Obiectivele strategice stabilite prin Strategia naţională privind imigraţia pentru perioada 2011-2014 | Obiectivele specifice | Acţiunile desfăşurate | Rezultatele | Termen | Instituţia iniţiatoare | Instituţiile responsabile | Sursele de finanţare | Monitorizarea/Evaluarea |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
1. Promovarea migraţiei legale în beneficiul tuturor părţilor: societatea românească, imigranţi şi ţările lor de origine | 1.1. Asigurarea unei informări permanente a străinilor privind posibilităţile şi condiţiile de migraţie legală în România | 1.1.1. Diseminarea informaţiilor privind posibilităţile legale de admitere/şedere/angajare în muncă în România, prin: - furnizarea unor informaţii în format digital sau direct pe site-urile instituţiilor abilitate (MMFPS, MAE, MAI - IGI), precum şi prin realizarea unor pliante informative - organizarea şi desfăşurarea de către reprezentanţii misiunilor diplomatice şi ai oficiilor consulare române din statele terţe a unor întâlniri cu oficiali ai ţărilor de reşedinţă, ocazie cu care să fie prezentate prevederile legale privind regimul străinilor în România, precum şi politica statului în domeniul migraţiei, oportunităţile pe piaţa forţei de muncă etc. - promovarea portalului EU Immigration ca mijloc de informare publică | - Creşterea nivelului de informare a potenţialilor imigranţi către România şi, implicit, creşterea gradului de respectare a legislaţiei române de către aceştia - Cunoaşterea de către autorităţile din statele terţe a politicii României în domeniul imigraţiei Îmbunătăţirea sistemului de furnizare a informaţiilor de interes public în domeniul migraţiei legale şi de acces al cetăţenilor străini la acestea | Permanent | MMFPS, MAE, MAI - IGI | MMFPS, MAE, MAI - IGI, IGPF, DGAERI | Bugetele MAE, MAI, MMFPS | Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013). |
| | 1.1.2. Implicarea misiunilor diplomatice ale României din statele terţe de origine şi a misiunilor diplomatice ale acestor state în România în procesul de informare a străinilor cu privire la modalităţile legale de migraţie | Informarea permanentă a misiunilor diplomatice ale ţărilor terţe în România (în cadrul întrevederilor/audienţelor de la sediul IGI) cu privire la modalităţile legale de migraţie şi transmiterea unui mesaj de conştientizare a prevederilor noii legislaţii naţionale (în aplicarea acquis-ului european) | Permanent | MAI - IGI | MAI - IGI, MAE | Nu este cazul. | Evaluarea finală a activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013). |
| | 1.1.3. Introducerea în cadrul unor module curriculare de formare şi perfecţionare continuă a personalului MAE a unor teme referitoare la migraţie | Pregătirea personalului MAE în domeniul migraţiei în vederea diseminării prevederilor legislative în materie şi a respectării acestora | Conform curriculei de curs | MAE | MAE | Bugetul MAE | Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013) |
| | 1.1.4. Prezentarea de către reprezentanţii IGI a cadrului legislativ şi instituţional existent cu prilejul participării României la parteneriatele şi misiunile pentru migraţie organizate de Uniunea Europeană cu statele terţe în cadrul Abordării globale a migraţiei | Participarea României la misiunile pentru migraţie organizate sub egida preşedinţiei în exerciţiu a Consiliului Uniunii Europene | Permanent | MAI - IGI | MAI - IGI | - Bugetul alocat IGI pentru misiuni internaţionale - Bugetele proiectelor în cadrul cărora se desfăşoară astfel de activităţi | Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013). |
| | 1.1.5. Dezvoltarea unor parteneriate de mobilitate cu state terţe (Republica Moldova şi alte posibile state terţe implicate), conform recomandărilor Uniunii Europene. În acest sens, vor fi întreprinse următoarele măsuri: - identificarea, împreună cu Comisia Europeană şi ceilalţi actori, a interesului statelor-ţintă selectate - adresarea unor propuneri concrete de participare la parteneriate | Armonizarea, respectarea şi promovarea la nivel regional a politicilor europene în domeniu | Conform recomandărilor Uniunii Europene | MMFPS | MMFPS, MAE, MAI IGI | Nu este cazul. | Ulterior participării la acest gen de acţiuni, reprezentanţii instituţiilor responsabile vor realiza scurte prezentări în cadrul reuniunilor trimestriale ale Grupului. Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013). |
| 1.2. Admiterea cetăţenilor statelor terţe în scop de muncă, potrivit nevoilor identificate pe piaţa autohtonă a forţei de muncă | 1.2.1. Evaluarea anuală a pieţei de muncă autohtone pentru identificarea domeniilor deficitare | Analiză privind domeniile deficitare de forţă de muncă din România | Noiembrie | MMFPS - ANOFM | MMFPS - ANOFM | Fonduri disponibile din bugetul asigurărilor pentru şomaj | Stadiul îndeplinirii activităţii va fi prezentat de către ANOFM în cadrul celei de-a XXXIV-a reuniuni a Grupului (decembrie 2012). Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013). |
