ORDIN nr. 930 din 14 august 2014 pentru modificarea şi completarea Ordinului ministrului sănătăţii publice nr. 1.136/2007 privind aprobarea Normelor de igienă pentru cabinetele de înfrumuseţare corporală şi pentru completarea Ordinului ministrului sănătăţii nr. 1.030/2009 privind aprobarea procedurilor de reglementare sanitară pentru proiectele de amplasare, amenajare, construire şi pentru funcţionarea obiectivelor ce desfăşoară activităţi cu risc pentru starea de sănătate a populaţiei
Văzând Referatul de aprobare nr. N.B. 6.437 din 2014 al Inspecţiei Sanitare de Stat,
având în vedere prevederile titlului I din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul art. 7 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 144/2010 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul sănătăţii emite prezentul ordin.
Art. I
Ordinul ministrului sănătăţii publice nr. 1.136/2007 privind aprobarea Normelor de igienă pentru cabinetele de înfrumuseţare corporală, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 484 din 19 iulie 2007, cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1.În anexa nr. 1, la articolul 1, literele a), d), e), h şi i) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"a) procedură - activitate de piercing, tatuare artistică, tatuare cosmetică, implantare dermală, tratament şi machiaj cosmetic, manichiură, pedichiură, epilare, frizerie, coafură şi bărbierit;
....................................................
d) client - persoană care solicită servicii de piercing, tatuare artistică, tatuare cosmetică, de tratament şi machiaj cosmetic, manichiură, pedichiură şi epilare, de frizerie, coafură, bărbierit;
e) cabinet - locul în care se desfăşoară activităţile de piercing, tatuare artistică, tatuare cosmetică, de tratament şi machiaj cosmetic, manichiură, pedichiură şi epilare, de frizerie, coafură şi bărbierit;
....................................................
h) tatuare cosmetică - procedură aplicată prin înţeparea şi introducerea unui pigment special în stratul dermic al pielii la nivelul feţei, contur buze, pleoape, sprâncene, păr capilar, cu caracter permanent sau semipermanent;
i) tatuare artistică - procedură aplicată prin înţeparea şi introducerea unui pigment special în stratul dermic al pielii cu caracter permanent sau semipermanent;"
2.În anexa nr. 1, la articolul 1, după litera s) se introduce o nouă literă, litera ş), cu următorul cuprins:
"ş) implantare dermală - procedură asemănătoare piercingului, dar fără a crea o breşă, se montează în stratul de piele dermal şi cu modelul la suprafaţa pielii."
3.În anexa nr. 1, la articolul 4, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
"(4) În timpul desfăşurării procedurii de piercing, tatuare şi implantare dermală îi este interzisă operatorului purtarea de inele, brăţări, ceasuri sau alte obiecte decorative pe mâini."
4.În anexa nr. 2, articolul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 1
(1) Spaţiile de desfăşurare a activităţilor de tatuare, piercing sau implantare dermală trebuie să aibă incinte separate, respectându-se prevederile art. 2 din anexa nr. 1 la ordin, după cum urmează:
a) spaţiul de recepţie în care se asigură accesul, înregistrarea şi aşteptarea clienţilor trebuie să aibă expuse vizibil toate autorizaţiile, certificatele, aprobările necesare desfăşurării activităţii, precum şi sfaturile de îngrijire tatuaj/piercing/implant dermal, informaţii şi avertismente;
b) spaţiul de lucru pentru desfăşurarea activităţilor de tatuare, piercing sau implantare dermală trebuie să aibă o suprafaţă minimă de 6 mp pentru un modul de lucru. Suprafaţa spaţiului de lucru se va calcula în funcţie de numărul de module. Modulele de lucru trebuie să fie separate prin panouri despărţitoare. Pentru acest spaţiu trebuie asigurată iluminarea naturală şi artificială necesară desfăşurării în condiţii optime a activităţii, aer condiţionat şi ventilator;
c) spaţiul destinat efectuării sterilizării şi păstrării sterilităţii instrumentarului, dispozitivelor şi materialelor sanitare, organizării activităţilor propriu-zise de sterilizare, precum şi a activităţilor conexe (spălarea, decontaminarea, împachetarea şi stocarea) trebuie să respecte prevederile Ordinului ministrului sănătăţii publice nr. 1.338/2007 pentru aprobarea Normelor privind structura funcţională a cabinetelor medicale şi de medicină dentară, cu modificările ulterioare, şi prevederile Ordinului ministrului sănătăţii publice nr. 261/2007 pentru aprobarea Normelor tehnice privind curăţarea, dezinfecţia şi sterilizarea în unităţile sanitare, cu modificările şi completările ulterioare;
