HOTĂRÂRE nr. 79 din 18 iulie 2014 pentru modificarea şi completarea Regulamentului privind procedura de organizare şi desfăşurare a examenului sau concursului pentru dobândirea calităţii de notar stagiar, aprobat prin Hotărârea Consiliului Uniunii Naţionale a Notarilor Publici din România nr. 72/2013
Ţinând seama de discuţiile care au avut loc în cadrul şedinţei Consiliului Uniunii Naţionale a Notarilor Publici din România din data de 11 iulie 2014 cu privire la necesitatea modificării şi completării Regulamentului privind procedura de organizare şi desfăşurare a examenului sau concursului pentru dobândirea calităţii de notar stagiar, discuţii concretizate în Hotărârea Consiliului Uniunii Naţionale a Notarilor Publici din România nr. 74 din 11 iulie 2014, prin care s-a aprobat iniţierea procedurilor în acest sens,
în temeiul art. 24 alin. (13), art. 55 alin. (9) şi art. 164 din Legea notarilor publici şi a activităţii notariale nr. 36/1995, republicată,
Consiliul Uniunii Naţionale a Notarilor Publici din România adoptă prezenta hotărâre.
Art. I
Regulamentul privind procedura de organizare şi desfăşurare a examenului sau concursului pentru dobândirea calităţii de notar stagiar, aprobat prin Hotărârea Consiliului Uniunii Naţionale a Notarilor Publici din România nr. 72/2013, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 506 din 12 august 2013, se modifică şi se completează potrivit anexei care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. II
Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. III
Prezenta hotărâre va fi adusă la cunoştinţa Camerelor Notarilor Publici, pentru îndeplinirea obligaţiilor ce le revin.
Art. IV
Compartimentele de specialitate din cadrul Uniunii Naţionale a Notarilor Publici din România vor urmări ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentei hotărâri.
-****-

Preşedintele Uniunii Naţionale a Notarilor Publici din România,

Dumitru Viorel Mănescu

1.La articolul 4, literele a), b) şi d) ale alineatului (1) şi alineatul (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"a) cerere-tip de înscriere (anexa nr. 1), însoţită de un curriculum vitae în format Europass;
b) copii legalizate ale actelor de identitate eliberate de autorităţile române competente şi, după caz, ale actelor de stare civilă;
.................................................................
d) copie legalizată după diploma de licenţă însoţită de foaia matricolă, respectiv suplimentul la diploma obţinută în România sau, după caz, adeverinţă din care să rezulte media examenului de licenţă şi media anilor de studii, iar în cazul obţinerii în altă ţară, copie legalizată după actul de studii echivalat şi recunoscut de autorităţile române;
.................................................................
(3) Pentru obţinerea certificatului medical, candidatul are obligaţia de a se prezenta la Comisia de examinare medicală a judecătorilor, procurorilor, magistraţilor-asistenţi şi personalului asimilat acestora, precum şi a candidaţilor pentru admiterea în magistratură şi de a depune certificatul medical obţinut, sub rezerva respingerii cererii de înscriere. Detaliile cu privire la modul de prezentare la comisie şi obţinerea certificatului medical se vor pune la dispoziţia candidaţilor de către Cameră prin afişare la sediul Camerei şi pe pagina de internet a acesteia."
2.La articolul 5, alineatele (2) şi (5) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(2) În cazul în care membrii Colegiului director al Camerei sunt rude sau afini până la gradul al III-lea cu unul sau mai mulţi candidaţi, aceştia nu vor participa la şedinţa Colegiului director al Camerei, în locul lor fiind desemnaţi de către Colegiul director al Camerei, pentru derularea tuturor procedurilor prevăzute de prezentul regulament, alţi notari publici care nu se află în această situaţie. Dispoziţiile prezentului alineat se aplică în mod corespunzător şi membrilor Consiliului Uniunii în cazul şedinţei de validare a rezultatelor.
.................................................................
(5) Împotriva avizului negativ candidatul poate formula contestaţie la comisia pentru soluţionarea contestaţiilor formulate de cei respinşi la înscrierea la examen sau concurs, prevăzută de prezentul regulament, contestaţie pe care o va depune la Cameră în termen de două zile lucrătoare de la afişare, sub sancţiunea decăderii din acest drept. Hotărârea comisiei de soluţionare a contestaţiilor este irevocabilă."