| | 1.2.2. Elaborarea proiectului de act normativ privind numărul de autorizaţii de muncă ce pot fi eliberate străinilor în anul 2013 | Admiterea cetăţenilor statelor terţe în scop de muncă, potrivit nevoilor identificate pe piaţa autohtonă a forţei de muncă | Octombrie | MMFPS - ANOFM | MMFPS - ANOFM, MAI - IGI | Nu este cazul. | Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013). |
| | 1.2.3. Participarea la negocieri şi încheierea acordurilor bilaterale cu state terţe în domeniul schimbului de forţă de muncă | Dezvoltarea colaborării dintre autorităţi la nivel internaţional în domeniul schimbului de forţă de muncă | La solicitare | MMFPS | MMFPS, MAE | Nu este cazul. | Ulterior participării la acest gen de acţiuni, reprezentanţii instituţiilor responsabile vor realiza scurte prezentări în cadrul reuniunilor trimestriale ale Grupului. Evaluarea finală a activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013). |
| | 1.2.4. Realizarea de consultări cu instituţiile cu atribuţii în domeniul migraţiei legale, asociaţiile/organismele care reprezintă interesele anumitor categorii de străini, pentru actualizarea permanentă a condiţiilor şi procedurilor de admitere şi şedere a străinilor veniţi în scopul desfăşurării de activităţi comerciale, studii, muncă | Gestionarea migraţiei legale în scopul atragerii acelor categorii de imigranţi care pot contribui la acoperirea unor domenii deficitare ori cu impact în dezvoltarea economică şi diminuarea ponderii factorului ilegal în cadrul fenomenului migraţionist | Semestrial | MAI - IGI | MAI - IGI, MECTS, CRPCIS, MMFPS, MAE | Nu este cazul. | Semestrial, IGI va evalua rezultatele activităţii şi va formula propuneri în consecinţă. Evaluarea finală a activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013). |
2. Întărirea controlului legalităţii şederii străinilor pe teritoriul României şi aplicarea corespunzătoare a măsurilor de îndepărtare şi a măsurilor restrictive | 2.1. Asigurarea unei informări permanente a străinilor privind sancţiunile şi măsurile restrictive ce pot fi aplicate străinilor cu şedere ilegală sau care desfăşoară muncă nedeclarată | 2.1.1. Implicarea misiunilor diplomatice ale României din statele terţe de origine şi a misiunilor diplomatice ale acestor state în România în procesul de informare a străinilor cu privire la consecinţele migraţiei ilegale | Informarea permanentă a misiunilor diplomatice ale ţărilor terţe în România (în cadrul întrevederilor/audienţelor de la sediul IGI) cu privire la măsurile naţionale întreprinse pentru combaterea migraţiei ilegale şi transmiterea unui mesaj de conştientizare a prevederilor noii legislaţii naţionale (în aplicarea acquis-ului european) | Permanent | MAI - IGI | MAI - IGI, MAE | Nu este cazul. | Evaluarea finală a activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013). |
| | 2.1.2. Organizarea unor campanii de informare cu privire la riscurile la care se expun, sancţiunile şi măsurile restrictive ce pot fi aplicate: - cetăţenilor străini cu şedere ilegală sau care desfăşoară muncă nedeclarată - angajatorilor români ai cetăţenilor terţi cu şedere ilegală | Prevenirea înregistrării unui număr ridicat de cazuri de nerespectare a legislaţiei în materie prin informarea străinilor şi a angajatorilor români cu privire la sancţiunile şi măsurile restrictive care le pot fi aplicate | Permanent | MMFPS - IM | MMFPS - IM, MAI - IGI | Bugetul MMFPS | Ulterior organizării unor astfel de acţiuni, reprezentanţii MMFPS vor realiza scurte prezentări în cadrul reuniunilor Grupului. Evaluarea finală a activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013). |
| | 2.1.3. Organizarea şi desfăşurarea unor acţiuni de informare adresate minorilor străini neînsoţiţi, aflaţi pe teritoriul României | Cunoaşterea drepturilor pe care le au şi a riscurilor la care se expun în momentul părăsirii ţărilor de origine şi/sau a instituţiilor specializate unde sunt protejaţi | Permanent | MMFPS DGPC | MMFPS - DGPC, OIM, MAE | - Fonduri judeţene/locale - Atragerea finanţării pe proiecte | Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013). |
| | 2.1.4. Promovarea şi sprijinirea derulării programelor de prevenire a diverselor forme de abuz, neglijare şi exploatare a copilului, inclusiv a traficului de copii şi a migraţiei ilegale | Creşterea gradului de conştientizare a populaţiei, în general, şi a profesioniştilor, în special, în privinţa cazurilor de abuz, neglijare şi exploatare a copilului, în vederea prevenirii şi semnalării/sesizării acestora | Permanent | MMFPS DGPC | MMFPS - DGPC, MECTS, MAI, MAE, organizaţii neguvernamentale (ONG), organisme internaţionale | - Fonduri judeţene/locale - Atragerea finanţării pe proiecte | Stadiul îndeplinirii activităţii va fi prezentat de către DGPC în cadrul celei de-a XXXIV-a reuniuni a Grupului (decembrie 2012). Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013). |
