HOTĂRÂRE nr. 1045 din 24 octombrie 2012 privind aprobarea Planului de acţiune pe anul 2012 pentru implementarea Strategiei naţionale privind imigraţia pentru perioada 2011-2014, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 498/2011
Având în vedere dispoziţiile art. 1 alin. (5) lit. a) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, cu modificările şi completările ulterioare, în temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1
Se aprobă Planul de acţiune pe anul 2012 pentru implementarea Strategiei naţionale privind imigraţia pentru perioada 2011-2014, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 498/2011, denumit în continuare Plan de acţiune, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2
Fondurile necesare îndeplinirii obiectivelor prevăzute în Planul de acţiune se stabilesc de către fiecare instituţie publică cu atribuţii în realizarea obiectivelor, în raport cu priorităţile, resursele disponibile şi etapele de realizare a acestora, cu încadrarea în bugetul aprobat pe anul 2012.
-****-

PRIM-MINISTRU

VICTOR-VIOREL PONTA

Contrasemnează:

Ministrul administraţiei şi internelor,

Mircea Duşa

Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,

Mariana Câmpeanu

p. Ministrul sănătăţii, interimar,

Raed Arafat,

subsecretar de stat

Ministrul economiei, comerţului şi mediului de afaceri,

Daniel Chiţoiu

Ministrul afacerilor europene,

Leonard Orban

Ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului,

Ecaterina Andronescu

p. Ministrul afacerilor externe,

Luminiţa Teodora Odobescu,

secretar de stat

Viceprim-ministru, ministrul finanţelor publice,

Florin Georgescu

ANEXĂ:
PLANUL DE ACŢIUNE PE ANUL 2012 pentru implementarea Strategiei naţionale privind imigraţia pentru perioada 2011-2014, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 498/2011
Legendă:
UNHCR - Înaltul Comisariat al Naţiunilor Unite pentru Refugiaţi
OIM - Organizaţia Internaţională pentru Migraţiune
MAI - Ministerul Administraţiei şi Internelor
IGI - Inspectoratul General pentru Imigrări
DGAERI - Direcţia generală afaceri europene şi relaţii internaţionale
IGPR - Inspectoratul General al Poliţiei Române
IGPF - Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră
IGJR - Inspectoratul General al Jandarmeriei Române
DGIPI - Direcţia generală de informaţii şi protecţie internă
MMFPS - Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale
ANOFM - Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă
DGPC - Direcţia generală protecţia copilului
DGASPC - Direcţia generală de asistenţă socială şi protecţia copilului
IM - Inspecţia Muncii
MS - Ministerul Sănătăţii
MAE - Ministerul Afacerilor Externe
DC - Departamentul consular
MECTS - Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului
CRPCIS - Centrul Român pentru Promovarea Comerţului şi Investiţiilor Străine
CNRR - Consiliul Naţional Român pentru Refugiaţi
Grupul - Grupul de coordonare pentru implementarea Strategiei naţionale privind imigraţia pentru perioada 2011-2014, constituit în baza prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 572/2008
BESA - Biroul European de Sprijin în Domeniul Azilului

Obiectivele strategice stabilite prin Strategia naţională privind imigraţia pentru perioada 2011-2014

Obiectivele specifice

Acţiunile desfăşurate

Rezultatele

Termen

Instituţia iniţiatoare

Instituţiile responsabile

Sursele de finanţare

Monitorizarea/Evaluarea

1

2

3

4

5

6

7

8

9

1. Promovarea migraţiei legale în beneficiul tuturor părţilor: societatea românească, imigranţi şi ţările lor de origine

1.1. Asigurarea unei informări permanente a străinilor privind posibilităţile şi condiţiile de migraţie legală în România

1.1.1. Diseminarea informaţiilor privind posibilităţile legale de admitere/şedere/angajare în muncă în România, prin: - furnizarea unor informaţii în format digital sau direct pe site-urile instituţiilor abilitate (MMFPS, MAE, MAI - IGI), precum şi prin realizarea unor pliante informative - organizarea şi desfăşurarea de către reprezentanţii misiunilor diplomatice şi ai oficiilor consulare române din statele terţe a unor întâlniri cu oficiali ai ţărilor de reşedinţă, ocazie cu care să fie prezentate prevederile legale privind regimul străinilor în România, precum şi politica statului în domeniul migraţiei, oportunităţile pe piaţa forţei de muncă etc. - promovarea portalului EU Immigration ca mijloc de informare publică

- Creşterea nivelului de informare a potenţialilor imigranţi către România şi, implicit, creşterea gradului de respectare a legislaţiei române de către aceştia - Cunoaşterea de către autorităţile din statele terţe a politicii României în domeniul imigraţiei Îmbunătăţirea sistemului de furnizare a informaţiilor de interes public în domeniul migraţiei legale şi de acces al cetăţenilor străini la acestea

Permanent

MMFPS, MAE, MAI - IGI

MMFPS, MAE, MAI - IGI, IGPF, DGAERI

Bugetele MAE, MAI, MMFPS

Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013).

