ORDIN nr. 359/C din 29 ianuarie 2013 pentru aprobarea formularelor utilizate în procedura cu privire la cererile de valoare redusă prevăzută de art. 1.025-1.032 din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă
În temeiul dispoziţiilor art. 1.028 alin. (2) şi (4) şi ale art. 1.029 alin. (3) din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu completările ulterioare,
În temeiul prevederilor art. 13 din Hotărârea Guvernului nr. 652/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Justiţiei, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul justiţiei emite următorul ordin:
Art. 1
Se aprobă formularul de cerere, formularul pentru completarea sau/şi rectificarea formularului de cerere şi formularul de răspuns, utilizate în procedura cu privire la cererile de valoare redusă reglementată de art. 1.025-1.032 din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu completările ulterioare, prevăzute în anexele nr. 1-3, care fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data intrării în vigoare a Legii nr. 134/2010, republicată, cu completările ulterioare.
-****-

Ministrul justiţiei,

Mona-Maria Pivniceru

ANEXA nr. 1: FORMULAR DE CERERE [art. 1.028 alin. (2) din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă]
IMPORTANT: Vă rugăm să citiţi cu atenţie instrucţiunile următoare. Acestea sunt destinate să vă ajute la completarea formularului.
1.Instanţa judecătorească
La această rubrică trebuie să indicaţi judecătoria căreia îi adresaţi cererea.
2.Identificarea părţilor
În procedura cu privire la cererile de valoare redusă, părţile nu au obligaţia de a fi reprezentate de avocat.
Pârâtului i se va comunica, în copie, formularul de cerere şi, dacă este cazul, înscrisurile depuse de dumneavoastră. Pârâtului i se oferă posibilitatea de a-şi prezenta punctul de vedere.
3.Informaţii privind cererea introductivă
Formularul de cerere este disponibil şi pe site-ul Ministerului Justiţiei (www.just.ro), şi pe portalul instanţelor de judecată (portal.just.ro).
Domeniul de aplicare a procedurii cu privire la cererile de valoare redusă: Reţineţi faptul că procedura cu privire la cererile de valoare redusă are un domeniu de aplicare limitat. Cererile cu o valoare mai mare de 10.000 lei la data sesizării instanţei sau cele care sunt menţionate la art. 1.025 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu completările ulterioare (cererile în materie fiscală, vamală sau administrativă; cererile privind angajarea răspunderii statului pentru acte sau omisiuni în cadrul exercitării autorităţii publice; cererile referitoare la: starea civilă sau capacitatea persoanelor fizice, drepturile patrimoniale născute din raporturile de familie, moştenire, insolvenţă, concordatul preventiv, procedurile privind lichidarea societăţilor insolvabile şi a altor persoane juridice sau alte proceduri asemănătoare, asigurări sociale, dreptul muncii, închirierea unor bunuri imobile, cu excepţia acţiunilor privind creanţele având ca obiect plata unei sume de bani, arbitraj şi atingeri aduse dreptului la viaţă privată sau altor drepturi care privesc personalitatea) nu pot fi soluţionate potrivit acestei proceduri. În cazul în care cererea nu poate fi soluţionată potrivit acestei proceduri, instanţa judecătorească vă va informa în acest sens, iar, dacă nu vă retrageţi cererea, aceasta va fi judecată potrivit dreptului comun. În cazul în care nu doriţi continuarea procedurii în aceste condiţii, trebuie să vă retrageţi cererea.
3.1.În cazul cererilor evaluabile în bani, indicaţi doar valoarea obligaţiei principale, fără a preciza şi dobânzile, cheltuielile de judecată şi alte venituri accesorii.
3.2.În cazul în care cererea nu este evaluabilă în bani, vă rugăm să indicaţi valoarea estimativă a acesteia.
3.3.1.În cazul în care pretindeţi dobânzi contractuale (de exemplu, în cazul unui credit), vă rugăm să precizaţi rata dobânzii şi data de la care ar trebui să curgă dobânda. În cazul în care solicitaţi plata unor dobânzi diferite, trebuie să completaţi rata dobânzii şi perioadele în care ar trebui să curgă fiecare dintre dobânzi.
3.3.2.În cazul în care obţineţi câştig de cauză, instanţa judecătorească poate aproba acordarea de dobânzi legale; vă rugăm să precizaţi dacă solicitaţi acest lucru şi, dacă este cazul, data de la care ar trebui să curgă dobânda legală.
3.4.În cazul în care solicitaţi restituirea cheltuielilor de judecată (de exemplu, onorariul avocatului), precizaţi acest lucru.
4.Detalii privind cererea
4.2.Descrieţi probele de care înţelegeţi să vă folosiţi în susţinerea cererii dumneavoastră.
4.2.1.Aveţi obligaţia de a depune, odată cu prezentul formular de cerere, şi copii, certificate de dumneavoastră pentru conformitate cu originalul, de pe înscrisurile de care înţelegeţi să vă folosiţi în susţinerea cererii, într-un număr de exemplare egal cu numărul părţilor pe care le chemaţi în judecată, la care se adaugă un exemplar pentru instanţă.
4.2.2.Instanţa va putea încuviinţa şi alte probe în afara înscrisurilor depuse de părţi. În cazul în care solicitaţi dovada cu martori, trebuie să indicaţi numele, prenumele şi adresa acestora. Instanţa nu va încuviinţa însă acele probe a căror administrare necesită cheltuieli disproporţionate faţă de valoarea cererii introductive sau a cererii reconvenţionale.
4.3.Dezbaterea orală
Procedura cu privire la cererile de valoare redusă este o procedură scrisă. Cu toate acestea, în prezentul formular de cerere sau într-o etapă ulterioară, puteţi solicita organizarea unor dezbateri orale. De asemenea, şi instanţa poate dispune înfăţişarea părţilor, dacă apreciază acest fapt ca fiind necesar.
Instanţa judecătorească poate să refuze solicitarea de organizare a unor dezbateri orale în cazul în care consideră că, ţinând seama de împrejurările cauzei, nu sunt necesare dezbateri orale.
5.Data şi semnătura
Verificaţi dacă v-aţi scris numele şi prenumele lizibil şi dacă aţi semnat şi datat formularul de cerere pe ultima sa pagina.
File suplimentare: în cazul în care spaţiul nu este suficient, puteţi adăuga file noi, pe care trebuie să le semnaţi.

