NORME METODOLOGICE ŞI PROCEDURI din 9 iulie 2014 privind constituirea, utilizarea şi eliberarea garanţiei de asigurare a bunei funcţionări a infrastructurii de îmbunătăţiri funciare pentru care s-a aprobat constituirea dreptului de folosinţă în favoarea organizaţiilor de îmbunătăţiri funciare şi a federaţiilor de organizaţii de îmbunătăţiri funciare
CAPITOLUL I: Domeniul de aplicare şi definiţii
Art. 1
Prezentele norme metodologice şi proceduri privind constituirea, utilizarea şi eliberarea garanţiei de asigurare a bunei funcţionări a infrastructurii de îmbunătăţiri funciare pentru care s-a aprobat constituirea dreptului de folosinţă în favoarea organizaţiilor de îmbunătăţiri funciare şi a federaţiilor de organizaţii de îmbunătăţiri funciare, denumite în continuare norme, stabilesc dispoziţiile care reglementează garanţia ce trebuie constituită în temeiul art. 292 din Legea îmbunătăţirilor funciare nr. 138/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 2
În înţelesul prezentelor norme, termenii şi expresiile de mai jos au următoarea semnificaţie:
a)Agenţia Naţională de Îmbunătăţiri Funciare, denumită în continuare Agenţie, înseamnă instituţia publică autorizată să primească o garanţie şi să decidă dacă garanţia primită poate fi eliberată sau reţinută, în conformitate cu prezentele norme;
b)infrastructură înseamnă infrastructură de îmbunătăţiri funciare definită conform legii;
c)utilizator înseamnă organizaţia de îmbunătăţiri funciare sau federaţia de organizaţii de îmbunătăţiri funciare care a solicitat transmiterea, la cerere, fără plată, în folosinţă a infrastructurii din domeniul public al statului şi, după caz, din domeniul privat al statului la federaţia de organizaţii de îmbunătăţiri funciare ori predarea-preluarea, la cerere, în folosinţă gratuită ori cu titlul de comodat a infrastructurii din domeniul public al statului şi, după caz, din domeniul privat al statului la organizaţia de îmbunătăţiri funciare;
d)protocol înseamnă actul administrativ de transmitere/predare-preluare a infrastructurii din domeniul public sau privat al statului de la Agenţie la utilizator;
e)garanţie înseamnă asigurarea că o sumă va fi plătită sau va fi reţinută de Agenţie dacă cerinţele garantate nu sunt îndeplinite ori o garanţie a fost constituită pentru Agenţie în vederea asigurării respectării mai multor obligaţii;
f)obligaţie înseamnă o cerinţă sau un ansamblu de cerinţe, impuse de prevederile legale;
g)cerinţe garantate înseamnă totalitatea măsurilor şi acţiunilor luate de utilizator pentru utilizarea, întreţinerea, repararea, exploatarea şi paza integrităţii bunurilor care alcătuiesc infrastructura preluată în folosinţă în condiţii de eficienţă economică, cu respectarea normelor tehnice şi cerinţelor de protecţie a mediului;
h)modernizarea infrastructurii cuprinde lucrările de construcţii şi/sau montaj şi instalaţii privind reabilitarea şi refacerea infrastructurii.
Art. 3
Prezentele norme se aplică în cazurile în care s-a aprobat:
a)constituirea dreptului de folosinţă gratuită a infrastructurii aparţinând domeniului public al statului, aflată în administrarea Agenţiei, în favoarea organizaţiilor de îmbunătăţiri funciare;
b)constituirea dreptului de folosinţă gratuită a infrastructurii, aparţinând domeniului public şi privat al statului, aflată în administrarea Agenţiei, în favoarea federaţiilor de organizaţii de îmbunătăţiri funciare;
c)transmiterea dreptului de folosinţă gratuită prin comodat asupra infrastructurii, aparţinând domeniului privat al statului, aflată în administrarea Agenţiei, la organizaţiile de îmbunătăţiri funciare.
