ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 38 din 23 septembrie 2015 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2009 privind gestionarea financiară a instrumentelor structurale şi utilizarea acestora pentru obiectivul convergenţă
Luând în considerare necesitatea accelerării ritmului de implementare a proiectelor finanţate din fonduri structurale şi de coeziune, pentru a reduce presiunea de cheltuire a sumelor alocate în cadrul programelor operaţionale în ultimul an de eligibilitate a acestora, respectiv până la data de 31 decembrie 2015, precum şi în contextul suprapunerii cadrelor financiare 2007-2013 şi 2014-2020, anul 2015 reprezintă un an esenţial pentru România.
În vederea evitării riscului de dezangajare, în contextul crizei economice şi al obiectivelor majore de relansare a economiei şi reluare a dezvoltării sustenabile, au fost identificate o serie de măsuri prioritare menite să asigure utilizarea în întregime a fondurilor europene alocate în acest sens.
Unul dintre obiectivele prioritare stabilite la cel mai înalt nivel este acela de includere la rambursare din POS Transport a proiectelor finanţate din BEI/BERD/bugetul de stat având în vedere că prognoza indică faptul că riscul de dezangajare automată pentru sectorul transporturi este de 1,739 miliarde euro din totalul bugetului de 4,288 miliarde euro alocat României pentru perioada de programare 2007-2013.
Întrucât proiectele de infrastructură de transport sunt proiecte care susţin dezvoltarea sustenabilă a României pe termen lung şi au perioade de implementare care depăşesc în medie 3 ani, motiv pentru care unele dintre acestea urmează să fie finanţate din fonduri structurale care sunt alocate atât în perioada de programare 2007-2013, cât şi în perioada de programare 2014-2020 pentru a evita pierderea prin decomitere a fondurilor alocate României,
având în vedere prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului din 11 iulie 2006 de stabilire a anumitor dispoziţii generale privind Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul Social European şi Fondul de coeziune şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.260/1999, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 210 din 31 iulie 2006, cu modificările şi completările ulterioare,
neadoptarea acestor măsuri în regim de urgenţă poate conduce la blocarea implementării proiectelor cu efecte asupra gradului de absorbţie a fondurilor alocate României şi, mai ales, asupra creşterii riscului de dezangajare automată a acestor fonduri, putând conduce la blocarea proiectelor, la rezilierea contractelor de finanţare şi, implicit, la dezangajarea sumelor alocate POST de către Comisia Europeană, la grevarea bugetului de stat cu sumele necesare finalizării proiectelor contractate, precum şi cu sumele suplimentare, reprezentând prejudiciu şi cheltuieli de judecată stabilite de către instanţele de judecată.
În considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general public şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, se impune elaborarea în regim de urgenţă a unor reglementări privind unele măsuri financiare pentru asigurarea creşterii gradului de absorbţie a instrumentelor structurale alocate României în perioada 2007-2013.
În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
Articol unic
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2009 privind gestionarea financiară a instrumentelor structurale şi utilizarea acestora pentru obiectivul convergenţă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 413 din 17 iunie 2009, aprobată cu modificări prin Legea nr. 362/2009, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1.La articolul 2 alineatul (3), după litera l) se introduce o nouă literă, litera l1), cu următorul cuprins:
"l1) proiect retrospectiv - proiect aflat în stadiu de execuţie de minimum 90% realizat cu surse de finanţare de la bugetul de stat sau împrumuturi contractate de la instituţii financiare internaţionale care pot face obiectul rambursării de la Comisia Europeană;"
2.La articolul 111, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Pe tot parcursul exerciţiului bugetar, soldul sumelor alocate din venituri din privatizare ordonatorilor principali de credite cu rol de autoritate de management, prin intermediul Autorităţii de certificare şi plată, determinat ca diferenţă între totalul sumelor alocate şi totalul sumelor restituite Ministerului Finanţelor Publice, nu poate depăşi plafonul maxim de 6 miliarde lei sau echivalent."
3.La articolul 13, după alineatul (4) se introduc două noi alineate, alineatele (5) şi (6), cu următorul cuprins:
"(5) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), Autoritatea de management POS Transport poate încheia contracte de finanţare a căror valoare poate determina depăşirea sumelor alocate în euro la nivel de program operaţional din Fondul european de dezvoltare regională/Fondul social european/Fondul de coeziune şi cofinanţare de la bugetul de stat în limita sumelor aferente proiectelor retrospective.
(6) În cazul proiectelor retrospective pentru care s-au încheiat contracte de finanţare potrivit prevederilor alin. (5), în bugetele prevăzute la art. 5 alin. (2) se includ numai creditele de angajament necesare finalizării obiectivelor de investiţii preluate în finanţare în cadrul POS Transport şi creditele bugetare necesare achitării părţii rămase de executat din obiectivele de investiţii preluate în finanţare în cadrul POS Transport."
-****-

PRIM-MINISTRU

VICTOR-VIOREL PONTA

Contrasemnează:

Ministrul fondurilor europene,

Marius Nica

Ministrul finanţelor publice,

Eugen Orlando Teodorovici

Ministrul transporturilor,

Iulian-Ghiocel Matache

p. Ministrul afacerilor externe,

Radu Podgorean,

secretar de stat

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 730 din data de 29 septembrie 2015