| | 2.1.5. Instruirea personalului din cadrul DGASPC din zonele centrelor de tranzit, în scopul optimizării activităţilor de primire în regim de urgenţă a copiilor străini aflaţi neînsoţiţi pe teritoriul României | Creşterea calităţii serviciilor oferite pentru a răspunde cerinţelor actuale din domeniul prevenirii şi combaterii migraţiei ilegale a minorilor neînsoţiţi | Permanent | MMFPS DGPC | MMFPS - DGPC, ONG- uri, organisme internaţionale | - Fonduri judeţene/locale - Atragerea finanţării pe proiecte | Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013) |
| 2.2. Întărirea cooperării dintre autorităţile române competente pentru combaterea imigraţiei ilegale şi a muncii nedeclarate | 2.2.1. Elaborarea, aprobarea şi implementarea planului anual de cooperare operativă în vederea combaterii migraţiei legale a străinilor pe teritoriul României | Depistarea străinilor cu şedere ilegală şi luarea măsurilor ce se impun potrivit legii | Decembrie | MAI - IGI | MAI - IGI, IGPR, IGPF, IGJR, DGIPI | Nu este cazul. | IGI va evalua semestrial rezultatele acţiunilor desfăşurate şi va realiza scurte prezentări în cadrul reuniunilor trimestriale ale Grupului. Evaluarea finală a activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013) |
| | 2.2.2. Elaborarea, aprobarea şi implementarea la nivel naţional a planului anual de acţiune IGI - IM pe linia combaterii muncii ilegale a străinilor pe teritoriul României | Depistarea străinilor care desfăşoară activităţi lucrative în mod ilegal şi luarea măsurilor ce se impun potrivit legii | Decembrie | MAI - IGI | MAI - IGI, MMFPS - IM | Nu este cazul. | IGI va evalua semestrial rezultatele acţiunilor desfăşurate şi va realiza scurte prezentări în cadrul reuniunilor trimestriale ale Grupului. Evaluarea finală a activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013). |
| | 2.2.3. Continuarea cooperării operative directe dintre structurile centrale şi teritoriale ale IGPR şi IGPF, sub forma grupurilor de lucru angajate în combaterea traficului de migranţi, îndeosebi în situaţia apariţiei unor ample asocieri infracţionale implicate în facilitarea migraţiei ilegale | Eficientizarea reacţiei autorităţilor competente în combaterea infracţionalităţii din sfera migraţiei ilegale | Permanent | MAI - IGPR | MAI - IGPR, IGPF | Nu este cazul. | IGPR va prezenta rezultatele desfăşurării acestui gen de activităţi în cadrul celei de-a XXXIV-a reuniuni a Grupului (decembrie 2012). Evaluarea finală a activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013). |
| | 2.2.4. Acordarea de asistenţă operativă reciprocă pe relaţia IGPF - IGPR pentru conceperea unui sistem de monitorizare, control şi intervenţie în scopul depistării migranţilor ilegali şi a persoanelor de sprijin implicate în fraudarea frontierelor interne comune româno-bulgare şi româno-ungare, în perspectiva apropiată a desfiinţării controalelor la nivelul acestor frontiere | Standardizarea activităţilor operative integrate, în conformitate cu obiectivele Strategiei naţionale privind imigraţia pentru perioada 2011-2014, şi alinierea la proceduri deja utilizate în Spaţiul Schengen la nivel intern şi regional | Decembrie | MAI - IGPR | MAI - IGPR, IGPF | Nu este cazul. | O primă evaluare a activităţii va fi realizată de către reprezentanţii IGPR în cadrul celei de-a XXXIV-a reuniuni a Grupului (decembrie 2012). Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013). |
| | 2.2.5. Identificarea statelor terţe ai căror cetăţeni reprezintă sau pot reprezenta un potenţial de migraţie pentru România Actualizarea anuală a listei de state terţe identificate | Gestionarea migraţiei legale în scopul atragerii acelor categorii de imigranţi care pot contribui la acoperirea unor domenii deficitare ori cu impact în dezvoltarea economică şi diminuarea ponderii factorului ilegal în cadrul fenomenului migraţionist | Iunie - decembrie | MAI - IGI | MAI - MAE - DC | Nu este cazul. | IGI va evalua semestrial rezultatele activităţii şi va formula propuneri în consecinţă. Evaluarea finală a activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013). |
| 2.3. Dezvoltarea cooperării cu ţările terţe cu potenţial migraţionist | 2.3.1. Pregătirea participării României la parteneriatele pentru migraţie în cadrul proiectului Building Migration Partnership/Procesul Praga | Participarea României la parteneriatele pentru migraţie în cadrul proiectului Building Migration Partnership/Procesul Praga | Permanent | MAI - IGI | MAI - IGI | Programul tematic de cooperare cu ţările terţe în domeniul migraţiei şi azilului în cadrul Targeted Initiative1 (2012-2014) | Dacă va primi finanţare, proiectul se va derula începând cu anul 2013. Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013). |
