ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 97 din 16 octombrie 2013 privind preluarea de către Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului a creanţelor bugetare administrate de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, prin organul fiscal competent, la Societatea Comercială "UCM" - S.A. Reşiţa
Societatea Comercială "UCM" - S.A. Reşiţa a fost înfiinţată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.296/1990 privind înfiinţarea de societăţi comerciale pe acţiuni în industrie, cu modificările ulterioare, având ca obiect de activitate: proiectarea, producerea şi comercializarea în ţară şi în străinătate a utilajului hidroenergetic, echipamentelor hidromecanice şi pentru centralele nuclearo-electrice, a maşinilor electrice rotative mari, speciale şi aparatajelor electrice, a utilajelor tehnologice, motoarelor diesel pentru tracţiune feroviară şi propulsie navală, compresoarelor de aer, semicuzineţilor bi- şi trimetalici, segmenţilor pentru motoare diesel mari, inclusiv servicii şi asistenţă tehnică.
Societatea Comercială "UCM" - S.A. Reşiţa este singurul producător din ţară de echipamente integrale hidroenergetice, care furnizează toate echipamentele necesare de la intrarea până la ieşirea apei din hidrocentrală. Concomitent cu furnizarea echipamentelor necesare unor noi obiective hidroenergetice, societatea asigură efectuarea tuturor reparaţiilor generale şi capitale, inclusiv modernizarea tehnologică a utilajelor Hidroelectrica aflate în exploatare.
Astfel, continuarea activităţii la Societatea Comercială "UCM" - S.A. Reşiţa contribuie în mod major la operarea în bune condiţii a celui mai mare producător de energie electrică din sectorul hidroenergetic, Societatea Comercială de Producere a Energiei Electrice "HIDROELECTRICA" - S.A. Bucureşti (S.C. Hidroelectrica - S.A.), societate aflată sub autoritatea Ministerului Economiei, şi implicit la asigurarea securităţii energetice a ţării.
Începând cu data de 6 decembrie 2011, asupra Societăţii Comerciale "UCM" - S.A. Reşiţa a fost deschisă procedura insolvenţei în conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei, cu modificările şi completările ulterioare.
Având în vedere faptul că în procedura de observaţie urmează să se întocmească şi să se depună la instanţă planul de reorganizare, în circa 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, este necesar ca statul, care este reprezentat în adunarea creditorilor prin mai multe instituţii, să îşi definească strategia în legătură cu Societatea Comercială "UCM" - S.A. Reşiţa.
La data prezentei, în tabelul provizoriu al creanţelor bugetare, statul este reprezentat în principal prin Agenţia Naţională de Administrare Fiscală şi Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului.
Situaţia în care activitatea la Societatea Comercială "UCM" - S.A. Reşiţa nu ar mai continua şi societatea ar intra în faliment ar reprezenta un pericol sistemic cu impact asupra securităţii sistemului energetic naţional, cu efect direct asupra S.C. Hidroelectrica - S.A. prin pierderea furnizorului tradiţional al acestuia pentru produse şi mai ales pentru serviciile de mentenanţă, ceea ce conferă caracterul de urgenţă al acţiunii.
În subsidiar, impactul negativ se răsfrânge şi asupra:
- furnizorilor şi clienţilor de pe orizontală şi verticală (Societatea Comercială Mittal Steel Galaţi, Societatea Comercială Romelectro - S.A., Societatea Comercială Romenergo - S.A., Societatea Comercială Energomontaj - S.A., Societatea Comercială Hidroserv - S.A.);
- bugetului statului, prin transformarea angajaţilor în asistaţi social;
- furnizorilor de servicii şi bunuri de larg consum locali;
- recuperării de către stat a creanţelor;
- imposibilităţii reparării în caz de avarie a echipamentelor din domeniul hidroagregatelor, costuri mari de reparaţii, întârzieri şi pierderi;
- problemelor de mediu cauzate de materialele/deşeurile depozitate.
Preluarea creanţei bugetare de către Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului ar permite coagularea interesului statului şi votul favorabil asupra planului de reorganizare în adunarea creditorilor, care ar permite repornirea activităţii în societate.
Faţă de cele prezentate mai sus,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. 1
Prezenta ordonanţă de urgenţă reglementează preluarea de către Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului, denumită în continuare AAAS, a creanţelor bugetare restante asupra Societăţii Comerciale "UCM" - S.A. Reşiţa, administrate de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, denumită în continuare ANAF, prin organul fiscal competent.
Art. 2
(1)Fac obiectul preluării de către AAAS creanţele bugetare, respectiv impozite, taxe, contribuţii, amenzi şi alte venituri ale bugetului general consolidat, inclusiv accesorii, administrate de ANAF, prin organul fiscal competent, asupra Societăţii Comerciale "UCM" - S.A. Reşiţa şi înscrise în tabelul preliminar sau în cel definitiv al creanţelor bugetare, după caz, din procedura de insolvenţă a debitoarei, precum şi creanţele bugetare născute după data deschiderii procedurii insolvenţei şi până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(2)Data preluării creanţei bugetare este data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
Art. 3
(1)După predarea creanţei bugetare prevăzute la art. 1, ANAF, prin organul fiscal competent, va proceda la scăderea acesteia din evidenţa fiscală şi implicit la scăderea ei din contabilitatea bugetară.
(2)Organul fiscal al ANAF competent în administrarea creanţelor bugetare asupra Societăţii Comerciale "UCM" - S.A. Reşiţa, prevăzute la art. 2 alin. (1), predă AAAS titlurile de creanţă bugetară, precum şi actele procedurale întocmite de acesta în vederea recuperării obligaţiilor bugetare, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
Art. 4
(1)Începând cu data intrării în vigoare, raportat la creanţa bugetară care face obiectul prezentei ordonanţe de urgenţă, AAAS se subrogă în drepturile şi obligaţiile ANAF.
(2)Termenele de prescripţie prevăzute de lege la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă pentru creanţa bugetară ce face obiectul acesteia rămân aplicabile.
Art. 5
Predarea creanţei bugetare de la ANAF la AAAS se va realiza prin protocol de predare-preluare.
-****-

PRIM-MINISTRU

VICTOR-VIOREL PONTA

Contrasemnează:

p. Ministrul economiei, interimar,

Bogdan Nicolae Badea,

secretar de stat

Ministrul delegat pentru energie,

Constantin Niţă

Preşedintele Autorităţii pentru Administrarea Activelor Statului,

Adrian Constantin Volintiru

Viceprim-ministru, ministrul finanţelor publice,

Daniel Chiţoiu

Ministrul delegat pentru buget,

Liviu Voinea

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 645 din data de 21 octombrie 2013