Dosar nr. *:

Înregistrat la Judecătoria .................. la: .................... (ziua)/ ............... (luna)/ ................ (anul)*

1. Cărei judecătorii îi adresaţi cererea?

1.1. Denumirea şi adresa judecătoriei: ...................................................................................

2. Identificarea părţilor

2.1. Informaţii privind reclamantul

2.1.1. Numele şi prenumele sau, după caz, denumirea: ......................................................

2.1.2. Domiciliul sau reşedinţa ori, după caz, sediul: ........................................................

2.1.3. Codul numeric personal sau, după caz, codul unic de înregistrare ori codul de identificare fiscală, numărul de înmatriculare în registrul comerţului sau de înscriere în registrul persoanelor juridice şi contul bancar1:

............................................................................................................................................

2.1.4. Numărul de telefon2: .....................................................

2.1.5. Adresa de postă electronică3: .......................................

2.1.6. Numărul de fax4: ..........................................................

2.1.7. Numele, prenumele şi calitatea reprezentantului dumneavoastră, iar, în cazul reprezentării prin avocat, numele şi prenumele acestuia şi sediul său profesional5:

................................................................................................

...............................................................................................

2.1.8. Alte informaţii6: ..........................................................

*A se completa de către instanţă.
1Dacă aveţi sau vi s-au atribuit aceste elemente de identificare potrivit legii.
2Dacă este cazul.
3Dacă este cazul.
4 Dacă este cazul.
5Dacă este cazul.
6Dacă este cazul.

2.2. Informaţii privind pârâtul

2.2.1. Numele şi prenumele sau, după caz, denumirea: ......................................................

2.2.2. Domiciliul sau reşedinţa ori, după caz, sediul: ........................................................

2.2.3. Codul numeric personal sau, după caz, codul unic de înregistrare ori codul de identificare fiscală, numărul de înmatriculare în registrul comerţului sau de înscriere în registrul persoanelor juridice şi contul bancar7:

................................................................................................................................................

2.2.4. Numărul de telefon8: ................................................

2.2.5. Adresa de postă electronică9: ..................................

2.2.6. Numărul de fax10; ..................................................

2.2.7. Numele, prenumele şi calitatea reprezentantului pârâtului, iar, în cazul reprezentării prin avocat, numele şi prenumele acestuia şi sediul său profesional11:

................................................................................................................................................