1Targeted Initiative reprezintă proiecte finanţate integral prin atribuire directă de către Comisia Europeană în cadrul Programului tematic de cooperare cu ţările terţe. |
| | 2.3.2. Identificarea de activităţi de cooperare cu statele din vecinătatea estică şi din regiunea Mării Negre prin instrumente ale abordării globale a migraţiei | Consolidarea cooperării României cu statele din vecinătatea estică şi din regiunea Mării Negre | Semestrul II | MAI - IGI | MAI - IGI | Fonduri europene/Cofinanţare naţională în cadrul parteneriatelor de mobilitate ale Uniunii Europene | Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013). |
| | 2.3.3. Organizarea unor întâlniri comune la nivel de specialişti între structurile competente în combaterea traficului de migranţi din România, Bulgaria şi Ungaria, în vederea stabilirii unor mecanisme simplificate de cooperare operaţională directă pentru combaterea migraţiei ilegale | Crearea unor instrumente eficiente de colaborare operaţională bi- şi trilaterală la frontiera externă estică a Uniunii Europene | Decembrie | MAI - IGPR | MAI - IGPR, DGAERI, IGPF | Oportunităţi oferite de programele Uniunii Europene în domeniul justiţie şi afaceri interne (JAI) - Bugetul propriu al MAI | Ulterior organizării unor astfel de activităţi, reprezentanţii IGPR vor realiza scurte prezentări în cadrul reuniunilor Grupului. Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013). |
| | 2.3.4. Eficientizarea schimbului de informaţii de interes operativ prin intermediul agenţiilor/instituţiilor internaţionale abilitate (SECI, EUROPOL, FRONTEX, Biroul SIRENE) | Intensificarea cooperării internaţionale şi dezvoltarea parteneriatului în domeniul combaterii imigraţiei ilegale şi al gestionării eficiente a fluxurilor migratorii spre Europa | Permanent | MAI - IGPF | MAI - IGPR, IGPF, IGI, IGJR | Nu este cazul. | Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013). |
| 2.4. Aplicarea măsurilor de returnare a migranţilor legali la standardele Uniunii Europene | 2.4.1. Cooperarea cu organizaţiile internaţionale sau neguvernamentale pentru implementarea programelor/proiectelor privind returnarea voluntară umanitară asistată | Asigurarea aplicării returnării voluntare umanitare asistate ca alternativă la returnarea forţată a străinilor cu şedere ilegală | Permanent | MAI - IGI | MAI - IGI | Nu este cazul. | Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013). |
| | 2.4.2. Elaborarea şi implementarea efectivă a programelor de returnare forţată | Gestionarea operaţiunilor de returnare forţată a străinilor cu şedere ilegală în România, conform programelor elaborate în concordanţă cu standardele europene în domeniu | Decembrie | MAI - IGI | MAI - IGI | - Fonduri europene din cadrul Programului general "Solidaritatea şi gestionarea fluxurilor migratorii"/Fondul european pentru returnare (F.E.R.) - Cofinanţare naţională | Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate i a Grupului (ianuarie 2013). |
| | 2.4.3. Consolidarea sistemului de consultare cu misiunile diplomatice şi crearea unui mecanism de cooperare cu autorităţile relevante din ţările terţe | Gestionarea eficientă a activităţilor de returnare forţată a străinilor cu identităţi necunoscute | Decembrie | MAI - IGI | MAI - IGI, MAE | - Fonduri europene din cadrul Programului general "Solidaritatea şi gestionarea fluxurilor migratorii"/Fondul european pentru returnare (F.E.R.) - Cofinanţare naţională | Evaluarea finală a activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013). |
| | 2.4.4. Creşterea capacităţii instituţionale şi operaţionale a IGI în scopul gestionării şi descurajării fenomenului migraţionist care afectează România în contextul ultimelor evoluţii pe plan geopolitic | - Creşterea capacităţii de cazare pentru străinii luaţi în custodie publică în contextul creşterii numărului celor depistaţi cu intra re/şedere ilegală în România - Identificarea unor noi spaţii de cazare sau extinderea celor existente pentru străinii luaţi în custodie publică - Încadrarea cu personal specializat pentru acoperirea deficitului existent pe linie de pază şi supraveghere a străinilor luaţi în custodie publică, precum şi pentru acordarea asistenţei acestora, pe perioada cazării (asistenţă medicală administrativă etc.), hrănire - Efectuarea unei analize cu privire la necesarul de personal destinat activităţii de depistare a străinilor cu şedere ilegală şi de returnare forţată a acestora. În funcţie de necesităţile operative identificate, redimensionarea corespunzătoare a structurilor operative şi încadrarea cu personal | Permanent | MAI - IGI | MAI - IGI, DGAERI | - Fondul european pentru frontierele externe - Bugetul MAI | Evaluarea finală a activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013). |