CAPITOLUL II: Calculul garanţiei
Art. 4
(1)Valoarea infrastructurii de îmbunătăţiri funciare pentru care s-a aprobat constituirea dreptului de folosinţă care se predă utilizatorului se determină astfel:
a)pentru bunurile din domeniul privat al statului, reevaluate în condiţiile legii, conform valorii de inventar din evidenţa contabilă a Agenţiei rezultate din ultimul bilanţ anual sau din ultima balanţă de verificare, înregistrate conform prevederilor legale în vigoare;
b)pentru bunurile din domeniul public la valoarea reevaluată potrivit legii.
(2)Valorile determinate conform alin. (1) lit. a) şi b) nu conţin TVA.
Art. 5
Cuantumul garanţiei se calculează ca produs dintre suma valorilor determinate conform prevederilor de la art. 4 alin. (1), după caz, şi 10%.
CAPITOLUL III: Forma garanţiei
Art. 6
Garanţia se constituie pentru o perioadă de cel puţin 5 ani, de sau în numele utilizatorului responsabil de plata sumei, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
Art. 7
O garanţie poate fi constituită prin:
a)virament bancar în contul Agenţiei;
b)bilet la ordin în favoarea Agenţiei, cu scadenţă la vedere, de valoare egală cu valoarea garanţiei, în condiţiile legii;
c)scrisoare de garanţie bancară în favoarea Agenţiei.
Art. 8
Agenţia poate solicita utilizatorului înlocuirea garanţiei dacă o consideră insuficientă sau că nu asigură o acoperire pe o perioadă de timp corespunzătoare.
Art. 9
Garanţia se constituie în lei.
Art. 10
(1)Pentru garanţia constituită potrivit prevederilor art. 7 lit. a), utilizatorul poate primi dobândă.
(2)În cazul în care se constată respectarea condiţiilor prevăzute în protocol, dobânda se încasează de utilizator.
Art. 11
Cuantumul garanţiei se modifică cu valorile rezultate din diferenţele de reevaluare determinate în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
CAPITOLUL IV: Garanţii eliberate şi garanţii reţinute
Art. 12
(1)Cerinţele garantate pot conţine cerinţe principale, secundare sau subordonate.
(2)O cerinţă principală este o cerinţă de îndeplinire sau neîndeplinire a unui act, fundamentală pentru obiectivele menţionate în protocol.
(3)O cerinţă secundară este o cerinţă de respectare a unui termen stabilit pentru respectarea unei cerinţe principale.
(4)O cerinţă subordonată este oricare altă cerinţă prevăzută în protocol.
Art. 13
(1)Agenţia are dreptul de a reţine garanţia constituită de utilizatorul care primeşte dreptul de folosinţă asupra infrastructurii, după încetarea dreptului de folosinţă constituit în favoarea utilizatorului şi dacă acesta nu respectă obligaţiile stabilite prin protocolul de predare-preluare, nu întreţine, nu exploatează şi/sau nu utilizează infrastructura în condiţiile prevăzute de norme sau distruge infrastructura primită în folosinţă.
(2)Garanţia se reţine în totalitate în cazul în care nu a fost respectată cel puţin una dintre cerinţele garantate.
(3)Se consideră că o cerinţă nu a fost respectată dacă:
a)nu s-au prezentat documente care să ateste că cerinţa garantată, supusă verificării, a fost îndeplinită;
b)datele şi/sau informaţiile cuprinse în documentele prezentate de utilizator nu sunt reale şi/sau nu corespund cu cele rezultate în urma verificărilor şi inspecţiilor efectuate de Agenţie în prezenţa utilizatorului;
c)remedierile necesare pentru a fi respectate cerinţele garantate, solicitate de Agenţie, nu au fost realizate în termenul stabilit de Agenţie;
d)dovada corespunzătoare nu a fost prezentată în termenul acordat pentru prezentarea acelei dovezi, cu excepţia cazului în care dovada nu a putut fi furnizată în termenul acordat din motive de forţă majoră.
