INSTRUCŢIUNI din 9 iunie 2015 privind valorificarea măsurilor dispuse prin dispoziţia obligatorie, evidenţa acţiunilor de inspecţie, raportarea privind modul de realizare a programelor de activitate şi rezultatele acţiunilor efectuate
CAPITOLUL I: Valorificarea măsurilor dispuse prin dispoziţia obligatorie
1.Măsurile dispuse prin dispoziţiile obligatorii emise ca urmare a acţiunilor de inspecţie economico-financiară se centralizează la nivelul fiecărei structuri de inspecţie economico-financiară, într-o situaţie care cuprinde, în principal, informaţii cu privire la entitatea verificată, măsurile dispuse, temeiul de drept şi termenele de ducere la îndeplinire a acestora.
2.Situaţia centralizatoare a măsurilor dispuse se utilizează pentru:
- eliminarea riscului de neducere la îndeplinire a acestora;
- elaborarea de propuneri pentru îmbunătăţirea cadrului legislativ;
- programarea activităţii de inspecţie economico-financiară;
- iniţierea de acţiuni de control;
- identificarea necesităţilor de pregătire profesională.
3.În termen de maximum 5 zile de la scadenţa termenelor de ducere la îndeplinire a măsurilor dispuse, echipa de control procedează la verificarea modului de ducere la îndeplinire, urmărind:
- respectarea termenului prevăzut de art. 28 alin. (12) din Normele metodologice privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea inspecţiei economico-financiare, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 101/2012;
- îndeplinirea măsurilor în termenul dispus în dispoziţia obligatorie, procedând la analiza informării transmise de entitate şi a documentelor justificative, după caz.
4.Dacă în urma analizei efectuate cu privire la modul de ducere la îndeplinire a măsurilor dispuse se constată că entitatea a dus la îndeplinire în totalitate şi la termen măsurile dispuse, echipa de inspecţie economico-financiară întocmeşte un referat prin care propune închiderea acţiunii şi care se arhivează la dosarul acţiunii de control. Referatul cuprinde datele de identificare ale entităţii, măsurile dispuse, termenele şi modul de ducere la îndeplinire a acestora.
5.În situaţia în care entitatea verificată nu informează organul de inspecţie economico-financiară sau informarea transmisă privind modul de ducere la îndeplinire a măsurilor dispuse prin dispoziţia obligatorie este insuficient documentată şi/sau nu rezultă că acesta a dus la îndeplinire măsurile dispuse prin dispoziţia obligatorie, organul de inspecţie economico-financiară solicită entităţii verificate comunicarea, în termen de maximum 10 zile, de clarificări privind modul de ducere la îndeplinire a măsurilor şi/sau documente justificative suplimentare în susţinerea ducerii la îndeplinire a măsurilor.
6.Organul de inspecţie economico-financiară efectuează o acţiune de control la entitate, pentru verificarea modului de ducere la îndeplinire a măsurilor dispuse prin dispoziţia obligatorie, în următoarele situaţii:
a)dacă entitatea nu informează organul de inspecţie economico-financiară cu privire la modul de îndeplinire a măsurilor dispuse prin dispoziţia obligatorie;
b)dacă entitatea informează organul de inspecţie economico-financiară că nu a dus la îndeplinire măsurile dispuse prin dispoziţia obligatorie;
c)dacă în termenul prevăzut la pct. 5 nu au fost comunicate clarificări privind modul de ducere la îndeplinire a măsurilor şi/sau documente justificative suplimentare în susţinerea ducerii la îndeplinire a măsurilor dispuse prin dispoziţia obligatorie;
d)dacă din documentele justificative transmise de entitate nu rezultă că măsurile dispuse prin dispoziţia obligatorie au fost duse la îndeplinire în totalitate.
7.După finalizarea acţiunii de control declanşate pentru verificarea modului de ducere la îndeplinire a măsurilor dispuse prin dispoziţia obligatorie, prevăzută la pct. 6, organul de control întocmeşte, după caz, următoarele acte:
a)referat, dacă se constată că măsurile dispuse prin dispoziţia obligatorie au fost duse la îndeplinire în totalitate şi la termen;
b)raport de urmărire a îndeplinirii măsurilor dispuse, dacă se constată că măsurile dispuse prin dispoziţia obligatorie nu au fost duse la îndeplinire, au fost duse parţial la îndeplinire sau au fost duse la îndeplinire cu nerespectarea termenelor stabilite.
8.Organul de inspecţie economico-financiară transmite dispoziţia obligatorie organului fiscal competent, pentru ca măsurile dispuse prin dispoziţia obligatorie, care stabilesc în sarcina entităţii verificate sume reprezentând creanţe bugetare, să fie înregistrate, urmărite, încasate şi/sau executate silit, în temeiul Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL II: Evidenţa acţiunilor de inspecţie, raportarea privind modul de realizare a programelor de activitate şi rezultatele acţiunilor efectuate
1.Pentru fiecare acţiune de control, la finalizarea acesteia, echipa de inspecţie întocmeşte fişa rezultatelor acţiunii de control, conform modelului prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentele instrucţiuni, care se arhivează la dosarul acţiunii de control.
2.Informaţiile din fişele rezultatelor se organizează într-o evidenţă a acţiunilor de control, în scopul evitării controalelor paralele sau repetate, al depăşirii duratei verificării şi al creşterii eficienţei activităţii aparatului de inspecţie economico-financiară.
3.Structurile de inspecţie economico-financiară teritoriale transmit lunar, până la data de 10 ale lunii curente pentru luna precedentă şi cumulat de la începutul anului, către Direcţia generală de inspecţie economico-financiară, precum şi la solicitarea conducerii Ministerului Finanţelor Publice raportarea privind modul de realizare a programelor de activitate pentru aparatul de inspecţie economico-financiară şi rezultatele acţiunilor de control efectuate.
4.Direcţia generală de inspecţie economico-financiară prezintă anual, până la data de 31 martie a anului curent pentru anul precedent sau la solicitarea conducerii Ministerului Finanţelor Publice, raportarea privind modul de realizare a programelor de activitate pentru aparatul de inspecţie economico-financiară şi rezultatele acţiunilor de control efectuate.
ANEXĂ: FIŞA REZULTATELOR ACŢIUNII DE CONTROL
1.Echipa de control: .........................
2.Entitatea verificată: .........................
- sediul: .........................;
- codul de identificare fiscală: .........................;
- nr. de înregistrare la registrul comerţului: .........................
3.Obiectivul/Obiectivele acţiunii: .........................
4.Data începerii acţiunii: .........................
5.Data terminării acţiunii: .........................
6.Perioada verificată: .........................
7.Măsuri dispuse:
- număr: .........................
8.Contravenţii constatate şi sancţiunile contravenţionale aplicate:
- număr: .........................;
- valoare: .........................
9.Amenzi contravenţionale încasate:
- număr: .........................;
- valoare: .........................
10.Imputaţii:
- număr: .........................;
- valoare: .........................
11.Bunuri şi valori confiscate:
- număr: .........................;
- valoare: .........................
12.Acte înaintate:
- organelor de urmărire penală:
- număr procese-verbale: .........................;
- valoarea estimată a prejudiciului: .........................;
- organelor fiscale competente:
- număr acte de control: .........................;
- valoarea estimată a creanţelor de natură fiscală: .........................
13.Diferenţe în gestiune: .........................
14.Alte rezultate: .........................
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 424 din data de 15 iunie 2015