DECIZIE nr. 143 din 7 martie 2013 referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 9 şi art. 10 din Legea nr. 123/2008 pentru o alimentaţie sănătoasă în unităţile de învăţământ preuniversitar, a prevederilor art. 7 din Ordinul ministrului sănătăţii publice nr. 1.563/2008 pentru aprobarea Listei alimentelor nerecomandate preşcolarilor şi şcolarilor şi a principiilor care stau la baza unei alimentaţii sănătoase pentru copii şi adolescenţi, precum şi a dispoziţiilor anexei nr. 1 la acelaşi ordin

Augustin Zegrean

- preşedinte

Aspazia Cojocaru

- judecător

Acsinte Gaspar

- judecător

Petre Lăzăroiu

- judecător

Mircea Ştefan Minea

- judecător

Ion Predescu

- judecător

Puskas Valentin Zoltan

- judecător

Tudorel Toader

- judecător

Cristina Teodora Pop

- magistrat-asistent

Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 9 şi art. 10 din Legea nr. 123/2008 pentru o alimentaţie sănătoasă în unităţile de învăţământ preuniversitar, ale art. 7 din Ordinul ministrului sănătăţii publice nr. 1.563/2008 pentru aprobarea Listei alimentelor nerecomandate preşcolarilor şi şcolarilor şi a principiilor care stau la baza unei alimentaţii sănătoase pentru copii şi adolescenţi, precum şi ale anexei nr. 1 la acelaşi ordin, excepţie ridicată de Societatea Comercială "Broscuţa" - S.R.L. din Vaslui în Dosarul nr. 8.772/333/2011 al Judecătoriei Vaslui şi care formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 1.594D/2012.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Magistratul-asistent referă asupra faptului că la dosarul cauzei partea Direcţia de Sănătate Publică Vaslui a depus o cerere prin care solicită judecarea în lipsă a excepţiei.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate. Se arată că aceasta este inadmisibilă sub aspectul criticilor referitoare la dispoziţiile Ordinului ministrului sănătăţii publice nr. 1.563/2008 pentru aprobarea Listei alimentelor nerecomandate preşcolarilor şi şcolarilor şi a principiilor care stau la baza unei alimentaţii sănătoase pentru copii şi adolescenţi, întrucât, conform prevederilor art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, "Curtea Constituţională decide asupra excepţiilor ridicate în faţa instanţelor judecătoreşti sau de arbitraj comercial privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţă în vigoare (...)". Se susţine totodată că excepţia este neîntemeiată în privinţa criticilor referitoare la prevederile art. 9 şi art. 10 din Legea nr. 123/2008, arătând că dispoziţiile cuprinse în aceste norme sunt necesare în vederea protejării sănătăţii publice şi că ele nu contravin normelor constituţionale invocate de către autorul excepţiei.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 26 octombrie 2012, pronunţată în Dosarul nr. 8.772/333/2011, Judecătoria Vaslui a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 9 şi art. 10 din Legea nr. 123/2008 pentru o alimentaţie sănătoasă în unităţile de învăţământ preuniversitar, ale art. 7 din Ordinul ministrului sănătăţii publice nr. 1.563/2008 pentru aprobarea Listei alimentelor nerecomandate preşcolarilor şi şcolarilor şi a principiilor care stau la baza unei alimentaţii sănătoase pentru copii şi adolescenţi, precum şi ale anexei nr. 1 la acelaşi ordin, excepţie ridicată de Societatea Comercială "Broscuţa" - S.R.L. din Vaslui într-o cauză având ca obiect soluţionarea plângerii formulate împotriva unui proces-verbal de constatare şi sancţionare a unei contravenţii la regimul alimentelor ce pot fi comercializate în unităţile de învăţământ preuniversitar.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că restricţiile referitoare la alimentele ce pot fi comercializate în incinta unităţilor de învăţământ preuniversitar, reglementate prin textele criticate, şi impunerea folosirii anumitor categorii de ingrediente în fabricarea lor determină o creştere substanţială a costurilor de producţie şi, inevitabil, a preţurilor, cu consecinţe negative asupra volumului vânzărilor persoanelor juridice care deţin spaţii comerciale în interiorul unor astfel de unităţi de învăţământ. Se arată că, în acest fel, este încălcată libertatea comerţului şi se creează premisele unei concurenţe neloiale între această categorie de operatori economici şi cei care comercializează produse similare în afara unităţilor de învăţământ preuniversitar, dar în imediata lor apropiere, cărora nu le sunt impuse reguli referitoare la conţinutul produselor comercializate.