CAPITOLUL V: Conţinutul protocolului de predare-preluare sau de transmitere
Art. 14
(1)Protocolul prevăzut la art. 2 va cuprinde, după caz:
a)denumirea şi datele de identificare ale părţilor;
b)delimitarea clară a obligaţiilor ce revin părţilor;
c)situaţia juridică a bunurilor ce fac obiectul protocolului;
d)inventarul fizic şi valoric al bunurilor care se transmit în folosinţă;
e)înregistrarea financiar-contabilă a patrimoniului predat-preluat/transmis;
f)avizul/autorizaţia de gospodărire a apelor şi regulamentul privind exploatarea, întreţinerea şi reparaţiile infrastructurii de îmbunătăţiri funciare din Amenajarea .........., care se preia în folosinţă de Organizaţia ............. sau, după caz, de către Federaţia ...............;
g)descrierea stării de funcţionare a infrastructurii şi parametrii tehnici de funcţionare ai acesteia care fac obiectul protocolului însuşit de părţi;
h)lista lucrărilor de exploatare, întreţinere şi reparaţii pentru fiecare element de infrastructură, volume minime de lucrări care trebuie executate, perioadele optime de realizare a acestor lucrări;
i)periodicitatea lucrărilor de exploatare, întreţinere şi reparaţii determinată de condiţiile climatice ale zonei şi de intensitatea exploatării elementelor de infrastructură;
j)prevederi privind punerea în funcţiune a infrastructurii de irigaţii aflate în administrarea Agenţiei, care face obiectul transmiterii la cerere, fără plată, în folosinţa organizaţiei de îmbunătăţiri funciare sau, după caz, a federaţiei;
k)obligaţiile utilizatorului privind preluarea, exploatarea, întreţinerea, reparaţiile şi utilizarea infrastructurii care se preia de către acesta, precum şi paza integrităţii bunurilor care se preiau în folosinţă;
l)obligaţiile organizaţiei de îmbunătăţiri funciare privind modernizarea şi reabilitarea infrastructurii de îmbunătăţiri funciare care se preia de către aceasta;
m)criteriile de evaluare a modului cum utilizatorul şi-a îndeplinit obligaţia de a preda Agenţiei infrastructura dobândită în starea în care a fost transmisă/predată prin protocol;
n)criteriile de verificare a modului cum au fost respectate obligaţiile prevăzute la lit. e) şi f);
o)durata folosinţei;
p)organizaţiile de îmbunătăţiri funciare şi federaţiile de organizaţii de îmbunătăţiri funciare au obligaţia asigurării pazei şi protecţiei infrastructurii pe care o exploatează, o întreţin şi o repară, potrivit legii;
q)alte prevederi şi documente care să garanteze exploatarea eficientă şi durabilă a infrastructurii preluate în folosinţă, cu respectarea normelor tehnice din domeniu şi a cerinţelor de protecţie a mediului.
(2)Protocolul intră în vigoare la data semnării şi înregistrării de către părţi a procesului-verbal de predare-preluare/transmitere.
(3)Bunurile pentru care se transmite dreptul de folosinţă trebuie înregistrate în mod obligatoriu în contabilitate şi rămân înregistrate în contabilitatea Agenţiei.
CAPITOLUL VI: Cerinţe garantate
Art. 15
Cerinţele garantate pentru exploatarea, întreţinerea, repararea şi utilizarea infrastructurii prevăzute în protocol sunt:
a)realizarea lucrărilor de exploatare, întreţinere, reparare şi utilizare a infrastructurii cu respectarea normelor tehnice din domeniu;
b)exploatarea amenajărilor de îmbunătăţiri funciare astfel încât să se prevină folosirea ineficientă a apei, excesul de umiditate, eroziunea şi poluarea solului şi să se promoveze protecţia mediului în conformitate cu standardele de mediu;
c)exploatarea amenajărilor şi lucrărilor de îmbunătăţiri funciare în mod echitabil pentru asigurarea protecţiei intereselor tuturor beneficiarilor;
d)proiectarea, executarea şi exploatarea lucrărilor de modernizare şi de reabilitare a amenajărilor de îmbunătăţiri funciare în corelare cu lucrările de gospodărire a apelor, hidroenergetice, silvice, de gestionare a căilor de comunicaţie, în acord cu interesele proprietarilor de terenuri şi cu documentaţiile de urbanism şi de amenajare a teritoriului, ţinând seama de cerinţele de protecţie a mediului, aprobate conform legii;
e)respectarea prevederilor protocolului pe toată durata de valabilitate a acestuia.