  

1.1.2. Implicarea misiunilor diplomatice ale României din statele terţe de origine şi a misiunilor diplomatice ale acestor state în România în procesul de informare a străinilor cu privire la modalităţile legale de migraţie

Informarea permanentă a misiunilor diplomatice ale ţărilor terţe în România (în cadrul întrevederilor/audienţelor de la sediul IGI) cu privire la modalităţile legale de migraţie şi transmiterea unui mesaj de conştientizare a prevederilor noii legislaţii naţionale (în aplicarea acquis-ului european)

Permanent

MAI - IGI

MAI - IGI, MAE

Nu este cazul.

Evaluarea finală a activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013).

  

1.1.3. Introducerea în cadrul unor module curriculare de formare şi perfecţionare continuă a personalului MAE a unor teme referitoare la migraţie

Pregătirea personalului MAE în domeniul migraţiei în vederea diseminării prevederilor legislative în materie şi a respectării acestora

Conform curriculei de curs

MAE

MAE

Bugetul MAE

Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013)

  

1.1.4. Prezentarea de către reprezentanţii IGI a cadrului legislativ şi instituţional existent cu prilejul participării României la parteneriatele şi misiunile pentru migraţie organizate de Uniunea Europeană cu statele terţe în cadrul Abordării globale a migraţiei

Participarea României la misiunile pentru migraţie organizate sub egida preşedinţiei în exerciţiu a Consiliului Uniunii Europene

Permanent

MAI - IGI

MAI - IGI

- Bugetul alocat IGI pentru misiuni internaţionale - Bugetele proiectelor în cadrul cărora se desfăşoară astfel de activităţi

Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013).

  

1.1.5. Dezvoltarea unor parteneriate de mobilitate cu state terţe (Republica Moldova şi alte posibile state terţe implicate), conform recomandărilor Uniunii Europene. În acest sens, vor fi întreprinse următoarele măsuri: - identificarea, împreună cu Comisia Europeană şi ceilalţi actori, a interesului statelor-ţintă selectate - adresarea unor propuneri concrete de participare la parteneriate

Armonizarea, respectarea şi promovarea la nivel regional a politicilor europene în domeniu

Conform recomandărilor Uniunii Europene

MMFPS

MMFPS, MAE, MAI IGI

Nu este cazul.

Ulterior participării la acest gen de acţiuni, reprezentanţii instituţiilor responsabile vor realiza scurte prezentări în cadrul reuniunilor trimestriale ale Grupului. Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013).

 

1.2. Admiterea cetăţenilor statelor terţe în scop de muncă, potrivit nevoilor identificate pe piaţa autohtonă a forţei de muncă

1.2.1. Evaluarea anuală a pieţei de muncă autohtone pentru identificarea domeniilor deficitare

Analiză privind domeniile deficitare de forţă de muncă din România

Noiembrie

MMFPS - ANOFM

MMFPS - ANOFM

Fonduri disponibile din bugetul asigurărilor pentru şomaj

Stadiul îndeplinirii activităţii va fi prezentat de către ANOFM în cadrul celei de-a XXXIV-a reuniuni a Grupului (decembrie 2012). Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013).

  

1.2.2. Elaborarea proiectului de act normativ privind numărul de autorizaţii de muncă ce pot fi eliberate străinilor în anul 2013

Admiterea cetăţenilor statelor terţe în scop de muncă, potrivit nevoilor identificate pe piaţa autohtonă a forţei de muncă

Octombrie

MMFPS - ANOFM

MMFPS - ANOFM, MAI - IGI

Nu este cazul.

Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013).

  

1.2.3. Participarea la negocieri şi încheierea acordurilor bilaterale cu state terţe în domeniul schimbului de forţă de muncă

Dezvoltarea colaborării dintre autorităţi la nivel internaţional în domeniul schimbului de forţă de muncă

La solicitare

MMFPS

MMFPS, MAE

Nu este cazul.

Ulterior participării la acest gen de acţiuni, reprezentanţii instituţiilor responsabile vor realiza scurte prezentări în cadrul reuniunilor trimestriale ale Grupului. Evaluarea finală a activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013).

  

1.2.4. Realizarea de consultări cu instituţiile cu atribuţii în domeniul migraţiei legale, asociaţiile/organismele care reprezintă interesele anumitor categorii de străini, pentru actualizarea permanentă a condiţiilor şi procedurilor de admitere şi şedere a străinilor veniţi în scopul desfăşurării de activităţi comerciale, studii, muncă

Gestionarea migraţiei legale în scopul atragerii acelor categorii de imigranţi care pot contribui la acoperirea unor domenii deficitare ori cu impact în dezvoltarea economică şi diminuarea ponderii factorului ilegal în cadrul fenomenului migraţionist

Semestrial

MAI - IGI

MAI - IGI, MECTS, CRPCIS, MMFPS, MAE

Nu este cazul.

Semestrial, IGI va evalua rezultatele activităţii şi va formula propuneri în consecinţă. Evaluarea finală a activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013).

2. Întărirea controlului legalităţii şederii străinilor pe teritoriul României şi aplicarea corespunzătoare a măsurilor de îndepărtare şi a măsurilor restrictive

2.1. Asigurarea unei informări permanente a străinilor privind sancţiunile şi măsurile restrictive ce pot fi aplicate străinilor cu şedere ilegală sau care desfăşoară muncă nedeclarată

2.1.1. Implicarea misiunilor diplomatice ale României din statele terţe de origine şi a misiunilor diplomatice ale acestor state în România în procesul de informare a străinilor cu privire la consecinţele migraţiei ilegale

Informarea permanentă a misiunilor diplomatice ale ţărilor terţe în România (în cadrul întrevederilor/audienţelor de la sediul IGI) cu privire la măsurile naţionale întreprinse pentru combaterea migraţiei ilegale şi transmiterea unui mesaj de conştientizare a prevederilor noii legislaţii naţionale (în aplicarea acquis-ului european)

Permanent

MAI - IGI

MAI - IGI, MAE

Nu este cazul.

