mult 16 motoare pentru uzul exclusiv al PEO.
Această permisiune se acordă doar în cazul în care există motive tehnice care justifică imposibilitatea respectării valorilor - limită ale etapei III B.
1.4. PEO include în cererea către autoritatea competentă următoarele informaţii:
a) un model de etichetă care urmează să fie ataşată fiecărei maşini mobile nerutiere pe care se va instala un motor introdus pe piaţă în cadrul regimului de flexibilitate. Pe etichete se înscrie următorul text: «ECHIPAMENT NR. ... (secvenţa de echipamente) DIN ... (numărul total de echipamente din clasa respectivă de putere) CU MOTORUL NR. ... CU APROBAREA DE TIP (Directiva 97/68/CE) NR. ... »;
b) un model de etichetă suplimentară care urmează să fie aplicată pe motor, pe etichetă fiind înscris textul menţionat la pct. 2.2.
1.5. PEO furnizează autorităţii competente toate informaţiile necesare în legătură cu implementarea regimului de flexibilitate pe care autoritatea competentă le-ar putea solicita pentru a lua o decizie.
1.6. PEO pune la dispoziţia autorităţii competente toate informaţiile pe care aceasta le solicită pentru a confirma că, în cazul unor motoare despre care se afirmă că sunt introduse pe piaţă în cadrul regimului de flexibilitate sau care sunt etichetate ca atare, respectiva afirmaţie ori etichetare este corectă."
Art. II
Prezenta hotărâre intră în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
*
Prezenta hotărâre transpune prevederile Directivei 2011/88/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 16 noiembrie 2011 de modificare a Directivei 97/68/CE în ceea ce priveşte dispoziţiile aplicabile motoarelor introduse pe piaţă în cadrul regimului de flexibilitate, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) seria L nr. 305 din 23 noiembrie 2011.
-****-

PRIM-MINISTRU

VICTOR-VIOREL PONTA

Contrasemnează:

Ministrul economiei, comerţului şi mediului de afaceri,

Daniel Chiţoiu

Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,

Mariana Câmpeanu

Ministrul transporturilor şi infrastructurii,

Ovidiu Ioan Silaghi

Ministrul mediului şi pădurilor,

Rovana Plumb

p. Ministrul afacerilor europene,

Alexandru Răzvan Cotovelea,

secretar de stat

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 617 din data de 28 august 2012