d) spaţiu pentru depozitarea echipamentelor şi materialelor utilizate pentru curăţenie.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), piercingul urechii se poate executa şi în alte locaţii decât cele special amenajate, cu condiţia utilizării unui dispozitiv special, numit pistol, precum şi a unor cercei speciali, sterili, destinaţi acestui tip de operaţiune, cu respectarea prevederilor Ordinului ministrului sănătăţii publice nr. 261/2007, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Piercingurile şi implantarea dermală se efectuează numai în cabinete specializate. Acestea se efectuează numai cu branule sau ace speciale. După efectuarea piercingului, operatorul are obligaţia să pună în vedere clientului să revină după 3 zile la control şi la tratament sau ori de câte ori este nevoie.
(4) Modulul pentru efectuarea activităţii de tatuare trebuie să cuprindă: fotoliu-pat pentru client, masă de lucru pentru pigmenţi şi compartimente pentru materiale necesare procedurii de tatuare, scaun pentru operator, instrumentar şi materiale de lucru specifice activităţii, cutii cu capac şi dezinfectant pentru instrumentarul folosit, cutie specială pentru materiale înţepătoare şi tăietoare, recipient pentru deşeuri nepericuloase.
(5) Modulul pentru efectuarea activităţii de piercing trebuie să cuprindă: fotoliu-pat pentru client, masă de lucru cu compartimente şi materiale necesare procedurii de piercing/implantare dermală, instrumentar şi materiale de lucru specifice activităţii, cutii cu capac şi dezinfectant pentru instrumentarul folosit, cutie specială pentru materiale înţepătoare şi tăietoare, recipient pentru deşeuri nepericuloase.
(6) Dacă se furnizează şi alte servicii de înfrumuseţare, acestea trebuie să se desfăşoare în incinte separate.
(7) Temperatura din camera de lucru trebuie să fie confortabilă, asigurându-se un minimum de 22°C.
(8) În spaţiul de lucru este permis doar accesul operatorului şi clientului, precum şi al cadrelor medicale."
5.În anexa nr. 2, la articolul 2, punctul 2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"2. Operatorul trebuie să folosească echipament de lucru, lavabil, curat şi dezinfectat, sau de unică folosinţă, bonetă cu care se acoperă părul în întregime, mască şi ochelari. În cazul în care se anticipează posibilitatea de murdărire, trebuie folosite mâneci şi şorţ impermeabil."
6.În anexa nr. 2, la articolul 2, punctul 3 se abrogă.
7.În anexa nr. 2, la articolul 3 alineatul (1), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"a) imunizarea operatorului care efectuează activităţi de piercing, tatuare artistică, tatuare cosmetică şi implantare dermală împotriva hepatitei B, atât pentru protecţia acestuia, cât şi a clientului;"
8.În anexa nr. 2, la articolul 4, alineatele (1) şi (2) şi litera c) a alineatului (5) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"Art. 4
(1) Înregistrările referitoare la clienţi pentru procedurile de tatuare artistică, tatuare cosmetică, piercing şi implantare dermală se păstrează de către operator.
(2) Înainte de începerea procedurilor de piercing, tatuare artistică, tatuare cosmetică, implantare dermală, clientul este informat asupra posibilelor riscuri generate de procedură, asupra măsurilor de igienă ce trebuie luate după efectuarea procedurii şi asupra altor detalii tehnice despre tratament.
....................................................
c) procedura efectuată: tatuare artistică, tatuare cosmetică şi/sau piercing, implantare dermală;"
9.În anexa nr. 2, la articolul 4, după alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (7), cu următorul cuprins:
"(7) Prelucrarea datelor cu caracter personal de către operator se face cu respectarea prevederilor Legii nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestora, cu modificările şi completările ulterioare."
10.În anexa nr. 2, articolul 5 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 5
(1) Este interzis a se executa procedurile de tatuare şi piercing/implantare dermală la persoanele care suferă de următoarele boli şi/sau condiţii fiziologice, avându-se în vedere eventualele efecte negative asupra sănătăţii clientului:
a) diabet zaharat;
b) hemofilie (sângerări care se opresc greu);