Evaluarea finală a activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013).

  

2.1.2. Organizarea unor campanii de informare cu privire la riscurile la care se expun, sancţiunile şi măsurile restrictive ce pot fi aplicate: - cetăţenilor străini cu şedere ilegală sau care desfăşoară muncă nedeclarată - angajatorilor români ai cetăţenilor terţi cu şedere ilegală

Prevenirea înregistrării unui număr ridicat de cazuri de nerespectare a legislaţiei în materie prin informarea străinilor şi a angajatorilor români cu privire la sancţiunile şi măsurile restrictive care le pot fi aplicate

Permanent

MMFPS - IM

MMFPS - IM, MAI - IGI

Bugetul MMFPS

Ulterior organizării unor astfel de acţiuni, reprezentanţii MMFPS vor realiza scurte prezentări în cadrul reuniunilor Grupului. Evaluarea finală a activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013).

  

2.1.3. Organizarea şi desfăşurarea unor acţiuni de informare adresate minorilor străini neînsoţiţi, aflaţi pe teritoriul României

Cunoaşterea drepturilor pe care le au şi a riscurilor la care se expun în momentul părăsirii ţărilor de origine şi/sau a instituţiilor specializate unde sunt protejaţi

Permanent

MMFPS DGPC

MMFPS - DGPC, OIM, MAE

- Fonduri judeţene/locale - Atragerea finanţării pe proiecte

Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013).

  

2.1.4. Promovarea şi sprijinirea derulării programelor de prevenire a diverselor forme de abuz, neglijare şi exploatare a copilului, inclusiv a traficului de copii şi a migraţiei ilegale

Creşterea gradului de conştientizare a populaţiei, în general, şi a profesioniştilor, în special, în privinţa cazurilor de abuz, neglijare şi exploatare a copilului, în vederea prevenirii şi semnalării/sesizării acestora

Permanent

MMFPS DGPC

MMFPS - DGPC, MECTS, MAI, MAE, organizaţii neguvernamentale (ONG), organisme internaţionale

- Fonduri judeţene/locale - Atragerea finanţării pe proiecte

Stadiul îndeplinirii activităţii va fi prezentat de către DGPC în cadrul celei de-a XXXIV-a reuniuni a Grupului (decembrie 2012). Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013).

  

2.1.5. Instruirea personalului din cadrul DGASPC din zonele centrelor de tranzit, în scopul optimizării activităţilor de primire în regim de urgenţă a copiilor străini aflaţi neînsoţiţi pe teritoriul României

Creşterea calităţii serviciilor oferite pentru a răspunde cerinţelor actuale din domeniul prevenirii şi combaterii migraţiei ilegale a minorilor neînsoţiţi

Permanent

MMFPS DGPC

MMFPS - DGPC, ONG- uri, organisme internaţionale

- Fonduri judeţene/locale - Atragerea finanţării pe proiecte

Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013)

 

2.2. Întărirea cooperării dintre autorităţile române competente pentru combaterea imigraţiei ilegale şi a muncii nedeclarate

2.2.1. Elaborarea, aprobarea şi implementarea planului anual de cooperare operativă în vederea combaterii migraţiei legale a străinilor pe teritoriul României

Depistarea străinilor cu şedere ilegală şi luarea măsurilor ce se impun potrivit legii

Decembrie

MAI - IGI

MAI - IGI, IGPR, IGPF, IGJR, DGIPI

Nu este cazul.

IGI va evalua semestrial rezultatele acţiunilor desfăşurate şi va realiza scurte prezentări în cadrul reuniunilor trimestriale ale Grupului. Evaluarea finală a activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013)

  

2.2.2. Elaborarea, aprobarea şi implementarea la nivel naţional a planului anual de acţiune IGI - IM pe linia combaterii muncii ilegale a străinilor pe teritoriul României

Depistarea străinilor care desfăşoară activităţi lucrative în mod ilegal şi luarea măsurilor ce se impun potrivit legii

Decembrie

MAI - IGI

MAI - IGI, MMFPS - IM

Nu este cazul.

IGI va evalua semestrial rezultatele acţiunilor desfăşurate şi va realiza scurte prezentări în cadrul reuniunilor trimestriale ale Grupului. Evaluarea finală a activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013).

  

2.2.3. Continuarea cooperării operative directe dintre structurile centrale şi teritoriale ale IGPR şi IGPF, sub forma grupurilor de lucru angajate în combaterea traficului de migranţi, îndeosebi în situaţia apariţiei unor ample asocieri infracţionale implicate în facilitarea migraţiei ilegale

Eficientizarea reacţiei autorităţilor competente în combaterea infracţionalităţii din sfera migraţiei ilegale

Permanent

MAI - IGPR

MAI - IGPR, IGPF

Nu este cazul.

IGPR va prezenta rezultatele desfăşurării acestui gen de activităţi în cadrul celei de-a XXXIV-a reuniuni a Grupului (decembrie 2012). Evaluarea finală a activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013).

