LEGE nr. 97 din 12 aprilie 2013 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 9/2012 privind asigurarea proprietarilor navelor în ceea ce priveşte creanţele maritime
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic
Se aprobă Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 9 din 3 aprilie 2012 privind asigurarea proprietarilor navelor în ceea ce priveşte creanţele maritime, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 231 din 6 aprilie 2012, cu următoarele modificări şi completări:
1.La articolul 2, alineatul (1) şi partea introductivă a alineatului (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"Art. 2
(1) Prezenta ordonanţă de urgenţă se aplică navelor maritime cu un tonaj brut mai mare sau egal cu 300.
........................................................................
(3) Aplicarea dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenţă nu poate aduce atingere regimurilor juridice instituite prin următoarele instrumente:"
2.La articolul 3, literele a), b) şi c) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"a) proprietarul navei - proprietarul înregistrat al unei nave maritime sau orice altă persoană, cum ar fi navlositorul navei nude, care răspunde de operarea navei;
b) asigurarea - asigurarea cu sau fără franşiză care cuprinde o asigurare de despăgubire sau altă formă efectivă de asigurare, o asigurare individuală ori o garanţie financiară care oferă condiţii similare de acoperire;
c) Convenţia din 1996 - textul consolidat al Convenţiei privind limitarea răspunderii pentru creanţe maritime, adoptată în cadrul Organizaţiei Maritime Internaţionale la Londra la 19 noiembrie 1976, astfel cum a fost amendată prin Protocolul din 1996, la care România a aderat prin Legea nr. 284/2006."
3.Articolul 4 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 4
Proprietarii navelor maritime care arborează pavilionul român sunt obligaţi să deţină o asigurare care să acopere răspunderea navelor respective."
4.Articolul 5 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 5
(1) Proprietarii navelor maritime care arborează pavilionul unui alt stat sunt obligaţi să deţină o asigurare care să acopere răspunderea navelor respective, în momentul în care acestea intră într-un port românesc.
(2) Obligaţia prevăzută la alin. (1) se aplică, în conformitate cu normele dreptului internaţional, şi proprietarilor navelor maritime care operează în marea teritorială a României, fără a intra în vreun port românesc."
5.Articolul 6 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 6
Asigurarea prevăzută la art. 4 sau 5, după caz, acoperă creanţele maritime care fac obiectul limitării prevăzute în Convenţia din 1996. Suma asigurată pentru fiecare navă pentru fiecare incident este egală cu valoarea maximă relevantă aplicabilă pentru limitarea răspunderii, astfel cum prevede Convenţia din 1996."
6.Articolul 7 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 7
Existenţa asigurării prevăzute la art. 4 sau 5 se dovedeşte prin unul sau mai multe certificate eliberate de furnizorul acesteia, ale căror originale se păstrează la bordul navei maritime respective."
7.Articolul 9 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 9
Orice inspecţie a unei nave maritime, care face escală într-un port românesc sau care operează în marea teritorială a României fără a intra în vreun port românesc, efectuată în conformitate cu dispoziţiile Directivei 2009/16/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 aprilie 2009 privind controlul statului portului, transpusă prin Hotărârea Guvernului nr. 811/2010 privind controlul statului portului, cuprinde şi verificarea existenţei la bordul navei maritime a certificatelor prevăzute la art. 7, precum şi a valabilităţii acestora."
8.La articolul 10, alineatul (2), litera b) a alineatului (4) şi alineatul (5) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(2)Înainte de a proceda la expulzarea navei maritime pentru motivele prevăzute la alin. (1), Autoritatea Navală Română acordă proprietarului navei respective un termen de 72 de ore lucrătoare pentru remedierea situaţiei, începând din momentul primirii de către comandantul navei a raportului de inspecţie. În cazul în care, în momentul expirării acestui termen sau la plecarea navei maritime, dacă aceasta are loc înainte de expirarea termenului, proprietarul navei nu prezintă certificatele de asigurare cerute, în original, Autoritatea Navală Română ia decizia de expulzare a navei.
........................................................................
b)Ministerului Transporturilor, pentru notificarea Comisiei Europene;
........................................................................
(5)Decizia de expulzare a navei maritime este aplicabilă din momentul emiterii ei şi se execută, de regulă, imediat după luarea la cunoştinţă de către comandantul navei respective. În cazul în care deficienţele constatate la navă în timpul controlului acesteia de către statul portului - în cadrul inspecţiei PSC - prezintă un pericol clar pentru siguranţa navigaţiei, sănătate sau mediu, Autoritatea Navală Română poate amâna executarea deciziei de expulzare până când stabileşte că nava poate naviga fără riscuri majore pentru siguranţa şi sănătatea pasagerilor şi a echipajului, pentru siguranţa altor nave şi pentru mediul marin."
9.La articolul 11, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 11
(1) Navelor maritime, indiferent de pavilionul pe care îl arborează, pentru care Autoritatea Navală Română a emis decizii de expulzare sau pentru care a primit notificări din partea autorităţilor competente ale altor state membre ale Spaţiului Economic European privind emiterea unor decizii de expulzare li se refuză accesul în orice port şi operarea în orice loc din marea teritorială a României."
10.La articolul 12, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3) Sancţiunea contravenţională se aplică comandantului navei maritime, care este reprezentantul legal al proprietarului navei."
11.La articolul 12, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins:
"(5) Cuantumul amenzilor contravenţionale, prevăzute la alin. (1), poate fi modificat prin hotărâre a Guvernului."
12.Articolul 13 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 13
Autoritatea Navală Română ţine evidenţa sancţiunilor contravenţionale aplicate navelor maritime care arborează pavilionul român, precum şi a deciziilor de expulzare a navelor maritime emise sau despre care a fost notificată de autorităţile competente ale statelor membre ale Uniunii Europene."
13.Articolul 14 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 14
Ministerul Transporturilor va comunica Comisiei Europene textul prezentei ordonanţe de urgenţă."
-****-
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR

VALERIU-ŞTEFAN ZGONEA

PREŞEDINTELE SENATULUI

GEORGE-CRIN LAURENŢIU ANTONESCU

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 213 din data de 15 aprilie 2013