2.2.8. Alte informaţii12

..............................................................................................................................................

................................................................................................................................................

3. Informaţii privind cererea introductivă

3.1. Cerere evaluabilă în bani

3.1.1. Valoarea obligaţiei principale (fără dobânzi, cheltuieli de judecată şi alte venituri accesorii):

.............................................................................................................................................

...........................................................................................................................................

3.2. Cerere neevaluabilă în bani

3.2.1. Obiectul cererii:

...........................................................................................................................................

...........................................................................................................................................

3.2.2. Valoarea estimativă a cererii: ..............................................................................

7Dacă pârâtul posedă ori i s-au atribuit aceste elemente de identificare potrivit legii şi acestea vă sunt cunoscute.
8Dacă este cazul şi vă este cunoscut.
9Dacă este cazul şi vă este cunoscută.
10Dacă este cazul şi vă este cunoscut.
11Dacă este cazul şi vă sunt cunoscute.
12Dacă aste cazul.

3.3. Solicitaţi plata unor dobânzi?

Da |_| Nu |_|

În caz afirmativ, dobânda este:

Contractuală? |_| completaţi pct. 3.3.1, dacă este cazul

Legală? |_| completaţi pct. 3.3.2, dacă este cazul

3.3.1. Dacă este contractuală

1. rata dobânzii este:

|_| .............. %

|_| cu .......... % mai mare decât rata dobânzii de referinţă a Băncii Naţionale a României

|_| alta: ....................

2. dobânda ar trebui să curgă de la: ................... (ziua)/.................... (luna)/ ................ (anul)

3.3.2. Dacă este legală,

dobânda ar trebui să curgă de la: ...................... (ziua)/.................. (luna)/.................... (anul)

3.4. Solicitaţi restituirea cheltuielilor de judecată?

3.4.1. Da |_|

3.4.2. Nu |_|

3.4.3. În caz afirmativ, precizaţi cheltuielile şi indicaţi suma pretinsă:

.................................................................................................................

.................................................................................................................

4. Detalii privind cererea

4.1. Prezentaţi, pe scurt, motivele de fapt şi de drept pe care se întemeiază cererea.

...............................................................................................................

..............................................................................................................

4.2. Indicaţi probele pe care doriţi să le aduceţi în sprijinul cererii dumneavoastră şi specificaţi care capăt de cerere este susţinut de fiecare dintre probe.

4.2.1. Înscrisuri |_| precizaţi mai jos

..........................................................

4.2.2. Alte probe |_| precizaţi mai jos

........................................................

4.3. Doriţi să aibă loc o dezbatere orală?

Da |_|

Nu |_|

În caz afirmativ, precizaţi motivele13.

..........................................................

.........................................................

5. Data şi semnătura

Ataşez prezentului formular de cerere un număr de .............. file suplimentare.

Prin prezenta solicit instanţei judecătoreşti să pronunţe o hotărâre împotriva pârâtului în temeiul cererii mele. Declar că, după ştiinţa mea, informaţiile furnizate mai sus sunt corecte şi date cu bună-credinţă.

Data: ................... (ziua)/...................(luna)/.....................(anul)

Numele şi prenumele/Denumirea: ..........................................

Semnătura: ....................................

13Facultativ.
ANEXA nr. 2: FORMULAR pentru completarea sau/şi rectificarea formularului de cerere*[art. 1.028 alin. (4) din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă]
___
*A se completa de către instanţă.

Dosar nr.: ..................................................

Înregistrat la Judecătoria ............................. la: ...........(ziua)/...................(luna)/.....................(anul)

1. Judecătoria

1.1. Denumire şi adresă: ...................................................................................

2. Reclamant

2.1. Numele şi prenumele sau, după caz, denumirea:

...........................................................................................................................

2.2. Domiciliul sau reşedinţa ori, după caz, sediul:

...........................................................................................................................

2.3. Codul numeric personal sau, după caz, codul unic de înregistrare ori codul de identificare fiscală, numărul de înmatriculare în registrul comerţului sau de înscriere în registrul persoanelor juridice şi contul bancar:

..........................................................................................................................