3.La articolul 8, litera d) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"d) comisia de soluţionare a contestaţiilor împotriva notării lucrărilor, care va fi formată dintr-un cadru didactic universitar în specialitatea drept civil, care poate avea şi calitatea de notar public, de la una din facultăţile de drept acreditate din ţară şi 4 notari publici desemnaţi de Colegiul director al Camerei, din care unul este preşedintele comisiei, alţii decât cei nominalizaţi în celelalte comisii.
Comisia de soluţionare a contestaţiilor are atribuţiile prevăzute la art. 17 şi 22.
Preşedintele comisiei de soluţionare a contestaţiilor nu participă la notarea lucrărilor şi are ca atribuţii supravegherea desfăşurării activităţii comisiei, întocmind listele şi centralizatoarele prevăzute de prezentul regulament."
4.La articolul 11, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Preşedintele examenului sau concursului va aduce la cunoştinţa candidaţilor că întreaga probă orală va fi înregistrată audiovideo. În acest sens, preşedintele, cu sprijinul personalului Camerei, va lua toate măsurile ce se impun în vederea înregistrării audiovideo a probei şi asigurării suportului tehnic necesar pentru păstrarea în bune condiţii a înregistrării. Suportul tehnic pe care se află stocată înregistrarea se va distruge, potrivit dispoziţiilor Legii nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, cu modificările şi completările ulterioare, după trecerea unui termen de 30 de zile de la data susţinerii probei orale."
5.La articolul 17, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Răspunsurile corecte împreună cu testul-grilă se vor afişa la expirarea timpului de examen sau concurs la sala de examen pentru consultare de către candidaţi, sens în care se va completa baremul de notare prevăzut în anexa nr. 16. Baremul se va afişa şi la sediul Camerei şi pe pagina de internet a acesteia."
6.La articolul 17, după alineatul (2) se introduc patru noi alineate, alineatele (3)-(6), cu următorul cuprins:
"(3) În termen de maximum 24 de ore de la afişarea baremului de notare, candidaţii pot formula şi depune la Cameră contestaţie împotriva baremului. Dacă în acest termen nu se formulează nicio contestaţie sau, după caz, nicio sesizare din partea comisiei de examinare, baremul de corectare rămâne definitiv.
(4) Contestaţiile sau, după caz, sesizările primite din partea comisiei de examinare se soluţionează de către comisia de soluţionare a contestaţiilor împotriva notării lucrărilor, în termen de 24 de ore de la expirarea termenului de depunere, iar soluţia dată de către comisie este definitivă.
(5) În cazul în care în urma revizuirii baremului de către comisia de soluţionare a contestaţiilor împotriva notării lucrărilor se constată că unele subiecte excedează tematicii, acestea vor fi anulate, iar punctajul corespunzător întrebărilor anulate se va acorda tuturor candidaţilor. Comisia de soluţionare a contestaţiilor nu va putea modifica enunţul întrebărilor din testul-grilă.
(6) Baremul de notare stabilit de către comisia de soluţionare a contestaţiilor împotriva notării lucrărilor este definitiv şi se va afişa pe pagina de internet a Camerei."
7.La articolul 18, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 18
(1) După preluarea lucrărilor pe bază de proces-verbal de la comisia pentru organizarea şi supravegherea desfăşurării examenului sau concursului şi după rămânerea definitivă a baremului de corectare, membrii comisiei de examinare încep notarea acestora conform baremului de corectură rămas definitiv. Preşedintele examenului sau concursului repartizează lucrările pe corectori, astfel încât fiecare lucrare să fie corectată independent de 2 membri ai comisiei de examinare şi apreciată separat cu note de la 1 la 10, conform baremului de corectare."
8.La articolul 18, alineatul (5) se abrogă.
9.La articolul 20, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Pe baza centralizatorului nominal se întocmeşte lista cuprinzând mediile acordate de comisia de examinare la cele două probe, listă prevăzută în anexa nr. 11, care va fi semnată pe fiecare filă de către toţi corectorii şi preşedintele comisiei de examinare. În listă se va menţiona, pentru fiecare candidat, media obţinută la proba orală, media obţinută la proba scrisă şi media celor două probe. În cazul candidaţilor care nu au participat la proba scrisă fiindcă au fost respinşi la proba orală, în listă, la rubricile Media probei scrise şi Media examen/concurs se va trage o linie. În cazul candidaţilor care nu s-au prezentat la examen/concurs, se va înscrie la toate rubricile menţiunea «absent»."
10.La articolul 20, alineatele (3), (4) şi (5) se abrogă.
