ORDIN nr. 812 din 9 iulie 2015 privind modificarea şi completarea Ordinului viceprim-ministrului, ministrul finanţelor publice, şi al ministrului delegat pentru buget nr.
8/2014
pentru aprobarea
Convenţiei
privind implementarea Programului de garantare a creditelor pentru întreprinderi mici şi mijlocii dintre Ministerul Finanţelor Publice şi Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii - S.A. - IFN, prevăzută la art. 8 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
92/2013
privind Programul de garantare a creditelor pentru întreprinderi mici şi mijlocii, şi a Convenţiei de colaborare prevăzute la art. 1 alin. (5) din Normele metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
92/2013
privind Programul de garantare a creditelor pentru întreprinderi mici şi mijlocii, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.
936/2013
Având în vedere art. 7 alin. (2) lit. c)-f) şi art. 19 alin. (5
1
)-(5
3
) din Normele metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
92/2013
privind Programul de garantare a creditelor pentru întreprinderi mici şi mijlocii, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.
936/2013
, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul art. 10 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr.
34/2009
privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul finanţelor publice
emite următorul ordin:
Art. I
Ordinul viceprim-ministrului, ministrul finanţelor publice, şi al ministrului delegat pentru buget nr.
8/2014
pentru aprobarea
Convenţiei
privind implementarea Programului de garantare a creditelor pentru întreprinderi mici şi mijlocii dintre Ministerul Finanţelor Publice şi Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii - S.A. - IFN, prevăzută la art. 8 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
92/2013
privind Programul de garantare a creditelor pentru întreprinderi mici şi mijlocii, şi a Convenţiei de colaborare prevăzute la art. 1 alin. (5) din Normele metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
92/2013
privind Programul de garantare a creditelor pentru întreprinderi mici şi mijlocii, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.
936/2013
, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 27 din 14 ianuarie 2014, se modifică şi se completează după cum urmează:
1.
În anexa nr. 1, la articolul 5, litera e) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"e) în baza deciziei de aprobare a cererii de plată şi a addendum-ului la aceasta, transmise de F.N.G.C.I.M.M. conform prevederilor cap. IV, să efectueze plata valorii de executare a garanţiei din fondul de risc constituit conform art. 7 din OUG nr.
92/2013
, aprobată cu modificări prin Legea nr.
8/2014
, în contul unic al finanţatorilor."
2.
În anexa nr. 1, la articolul 6, după litera r) se introduc două noi litere, literele r
1
) şi r
2
), cu următorul cuprins:
"r
1
) să comunice Ministerului Finanţelor Publice addendumul la decizia de aprobare a cererilor de plată sau, după caz, de respingere a cererii de plată a garanţiei, în ziua aprobării acestuia, pe fax sau poştă electronică, urmând ca ulterior, în cel mult două zile lucrătoare, să transmită şi documentul în original;
r
2
) să revoce decizia de aprobare sau, după caz, de respingere a cererii de plată a garanţiei dacă solicitarea privind retragerea cererii de plată emise de către finanţator a fost transmisă până în a 85-a zi calendaristică de restanţă a beneficiarului la plata principalului."
3.
În anexa nr. 1, la articolul 8, alineatele (3) şi (4) se abrogă.
4.
În anexa nr. 1, articolul 9 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 9
Cererea de plată, respectiv addendum-ul, se aprobă de către F.N.G.C.I.M.M. conform prevederilor art. 19 alin. (2) şi (5
1
) din Normele metodologice de aplicare a OUG
92/2013
."
5.
În anexa nr. 1, la articolul 10, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins:
"(5) Dacă ulterior transmiterii cererii de plată de către finanţator către F.N.G.C.I.M.M. se diminuează valoarea restanţei finanţării garantate, F.N.G.C.I.M.M. va modifica, în baza solicitării instituţiei de credit finanţatoare, decizia de aprobare sau, după caz, de respingere a cererii de plată a garanţiei printr-un addendum pe care îl va transmite Ministerului Finanţelor Publice, în ziua aprobării, prin fax sau prin poşta electronică, urmând ca ulterior, în cel mult două zile lucrătoare, să se transmită şi documentul în original."
6.
În anexa nr. 2, la articolul 4.2, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(5) În cazul renunţării la garanţie până la sfârşitul lunii anterioare scadenţei finale a finanţării, prevăzută în contractul de garantare, comisionul de risc se datorează pentru perioada cuprinsă între data acordării garanţiei şi data renunţării la garanţie, se calculează de către F.N.G.C.I.M.M. şi se comunică diferenţa de comision de risc Ministerului Finanţelor Publice în vederea restituirii acesteia beneficiarului programului conform normelor proprii."
7.
În anexa nr. 2, articolul 4.3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 4.3
Orice solicitare privind restituirea comisionului de risc va fi transmisă direct Ministerului Finanţelor Publice."
8.
