NORME METODOLOGICE din 27 august 2014 privind exercitarea controlului de tip preventiv asupra operaţiunilor ordonatorilor principali de credite ai bugetelor locale efectuate în vederea utilizării sumelor alocate potrivit prevederilor art. 65 alin. (1) lit. b) din Ordonanţa Guvernului nr. 9/2014 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2014
Art. 1
(1)Fac obiectul controlului de tip preventiv reglementat la art. 65 alin. (5) lit. d) din Ordonanţa Guvernului nr. 9/2014 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2014 operaţiunile ordonatorilor principali de credite ai bugetelor locale efectuate în vederea utilizării sumelor alocate potrivit prevederilor art. 65 alin. (1) lit. b) din acelaşi act normativ.
(2)Documentul supus controlului prevăzut la alin. (1) este cererea privind solicitarea de sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale din suma aprobată la art. 65 alin. (1) lit. b) din Ordonanţa Guvernului nr. 9/2014, care a fost verificată potrivit prevederilor art. 2 alin. (1) din anexa nr. 1 şi, respectiv, potrivit prevederilor art. 2 alin. (1) din anexa nr. 2 la Ordinul ministrului delegat pentru buget nr. 1.071/2014 de aplicare a prevederilor art. 65 alin. (3)-(17) din Ordonanţa Guvernului nr. 9/2014 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2014.
Art. 2
(1)În scopul acordării vizei de control de tip preventiv pentru sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale solicitate pentru stingerea obligaţiilor prevăzute la art. 65 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 9/2014, unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale depun la direcţiile generale regionale ale finanţelor publice/administraţiile judeţene ale finanţelor publice, odată cu documentele prevăzute la art. 65 alin. (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 9/2014, şi următoarele documente justificative:
a)copii ale angajamentului legal: contract/comandă/hotărâre judecătorească definitivă şi irevocabilă aferentă relaţiei contractuale cu furnizorii de bunuri, lucrări şi servicii şi hotărârea consiliului local aferentă relaţiei cu furnizorii care prestează serviciul public de producere, transport şi distribuţie a energiei termice în sistem centralizat;
b)copii ale facturilor primite şi neachitate, aferente relaţiei contractuale cu furnizorii de bunuri, lucrări şi servicii, care au fost vizate pentru "Bun de plată" de ordonatorul de credite sau de persoana delegată cu aceste atribuţii;
c)copii ale documentelor care atestă livrarea produselor, prestarea serviciilor sau executarea lucrărilor, după caz, procesul-verbal de recepţie, nota de recepţie şi constatare de diferenţe etc.;
d)copii ale deconturilor justificative primite şi neachitate, aferente relaţiei cu furnizorii care prestează serviciul public de producere, transport şi distribuţie a energiei termice în sistem centralizat, care au fost vizate pentru "Bun de plată" de ordonatorul de credite sau de persoana delegată cu aceste atribuţii;
e)copii ale contractelor/comenzilor/hotărârilor judecătoreşti definitive şi irevocabile aferente relaţiei contractuale dintre furnizorii care prestează serviciul public de producere, transport şi distribuţie a energiei termice în sistem centralizat şi furnizorii de bunuri, lucrări şi servicii ai acestora;
f)copii ale facturilor primite şi neachitate, aferente relaţiei contractuale dintre furnizorii care prestează serviciul public de producere, transport şi distribuţie a energiei termice în sistem centralizat şi furnizorii de bunuri, lucrări şi servicii, pe care se va completa "Bun de plată" şi se va semna de către conducătorii/persoanele desemnate în acest sens ale furnizorilor care prestează serviciul public de producere, transport şi distribuţie a energiei termice în sistem centralizat.
(2)Ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale/ordonatorii de credite ai instituţiilor publice finanţate integral sau parţial din bugetul local şi spitalelor publice din reţeaua autorităţilor administraţiei publice locale ori înlocuitorii lor de drept certifică cu semnătură, înscriind "Conform cu originalul", documentele prevăzute la alin. (1) care se prezintă la direcţiile generale regionale ale finanţelor publice/administraţiile judeţene ale finanţelor publice.
Art. 3
(1)Cererea prevăzută la art. 1 alin. (2), în original, împreună cu documentele justificative prevăzute la art. 2 alin. (1) se prezintă persoanei împuternicite cu exercitarea controlului de tip preventiv de către direcţiile generale regionale ale finanţelor publice/administraţiile judeţene ale finanţelor publice, cu adresă scrisă semnată de directorul general al direcţiei generale regionale a finanţelor publice/şeful administraţiei judeţene a finanţelor publice, după caz, sau altei persoane împuternicite de aceştia, din care rezultă că au fost efectuate verificările prevăzute la art. 2 alin. (1) din anexa nr. 1 şi, respectiv, la art. 2 alin. (1) din anexa nr. 2 la Ordinul ministrului delegat pentru buget nr. 1.071/2014.
(2)În cazul sumelor necesare pentru stingerea obligaţiilor prevăzute la art. 65 alin. (4) lit. d) din Ordonanţa Guvernului nr. 9/2014 cuprinse în cereri, direcţiile generale regionale ale finanţelor publice/administraţiile judeţene ale finanţelor publice transmit persoanei împuternicite cu exercitarea controlului de tip preventiv copii ale certificatelor fiscale aferente acestor obligaţii.
Art. 4