Art. 16
Cerinţele garantate pentru protecţia mediului sunt:
a)utilizarea apei pentru irigarea culturilor agricole numai în condiţiile prevăzute de Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare, şi de Legea nr. 138/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
b)descărcarea apelor uzate epurate în reţeaua de canale de desecare, de irigaţii ori pe terenuri agricole numai cu respectarea prevederilor legale în vigoare;
c)obţinerea avizului/autorizaţiei de gospodărire a apelor.
CAPITOLUL VII: Dispoziţii procedurale şi finale
Art. 17
(1)Elaborarea regulamentelor privind exploatarea, întreţinerea şi reparaţiile infrastructurilor de îmbunătăţiri funciare care se preiau în folosinţă de utilizatori se finanţează din bugetul Agenţiei.
(2)Regulamentele prevăzute la alin. (1) se aprobă de conducerea Agenţiei, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
Art. 18
(1)Procedurile privind constituirea garanţiei reglementate la art. 292 din Legea nr. 138/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sunt prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentele norme.
(2)Răspunderea asupra realităţii, oportunităţii şi necesităţii constituirii şi eliberării/restituirii/reţinerii garanţiei revine Agenţiei şi filialelor sale.
Art. 19
Agenţia şi filialele sale exercită controlul tehnic şi financiar al modului cum se respectă prevederile protocolului şi propun Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale măsuri în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
Art. 20
Garanţia reţinută de Agenţie se constituie venit la bugetul Agenţiei şi se utilizează conform prevederilor legale în vigoare.
Art. 21
Normele metodologice pentru elaborarea protocoalelor prevăzute la art. 2 se aprobă prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale.
-****-
ANEXĂ: Proceduri privind constituirea garanţiei în contul Agenţiei Naţionale de Îmbunătăţiri Funciare
CAPITOLUL I: Scopul procedurii şi constituirea garanţiei
Art. 1
Scopul procedurilor privind constituirea garanţiei în vederea aprobării protocolului, analiza de risc pentru vicii ascunse, precum şi utilizarea/reţinerea garanţiei este de a descrie detaliat etapele care trebuie parcurse în vederea verificării conformităţii, conţinutului şi eligibilităţii cererii depuse de utilizator pentru autorizarea garanţiei în vederea aprobării protocolului.
Art. 2
După aprobarea constituirii dreptului de folosinţă asupra infrastructurii în favoarea utilizatorului, Agenţia Naţională de Îmbunătăţiri Funciare, denumită în continuare Agenţie, transmite utilizatorului, în scris, valoarea cuantumului garanţiei.
Art. 3
Utilizatorul transmite în scris Agenţiei propunerea sa cu privire la forma de garanţie pe care a ales să o constituie în contul Agenţiei.
Art. 4
Agenţia decide cu privire la forma de garanţie care urmează să se constituie şi comunică decizia sa utilizatorului.
Art. 5
Utilizatorul transmite Agenţiei documentele care atestă că a constituit garanţia conform deciziei Agenţiei.
Art. 6
În cazul în care garanţia este suficientă şi acoperă o perioadă de timp corespunzătoare, Agenţia transmite utilizatorului că autorizează garanţia constituită în contul său.
Art. 7
Agenţia transmite utilizatorului proiectul de protocol pentru a fi semnat de persoanele competente ale utilizatorului.
Art. 8
Divergenţele cu privire la proiectul de protocol se soluţionează de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale prin Oficiul de reglementare al organizaţiilor de îmbunătăţiri funciare.
Art. 9
Protocolul semnat de persoanele competente ale Agenţiei şi ale utilizatorilor se prezintă la Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale pentru aprobare în termen de 3 zile de la data înregistrării acestuia la cele două părţi semnatare.
CAPITOLUL II: Analiza de risc pentru vicii ascunse
Art. 10
În înţelesul prezentei proceduri, analiza de risc reprezintă activitatea desfăşurată de Agenţie în vederea identificării viciilor ascunse ale infrastructurii de îmbunătăţiri funciare care în timpul exploatării şi/sau utilizării acestei infrastructuri prezintă riscuri pentru populaţie, pentru mediul înconjurător, precum şi pentru bunurile din patrimoniul public şi privat.
Art. 11
Criteriile de efectuare a analizei de risc şi riscul minim admis pentru eliberarea/restituirea garanţiei se aprobă prin decizie a directorului general al Agenţiei şi se comunică filialelor din subordine la data intrării în vigoare a prezentelor proceduri.