c) boli de inimă;
d) boli dermatologice, leziuni ale pielii sau sensibilitatea pielii la săpunuri, dezinfectanţi sau alte produse cosmetice;
e) manifestări sau reacţii alergice la metale, pigmenţi, coloranţi sau alţi sensibilizanţi pentru piele;
f) boli transmisibile;
g) stări lipotimice, epilepsie, apoplexie, narcolepsie;
h) deficienţe imunitare;
i) cicatrice cheloide;
j) handicap psihic;
k) hepatită;
l) seropozitiv (SIDA);
m) nevăzători (chiar dacă sunt însoţiţi);
n) sarcină, alăptare.
(2) Este obligatorie afişarea avertismentului la loc vizibil."
11.În anexa nr. 2, articolul 6 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 6
(1) Este interzisă efectuarea procedurilor de piercing corporal şi implantul dermal persoanelor cu vârsta sub 16 ani, cu excepţia piercingului din zona urechii.
(2) Este interzisă efectuarea procedurilor de tatuare cosmetică şi artistică a persoanelor cu vârsta sub 18 ani.
(3) Se pot executa proceduri de piercing corporal persoanelor cu vârsta cuprinsă între 14 şi 16 ani şi de tatuare artistică şi cosmetică persoanelor cu vârsta cuprinsă între 16 şi 18 ani numai în situaţia în care minorul este însoţit de părinte, tutore sau curator, după caz. Părintele, tutorele sau curatorul, după caz, trebuie să semneze o declaraţie pe propria răspundere din care să rezulte că este de acord cu efectuarea procedurii la minor.
(4) Este interzisă efectuarea piercingului la nivelul organelor genitale la persoanele care nu au împlinit vârsta de 18 ani.
(5) Este interzisă efectuarea de implanturi dermale la nivelul organelor genitale."
12.În anexa nr. 2, la articolul 8 alineatul (2), litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"c) persoane care prezintă arsuri de soare, boli de piele sau cicatrice în zona aleasă pentru tatuare şi/sau piercing şi/sau implant dermal;"
13.În anexa nr. 2, la articolul 9, literele a) şi b) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"a) pistolul utilizat în piercingul urechii trebuie curăţat, dezinfectat şi/sau sterilizat după fiecare utilizare, în funcţie de materialul din care este confecţionat pistolul, în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului sănătăţii publice nr. 261/2007, cu modificările şi completările ulterioare;
b) este obligatorie sterilizarea sau dezinfecţia bijuteriilor ce urmează a fi inserate şi a implanturilor dermale folosite în practicile de piercing, precum şi a instrumentelor utilizate, în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului sănătăţii publice nr. 261/2007, cu modificările şi completările ulterioare, în funcţie de materialul din care este confecţionat şi ţinând cont de instrucţiunile producătorilor. Bijuteriile din bioflex şi plastic nu se refolosesc la alte persoane;"
14.În anexa nr. 2, la articolul 10, literele d) şi f) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"d) la bijuteriile destinate piercingului care sunt din materiale metalice şi nemetalice, tijele trebuie să fie din inox chirurgical sau anodizat cu titanium. Bijuteriile trebuie să fie însoţite de certificate de conformitate privind compoziţia chimică a metalului şi certificate de calitate, emise de producător. Bijuteriile furnizate de importatori/distribuitori trebuie să fie însoţite de certificate de conformitate privind compoziţia chimică a metalului sau de buletine de analiză emise de laboratoare acreditate, certificate de calitate, precum şi modelul bijuteriei (foto) expus pe oricare din aceste documente, semnat şi ştampilat;
....................................................
f) pigmenţii de tatuare artistică şi tatuare cosmetică permanenţi şi temporari utilizaţi trebuie să fie însoţiţi de certificate de conformitate cu compoziţia chimică, certificate de calitate emise de producător sau de buletine de analiză emise de laboratoare acreditate. Pigmenţii furnizaţi de importatori/distribuitori trebuie să fie însoţiţi de certificate de conformitate care să conţină marca pigmentului, denumirea pigmentului (culoarea), codul pigmentului, lotul, data de fabricaţie şi data expirării sau de buletine de analiză emise de laboratoare acreditate. Pe ambalajul pigmentului trebuie să fie menţionată obligativitatea efectuării testului de alergie, fără să fie acoperite datele de identificare ale pigmentului. Operatorul are obligaţia de a menţine permanent, pe recipientul pigmentului, eticheta în bună stare în vederea identificării pigmentului cu datele acestuia;"