  

2.2.4. Acordarea de asistenţă operativă reciprocă pe relaţia IGPF - IGPR pentru conceperea unui sistem de monitorizare, control şi intervenţie în scopul depistării migranţilor ilegali şi a persoanelor de sprijin implicate în fraudarea frontierelor interne comune româno-bulgare şi româno-ungare, în perspectiva apropiată a desfiinţării controalelor la nivelul acestor frontiere

Standardizarea activităţilor operative integrate, în conformitate cu obiectivele Strategiei naţionale privind imigraţia pentru perioada 2011-2014, şi alinierea la proceduri deja utilizate în Spaţiul Schengen la nivel intern şi regional

Decembrie

MAI - IGPR

MAI - IGPR, IGPF

Nu este cazul.

O primă evaluare a activităţii va fi realizată de către reprezentanţii IGPR în cadrul celei de-a XXXIV-a reuniuni a Grupului (decembrie 2012). Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013).

  

2.2.5. Identificarea statelor terţe ai căror cetăţeni reprezintă sau pot reprezenta un potenţial de migraţie pentru România Actualizarea anuală a listei de state terţe identificate

Gestionarea migraţiei legale în scopul atragerii acelor categorii de imigranţi care pot contribui la acoperirea unor domenii deficitare ori cu impact în dezvoltarea economică şi diminuarea ponderii factorului ilegal în cadrul fenomenului migraţionist

Iunie - decembrie

MAI - IGI

MAI - MAE - DC

Nu este cazul.

IGI va evalua semestrial rezultatele activităţii şi va formula propuneri în consecinţă. Evaluarea finală a activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013).

 

2.3. Dezvoltarea cooperării cu ţările terţe cu potenţial migraţionist

2.3.1. Pregătirea participării României la parteneriatele pentru migraţie în cadrul proiectului Building Migration Partnership/Procesul Praga

Participarea României la parteneriatele pentru migraţie în cadrul proiectului Building Migration Partnership/Procesul Praga

Permanent

MAI - IGI

MAI - IGI

Programul tematic de cooperare cu ţările terţe în domeniul migraţiei şi azilului în cadrul Targeted Initiative1 (2012-2014)

Dacă va primi finanţare, proiectul se va derula începând cu anul 2013. Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013).

1Targeted Initiative reprezintă proiecte finanţate integral prin atribuire directă de către Comisia Europeană în cadrul Programului tematic de cooperare cu ţările terţe.

  

2.3.2. Identificarea de activităţi de cooperare cu statele din vecinătatea estică şi din regiunea Mării Negre prin instrumente ale abordării globale a migraţiei

Consolidarea cooperării României cu statele din vecinătatea estică şi din regiunea Mării Negre

Semestrul II

MAI - IGI

MAI - IGI

Fonduri europene/Cofinanţare naţională în cadrul parteneriatelor de mobilitate ale Uniunii Europene

Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013).

  

2.3.3. Organizarea unor întâlniri comune la nivel de specialişti între structurile competente în combaterea traficului de migranţi din România, Bulgaria şi Ungaria, în vederea stabilirii unor mecanisme simplificate de cooperare operaţională directă pentru combaterea migraţiei ilegale

Crearea unor instrumente eficiente de colaborare operaţională bi- şi trilaterală la frontiera externă estică a Uniunii Europene

Decembrie

MAI - IGPR

MAI - IGPR, DGAERI, IGPF

Oportunităţi oferite de programele Uniunii Europene în domeniul justiţie şi afaceri interne (JAI) - Bugetul propriu al MAI

Ulterior organizării unor astfel de activităţi, reprezentanţii IGPR vor realiza scurte prezentări în cadrul reuniunilor Grupului. Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013).

  

2.3.4. Eficientizarea schimbului de informaţii de interes operativ prin intermediul agenţiilor/instituţiilor internaţionale abilitate (SECI, EUROPOL, FRONTEX, Biroul SIRENE)

Intensificarea cooperării internaţionale şi dezvoltarea parteneriatului în domeniul combaterii imigraţiei ilegale şi al gestionării eficiente a fluxurilor migratorii spre Europa

Permanent

MAI - IGPF

MAI - IGPR, IGPF, IGI, IGJR

Nu este cazul.

Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013).

 

2.4. Aplicarea măsurilor de returnare a migranţilor legali la standardele Uniunii Europene

2.4.1. Cooperarea cu organizaţiile internaţionale sau neguvernamentale pentru implementarea programelor/proiectelor privind returnarea voluntară umanitară asistată

Asigurarea aplicării returnării voluntare umanitare asistate ca alternativă la returnarea forţată a străinilor cu şedere ilegală

Permanent

MAI - IGI

MAI - IGI

Nu este cazul.

Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013).

  

2.4.2. Elaborarea şi implementarea efectivă a programelor de returnare forţată

Gestionarea operaţiunilor de returnare forţată a străinilor cu şedere ilegală în România, conform programelor elaborate în concordanţă cu standardele europene în domeniu

Decembrie

MAI - IGI

MAI - IGI

- Fonduri europene din cadrul Programului general "Solidaritatea şi gestionarea fluxurilor migratorii"/Fondul european pentru returnare (F.E.R.) - Cofinanţare naţională

Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate i a Grupului (ianuarie 2013).