| | 2.4.5. Efectuarea periodică a unor evaluări ale capacităţii instituţionale şi operative a IGI prin simularea de situaţii deosebite care implică confruntarea României cu fluxuri mari de migranţi şi/sau cu orice schimbări semnificative ale rutelor ori ale numărului de imigranţi ilegali cu impact asupra teritoriului statului român | Verificarea capacităţii de răspuns a structurilor din cadrul IGI în cazul unei situaţii de criză în domeniul migraţiei | La 30 de zile după adoptarea deciziei de ridicare a controlului la frontierele interne; semestrial | MAI - IGI | MAI - IGI, IGPF, IGPR, IGJR | Nu este cazul. | Ulterior efectuării unor astfel de evaluări, reprezentanţii IGI vor realiza prezentări detaliate în cadrul reuniunilor Grupului, iar concluziile evaluării şi pachetul de măsuri subsecvente vor fi transmise spre aprobare conducerii MAI. Evaluarea finală a activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013). |
| | 2.4.6. Iniţierea şi implementarea unor programe de pregătire în domeniul migraţiei, inclusiv prin dezvoltarea curriculei specifice în cadrul Academiei de Poliţie "Alexandru Ioan Cuza" sau prin includerea unor module de pregătire specifică | Crearea unui sistem de formare iniţială şi continuă a specialiştilor în domeniul imigraţiei şi creşterea gradului de cunoaştere a problematicii specifice regimului străinilor în România | Permanent | MAI - IGI | MAI - IGI | - Fonduri europene din cadrul Programului general "Solidaritatea şi gestionarea fluxurilor migratorii" - Buget MAI | Evaluarea finală a activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013). |
| | 2.4.7. Urgentarea demersurilor pentru parcurgerea procedurii de aprobare a Protocolului dintre Guvernul României şi Guvernul Republicii Serbia, semnat la Bucureşti la 8 iunie 2011, pentru aplicarea Acordului dintre Comunitatea Europeană şi Republica Serbia privind readmisia persoanelor aflate în situaţie de şedere ilegală, semnat la Bruxelles la 18 septembrie 2007, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 756/2012, şi efectuarea demersurilor la nivel diplomatic pentru accelerarea etapelor specifice de aprobare a acestui protocol şi de către partea sârbă | Crearea mecanismului necesar aplicării Acordului dintre Comunitatea Europeană şi Republica Serbia privind readmisia persoanelor aflate în situaţie de şedere ilegală, semnat la Bruxelles la 18 septembrie 2007, în vederea readmisiei pe teritoriul Serbiei a cetăţenilor aparţinând statelor terţe intraţi ilegal din această ţară, precum şi în vederea obţinerii într-un termen scurt a documentelor de călătorie necesare îndepărtării cetăţenilor sârbi | Permanent | MAI - DGAERI | MAI - DGAERI MAE | Nu este cazul. | Evaluarea finală a activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013) |
3. Îmbunătăţirea sistemului naţional de azil în scopul eficientizării şi asigurării conformităţii cu standardele legale naţionale, europene şi internaţionale aplicabile | 3.1. Asigurarea accesului neîngrădit la procedura de azil şi respectarea principiului non-refoulement | Îmbunătăţirea serviciilor de interpretare, a consilierii şi asistenţei juridice de care trebuie să beneficieze solicitanţii de azil | - Solicitanţii de azil din România consiliaţi şi asistaţi juridic - Interpreţi asiguraţi solicitanţilor de azil în faza administrativă şi judiciară a procedurii de azil - Identificarea şi punerea în practică a unor metode de efectuare a interviurilor cu solicitanţii de azil prin folosirea unor translatori din alte locaţii - Se va asigura dreptul la asistenţă juridică gratuită ale solicitanţilor de azil, în conformitate cu noul acquis în domeniu (negocierile purtate în acest moment la nivelul Consiliului Uniunii Europene pe marginea propunerii de Directivă privind procedura de azil) | Decembrie | MAI - IGI | MAI - IGI | Nu este cazul. | Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013). |
| 3.2. Procesarea cererilor de azil în mod eficient şi conform standardelor legale naţionale, europene şi internaţionale aplicabile | 3.2.1. Creşterea capacităţii instituţionale şi operaţionale a IGI pentru o abordare mai complexă a fenomenului migraţionist, în contextul ultimelor evoluţii în plan geopolitic | - Creşterea capacităţii de procesare şi cazare a solicitanţilor de azil - Identificarea de noi locaţii pentru centre de cazare şi procesare a cererilor de azil în contextul aderării la spaţiul Schengen - Suplimentarea numărului de indicatori în finanţare aprobaţi pentru IGI, prin relocarea de personal de la Poliţia de Frontieră Română pentru acoperirea necesarului de personal la centrele regionale operaţionale, precum şi ca urmare a înfiinţării noilor structuri | Permanent | MAI - IGI | MAI - IGI | - Fondul european pentru frontierele externe - Bugetul MAI | Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013). |