În exercitarea controlului de tip preventiv, personalul împuternicit potrivit prevederilor ordinului de aprobare a prezentelor norme metodologice verifică cererea prevăzută la art. 1 alin. (2) şi documentele justificative anexate la aceasta prevăzute la art. 2, având în vedere următoarele:
a)în cazul sumelor aferente stingerii obligaţiilor prevăzute la art. 65 alin. (4) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 9/2014:
- existenţa angajamentului legal din care rezultă obligaţii de plată către furnizorii de bunuri, lucrări şi servicii, care are viza pentru control financiar preventiv propriu şi este certificat cu semnătură de către ordonatorul de credite, înscriind "Conform cu originalul";
- documentele justificative aferente fazei de lichidare prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. b) să fie semnate şi vizate pentru "Bun de plată" de către ordonatorul de credite sau de persoana delegată cu aceste atribuţii şi certificate cu semnătură de către ordonatorul de credite, înscriind "Conform cu originalul";
- documentele justificative aferente fazei de lichidare prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. c) să fie certificate cu semnătură de către ordonatorul de credite, înscriind "Conform cu originalul";
- suma totală din cerere să fie mai mică sau egală cu suma din documentele justificative aferente fazei de lichidare depuse de ordonatorul de credite;
- suma din angajamentul legal să fie mai mare sau egală cu suma solicitată prin cerere;
b)în cazul sumelor aferente stingerii obligaţiilor prevăzute la art. 65 alin. (4) lit. b) din Ordonanţa Guvernului nr. 9/2014:
- existenţa angajamentului legal, respectiv a hotărârii consiliului local aferente relaţiei cu furnizorii care prestează serviciul public de producere, transport şi distribuţie a energiei termice în sistem centralizat;
- documentele justificative aferente fazei de lichidare prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. d) să fie vizate pentru "Bun de plată" de către ordonatorul de credite sau de persoana delegată cu aceste atribuţii şi să fie certificate cu semnătură de către ordonatorul de credite, înscriind "Conform cu originalul";
- suma totală din cerere să fie mai mică sau egală cu suma din documentele justificative prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. d) aferente fazei de lichidare depuse de ordonatorul de credite;
- suma din angajamentul legal să fie mai mare sau egală cu suma solicitată prin cerere;
c)în cazul sumelor aferente stingerii obligaţiilor prevăzute la art. 65 alin. (4) lit. c) din Ordonanţa Guvernului nr. 9/2014:
- existenţa angajamentului legal, respectiv a hotărârii consiliului local aferente relaţiei cu furnizorii care prestează serviciul public de producere, transport şi distribuţie a energiei termice în sistem centralizat;
- documentele justificative aferente fazei de lichidare prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. d) să fie vizate pentru "Bun de plată" de către ordonatorul de credite sau de persoana delegată cu aceste atribuţii şi să fie certificate cu semnătură de către ordonatorul de credite, înscriind "Conform cu originalul";
- existenţa documentelor prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. e) certificate cu semnătură de către conducătorii/persoanele desemnate în acest sens ale furnizorilor care prestează serviciul public de producere, transport şi distribuţie a energiei termice în sistem centralizat, înscriind "Conform cu originalul", şi a celor prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. f) care sunt vizate pentru "Bun de plată" de către conducătorii/persoanele desemnate în acest sens ale furnizorilor care prestează serviciul public de producere, transport şi distribuţie a energiei termice în sistem centralizat şi care sunt certificate prin semnătură de aceştia, înscriind "Conform cu originalul";
- suma totală din cerere să fie mai mică sau egală cu suma din documentele justificative prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. d) aferente fazei de lichidare depuse de ordonatorul de credite şi mai mică sau egală cu cea din documentele justificative prevăzute art. 2 alin. (1) lit. f);
- suma din angajamentul legal să fie mai mare sau egală cu suma solicitată prin cerere;
d)în cazul sumelor aferente stingerii obligaţiilor prevăzute la art. 65 alin. (4) lit. d) din Ordonanţa Guvernului nr. 9/2014:
- suma totală din certificatele fiscale prezentate conform prevederilor art. 3 alin. (2) să fie mai mare sau egală cu suma aferentă plăţii acestor obligaţii din cerere.
Art. 5
(1)Cererea prevăzută la art. 1 alin. (2) se vizează de persoanele împuternicite cu exercitarea controlului de tip preventiv în condiţiile în care se constată că sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la art. 4.
(2)În situaţia în care nu sunt îndeplinite condiţiile de la art. 4, persoanele împuternicite cu exercitarea controlului de tip preventiv restituie cererea prevăzută la art. 1 alin. (2), împreună cu documentele anexate acesteia, direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice/administraţiilor judeţene ale finanţelor publice în scopul restituirii către ordonatorul principal de credite în vederea refacerii.
Art. 6
(1)Controlul de tip preventiv se exercită prin viză asupra tuturor cererilor prevăzute la art. 1 alin. (2), indiferent de valoarea acestora.
(2)Viza persoanelor împuternicite potrivit prevederilor ordinului de aprobare a prezentelor norme metodologice se acordă prin înscrierea următorului text pe cererea privind solicitarea de sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale din suma aprobată la art. 65 alin. (1) lit. b) din Ordonanţa Guvernului nr. 9/2014:

Vizat de M.F.P. -

......................

în baza O.G. nr. 9/2014

Numele şi prenumele .....................

Semnătura ...................

Data ...........

(3)Acordarea vizei de către persoanele împuternicite asupra cererilor prevăzute la art. 1 alin. (2) care se dovedesc ulterior nelegale nu exonerează de răspundere juridică persoanele din structura unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale care le-au întocmit, vizat şi aprobat.
(4)Persoanele împuternicite potrivit prevederilor ordinului de aprobare a prezentelor norme metodologice vor exercita controlul de tip preventiv în termenul prevăzut la art. 2 alin. (2) din anexa nr. 1 şi, respectiv, la art. 2 alin. (2) din anexa nr. 2 la Ordinul ministrului delegat pentru buget nr. 1.071/2014, astfel încât să nu afecteze realizarea în bune condiţii şi la termen a operaţiunii verificate. În cazuri temeinic justificate, persoana împuternicită cu exercitarea controlului de tip preventiv poate depăşi cu maximum două zile lucrătoare termenul prevăzut la art. 2 alin. (2) din anexa nr. 1 şi, respectiv, la art. 2 alin. (2) din anexa nr. 2 la Ordinul ministrului delegat pentru buget nr. 1.071/2014.
(5)Activitatea de control de tip preventiv se evidenţiază sistematic în Registrul proiectelor de operaţiuni prezentate la viză de control de tip preventiv, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentele norme metodologice.
-****-
ANEXĂ: REGISTRUL proiectelor de operaţiuni prezentate la viză de control de tip preventiv
Semnificaţia coloanelor din tabelul de mai jos este următoarea:
A - Unitatea/Subdiviziunea administrativ-teritorială emitentă
B - Valoarea înscrisă în document - lei
C - Data prezentării documentului la viză
D - Valoarea operaţiunilor pentru care s-a acordat viza - lei
E - Valoarea operaţiunilor pentru care s-a restituit documentaţia - lei
F - Data acordării vizei sau a restituirii documentelor
G - Motivaţia restituirii documentelor
H - Observaţii

Nr. crt.

Numărul şi data cererii privind solicitarea de sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale

Conţinutul operaţiunilor înscrise în document

A

B

C

D

E

F

G

H

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

           
           
           
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 645 din data de 2 septembrie 2014