Art. 12
În înţelesul prezentei proceduri, expresiile de mai jos au următoarea semnificaţie:
a)viciul ascuns înseamnă defectele de funcţionare sau de construcţie ale uneia sau mai multor componente din alcătuirea infrastructurii, precum şi/sau lipsa unor astfel de componente care nu pot fi constatate la prima vedere ori printr-o verificare normală sau atentă;
b)vicii ascunse cu risc minim admisibil înseamnă lucrările devenite ascunse ca urmare a lucrărilor executate în cadrul intervenţiilor şi/sau reparaţiilor recepţionate şi cu garanţie acordate de prestator/executant, conform prevederilor legale în vigoare;
c)intervenţiile şi/sau reparaţiile la construcţii înseamnă lucrări care trebuie realizate astfel încât să se menţină rezistenţa şi stabilitatea proiectată a acestora, precum şi ceilalţi parametrii tehnico-funcţionali, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
Art. 13
În situaţia în care, la data încheierii protocolului prevăzut la art. 2 din norme, Agenţia cunoştea viciile ascunse ale bunului dat în folosinţa utilizatorului şi nu l-a prevenit pe utilizator despre aceste vicii, Agenţia este ţinută să repare prejudiciul suferit din această cauză de utilizator în perioada când bunul se află în folosinţa sa.
CAPITOLUL III: Utilizarea/Reţinerea garanţiei
Art. 14
(1)Agenţia poate verifica, din momentul transmiterii dreptului de folosinţă gratuită asupra infrastructurii de îmbunătăţiri funciare, utilizatorul cu privire la respectarea obligaţiilor stabilite prin protocolul de predare-preluare, privind întreţinerea, exploatarea şi utilizarea infrastructurii de îmbunătăţiri funciare, cu respectarea prevederilor art. 291 din Legea îmbunătăţirilor funciare nr. 138/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)În situaţia în care, ca urmare a verificărilor, se constată că utilizatorul nu a respectat obligaţiile prevăzute la alin. (1) şi/sau cerinţele garantate prevăzute la art. 16 din norme, Agenţia va soma utilizatorul să execute sau să remedieze lucrările neexecutate ori executate necorespunzător, să repare sau să înlocuiască bunurile defecte şi să completeze bunurile dispărute într-un termen stabilit pentru a asigura utilizarea infrastructurii conform regulamentului privind exploatarea, întreţinerea şi reparaţiile acesteia.
(3)În situaţia în care nu se respectă termenul stabilit potrivit alin. (2), Agenţia încasează întreaga garanţie constituită şi propune Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale să iniţieze procedura de retragere a dreptului de folosinţă gratuită constituit în favoarea utilizatorului, conform prevederilor art. 291 alin. (2) din Legea nr. 138/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 15
În cazul lipsurilor materiale, valoarea daunei se va stabili la valoarea de înlocuire, conform legislaţiei în vigoare.
Art. 16
Prejudiciile produse care depăşesc valoarea garanţiei vor fi urmărite în vederea recuperării de către Agenţie, în conformitate cu prevederile legale.
Art. 17
În situaţia în care utilizatorul infrastructurii nu este de acord cu evaluarea pagubelor determinate de Agenţie, acesta poate efectua, pe cheltuiala sa, o evaluare efectuată de către persoane autorizate de către Asociaţia Naţională a Evaluatorilor Autorizaţi din România în evaluări de bunuri mobile şi imobile, după caz, ca membri acreditaţi sau corporativi.
Art. 18
(1)Indiferent de forma garanţiei constituite, aceasta poate fi executată de Agenţie la prima cerere scrisă în cazul neîndeplinirii cerinţelor garantate şi a obligaţiilor din protocol.
(2)La cererea prevăzută la alin. (1) se anexează:
a)actul privind neconformităţile constatate semnat de Agenţie şi utilizator;
b)adresa Agenţiei către Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale prin care solicită acestuia să iniţieze procedura de retragere a dreptului de folosinţă gratuită constituit în favoarea utilizatorului, conform prevederilor art. 291 alin. (2) din Legea nr. 138/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 19
Garanţia executată sau reţinută de Agenţie se utilizează conform prevederilor art. 20 din norme.
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 537 din data de 18 iulie 2014