15.În anexa nr. 2, partea introductivă a articolului 11, partea introductivă şi literele f), j) şi l) ale punctului 1 şi partea introductivă şi litera a) ale punctului 2 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"Art. 11
Normele de igienă obligatorii în timpul şi după aplicarea tratamentelor de tatuare, piercing şi implant dermal sunt următoarele:
1. Pentru tratamentul de tatuare artistică şi cosmetică:
....................................................
f) pentru fiecare client se asigură părţi separate de pigmenţi provenite din recipiente originale sau reambalate în recipiente de unică folosinţă, etichetate cu datele de identificare ale producătorilor, importatorilor sau distribuitorilor. Pigmenţii pentru folosire se pun în capace de plastic sau de cauciuc de unică folosinţă pentru fiecare client în parte. Pigmenţii şi capacele utilizate, rămase în urma procedurii efectuate, sunt aruncaţi;
....................................................
j) după finalizarea procedurii de tatuare, operatorul trebuie să cureţe pielea cu şerveţele sterile, de unică folosinţă, îmbibate cu un produs biocid, exceptând zona din jurul ochilor, să plaseze crema specială de tatuaj şi să execute masarea zonei pentru absorbţia cremei în piele, după care se aplică un strat foarte subţire de cremă specială de tatuaj şi se plasează o folie de plastic de unică folosinţă peste tatuaj. Această folie se păstrează în zona aplicată cel mult două ore. Procedura este valabilă şi pentru tatuajele cosmetice, cu excepţia aplicării foliei de plastic de unică folosinţă;
....................................................
l) dacă în timpul tatuării are loc o sângerare abundentă, trebuie oprită sângerarea, iar procedura se va reîncepe după câteva zile.
2. Pentru tratamentul de piercing şi implant dermal:
a) înainte de începerea procedurii de piercing şi implant dermal, pielea trebuie curăţată şi apoi dezinfectată cu un produs biocid specific, cu ajutorul unui tampon steril. Este interzisă dezinfecţia pielii sau a mâinilor cu produse care nu sunt destinate acestui scop;"
16.În anexa nr. 2, la articolul 16 alineatul (2), literele d), e) şi f) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"d) data efectuării procedurii de tatuare artistică, tatuare cosmetică, piercing sau implant dermal;
e) în cazul tatuării artistice sau cosmetice: marca pigmentului cu numărul de identificare al acestuia, importatorul sau producătorul pigmentului, informaţii necesare în cazul alergiilor la pigment. În cazul infecţiilor se va preciza zona tatuată;
f) zona în care s-a efectuat procedura de tatuare artistică, tatuare cosmetică, piercing sau implant dermal şi unde a apărut infecţia/alergia;"
17.În anexa nr. 2, la articolul 16 alineatul (2), după litera g) se introduce o nouă literă, litera h), cu următorul cuprins:
"h) datele de identificare ale importatorului sau producătorului bijuteriei."
18.În anexa nr. 2, după articolul 17 se introduce un nou articol, articolul 18, cu următorul cuprins:
"Art. 18
(1) Operatorul care efectuează curăţirea şi dezinfecţia instrumentarului refolosibil trebuie să utilizeze echipament de protecţie: halat curat şi dezinfectat, precum şi mănuşi de unică folosinţă.
(2) Este interzisă efectuarea curăţeniei şi dezinfecţiei instrumentarului refolosibil în sala de lucru. Curăţenia, dezinfecţia şi sterilizarea instrumentarului refolosibil se efectuează numai de către personal instruit."
19.La anexa nr. 2, anexele nr. 2a) şi 2b) se modifică şi se înlocuiesc cu anexele nr. 1 şi 2.
Art. II
La data intrării în vigoare a prezentului ordin, Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1.030/2009 privind aprobarea procedurilor de reglementare sanitară pentru proiectele de amplasare, amenajare, construire şi pentru funcţionarea obiectivelor ce desfăşoară activităţi cu risc pentru starea de sănătate a populaţiei, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 603 din 1 septembrie 2009, cu modificările şi completările ulterioare, se completează după cum urmează:
1.La articolul 9 alineatul (2), după litera l) se introduce o nouă literă, litera m), cu următorul cuprins:
"m) activităţi de piercing, tatuare artistică, tatuare cosmetică, implantare dermală."
Art. III
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. IV
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare în termen de 90 de zile de la data publicării.
-****-