2.4. Numărul de telefon: .....................................

2.5. Adresa de poştă electronică: .......................

2.6. Numărul de fax: ..........................................

2.7. Numele, prenumele şi calitatea reprezentantului reclamantului, iar, în cazul reprezentării prin avocat, numele şi prenumele acestuia şi sediul său profesional:

..............................................................................

2.8. Alte informaţii:

.............................................................................

............................................................................

3. Pârât

3.1. Numele şi prenumele sau, după caz, denumirea:

.............................................................................

............................................................................

3.2. Domiciliul sau reşedinţa ori, după caz, sediul:

.............................................................................

.............................................................................

3.3. Codul numeric personal sau, după caz, codul unic de înregistrare ori codul de identificare fiscală, numărul de înmatriculare în registrul comerţului sau de înscriere în registrul persoanelor juridice şi contul bancar:

.............................................................................

............................................................................

3.4. Numărul de telefon: ..................................

3.5. Adresa de poştă electronică: .....................

3.6. Numărul de fax: .........................................

3.7. Numele, prenumele şi calitatea reprezentantului pârâtului, iar, în cazul reprezentării prin avocat, numele şi prenumele acestuia şi sediul său profesional:

...........................................................................

..........................................................................

3.8. Alte informaţii:

..........................................................................

.........................................................................

Instanţa a examinat formularul dumneavoastră de cerere şi consideră că informaţiile furnizate de dumneavoastră nu sunt suficient de clare/sunt inadecvate/formularul dumneavoastră de cerere nu a fost completat corect.

Vă rugăm să completaţi/să rectificaţi formularul de cerere/să furnizaţi informaţii sau/şi înscrisuri suplimentare, astfel cum se indică mai jos, cât mai curând posibil şi cel mai târziu până la data de ....................... (ziua)/................... (luna)/.....................(anul)

În cazul în care nu completaţi sau/şi nu rectificaţi formularul în termenul indicat mai sus, instanţa anulează cererea, în conformitate cu dispoziţiile art. 1.028 alin. (5) din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu completările ulterioare.

Următoarele secţiuni ale formularului de cerere trebuie completate sau/şi rectificate după cum urmează:

.....................................................................

....................................................................

Trebuie să furnizaţi instanţei următoarele informaţii sau/şi înscrisuri suplimentare:

.................................................................

................................................................

Întocmit la: ......................... (denumirea instanţei) ...................

Data: .......... (ziua)/............ (luna)/ ............. (anul)

Semnătura şi stampila ..........................................