| | 3.2.2. Adaptarea practicilor şi procedurilor naţionale pentru procesarea corespunzătoare a categoriilor vulnerabile de solicitanţi de azil | Categoriile vulnerabile de solicitanţi de azil vor beneficia de noile standarde în materie, în conformitate cu prevederile relevante din Directiva 2011/95/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 decembrie 2011 privind standardele referitoare la condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească resortisanţii ţărilor terţe sau apatrizii pentru a putea beneficia de protecţie internaţională, la un statut uniform pentru refugiaţi sau pentru persoanele eligibile pentru obţinerea de protecţie subsidiară şi la conţinutul protecţiei acordate şi în funcţie de negocierile purtate în acest moment la nivelul Consiliului Uniunii Europene pe marginea propunerii de Directivă privind procedura de azil, precum şi a propunerii de Directivă privind condiţiile de recepţie | Permanent | MAI - IGI | MAI - IGI | Nu este cazul. | O primă evaluare a activităţii va fi realizată de către reprezentanţii IGI în cadrul celei de-a XXXIV-a reuniuni a Grupului (decembrie 2012). Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013). |
| | 3.2.3. Implementarea standardelor şi controlului de calitate al procedurilor de azil | Consolidarea mecanismului de evaluare a calităţii procedurii de azil | Permanent | MAI - IGI | MAI - IGI | Nu este cazul. | O primă evaluare a activităţii va fi realizată de către reprezentanţii IGI în cadrul celei de-a XXXIV-a reuniuni a Grupului (decembrie 2012). Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013). |
| | 3.2.4. Continuarea pregătirii personalului cu atribuţii pe linia procedurilor de azil din cadrul IGI, în special prin implementarea la nivel naţional a modulelor de pregătire dezvoltate în cadrul Curriculei europene în domeniul azilului | - Traducerea în limba română şi implementarea la nivel naţional a modulului de pregătire "Includere", dezvoltat în cadrul Curriculei europene în domeniul azilului - Cel puţin 10 ofiţeri cu atribuţii pe linia soluţionării cererilor de azil vor urma cursul de pregătire - Reluarea celorlalte module implementate anterior pentru personalul nou-angajat | Permanent | MAI - IGI | MAI - IGI | - Bugetul IGI - Bugetele proiectelor în cadrul cărora sunt incluse activităţi de pregătire | Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013). |
| | 3.2.5. Îmbunătăţirea accesului la informaţii din ţara de origine pentru toţi actorii implicaţi în procedura de azil | Traducerea în limba română a principalelor rapoarte cu informaţii din ţările de origine, pentru 10 ţări de origine, în funcţie de situaţia operativă, şi afişarea acestora pe portalul special creat pe internet | Decembrie | MAI - IGI | MAI - IGI | - Bugetul IGI - Fondul european pentru refugiaţi | O primă evaluare a activităţii va fi realizată de către reprezentanţii IGI în cadrul celei de-a XXXIV-a reuniuni a Grupului (decembrie 2012). Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate al Grupului (ianuarie 2013). |
| | 3.2.6. Monitorizarea implementării Procedurii privind procesarea cererilor de azil la frontieră, împreună cu UNHCR şi CNRR, în baza Memorandumului de înţelegere tripartit IGPF-UNHCR-CNRR cu privire la modalităţile de cooperare şi coordonare în vederea sprijinirii accesului solicitanţilor de azil pe teritoriul României şi la procedurile de azil, încheiat în iulie 2008 | Procesarea în mod corect şi eficient a cererilor de azil depuse la frontieră | Permanent | MAI - IGPF | MAI - IGPF, UNHCR, CNRR | Activitate susţinută financiar de UNHCR şi care nu necesită alocarea de fonduri din bugetul MAI | Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate al Grupului (ianuarie 2013). |
| | 3.2.7. Evaluarea posibilităţilor de simplificare/eficientizare a fazei judiciare a procedurii de azil | - Grup de lucru format din specialişti IGI şi judecători - Mijloace identificate şi modalităţi de concretizare pentru viitor | Decembrie | MAI - IGI | MAI - IGI | - Bugetul IGI - Fondul european pentru refugiaţi | O primă evaluare a activităţii va fi realizată de către reprezentanţii IGI în cadrul celei de-a XXXIV-a reuniuni a Grupului (decembrie 2012). Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013). |
| 3.3. Combaterea eficientă a abuzului cu privire la procedura de azil | Elaborarea unei proceduri standardizate privind stabilirea identităţii solicitanţilor de azil şi a beneficiarilor unei forme de protecţie | Reducerea numărului de înregistrări în evidenţele specifice ale unor date de identificare fictive declarate de către solicitanţii de azil care nu posedă documente care să clarifice identitatea reală | Decembrie | MAI - IGI | MAI - IGI | Nu este cazul. | IGI va evalua rezultatele activităţii şi va formula propuneri în consecinţă. Evaluarea finală a activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013). |