p. Ministrul sănătăţii,

Dorel Săndesc,

secretar de stat

ANEXA nr. 1: Modelul declaraţiei pe propria răspundere pentru procedura de tatuare artistică/cosmetică
[- Anexa nr. 2a) la norme]
Antet cabinet
TATUARE ARTISTICĂ/COSMETICĂ
DECLARAŢIE PE PROPRIA RĂSPUNDERE
Subsemnatul: ............................. M_/F_ Nr. ....../........................
Numele ................, prenumele ..............., născut la data de ............. în localitatea ............, judeţul ........., cu domiciliul stabil în localitatea ..........., str. .......... nr. ....., bl. ....., sc. ....., ap. ....., et. ....., judeţul ........., cod ..........., cu domiciliul flotant în localitatea ..........., str. .......... nr. ....., bl. ....., sc. ....., ap. ....., et. ....., judeţul ........., cod ..........., posesor al C.I. seria ....... nr. .........., eliberată la data de .......... de .............., C.N.P. |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|, telefon ............,
doresc să mi se facă tatuajul nr. ........... în zona ....................... .

Declar pe propria răspundere că: nu am consumat băuturi alcoolice şi substanţe stupefiante înainte de efectuarea tatuajului şi nu sufăr de următoarele boli şi/sau condiţii fiziologice: diabet zaharat; hemofilie (sângerări care se opresc greu); boli de inimă; boli dermatologice, leziuni ale pielii sau sensibilitatea pielii la săpunuri, dezinfectanţi sau alte produse cosmetice; manifestări sau reacţii alergice la metale, pigmenţi, coloranţi sau alţi sensibilizanţi pentru piele; boli transmisibile; stări lipotimice, epilepsie, apoplexie, narcolepsie; deficienţe imunitare; cicatrice cheloide; handicap psihic; hepatită; seropozitiv (SIDA); nevăzători (chiar dacă sunt însoţiţi), sarcină, alăptare.