ANEXA nr. 3: FORMULAR DE RĂSPUNS [art. 1.029 alin. (3) din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă]
INFORMAŢII ŞI INSTRUCŢIUNI PENTRU PÂRÂT
1.Împotriva dumneavoastră s-a depus o cerere în conformitate cu procedura cu privire la cererile de valoare redusă.
Puteţi răspunde cererii reclamantului prin completarea părţii a II-a a prezentului formular de răspuns.
Puteţi să răspundeţi pretenţiilor reclamantului şi fără a utiliza prezentul formular de răspuns, prin orice alt mijloc adecvat, în cazul în care recurgeţi la alt mijloc pentru a răspunde pretenţiilor reclamantului, prezentul formular de răspuns vă poate ajuta la redactarea răspunsului dumneavoastră.
Răspunsul dumneavoastră trebuie depus la instanţă/trimis instanţei, în termen de 30 de zile de la comunicarea prezentului formular de răspuns.
În cazul în care nu trimiteţi un răspuns în termen de 30 de zile, instanţa pronunţă o hotărâre, în raport cu actele aflate la dosar. Hotărârea primei instanţe este executorie de drept.
Formularul de răspuns este disponibil şi pe site-ul Ministerului Justiţiei (www.just.ro), şi pe portalul instanţelor de judecată (portal.just.ro).
Citiţi şi instrucţiunile cuprinse în formularul de cerere; acestea vă pot ajuta la redactarea răspunsului dumneavoastră.
2.Probe
Aveţi obligaţia de a depune, odată cu prezentul formular de răspuns, şi copii, certificate de dumneavoastră pentru conformitate cu originalul, de pe înscrisurile de care înţelegeţi să vă folosiţi.
Instanţa va putea încuviinţa şi alte probe în afara înscrisurilor depuse de părţi. În cazul în care solicitaţi dovada cu martori, trebuie să indicaţi numele, prenumele şi adresa acestora. Instanţa nu va încuviinţa însă acele probe a căror administrare necesită cheltuieli disproporţionate faţă de valoarea cererii introductive sau a cererii reconvenţionale.
3.Dezbaterea orală
Procedura cu privire la cererile de valoare redusă este o procedură scrisă. Cu toate acestea, în prezentul formular de răspuns sau într-o etapă ulterioară, puteţi solicita organizarea unor dezbateri orale. De asemenea, şi instanţa poate dispune înfăţişarea părţilor, dacă apreciază acest fapt ca fiind necesar.
Instanţa judecătorească poate să refuze solicitarea de organizare a unor dezbateri orale în cazul în care consideră că, ţinând seama de împrejurările cauzei, nu sunt necesare dezbateri orale.
4.Cerere reconvenţională
În cazul în care doriţi să introduceţi cerere reconvenţională, vă rugăm să completaţi şi să ataşaţi un alt formular, formularul de cerere, cuprins în anexa nr. 1 la Ordinul ministrului justiţiei nr. 359/C/2013 pentru aprobarea formularelor utilizate în procedura cu privire la cererile de valoare redusă prevăzută de art. 1.025-1.032 din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă. Formularul de cerere este disponibil şi pe site-ul Ministerului Justiţiei (www.just.ro), şi pe portalul instanţelor de judecată (portal.just.ro).
5.Cheltuieli de Judecată
În cazul în care solicitaţi restituirea cheltuielilor de judecată (de exemplu, onorariul avocatului), precizaţi acest lucru.
6.Alte informaţii
La această rubrică puteţi rectifica sau completa datele dumneavoastră personale (de exemplu: date de contact, reprezentant).
7.Data şi semnătura
Verificaţi dacă v-aţi scris numele şi prenumele lizibil şi dacă aţi semnat şi datat formularul de răspuns pe ultima sa pagină.
File suplimentare: în cazul în care spaţiul nu este suficient, puteţi adăuga file noi, pe care trebuie să le semnaţi.

Partea I (a se completa de către instanţă)

Reclamant:

Pârât:

Instanţa judecătorească:

Cerere:

Numărul dosarului:

Partea a II-a (a se completa de către pârât)

1. Acceptaţi pretenţiile formulate de reclamant împotriva dumneavoastră?

Da |_|

Nu |_|

Parţial |_|

Dacă aţi răspuns "nu" sau "parţial", motivaţi răspunsul:

...........................................................................................

Cererea nu se încadrează în domeniul de aplicare a procedurii cu privire la cererile de valoare redusă. |_|

Motivaţi mai jos:

..........................................................................................

.........................................................................................

Alte motive |_|

Specificaţi mai jos:

..........................................................................................

.........................................................................................

2. Probe. Indicaţi dovezile cu care înţelegeţi să vă apăraţi împotriva fiecărui capăt al cererii reclamantului

2.1. Înscrisuri |_| precizaţi mai jos

........................................................................................

.......................................................................................

2.2. Alte probe |_| precizaţi mai jos

........................................................................................

........................................................................................

3. Doriţi să aibă loc o dezbatere orală?

Da |_|

Nu |_|

În caz afirmativ, precizaţi motivele1:

........................................................................................

........................................................................................

4. Doriţi să depuneţi o cerere reconvenţională?

4.1. Da |_|

4.2. Nu |_|

4.3. În caz afirmativ, vă rugăm să completaţi şi să ataşaţi un formular de cerere separat.

5. Solicitaţi restituirea cheltuielilor de judecată?

5.1. Da |_|

5.2. Nu |_|

5.3. În caz afirmativ, precizaţi cheltuielile şi indicaţi suma pretinsă:

........................................................................................

........................................................................................

6. Alte informaţii2

........................................................................................

........................................................................................

7. Data şi semnătura

Ataşez prezentului formular un număr de ........... file suplimentare.

Declar că, după ştiinţa mea, informaţiile furnizate mai sus sunt corecte şi date cu bună-credinţă.

Data .................... (ziua)/ ................. (luna)/ ................ (anul)

Numele şi prenumele/Denumirea .........................................

Semnătura ..............................................................................

1Facultativ
2Dacă este cazul.
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 69 din data de 1 februarie 2013