| 3.4. Asigurarea unui standard demn de viaţă solicitanţilor de azil, conform standardelor legale naţionale, europene şi internaţionale aplicabile | Reanalizarea cuantumului asistenţei materiale acordate solicitanţilor de azil | Elaborarea unui proiect de modificare a Hotărârii Guvernului nr. 1.251/2006 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 122/2006 privind azilul în România, cu modificările şi completările ulterioare, care să prevadă actualizarea la rata inflaţiei a cuantumului ajutorului material acordat solicitanţilor de azil | Decembrie | MAI - IGI | MAI - IGI | Bugetul MAI | Evaluarea finală a activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013). |
| 3.5. Asigurarea compatibilităţii şi interoperabilităţii cu celelalte sisteme de azil din statele membre şi coordonarea cu BESA | 3.5.1. Asumarea unui rol activ în derularea acţiunilor comune în sprijinul statelor membre care se confruntă cu un fenomen migraţionist ce depăşeşte capacitatea obişnuită de procesare | - Detaşarea de experţi naţionali, la solicitarea BESA, în misiunile comune de sprijin în statele membre afectate de presiuni deosebite - Participarea specialiştilor IGI la grupurile de coordonare a acţiunilor de sprijin | Permanent - la solicitarea BESA | MAI - IGI | MAI - IGI | Bugetul BESA | Evaluarea finală a activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate al Grupului (ianuarie 2013). |
| | 3.5.2. Participarea la reuniunile Consiliului director şi ale grupurilor de lucru organizate în cadrul BESA | Asigurarea participării reprezentanţilor IGI, membri ai Consiliului director al BESA, la reuniunile periodice ale Consiliului director al BESA | La solicitare | MAI - IGI | MAI - IGI | - Bugetul BESA - Bugetul IGI pentru misiuni internaţionale | Evaluarea finală a activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013). |
4. Participarea activă a României la eforturile comunităţii internaţionale şi statelor membre ale Uniunii Europene de identificare a unor soluţii durabile pentru persoanele aflate în nevoie de protecţie internaţională | 4.1. Integrarea străinilor care au dobândit o formă de protecţie în România | - Acordarea de asistenţă şi suport pentru integrarea străinilor cu o formă de protecţie în România prin îmbunătăţirea programelor de integrare - Organizarea de cursuri de învăţare a limbii române, de cursuri educaţionale, de formare profesională sau de orientare culturală | - Asigurarea participării beneficiarilor unei forme de protecţie la cursuri de învăţare a limbii române, cursuri de orientare culturală şi cursuri vocaţionale - Asigurarea de asistenţă în domeniile social şi medical, precum şi pentru obţinerea unei locuinţe - Implicarea activă a beneficiarilor unei forme de protecţie în viaţa socială şi culturală a societăţii româneşti | Permanent | MAI - IGI MMFPS ANOFM, MECTS | MAI - IGI, MMFPS ANOFM, MECTS | - Bugetul asigurărilor pentru şomaj - Fondul european pentru refugiaţi - Bugetul MECTS/Resurse disponibile cu încadrarea în bugetul aprobat pe anul 2012 | Trimestrial, în cadrul reuniunilor Grupului, instituţiile responsabile vor prezenta stadiul activităţilor derulate. Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013). |
| 4.2. Asumarea obligaţiilor României ca stat de relocare a refugiaţilor | Realizarea operaţiunii de relocare a refugiaţilor | Îndeplinirea cu succes a obligaţiilor asumate de România în domeniul relocării refugiaţilor (10 refugiaţi selectaţi şi transferaţi în România) | Decembrie | MAI - IGI | MAI - IGI | Bugetul Fondului european pentru refugiaţi | Evaluarea finală a activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013). |
| 4.3. Continuarea derulării operaţiunilor prin Centrul de Relocare de Urgenţă de la Timişoara, conform Acordului tripartit dintre Guvernul României, UNHCR şi OIM | Implementarea Acordului dintre Guvernul României şi Înaltul Comisariat al Naţiunilor Unite pentru Refugiaţi şi Organizaţia Internaţională pentru Migraţie privind evacuarea temporară în România a unor persoane aflate în nevoie urgentă de protecţie internaţională şi relocarea ulterioară a acestora, semnat la Bucureşti la 8 mai 2008, ratificat prin Legea nr. 291/2008 | Gestionarea problematicii refugiaţilor evacuaţi temporar în România prin îndeplinirea corespunzătoare a obligaţiilor care revin României conform acordului menţionat anterior | Permanent | MAI - IGI | MAI - IGI, OIM, UNHCR | Fonduri puse la dispoziţie de statele donatoare, UNHCR şi OIM | Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013). |