Semnătură client .......................

Se ataşează modelul care trebuie tatuat înainte de completarea declaraţiei

Am luat cunoştinţă de faptul că, având o piele mai închisă, culorile nu se vor vedea atât de vii ca pe o piele albă.
Declar pe propria răspundere că materialele pentru efectuarea procedurii de tatuare artistică/cosmetică s-au desfăcut în faţa mea de către operator.
Am luat cunoştinţă de posibilele riscuri generate de procedură, de măsurile de igienă ce trebuie luate după efectuarea procedurii şi de alte detalii tehnice despre tratament.
Totodată, am luat la cunoştinţă şi mi-am însuşit sfaturile verbale şi scrise primite de la operator în vederea îngrijirii tatuajului timp de 15-30 zile.
În cazul în care nu am spus adevărul în această declaraţie şi nu respect sfaturile de îngrijire primite de la operator sunt direct responsabil.

Data .......................

Semnătură client ...................

Declaraţia s-a citit şi s-a completat în faţa mea:
Operator,
.......................
ANEXA nr. 2: Modelul declaraţiei pe propria răspundere pentru procedura de piercing/implantare dermală
[- Anexa nr. 2b) la norme]
Antet cabinet
PIERCING/IMPLANTARE DERMALĂ
DECLARAŢIE PE PROPRIA RĂSPUNDERE
Subsemnatul: ............................. M_/F_ Nr. ....../........................
Numele ................, prenumele ..............., născut la data de ............. în localitatea ............, judeţul ........., cu domiciliul stabil în localitatea ..........., str. .......... nr. ....., bl. ....., sc. ....., ap. ....., et. ....., judeţul ........., cod ..........., cu domiciliul flotant în localitatea ..........., str. .......... nr. ....., bl. ....., sc. ....., ap. ....., et. ....., judeţul ........., cod ..........., posesor al C.I. seria ....... nr. .........., eliberată la data de .......... de .............., C.N.P. |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|, telefon ............,
doresc să mi se facă piercing/implant dermal în zona ......................... .
Bijuteria care mi se va monta este din .................
şi este cumpărată de mine din ...................... .
Declar pe propria răspundere că: nu am consumat băuturi alcoolice şi substanţe stupefiante înainte de efectuarea procedurii de piercing/implantare dermală şi nu sufăr de următoarele boli şi/sau condiţii fiziologice: diabet zaharat; hemofilie (sângerări care se opresc greu); boli de inimă; boli dermatologice, leziuni ale pielii sau sensibilitatea pielii la săpunuri, dezinfectanţi sau alte produse cosmetice; manifestări sau reacţii alergice la metale, pigmenţi, coloranţi sau alţi sensibilizanţi pentru piele; boli transmisibile; stări lipotimice, epilepsie, apoplexie, narcolepsie; deficienţe imunitare; cicatrice cheloide; handicap psihic; hepatită; seropozitiv (SIDA); nevăzători (chiar dacă sunt însoţiţi); sarcină, alăptare.
Semnătură client ....................
Declar pe propria răspundere că materialele pentru efectuarea procedurii de piercing/implantare dermală s-au desfăcut în faţa mea de către operator.
Am luat cunoştinţă de posibilele riscuri generate de procedură, de măsurile de igienă ce trebuie luate după efectuarea procedurii şi de alte detalii tehnice despre tratament.
Totodată, am luat la cunoştinţă şi mi-am însuşit sfaturile verbale şi scrise primite de la operator în vederea îngrijirii piercingului/implantului dermal timp de 15 zile de către mine.
În cazul în care nu am spus adevărul în această declaraţie şi nu respect sfaturile de îngrijire primite de la operator sunt direct responsabil.

Data .......................

Semnătură client ...................

Declaraţia s-a citit şi s-a completat în faţa mea:
Operator,
..........................
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 615 din data de 20 august 2014