  

2.4.3. Consolidarea sistemului de consultare cu misiunile diplomatice şi crearea unui mecanism de cooperare cu autorităţile relevante din ţările terţe

Gestionarea eficientă a activităţilor de returnare forţată a străinilor cu identităţi necunoscute

Decembrie

MAI - IGI

MAI - IGI, MAE

- Fonduri europene din cadrul Programului general "Solidaritatea şi gestionarea fluxurilor migratorii"/Fondul european pentru returnare (F.E.R.) - Cofinanţare naţională

Evaluarea finală a activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013).

  

2.4.4. Creşterea capacităţii instituţionale şi operaţionale a IGI în scopul gestionării şi descurajării fenomenului migraţionist care afectează România în contextul ultimelor evoluţii pe plan geopolitic

- Creşterea capacităţii de cazare pentru străinii luaţi în custodie publică în contextul creşterii numărului celor depistaţi cu intra re/şedere ilegală în România - Identificarea unor noi spaţii de cazare sau extinderea celor existente pentru străinii luaţi în custodie publică - Încadrarea cu personal specializat pentru acoperirea deficitului existent pe linie de pază şi supraveghere a străinilor luaţi în custodie publică, precum şi pentru acordarea asistenţei acestora, pe perioada cazării (asistenţă medicală administrativă etc.), hrănire - Efectuarea unei analize cu privire la necesarul de personal destinat activităţii de depistare a străinilor cu şedere ilegală şi de returnare forţată a acestora. În funcţie de necesităţile operative identificate, redimensionarea corespunzătoare a structurilor operative şi încadrarea cu personal

Permanent

MAI - IGI

MAI - IGI, DGAERI

- Fondul european pentru frontierele externe - Bugetul MAI

Evaluarea finală a activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013).

  

2.4.5. Efectuarea periodică a unor evaluări ale capacităţii instituţionale şi operative a IGI prin simularea de situaţii deosebite care implică confruntarea României cu fluxuri mari de migranţi şi/sau cu orice schimbări semnificative ale rutelor ori ale numărului de imigranţi ilegali cu impact asupra teritoriului statului român

Verificarea capacităţii de răspuns a structurilor din cadrul IGI în cazul unei situaţii de criză în domeniul migraţiei

La 30 de zile după adoptarea deciziei de ridicare a controlului la frontierele interne; semestrial

MAI - IGI

MAI - IGI, IGPF, IGPR, IGJR

Nu este cazul.

Ulterior efectuării unor astfel de evaluări, reprezentanţii IGI vor realiza prezentări detaliate în cadrul reuniunilor Grupului, iar concluziile evaluării şi pachetul de măsuri subsecvente vor fi transmise spre aprobare conducerii MAI. Evaluarea finală a activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013).

  

2.4.6. Iniţierea şi implementarea unor programe de pregătire în domeniul migraţiei, inclusiv prin dezvoltarea curriculei specifice în cadrul Academiei de Poliţie "Alexandru Ioan Cuza" sau prin includerea unor module de pregătire specifică

Crearea unui sistem de formare iniţială şi continuă a specialiştilor în domeniul imigraţiei şi creşterea gradului de cunoaştere a problematicii specifice regimului străinilor în România

Permanent

MAI - IGI

MAI - IGI

- Fonduri europene din cadrul Programului general "Solidaritatea şi gestionarea fluxurilor migratorii" - Buget MAI

Evaluarea finală a activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013).

  

2.4.7. Urgentarea demersurilor pentru parcurgerea procedurii de aprobare a Protocolului dintre Guvernul României şi Guvernul Republicii Serbia, semnat la Bucureşti la 8 iunie 2011, pentru aplicarea Acordului dintre Comunitatea Europeană şi Republica Serbia privind readmisia persoanelor aflate în situaţie de şedere ilegală, semnat la Bruxelles la 18 septembrie 2007, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 756/2012, şi efectuarea demersurilor la nivel diplomatic pentru accelerarea etapelor specifice de aprobare a acestui protocol şi de către partea sârbă

Crearea mecanismului necesar aplicării Acordului dintre Comunitatea Europeană şi Republica Serbia privind readmisia persoanelor aflate în situaţie de şedere ilegală, semnat la Bruxelles la 18 septembrie 2007, în vederea readmisiei pe teritoriul Serbiei a cetăţenilor aparţinând statelor terţe intraţi ilegal din această ţară, precum şi în vederea obţinerii într-un termen scurt a documentelor de călătorie necesare îndepărtării cetăţenilor sârbi

Permanent

MAI - DGAERI

MAI - DGAERI MAE

Nu este cazul.

Evaluarea finală a activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013)

3. Îmbunătăţirea sistemului naţional de azil în scopul eficientizării şi asigurării conformităţii cu standardele legale naţionale, europene şi internaţionale aplicabile

3.1. Asigurarea accesului neîngrădit la procedura de azil şi respectarea principiului non-refoulement

Îmbunătăţirea serviciilor de interpretare, a consilierii şi asistenţei juridice de care trebuie să beneficieze solicitanţii de azil

- Solicitanţii de azil din România consiliaţi şi asistaţi juridic

- Interpreţi asiguraţi solicitanţilor de azil în faza administrativă şi judiciară a procedurii de azil - Identificarea şi punerea în practică a unor metode de efectuare a interviurilor cu solicitanţii de azil prin folosirea unor translatori din alte locaţii

- Se va asigura dreptul la asistenţă juridică gratuită ale solicitanţilor de azil, în conformitate cu noul acquis în domeniu (negocierile purtate în acest moment la nivelul Consiliului Uniunii Europene pe marginea propunerii de Directivă privind procedura de azil)

Decembrie

MAI - IGI

MAI - IGI

Nu este cazul.

Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013).

 

3.2. Procesarea cererilor de azil în mod eficient şi conform standardelor legale naţionale, europene şi internaţionale aplicabile

3.2.1. Creşterea capacităţii instituţionale şi operaţionale a IGI pentru o abordare mai complexă a fenomenului migraţionist, în contextul ultimelor evoluţii în plan geopolitic

- Creşterea capacităţii de procesare şi cazare a solicitanţilor de azil - Identificarea de noi locaţii pentru centre de cazare şi procesare a cererilor de azil în contextul aderării la spaţiul Schengen

- Suplimentarea numărului de indicatori în finanţare aprobaţi pentru IGI, prin relocarea de personal de la Poliţia de Frontieră Română pentru acoperirea necesarului de personal la centrele regionale operaţionale, precum şi ca urmare a înfiinţării noilor structuri

Permanent

MAI - IGI

MAI - IGI

- Fondul european pentru frontierele externe - Bugetul MAI

Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013).

  

3.2.2. Adaptarea practicilor şi procedurilor naţionale pentru procesarea corespunzătoare a categoriilor vulnerabile de solicitanţi de azil

Categoriile vulnerabile de solicitanţi de azil vor beneficia de noile standarde în materie, în conformitate cu prevederile relevante din Directiva 2011/95/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 decembrie 2011 privind standardele referitoare la condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească resortisanţii ţărilor terţe sau apatrizii pentru a putea beneficia de protecţie internaţională, la un statut uniform pentru refugiaţi sau pentru persoanele eligibile pentru obţinerea de protecţie subsidiară şi la conţinutul protecţiei acordate şi în funcţie de negocierile purtate în acest moment la nivelul Consiliului Uniunii Europene pe marginea propunerii de Directivă privind procedura de azil, precum şi a propunerii de Directivă privind condiţiile de recepţie

Permanent

MAI - IGI

MAI - IGI

Nu este cazul.

O primă evaluare a activităţii va fi realizată de către reprezentanţii IGI în cadrul celei de-a XXXIV-a reuniuni a Grupului (decembrie 2012). Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013).

  

3.2.3. Implementarea standardelor şi controlului de calitate al procedurilor de azil

Consolidarea mecanismului de evaluare a calităţii procedurii de azil

Permanent

MAI - IGI

MAI - IGI

Nu este cazul.

O primă evaluare a activităţii va fi realizată de către reprezentanţii IGI în cadrul celei de-a XXXIV-a reuniuni a Grupului (decembrie 2012). Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013).

  

3.2.4. Continuarea pregătirii personalului cu atribuţii pe linia procedurilor de azil din cadrul IGI, în special prin implementarea la nivel naţional a modulelor de pregătire dezvoltate în cadrul Curriculei europene în domeniul azilului

- Traducerea în limba română şi implementarea la nivel naţional a modulului de pregătire "Includere", dezvoltat în cadrul Curriculei europene în domeniul azilului - Cel puţin 10 ofiţeri cu atribuţii pe linia soluţionării cererilor de azil vor urma cursul de pregătire - Reluarea celorlalte module implementate anterior pentru personalul nou-angajat

Permanent

MAI - IGI

MAI - IGI

- Bugetul IGI - Bugetele proiectelor în cadrul cărora sunt incluse activităţi de pregătire

Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013).

  

3.2.5. Îmbunătăţirea accesului la informaţii din ţara de origine pentru toţi actorii implicaţi în procedura de azil

Traducerea în limba română a principalelor rapoarte cu informaţii din ţările de origine, pentru 10 ţări de origine, în funcţie de situaţia operativă, şi afişarea acestora pe portalul special creat pe internet

Decembrie

MAI - IGI

MAI - IGI

- Bugetul IGI - Fondul european pentru refugiaţi

O primă evaluare a activităţii va fi realizată de către reprezentanţii IGI în cadrul celei de-a XXXIV-a reuniuni a Grupului (decembrie 2012). Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate al Grupului (ianuarie 2013).

  

3.2.6. Monitorizarea implementării Procedurii privind procesarea cererilor de azil la frontieră, împreună cu UNHCR şi CNRR, în baza Memorandumului de înţelegere tripartit IGPF-UNHCR-CNRR cu privire la modalităţile de cooperare şi coordonare în vederea sprijinirii accesului solicitanţilor de azil pe teritoriul României şi la procedurile de azil, încheiat în iulie 2008

Procesarea în mod corect şi eficient a cererilor de azil depuse la frontieră

Permanent

MAI - IGPF

MAI - IGPF, UNHCR, CNRR

Activitate susţinută financiar de UNHCR şi care nu necesită alocarea de fonduri din bugetul MAI

Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate al Grupului (ianuarie 2013).

