HOTĂRÂRE nr. 55 din 22 iunie 2016 privind adoptarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European şi Consiliu privind o strategie externă pentru impozitarea eficace COM (2016)24
În temeiul prevederilor art. 67 şi ale art. 148 din Constituţia României, republicată, ale Legii nr. 373/2013 privind cooperarea dintre Parlament şi Guvern în domeniul afacerilor europene şi ale art. 160-185 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, aprobat prin Hotărârea Camerei Deputaţilor nr. 8/1994, republicat, cu modificările şi completările ulterioare,
Camera Deputaţilor adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic
Luând în considerare Opinia nr. 4 c-19/583, adoptată de Comisia pentru afaceri europene în şedinţa din 8 iunie 2016, Camera Deputaţilor:
1.Salută iniţiativa Comisiei de a continua reforma sistemului de impozitare a întreprinderilor din Uniunea Europeană în vederea combaterii evaziunii fiscale practicate de unele întreprinderi şi susţine îmbunătăţirea măsurilor existente, menite să creeze un cadru juridic mai echitabil, care să cuprindă elemente esenţiale pentru evitarea transferului profitului în afara pieţei unice, pentru combaterea planificării fiscale agresive şi pentru o abordare comună în ceea ce priveşte jurisdicţiile ţărilor terţe în materie de bună guvernanţă fiscală.
2.Ia act că propunerea Comisiei va modifica Directiva contabilă 2013/34/UE, pentru a se asigura că grupurile mari de societăţi publică anual un raport în care prezintă profitul şi impozitele acumulate şi plătite în fiecare stat membru, dar şi operaţiunile desfăşurate în alte jurisdicţii fiscale din afara Europei.
3.Ia act că problemele identificate în comunicare rezidă în lipsa coordonării între statele membre a normelor privind impozitarea întreprinderilor din Uniune şi în dificultăţile statelor membre de a-şi proteja baza de impozitare; în acest sens, susţine continuarea discuţiilor tehnice pentru armonizarea regulilor fiscale de stabilire a bazei impozabile pentru întreprinderi, la nivelul tuturor statelor membre, cu concentrare pe elementele de calcul al bazei.
4.Constată că fiscalitatea directă este de competenţa individuală a statelor membre. Cu toate acestea, în ceea ce priveşte necesitatea unei abordări coordonate a impozitării societăţilor multinaţionale, este de dorit să se stabilească norme comune în acest domeniu.
5.Consideră justificată impunerea unei concurenţe loiale şi a unor condiţii de concurenţă echitabile între IMM-uri şi grupurile de întreprinderi multinaţionale din Uniunea Europeană şi din afara ei. Concurenţa fiscală trebuie revizuită şi consolidată, având în vedere finalizarea proiectului privind erodarea bazei impozabile şi transferul profiturilor (BEPS) al Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE), prin criterii noi de bună guvernanţă fiscală.
6.Apreciază efortul de promovare la nivel global a bunei guvernante fiscale, precum şi integrarea acesteia în politicile în domeniul relaţiilor externe extinse ale UE în vederea sprijinirii angajamentelor sale internaţionale.
7.Consideră necesară sprijinirea ţărilor în curs de dezvoltare în vederea eliminării decalajelor şi pentru implementarea măsurilor care urmăresc combaterea evaziunii fiscale.
8.Reaminteşte necesitatea menţinerii vigilenţei asupra politicilor fiscale naţionale, pentru a nu avea efecte negative asupra ţârilor terţe.
9.Subliniază că munca nedeclarată, precum şi declararea unor venituri sub nivelul real influenţează negativ veniturile fiscale. Discrepanţa dintre nivelul relativ de impozitare a muncii şi veniturile reale din impozitarea muncii sugerează un nivel ridicat al veniturilor nedeclarate.
10.Admite că măsurile avute în vedere pentru restabilirea legăturii dintre impozitare şi activitatea economică, în scopul de a se asigura impozitarea echitabilă în Uniunea Europeană, pot proteja dreptul statelor membre de a impune veniturile generate pe piaţa unică şi reducerea capacităţii anumitor întreprinderi de a nu fi impozitate.
11.Este în consens cu Comisia Europeană în ceea ce priveşte nevoia de a lărgi bazele de impozitare, de a simplifica şi spori transparenţa fiscală, precum şi de a promova mai bine instrumentele de cooperare în domeniul controlului societăţilor transfrontaliere, acţiuni care pot contribui la îmbunătăţirea eficacităţii regimului fiscal şi a conformităţii fiscale.
12.Crede că noile măsuri prezentate în comunicare ar putea sprijini obiectivele Uniunii de asigurare a unei impozitări efective în interiorul pieţei unice şi a unei impozitări mai echitabile a societăţilor comerciale, atât în interiorul, cât şi în afara graniţelor Uniunii Europene. Prin urmare, consideră necesar ca programul ambiţios de reformă a sistemului de impozitare a societăţilor să fie continuat de către statele membre, care trebuie să adopte o serie de contramăsuri care să servească la protejarea bazelor impozabile ale statelor şi la îmbunătăţirea sistemului fiscal.
România urmează să analizeze, din punctul de vedere al impactului bugetar/administrativ, elementele bazei fiscale comune pentru societăţi după prezentarea propunerii legislative europene de către Comisie.
13.Susţine propunerea Comisiei Europene de a îmbunătăţi capacitatea internă de colectare a impozitelor prin sprijin internaţional şi îşi exprimă speranţa că în procesul de adoptare a planului de acţiuni vor fi aduse modificări suficiente şi benefice pentru crearea unui mecanism financiar comun, coordonat şi viabil, care să protejeze piaţa unică şi să consolideze competitivitatea UE.
14.Sprijină eforturile de a combate eludarea obligaţiilor fiscale pentru impozitarea întreprinderilor, deoarece aceste practici conduc la scăderea veniturilor fiscale în bugetele naţionale, limitând astfel capacitatea statului de a asigura pe deplin serviciile publice.
O mai mare transparenţă fiscală poate stimula societăţile să devină mai responsabile şi să existe într-adevăr concurenţă loială între întreprinderi, indiferent de mărimea acestora. Societăţile multinaţionale pot fi încurajate să plătească impozitele în ţările în care îşi realizează profitul, prin facilitarea accesului public la informaţiile privind impozitele pe profit plătite de grupurile multinaţionale, fără a se impune noi sarcini asupra întreprinderilor mici şi mijlocii şi respectându-se secretul de afaceri. Identificarea lacunelor şi a neconcordanţelor existente în legislaţie înseamnă şi o mai bună înţelegere a cauzelor şi a consecinţelor evaziunii fiscale a societăţilor comerciale.
-****-
Această hotărâre a fost adoptată de către Camera Deputaţilor în şedinţa din 22 iunie 2016, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR

FLORIN IORDACHE

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 484 din data de 29 iunie 2016