11.La articolul 21, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Candidaţii vor putea contesta mediile obţinute la proba scrisă, precum şi aspecte privind modul de organizare şi desfăşurare a examenului sau concursului. În cazul în care cele contestate cu privire la modul de organizare şi desfăşurare a examenului sau concursului se susţin, comisia de soluţionare a contestaţiilor împotriva notării lucrărilor va sesiza, după soluţionarea contestaţiilor, Colegiul director al Camerei, în vederea formulării, dacă se impune, a propunerii de invalidare a concursului sau examenului."
12.La articolul 22, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3) Comisia de soluţionare a contestaţiilor împotriva notării lucrărilor va analiza şi va soluţiona contestaţiile în termen de 5 zile de la expirarea termenului prevăzut la alin. (1), pe baza baremului de notare a probei scrise. La soluţionarea contestaţiilor cu privire la mediile obţinute, comisia se va limita doar la modul de evaluare a lucrării şi media acordată de comisia de examinare, fără a putea extinde verificarea şi asupra modului în care a fost stabilit baremul de notare de către comisia de examinare."
13.La articolul 22, alineatul (9) se abrogă.
14.La articolul 22, alineatul (11) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(11) Dispoziţiile art. 20 alin. (1) se aplică în mod corespunzător, completându-se centralizatorul nominal prevăzut în anexa nr. 12."
15.La articolul 23, după alineatul (1) se introduc cinci noi alineate, alineatele (11)-(15), cu următorul cuprins:
"(11) În termen de 24 de ore de la afişarea listei cu rezultatele contestaţiilor, preşedintele Colegiului director întocmeşte, pe baza anexelor nr. 11 şi 13, lista cuprinzând rezultatele finale ale examenului sau concursului (anexa nr. 14). Lista se afişează la sediul Camerei şi pe pagina de internet, după care se aduce de către preşedinte la cunoştinţa Colegiului director pentru a fi avută în vedere la formularea propunerilor de validare/invalidare a concursului/examenului.
(12) Lista cuprinzând rezultatele finale ale examenului sau concursului, prevăzută în anexa nr. 14, va fi semnată pe fiecare filă de preşedintele Colegiului director. În listă se vor menţiona, pentru fiecare candidat, media obţinută la proba orală, media obţinută la proba scrisă, media celor două probe, după soluţionarea contestaţiilor, şi rezultatul (admis/respins). Rezultatul (admis/respins) se stabileşte de către preşedintele Colegiului director în ordinea descrescătoare a mediilor obţinute raportate la numărul locurilor vacante. În cazul candidaţilor care nu au participat la proba scrisă fiindcă au fost respinşi la proba orală, în listă, la rubricile Media probei scrise şi Media examen/concurs se va trage o linie, iar la rubrica Rezultat se va înscrie menţiunea «respins». În cazul candidaţilor care nu s-au mai prezentat la examen/concurs, se va înscrie la toate rubricile menţiunea «absent», iar în cazul candidaţilor eliminaţi pentru fraudă, se va face menţiunea «fraudă». În situaţia în care preşedintele Colegiului director al Camerei este incompatibil sau lipseşte, atribuţiile acestuia sunt preluate de un alt membru al Colegiului director.
(13) Media minimă de promovare este 8,00, dar nu mai puţin de 7,00 la fiecare probă.
(14) Admiterea candidaţilor se va face în ordinea mediilor obţinute şi în limita locurilor vacante existente la nivelul Camerei la care şi-au depus cererea de înscriere la examen sau concurs.
(15) La medii egale are prioritate candidatul care a obţinut o medie mai mare la proba orală. Dacă egalitatea se menţine, are prioritate candidatul care are media mai mare la examenul de licenţă. În cazul în care egalitatea se menţine în continuare, are prioritate candidatul care a obţinut media generală de absolvire a facultăţii mai mare, care se formează din suma mediilor fiecărui an de studiu împărţită la numărul anilor de studii, adunată cu media obţinută la examenul de licenţă împărţită la cifra 2 (exemplu de calcul al mediei generale de absolvire1). În situaţia în care egalitatea se menţine şi după aplicarea tuturor criteriilor de departajare, iar candidaţii îşi dispută ultimul loc, Colegiul director al Camerei va suplimenta în mod corespunzător numărul de locuri.
1 Exemplu de calcul al mediei generale de absolvire:
- media anilor de studiu: 7,50 + 8,20 + 9 + 9,30 = 34: 4 = 8,50
- media examenului de licenţă: 8,50 + 10 = 18,50: 2 = 9,25
- media generală de absolvire: 8,50 + 9,25 = 17,75: 2 = 8,87"
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 556 din data de 28 iulie 2014