  

3.2.7. Evaluarea posibilităţilor de simplificare/eficientizare a fazei judiciare a procedurii de azil

- Grup de lucru format din specialişti IGI şi judecători

- Mijloace identificate şi modalităţi de concretizare pentru viitor

Decembrie

MAI - IGI

MAI - IGI

- Bugetul IGI - Fondul european pentru refugiaţi

O primă evaluare a activităţii va fi realizată de către reprezentanţii IGI în cadrul celei de-a XXXIV-a reuniuni a Grupului (decembrie 2012). Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013).

 

3.3. Combaterea eficientă a abuzului cu privire la procedura de azil

Elaborarea unei proceduri standardizate privind stabilirea identităţii solicitanţilor de azil şi a beneficiarilor unei forme de protecţie

Reducerea numărului de înregistrări în evidenţele specifice ale unor date de identificare fictive declarate de către solicitanţii de azil care nu posedă documente care să clarifice identitatea reală

Decembrie

MAI - IGI

MAI - IGI

Nu este cazul.

IGI va evalua rezultatele activităţii şi va formula propuneri în consecinţă. Evaluarea finală a activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013).

 

3.4. Asigurarea unui standard demn de viaţă solicitanţilor de azil, conform standardelor legale naţionale, europene şi internaţionale aplicabile

Reanalizarea cuantumului asistenţei materiale acordate solicitanţilor de azil

Elaborarea unui proiect de modificare a Hotărârii Guvernului nr. 1.251/2006 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 122/2006 privind azilul în România, cu modificările şi completările ulterioare, care să prevadă actualizarea la rata inflaţiei a cuantumului ajutorului material acordat solicitanţilor de azil

Decembrie

MAI - IGI

MAI - IGI

Bugetul MAI

Evaluarea finală a activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013).

 

3.5. Asigurarea compatibilităţii şi interoperabilităţii cu celelalte sisteme de azil din statele membre şi coordonarea cu BESA

3.5.1. Asumarea unui rol activ în derularea acţiunilor comune în sprijinul statelor membre care se confruntă cu un fenomen migraţionist ce depăşeşte capacitatea obişnuită de procesare

- Detaşarea de experţi naţionali, la solicitarea BESA, în misiunile comune de sprijin în statele membre afectate de presiuni deosebite - Participarea specialiştilor IGI la grupurile de coordonare a acţiunilor de sprijin

Permanent - la solicitarea BESA

MAI - IGI

MAI - IGI

Bugetul BESA

Evaluarea finală a activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate al Grupului (ianuarie 2013).

  

3.5.2. Participarea la reuniunile Consiliului director şi ale grupurilor de lucru organizate în cadrul BESA

Asigurarea participării reprezentanţilor IGI, membri ai Consiliului director al BESA, la reuniunile periodice ale Consiliului director al BESA

La solicitare

MAI - IGI

MAI - IGI

- Bugetul BESA - Bugetul IGI pentru misiuni internaţionale

Evaluarea finală a activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013).

4. Participarea activă a României la eforturile comunităţii internaţionale şi statelor membre ale Uniunii Europene de identificare a unor soluţii durabile pentru persoanele aflate în nevoie de protecţie internaţională

4.1. Integrarea străinilor care au dobândit o formă de protecţie în România

- Acordarea de asistenţă şi suport pentru integrarea străinilor cu o formă de protecţie în România prin îmbunătăţirea programelor de integrare

- Organizarea de cursuri de învăţare a limbii române, de cursuri educaţionale, de formare profesională sau de orientare culturală

- Asigurarea participării beneficiarilor unei forme de protecţie la cursuri de învăţare a limbii române, cursuri de orientare culturală şi cursuri vocaţionale

- Asigurarea de asistenţă în domeniile social şi medical, precum şi pentru obţinerea unei locuinţe

- Implicarea activă a beneficiarilor unei forme de protecţie în viaţa socială şi culturală a societăţii româneşti

Permanent

MAI - IGI MMFPS ANOFM, MECTS

MAI - IGI, MMFPS ANOFM, MECTS

- Bugetul asigurărilor pentru şomaj

- Fondul european pentru refugiaţi

- Bugetul MECTS/Resurse disponibile cu încadrarea în bugetul aprobat pe anul 2012

Trimestrial, în cadrul reuniunilor Grupului, instituţiile responsabile vor prezenta stadiul activităţilor derulate. Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013).

 

4.2. Asumarea obligaţiilor României ca stat de relocare a refugiaţilor

Realizarea operaţiunii de relocare a refugiaţilor

Îndeplinirea cu succes a obligaţiilor asumate de România în domeniul relocării refugiaţilor (10 refugiaţi selectaţi şi transferaţi în România)

Decembrie

MAI - IGI

MAI - IGI

Bugetul Fondului european pentru refugiaţi

Evaluarea finală a activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013).

 

4.3. Continuarea derulării operaţiunilor prin Centrul de Relocare de Urgenţă de la Timişoara, conform Acordului tripartit dintre Guvernul României, UNHCR şi OIM

Implementarea Acordului dintre Guvernul României şi Înaltul Comisariat al Naţiunilor Unite pentru Refugiaţi şi Organizaţia Internaţională pentru Migraţie privind evacuarea temporară în România a unor persoane aflate în nevoie urgentă de protecţie internaţională şi relocarea ulterioară a acestora, semnat la Bucureşti la 8 mai 2008, ratificat prin Legea nr. 291/2008

Gestionarea problematicii refugiaţilor evacuaţi temporar în România prin îndeplinirea corespunzătoare a obligaţiilor care revin României conform acordului menţionat anterior

Permanent

MAI - IGI

MAI - IGI, OIM, UNHCR

Fonduri puse la dispoziţie de statele donatoare, UNHCR şi OIM

Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013).

