HOTĂRÂRE nr. 101 din 27 iunie 2016 privind Raportul Comisiei către Parlamentul European şi Consiliu privind implementarea Codului de bune practici al statisticilor europene şi coordonarea în cadrul Sistemului Statistic European COM (2016) 114 final
În temeiul dispoziţiilor art. 67, art. 148 alin. (2) şi (3) din Constituţia României, republicată, şi al Protocolului nr. 1 anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană şi a Tratatului de instituire a Comunităţii Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,
având în vedere Raportul Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/439 din 8 iunie 2016,
Senatul adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1
Senatul notează următoarele:
I._
1.Codul de practici al statisticilor europene a fost adoptat de Comitetul de Program Statistic la 24 februarie 2005 şi se bazează pe 15 principii care acoperă cadrul instituţional, procesele de producţie statistică şi rezultatele statistice.
2.În 2005 a fost lansată o autoevaluare bazată pe principiile menţionate în cod. în perioada 2006-2008, aceasta a fost urmată de evaluări inter pares (peer-review) efectuate în statele membre, ţările Asociaţiei Europene a Liberului Schimb (AELS) şi Oficiul pentru Statistică al Uniunii Europene (Eurostat).
3.Raportul Comisiei către Parlamentul European şi Consiliu din 2008 a concluzionat că respectarea pe deplin a codului rămâne o provocare practic pentru toate institutele naţionale de statistică şi pentru Eurostat, în pofida faptului că există niveluri în general înalte de respectare care sunt însoţite de progrese dinamice în privinţa îmbunătăţirilor.
4.Noua sesiune de evaluări inter pares a fost lansată în cele 28 de state membre, cele patru ţări ale Asociaţiei Europene a Liberului Schimb (AELS) şi Oficiul pentru Statistică al Uniunii Europene (Eurostat) la sfârşitul anului 2013, pentru următorii cinci ani. Obiectivul principal al evaluărilor a fost de a îmbunătăţi eficienţa şi credibilitatea Sistemului Statistic European (SSE), a spori capacitatea de elaborare a statisticilor europene, a asigura părţile interesate atât cu privire la calitatea statisticilor europene, cât şi la credibilitatea SSE.
II.Apreciază ca relevante următoarele aspecte:
1.guvernanţa şi aspectele juridice, secţiune ce se axează pe independenţa autorităţilor statistice;
2.adecvarea resurselor şi raportul cost-eficacitate, ceea ce reprezintă o problemă majoră în întreg Sistemul Statistic European şi un risc important pentru viitorul SSE, fiind deja evidenţiată ca atare în raportul Comisiei din 2008. În pofida lipsei constante a resurselor, Sistemul Statistic European a reuşit, prin reforme şi măsuri de eficienţă, să facă faţă nevoilor crescânde de mai multe date statistice;
3.calitate şi metodologie, însemnând că statisticile europene trebuie să se bazeze pe metodologie solidă, de înaltă calitate şi pe proceduri statistice adecvate;
4.reducerea sarcinii şi datele administrative, în sensul că problemele identificate de evaluatorii inter pares se referă, în special, la obstacolele existente în calea accesului la date administrative şi a utilizării acestora, precum şi la garantarea faptului că INS-urile sunt informate şi implicate într-un stadiu timpuriu, când sursele de date administrative urmează să fie înfiinţate, modificate sau întrerupte. Evaluatorii inter pares recomandă o serie de alte măsuri care includ schimbul de date, identificarea potenţialului statistic al noilor surse de date, în special al volumelor mari de date, precum şi măsurarea, monitorizarea şi raportarea periodică cu privire la sarcina de răspuns;
5.imparţialitate şi difuzare, în sensul că sistemele statistice naţionale trebuie să depună mai multe eforturi pentru a garanta că difuzarea statisticilor este imparţială. Cea mai presantă problemă este să se garanteze că toate statisticile oficiale şi europene sunt difuzate prin intermediul unui singur portal web sau prin crearea de linkuri pe site-ul web al INS. Ca răspuns la recomandări, INS-urile şi Eurostat au elaborat planuri de acţiune în vederea ameliorării care stabilesc măsuri concrete de îmbunătăţire a performanţei acestora. Punerea în aplicare va face obiectul unei monitorizări anuale atente începând din primăvara anului 2016 şi ar trebui finalizată până la sfârşitul lui 2019.
III.Consideră importante:
1.problemele identificate de evaluatori şi recomandările acestora în ceea ce priveşte aspecte precum: guvernanţa statisticii, adecvarea resurselor, calitatea în statistică, accesul la surse administrative, imparţialitate şi diseminarea datelor;
2.concluziile desprinse în urma evaluării şi se consideră importantă respectarea etapelor propuse.
Art. 2
Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
-****-
Această hotărâre a fost adoptată de Senat în şedinţa din 27 iunie 2016, în conformitate cu prevederile art. 78 din Regulamentul Senatului şi ale art. 5 lit. f) şi art. 30 lit. b) din anexa la Regulamentul Senatului, aprobat prin Hotărârea Senatului nr. 28/2005, republicat.

p. PREŞEDINTELE SENATULUI,

IOAN CHELARU

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 506 din data de 6 iulie 2016