Judecătoria Vaslui opinează că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Se arată în acest sens că interzicerea comercializării unor alimente nerecomandate elevilor în incinta unităţilor de învăţământ are ca scop protecţia sănătăţii acestora, creând în acelaşi timp un cadru juridic general aplicabil tuturor comercianţilor ce se adresează acestui segment de consumatori. Se susţine că, pentru aceste motive, dispoziţiile criticate nu creează discriminare între operatorii economici cu activitate similară şi nu sunt de natură a aduce atingere libertăţii comerţului şi concurenţei loiale.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul arată că prevederile art. 9 şi art. 10 din Legea nr. 123/2008 sunt constituţionale. Se susţine că acestea dau expresie dispoziţiilor art. 34 din Legea fundamentală, potrivit cărora statul este obligat să ia măsuri pentru protecţia sănătăţii publice, nefiind de natură a distorsiona concurenţa şi nici de a limita libertatea comerţului. Se mai arată că excepţia este inadmisibilă cu privire la Ordinul ministrului sănătăţii publice nr. 1563/2008, întrucât, potrivit prevederilor art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, numai dispoziţiile legilor sau ale ordonanţelor pot face obiectul excepţiilor de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului arată că prevederile art. 9 şi art. 10 din Legea nr. 123/2008 nu aduc atingere unor drepturi constituţionale, că ele reprezintă opţiunea legiuitorului în privinţa protejării sănătăţii publice, în acord cu dispoziţiile art. 34 şi art. 49 alin. (1) din Legea fundamentală, şi că interzicerea comercializării anumitor alimente în unităţile de învăţământ preuniversitar reprezintă o formă de concretizare a obligaţiei statului de creare a condiţiilor necesare creşterii calităţii vieţii, prevăzută la art. 135 alin. (2) lit. f) din Constituţie. Se susţine totodată că excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă sub aspectul criticii referitoare la Ordinul ministrului sănătăţii publice nr. 1.563/2008 pentru aprobarea Listei alimentelor nerecomandate preşcolarilor şi şcolarilor şi a principiilor care stau la baza unei alimentaţii sănătoase pentru copii şi adolescenţi.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, notele scrise depuse la dosarul cauzei, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 9 şi art. 10 din Legea nr. 123/2008 pentru o alimentaţie sănătoasă în unităţile de învăţământ preuniversitar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 410 din 2 iunie 2008, ale art. 7 din Ordinul ministrului sănătăţii publice nr. 1.563/2008 pentru aprobarea Listei alimentelor nerecomandate preşcolarilor şi şcolarilor şi a principiilor care stau la baza unei alimentaţii sănătoase pentru copii şi adolescenţi şi ale anexei nr. 1 la acelaşi ordin, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 651 din 15 septembrie 2008.
Art. 9 şi art. 10 din Legea nr. 123/2008 au următorul cuprins:
- Art. 9: "Instituţiile abilitate ale statului întocmesc, actualizează şi difuzează lista alimentelor nerecomandate preşcolarilor şi şcolarilor, după cum urmează:
a) Ministerul Sănătăţii Publice întocmeşte şi actualizează lista alimentelor nerecomandate preşcolarilor şi şcolarilor, conform recomandărilor specialiştilor în nutriţie;
b) inspectoratele şcolare judeţene şi al municipiului Bucureşti preiau lista prevăzută la lit. a) şi o comunică tuturor unităţilor de învăţământ, mai puţin creşelor;
c) creşelor li se comunică lista direct de către Ministerul Sănătăţii Publice.";
- Art. 10: "În incinta unităţilor de învăţământ sunt interzise prepararea, comercializarea şi distribuirea oricăror alimente conţinute în lista prevăzută la art. 9 lit. a).";
Art. 7 din Ordinul ministrului sănătăţii publice nr. 1.563/2008 are următorul cuprins:
- Art. 7: "Operatorii economici care distribuie şi/sau comercializează alimente în incinta unităţilor de învăţământ trebuie să facă dovada compoziţiei alimentelor prin etichetă, specificaţii de la producător sau buletine de analiză."
- Anexa nr. 1 se referă la lista alimentelor nerecomandate preşcolarilor şi şcolarilor.
Se susţine, în esenţă, că textele criticate contravin dispoziţiilor constituţionale ale art. 135 alin. (2) lit. a) cu privire la economie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine următoarele:
I. Referitor la critica privind neconstituţionalitatea art. 7 din Ordinul ministrului sănătăţii publice nr. 1.563/2008 pentru aprobarea Listei alimentelor nerecomandate preşcolarilor şi şcolarilor şi a principiilor care stau la baza unei alimentaţii sănătoase pentru copii şi adolescenţi şi a dispoziţiilor anexei nr. 1 la acelaşi ordin, Curtea observă că, potrivit prevederilor art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, "Curtea Constituţională decide asupra excepţiilor ridicate în faţa instanţelor judecătoreşti sau de arbitraj comercial privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţă în vigoare (...)". Prin urmare, Curtea reţine că dispoziţiile cuprinse în ordinele miniştrilor nu pot face obiectul controlului de neconstituţionalitate a posteriori, realizat pe calea excepţiei, astfel încât Curtea urmează să respingă ca inadmisibilă excepţia de neconstituţionalitate.
II. Cu privire la pretinsa neconstituţionalitate a prevederilor art. 9 şi art. 10 din Legea nr. 123/2008 pentru o alimentaţie sănătoasă în unităţile de învăţământ preuniversitar, Curtea reţine că acestea se aplică în mod egal tuturor operatorilor economici care distribuie sau comercializează produse alimentare în incinta unităţilor de învăţământ preuniversitar. Curtea observă, de asemenea, că, referitor la compoziţia alimentelor astfel distribuite sau comercializate, textele criticate impun condiţii restrictive faţă de cele existente pentru comercianţii care îşi desfăşoară activitatea în afara unităţilor de învăţământ preuniversitar, diferenţă justificată prin faptul că aceştia din urmă au o activitate economică ce se adresează tuturor categoriilor de cumpărători şi, prin urmare, se află într-o situaţie juridică diferită de a celor dintâi.
Curtea constată totodată că restrângerea sferei alimentelor ce pot fi comercializate în unităţile de învăţământ preuniversitar, respectiv a ingredientelor din aceste alimente, prin textele criticate, are ca scop protejarea sănătăţii elevilor din acest ciclu de învăţământ şi se înscrie în politica statului în domeniul protejării sănătăţii publice, dând expresie obligaţiei prevăzute în sarcina acestuia la art. 34 din Constituţie.
Prin urmare, Curtea constată că restricţiile analizate nu constituie bariere în calea libertăţii comerţului şi a concurenţei loiale, ci limitări determinate de considerente obiective, ce ţin de necesitatea protecţiei sănătăţii elevilor din învăţământul preuniversitar.
Pentru aceste motive, Curtea nu poate reţine încălcarea prin dispoziţiile art. 9 şi art. 10 din Legea nr. 123/2008 a prevederilor art. 135 din Constituţie.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ

În numele legii

DECIDE:

I. Respinge, ca inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 7 din Ordinul ministrului sănătăţii publice nr. 1.563/2008 pentru aprobarea Listei alimentelor nerecomandate preşcolarilor şi şcolarilor şi a principiilor care stau la baza unei alimentaţii sănătoase pentru copii şi adolescenţi şi ale anexei nr. 1 la acelaşi ordin, excepţie ridicată de Societatea Comercială "Broscuţa" - S.R.L. din Vaslui în Dosarul nr. 8.772/333/2011 al Judecătoriei Vaslui.
II. Respinge, ca neîntemeiată, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 9 şi art. 10 din Legea nr. 123/2008 pentru o alimentaţie sănătoasă în unităţile de învăţământ preuniversitar, excepţie ridicată de acelaşi autor în acelaşi dosar al aceleiaşi instanţe.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 7 martie 2013.
-****-

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

AUGUSTIN ZEGREAN

Magistrat-asistent,

Cristina Teodora Pop

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 228 din data de 20 aprilie 2013