5. Integrarea socială a străinilor cu şedere legală

5.1. Încorporarea aspectelor integrării în toate celelalte politici din domeniile relevante

Dezvoltarea unui mecanism de consultare între autorităţile române responsabile, societatea civilă şi comunităţile de străini

- Îmbunătăţirea comunicării dintre autorităţile responsabile şi comunităţile de străini

- Îmbunătăţirea schimburilor interculturale în rândul comunităţilor de resortisanţi ai ţărilor terţe domiciliaţi legal în România

- Reducerea numărului de acte de discriminare din rândul populaţiei gazdă/autorităţilor/comunităţilor de resortisanţi ai ţărilor terţe

- Îmbunătăţirea participării străinilor la viaţa socială

Iunie

MAI - IGI

MAI - IGI

Fondul european pentru integrarea resortisanţilor ţărilor terţe

Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013).

 

5.2. Creşterea gradului de participare a străinilor cu şedere legală în România la activităţile specifice de facilitare a integrării lor în societatea românească

5.2.1. Distribuirea, prin consilierii EURES2 ai agenţiilor teritoriale pentru ocuparea forţei de muncă, de broşuri privind condiţiile de viaţă şi de muncă din România

Facilitarea integrării străinilor cu şedere legală în România prin furnizarea unor informaţii privind oportunităţile oferite de societatea românească

Permanent

MMFPS ANOFM

MMFPS - ANOFM

Bugetul asigurărilor pentru şomaj

O primă evaluare a activităţii va fi realizată de către reprezentanţii ANOFM în cadrul celei de-a XXXIV-a reuniuni a Grupului (decembrie 2012). Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013).

2European Employment Services - reţea de cooperare între serviciile publice de ocupare europene creată pentru facilitarea liberei circulaţii a lucrătorilor în cadrul Spaţiului Economic European şi al Confederaţiei Elveţiene, coordonată de Comisia Europeană.

  

5.2.2. Desfăşurarea unor activităţi specifice care să conducă la îmbunătăţirea şanselor de integrare a străinilor cu drept de şedere în România

- Îmbunătăţirea cunoştinţelor de limba română, precum şi a cunoştinţelor privind valorile şi caracteristicile societăţii româneşti

- Îmbunătăţirea oportunităţilor de accesare a pieţei muncii

- Îmbunătăţirea accesului străinilor la servicii medicale şi la activităţi educaţionale pentru copii

Permanent

MAI - IGI

MAI - IGI

Fondul european pentru integrarea resortisanţilor ţărilor terţe

O primă evaluare a activităţii va fi realizată de către reprezentanţii IGI în cadrul celei de-a XXXIV-a reuniuni a Grupului (decembrie 2012). Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013).

 

5.3. Crearea unui mediu care să faciliteze integrarea străinilor

5.3.1. Organizarea de întâlniri de coordonare semestriale cu celelalte instituţii implicate în procesul de integrare a străinilor (MECTS, MS, MMFPS, DGPC etc.)

Coordonarea acţiunilor desfăşurate pe linia integrării străinilor de către toţi actorii instituţionali şi organizaţiile nonguvernamentale implicate în procesul de integrare socială a străinilor

Mai-octombrie

MAI - IGI

MAI - IGI

Fondul european pentru integrarea resortisanţilor ţărilor terţe

Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013).

  

5.3.2. Crearea unor instrumente de informare a actorilor relevanţi implicaţi în procesul de integrare a străinilor

Realizarea a cel puţin două instrumente de informare (pagină web, buletine informative), în funcţie de nevoile de informare identificate în rândul actorilor instituţionali

Iunie

MAI - IGI

MAI - IGI

Fondul european pentru integrarea resortisanţilor ţărilor terţe

Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013).

  

5.3.3. Desfăşurarea unei campanii de conştientizare a populaţiei române cu privire la beneficiile migraţiei

- Îmbunătăţirea nivelului de conştientizare a populaţiei române, precum şi a autorităţilor publice corespunzătoare referitor la drepturile şi obligaţiile străinilor din România

- Îmbunătăţirea cunoaşterii de către români a specificului cultural al străinilor din România

- Sensibilizarea populaţiei române cu privire la nevoile, modalităţile de integrare, drepturile şi obligaţiile cetăţenilor străini din România

Septembrie

MAI - IGI

MAI - IGI

Fondul european pentru integra rea resortisanţilor ţărilor terţe

Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013).

  

5.3.4 Monitorizarea rezultatelor politicii de integrare, prin stabilirea unui set de indicatori în toate domeniile relevante, culegerea şi interpretarea datelor rezultate

Creşterea eficienţei activităţii de integrare, ocupare şi formare profesională a cetăţenilor străini care au dobândit o formă de protecţie în România

Permanent

MMFPS - ANOFM

MMFPS - ANOFM

Bugetul asigurărilor pentru şomaj

Semestrial, în cadrul reuniunilor Grupului, ANOFM va prezenta stadiul activităţilor derulate. Evaluarea activităţii va fi inclusă în raportul anual de activitate a Grupului (ianuarie 2013).

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 741 din data de 2 noiembrie 2012