5. Integrarea socială a străinilor cu şedere legală | 5.1. Încorporarea aspectelor integrării în toate celelalte politici din domeniile relevante | Dezvoltarea unui mecanism de consultare între autorităţile române responsabile, societatea civilă şi comunităţile de străini | - Îmbunătăţirea comunicării dintre autorităţile responsabile şi comunităţile de străini - Îmbunătăţirea schimburilor interculturale în rândul comunităţilor de resortisanţi ai ţărilor terţe domiciliaţi legal în România - Reducerea numărului de acte de discriminare din rândul populaţiei gazdă/autorităţilor/comunităţilor de resortisanţi ai ţărilor terţe - Îmbunătăţirea participării străinilor la viaţa socială | Iunie | MAI - IGI | MAI - IGI | Fondul european pentru integrarea resortisanţilor ţărilor terţe | Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013). |
| 5.2. Creşterea gradului de participare a străinilor cu şedere legală în România la activităţile specifice de facilitare a integrării lor în societatea românească | 5.2.1. Distribuirea, prin consilierii EURES2 ai agenţiilor teritoriale pentru ocuparea forţei de muncă, de broşuri privind condiţiile de viaţă şi de muncă din România | Facilitarea integrării străinilor cu şedere legală în România prin furnizarea unor informaţii privind oportunităţile oferite de societatea românească | Permanent | MMFPS ANOFM | MMFPS - ANOFM | Bugetul asigurărilor pentru şomaj | O primă evaluare a activităţii va fi realizată de către reprezentanţii ANOFM în cadrul celei de-a XXXIV-a reuniuni a Grupului (decembrie 2012). Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013). |
2European Employment Services - reţea de cooperare între serviciile publice de ocupare europene creată pentru facilitarea liberei circulaţii a lucrătorilor în cadrul Spaţiului Economic European şi al Confederaţiei Elveţiene, coordonată de Comisia Europeană. |
| | 5.2.2. Desfăşurarea unor activităţi specifice care să conducă la îmbunătăţirea şanselor de integrare a străinilor cu drept de şedere în România | - Îmbunătăţirea cunoştinţelor de limba română, precum şi a cunoştinţelor privind valorile şi caracteristicile societăţii româneşti - Îmbunătăţirea oportunităţilor de accesare a pieţei muncii - Îmbunătăţirea accesului străinilor la servicii medicale şi la activităţi educaţionale pentru copii | Permanent | MAI - IGI | MAI - IGI | Fondul european pentru integrarea resortisanţilor ţărilor terţe | O primă evaluare a activităţii va fi realizată de către reprezentanţii IGI în cadrul celei de-a XXXIV-a reuniuni a Grupului (decembrie 2012). Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013). |
| 5.3. Crearea unui mediu care să faciliteze integrarea străinilor | 5.3.1. Organizarea de întâlniri de coordonare semestriale cu celelalte instituţii implicate în procesul de integrare a străinilor (MECTS, MS, MMFPS, DGPC etc.) | Coordonarea acţiunilor desfăşurate pe linia integrării străinilor de către toţi actorii instituţionali şi organizaţiile nonguvernamentale implicate în procesul de integrare socială a străinilor | Mai-octombrie | MAI - IGI | MAI - IGI | Fondul european pentru integrarea resortisanţilor ţărilor terţe | Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013). |
| | 5.3.2. Crearea unor instrumente de informare a actorilor relevanţi implicaţi în procesul de integrare a străinilor | Realizarea a cel puţin două instrumente de informare (pagină web, buletine informative), în funcţie de nevoile de informare identificate în rândul actorilor instituţionali | Iunie | MAI - IGI | MAI - IGI | Fondul european pentru integrarea resortisanţilor ţărilor terţe | Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013). |
| | 5.3.3. Desfăşurarea unei campanii de conştientizare a populaţiei române cu privire la beneficiile migraţiei | - Îmbunătăţirea nivelului de conştientizare a populaţiei române, precum şi a autorităţilor publice corespunzătoare referitor la drepturile şi obligaţiile străinilor din România - Îmbunătăţirea cunoaşterii de către români a specificului cultural al străinilor din România - Sensibilizarea populaţiei române cu privire la nevoile, modalităţile de integrare, drepturile şi obligaţiile cetăţenilor străini din România | Septembrie | MAI - IGI | MAI - IGI | Fondul european pentru integra rea resortisanţilor ţărilor terţe | Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013). |
| | 5.3.4 Monitorizarea rezultatelor politicii de integrare, prin stabilirea unui set de indicatori în toate domeniile relevante, culegerea şi interpretarea datelor rezultate | Creşterea eficienţei activităţii de integrare, ocupare şi formare profesională a cetăţenilor străini care au dobândit o formă de protecţie în România | Permanent | MMFPS - ANOFM | MMFPS - ANOFM | Bugetul asigurărilor pentru şomaj | Semestrial, în cadrul reuniunilor Grupului, ANOFM va prezenta stadiul activităţilor derulate. Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013). |