În anexa nr. 2, la articolul 6.1 alineatul (2), literele c)-f) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"c) declaraţie pe propria răspundere a beneficiarului finanţării garantate, prevăzută în anexa nr. 7, din care să rezulte îndeplinirea criteriilor de eligibilitate prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. a), b), e) şi g) şi respectarea prevederilor art. 3 alin. (2) şi (3) din OUG
92/2013
, aprobată cu modificări prin Legea nr.
8/2014
. emisă cu cel mult 30 de zile înainte de data depunerii solicitării de garantare;
d) rezultatul consultării Centralei Incidentelor de Plăţi (CIP), din care să rezulte îndeplinirea condiţiei de eligibilitate prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. d) din OUG
92/2013
, aprobată cu modificări prin Legea nr.
8/2014
, emis cu cel mult 30 de zile înainte de data depunerii solicitării de garantare;
e) rezultatul consultării Centralei Riscului de Credit (CRC), din care să rezulte îndeplinirea condiţiei de eligibilitate prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. c) din OUG
92/2013
, aprobată cu modificări prin Legea nr.
8/2014
, emis cu cel mult 30 de zile înainte de data depunerii solicitării de garantare, cu datele disponibile la data emiterii;
f) certificatul constatator emis de oficiul registrului comerţului/extras obţinut de la RECOM Online, din care să rezulte îndeplinirea condiţiei de eligibilitate prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. e) din OUG
92/2013
, aprobată cu modificări prin Legea nr.
8/2014
, emis cu cel mult 30 de zile înainte de data depunerii solicitării de garantare."
9.
În anexa nr. 2, la articolul 7.1. alineatul (1), literele d) şi e) se abrogă.
10.
În anexa nr. 2, la articolul 7.1. alineatul (1), litera j) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"j) declaraţia pe propria răspundere a beneficiarului finanţării garantate, prevăzută în anexa nr. 7, din care să rezulte îndeplinirea criteriilor de eligibilitate prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. a), b), e) şi g) din OUG
92/2013
, aprobată cu modificări prin Legea nr.
8/2014
, şi respectarea prevederilor art. 3 alin. (2) şi (3) din OUG
92/2013
, aprobată cu modificări prin Legea nr.
8/2014
, emisă cu cel mult 30 de zile calendaristice înainte de data depunerii solicitării de garantare, în original;"
11.
În anexa nr. 2, la articolul 7.1, după alineatul (2) se introduc trei noi alineate, alineatele (3)-(5), cu următorul cuprins:
"(3) După transmiterea cererii de plată către F.N.G.C.I.M.M., finanţatorul va notifica beneficiarul finanţării garantate restante cu privire la acest fapt în termen de cel mult două zile lucrătoare de la data primirii de către F.N.G.C.I.M.M. a cererii de plată.
(4) În cazul în care finanţatorul solicită F.N.G.C.I.M.M. modificarea cererii de plată printr-un addendum la decizia de aprobare sau, după caz, de respingere a cererii de plată a garanţiei, acesta va notifica beneficiarul cu privire la acest fapt în termen de cel mult două zile lucrătoare de la data primirii de către F.N.G.C.I.M.M. a solicitării.
(5) În cazul retragerii cererii de plată de către finanţator, acesta va notifica beneficiarul cu privire la acest fapt în termen de cel mult două zile lucrătoare de la data revocării de către F.N.G.C.I.M.M. a deciziei de aprobare sau, după caz, de respingere a cererii de plată a garanţiei."
12.
În anexa nr. 2, articolul 7.6 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 7.6
(1) Decizia de aprobare sau, după caz, de respingere a cererii de plată a garanţiei se comunică finanţatorului şi Ministerului Finanţelor Publice cel mai târziu în ziua lucrătoare imediat următoare datei adoptării, pe fax sau prin poşta electronică, urmând ca ulterior, în cel mult două zile lucrătoare, să se transmită şi documentul în original.
(2) În termen de o zi lucrătoare de la încasarea oricărei sume în contul beneficiarului programului, ulterior trecerii la restanţă a întregii finanţări garantate, finanţatorul transmite solicitarea de modificare a cererii de plată, în baza căreia F.N.G.C.I.M.M. va modifica valoarea de executare a garanţiei printr-un addendum la decizia de aprobare sau, după caz, de respingere a cererii de plată a garanţiei. Addendum-ul se comunică finanţatorului şi Ministerului Finanţelor Publice în ziua adoptării acestuia de către F.N.G.C.I.M.M., pe fax sau prin poştă electronică, urmând ca ulterior, în cel mult două zile lucrătoare să se transmită şi documentul în original, cu respectarea termenului prevăzut la art. 19 alin. (5
2
) din Normele metodologice de aplicare a OUG
92/2013
.
(3) Finanţatorul poate aproba retragerea cererii de plată cu respectarea condiţiilor programului. F.N.G.C.I.M.M. revocă decizia de aprobare sau, după caz, de respingere a cererii de plată a garanţiei dacă solicitarea privind retragerea cererii de plată a fost transmisă până în a 85-a zi calendaristică de restanţă a beneficiarului la plata principalului."
