HOTĂRÂRE nr. 62 din 19 noiembrie 2014 privind aprobarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul economic şi social european şi Comitetul regiunilor - Plan de acţiune pentru viitorul producţiei ecologice în Uniunea Europeană, COM (2014) 179, şi la propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului privind producţia ecologică şi etichetarea produselor ecologice, de modificare a Regulamentului (UE) nr. XXX/XXX al Parlamentului European şi al Consiliului (Regulamentul privind controalele oficiale) şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 834/2007 al Consiliului, COM (2014) 180
În temeiul prevederilor art. 67 şi 148 din Constituţia României, republicată, ale Legii nr. 373/2013 privind cooperarea dintre Parlament şi Guvern în domeniul afacerilor europene şi ale art. 40 din Hotărârea Camerei Deputaţilor nr. 11/2011 privind procedura de lucru şi mecanismul decizional pentru exercitarea controlului parlamentar asupra proiectelor de acte legislative ale Uniunii Europene, în temeiul prevederilor Tratatului de la Lisabona privind rolul parlamentelor naţionale,
Camera Deputaţilor adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic
Luând în considerare proiectul de opinie nr. 4c-19/341 adoptat de Comisia pentru afaceri europene în şedinţa din 29 octombrie 2014,
1.Camera Deputaţilor constată că prin planul şi regulamentul propuse se aduc perfecţionări binevenite reglementării producţiei ecologice în Uniunea Europeană, conforme cu situaţia sectorului din România.
2.Camera Deputaţilor subliniază următoarele:
- În ce priveşte obligaţia statelor membre de a prevedea o cheltuială minimă de 30% din totalul contribuţiei alocate fiecărui program de dezvoltare rurală din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală pentru măsuri care abordează probleme legate de mediu şi climă, inclusiv măsuri pentru agricultura ecologică, se reţine riscul cosmetizării altor obiective, străine de mediu şi agricultura ecologică, pentru a fi finanţate prin această linie rezervată. Comisia Europeană ar trebui să ia măsuri pentru a diminua acest risc.
- Documentul reţine riscul ca gradul de conştientizare în rândul consumatorilor privind logoul ecologic al Uniunii Europene să nu crească, risc pentru care se prevede posibilitatea unei campanii la nivelul Uniunii. Această posibilitate este legitimă şi poate fi eficientă, dar ar trebui luate mai înainte toate măsurile ca, prin cooperare interguvernamentală, bunele practici şi experienţele statelor membre să devină cunoscute în Uniune.
- Este de salutat iniţiativa Comisiei Europene de a simplifica legislaţia în scopul reducerii costurilor administrative suportate de fermieri şi al îmbunătăţirii transparenţei.
- În aceeaşi categorie a iniţiativelor binevenite ale Comisiei se poate include şi luarea în considerare a informaţiilor destinate tinerilor consumatori şi copiilor, ce pot fi, de asemenea, un instrument important de creştere a gradului de sensibilizare şi de sporire a încrederii în sistemul producţiei ecologice.
- Comisia Europeană consideră, pe bună dreptate, cercetarea şi inovarea ca instrumente pentru depăşirea provocărilor generate de normele ecologice. Cu toate acestea, abordarea s-ar cere completată cu sprijinirea cercetării în medicina veterinară şi a pregătirii profesionale respective.
- Comisia Europeană recomandă părţilor interesate în cauză să instituie o bază de date la nivel european privind disponibilitatea seminţelor ecologice, lucru binevenit şi eficient în contextul domeniului. Ar fi recomandabil ca astfel de iniţiative să fie însoţite şi de o mai puternică încurajare a identificării şi menţinerii resurselor genetice sălbatice, nu doar a celor semidomesticite, prin cercetarea şi valorificarea biodiversităţii.
- La articolul 21 referitor la utilizarea termenilor referitori la producţia ecologică, propunerea de regulament interzice publicitatea înşelătoare prin etichetare: "nu se folosesc niciun fel de termeni, inclusiv termenii utilizaţi în mărci comerciale sau de practici utilizate în etichetare sau în publicitate care ar putea induce în eroare consumatorul sau utilizatorul sugerând că un produs sau ingredientele acestuia sunt conforme cu prezentul regulament". Această precizare este binevenită şi asiguratoare, dar nu reduce suficient posibilitatea de inducere în eroare, cât timp rămâne în continuare posibilă etichetarea unui produs ca fiind "tradiţional" sau "natural", fără a se încălca regulamentul, dar inducând percepţia unui produs ecologic, prin similitudine. Pentru o corectă informare a consumatorului, se recomandă ca etichetarea cu "tradiţional" sau "natural" să facă obiectul unei analize la nivelul Comisiei Europene, în contextul etichetării ecologice. Recomandarea este în consens şi cu concluziile procesului multiparticipativ lansat în cadrul Agendei consumatorului european, ce a subliniat necesitatea unor instrumente eficace împotriva afirmaţiilor înşelătoare şi nefondate privind protecţia mediului.
- La articolul 24, în legătură cu sistemul de certificare ecologică, propunerea de regulament prevede: "statele membre se asigură că taxele care pot fi percepute de autorităţile competente, de autorităţile de control sau de organismele de control în conformitate cu articolul 76 din Regulamentul (UE) nr. XXX/XXX (Regulamentul privind controalele oficiale) sunt făcute publice". Publicarea taxelor este, fără îndoială, benefică în ce priveşte transparenţa şi buna funcţionare a pieţei, dar este recomandabil ca în fixarea taxelor autorităţile competente să nu depăşească ceea ce este rezonabil necesar. Riscul unor taxe excesive care să distorsioneze piaţa rămâne, având în vedere experienţa totuşi redusă în ceea ce priveşte piaţa unică a produselor ecologice şi dimensiunea afacerilor din acest sector economic.
-****-
Această hotărâre a fost adoptată de către Camera Deputaţilor în şedinţa din 19 noiembrie 2014, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR

VALERIU-ŞTEFAN ZGONEA

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 848 din data de 20 noiembrie 2014