13.
În anexa nr. 2, la articolul 7.7, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 7.7
(1) Plata garanţiei se face de către Ministerul Finanţelor Publice în contul unic .........., deschis la .........., pe baza deciziei F.N.G.C.I.M.M. de aprobare a cererii de plată şi addendum-ului la aceasta, în termen de maximum 5 zile calendaristice de la primirea deciziei F.N.G.C.I.M.M. de aprobare a cererii de plată şi/sau a addendum-ului la aceasta, fără însă a se depăşi 90 de zile calendaristice de restanţă a beneficiarului la plata principalului."
14.
În anexa nr. 2, la anexa nr. 3, literele d) şi e) de la punctul 6 se abrogă.
15.
În anexa nr. 2, la anexa nr. 3, litera j) de la punctul 6 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"j) declaraţia pe propria răspundere a beneficiarului finanţării garantate, prevăzută în anexa nr. 7 la Convenţia de colaborare, din care să rezulte îndeplinirea criteriilor de eligibilitate prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. a), b), e) şi g) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
92/2013
, aprobată cu modificări prin Legea nr.
8/2014
, şi respectarea prevederilor art. 3 alin. (2) şi (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
92/2013
, aprobată cu modificări prin Legea nr.
8/2014
, emisă cu cel mult 30 de zile calendaristice înainte de data depunerii solicitării de garantare, în original."
16.
În anexa nr. 2, la anexa nr. 9, după litera j) a articolului 4.2 se introduc cinci noi litere, literele k)-o), cu următorul cuprins:
"k) să informeze beneficiarul finanţării garantate restante cu privire la transmiterea cererii de plată către F.N.G.C.I.M.M în termen de cel mult două zile lucrătoare de la data primirii de către acesta a cererii de plată;
l) să informeze F.N.G.C.I.M.M., în termen de o zi lucrătoare de la încasarea oricărei sume în contul beneficiarului, cu privire la diminuarea valorii restante a finanţării garantate dacă ulterior transmiterii cererii de plată în contul beneficiarului s-au înregistrat încasări;
m) să informeze beneficiarul finanţării garantate restante cu privire la transmiterea solicitării modificării cererii de plată către F.N.G.C.I.M.M sau, după caz, de respingere a cererii de plată a garanţiei, în termen de cel mult două zile lucrătoare de la data primirii de către acesta a solicitării;
n) să informeze F.N.G.C.I.M.M. cu privire la retragerea cererii de plată până în a 85-a zi calendaristică de restanţă a beneficiarului la plata principalului;
o) în cazul retragerii cererii de plată, să informeze beneficiarul cu privire la acest fapt în termen de cel mult două zile lucrătoare de la data revocării de către F.N.G.C.I.M.M a deciziei de aprobare sau, după caz, de respingere a cererii de plată a garanţiei."
17.
În anexa nr. 2, la anexa nr. 9, după litera i) a articolului 4.3 se introduc două noi litere, literele i
1
) şi i
2
), cu următorul cuprins:
"i
1
) să comunice Finanţatorului decizia cu privire la aprobarea addendum-ului la decizia de aprobare sau, după caz, de respingere a cererii de plată a garanţiei în ziua aprobării acestuia, pe fax sau prin poştă electronică, urmând ca ulterior, în cel mult două zile lucrătoare, să se transmită şi documentul în original;
i
2
) să revoce decizia de aprobare sau, după caz, de respingere a cererii de plată a garanţiei;"
18.
În anexa nr. 2, la anexa nr. 9, alineatul (5) al articolului 5.2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(5) Plata garanţiei se face de către M.F.P. în contul unic .........., deschis la .........., pe baza deciziei F.N.G.C.I.M.M. de aprobare a cererii de plată şi a addendum-ului la aceasta, în termen de maximum 5 zile calendaristice de la primirea deciziei F.N.G.C.I.M.M. de aprobare a cererii de plată şi/sau a addendum-ului la aceasta, fără însă a se depăşi 90 de zile calendaristice de restanţă a beneficiarului la plata principalului."
19.
În anexa nr. 2, dispoziţia finală a anexei nr. 9 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Prezentul contract a fost redactat şi încheiat astăzi, .........., în 3 exemplare originale, câte unul pentru Finanţator, Beneficiar şi, respectiv, F.N.G.C.I.M.M."
20.
În anexa nr. 2, la anexa nr. 10, articolul 2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 2
Conform extrasului din baza de date a registrului comerţului - RECOM Online, Fideiusorul are calitatea de asociat/acţionar/administrator al beneficiarului/persoană fizică ce organizează activitatea economică a beneficiarului în condiţiile legii."
Art. II
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
-****-
Ministrul finanţelor publice,
Eugen Orlando Teodorovici
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 540 din data de 20 iulie 2015