ORDIN nr. 2070 din 14 iulie 2016 pentru modificarea şi completarea Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 2.594/2015 privind stabilirea organelor fiscale competente pentru organizarea şi gestionarea cazierului fiscal, procedura de înscriere, scoatere şi rectificare a informaţiilor în/din cazierul fiscal, solicitare şi eliberare a certificatului de cazier fiscal, modelul şi conţinutul formularisticii necesare, precum şi nivelul de acces corespunzător la informaţiile din cazierul fiscal
Având în vedere dispoziţiile art. 3 din Ordonanţa Guvernului nr. 39/2015 privind cazierul fiscal, aprobată cu modificări prin Legea nr. 327/2015, în temeiul prevederilor art. 11 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificările şi completările ulterioare,
preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală emite următorul ordin:
Art. I
Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 2.594/2015 privind stabilirea organelor fiscale competente pentru organizarea şi gestionarea cazierului fiscal, procedura de înscriere, scoatere şi rectificare a informaţiilor în/din cazierul fiscal, solicitare şi eliberare a certificatului de cazier fiscal, modelul şi conţinutul formularisticii necesare, precum şi nivelul de acces corespunzător la informaţiile din cazierul fiscal, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 759 din 12 octombrie 2015, se modifică şi se completează după cum urmează:
1.La articolul 1, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Organele fiscale competente pentru gestionarea cazierului fiscal sunt Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili, administraţiile pentru contribuabilii mijlocii, administraţiile judeţene ale finanţelor publice, serviciile fiscale municipale, administraţiile sectoarelor municipiului Bucureşti ale finanţelor publice, precum şi Administraţia fiscală pentru contribuabili nerezidenţi şi Administraţia fiscală pentru contribuabili mijlocii din cadrul Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice Bucureşti, pentru contribuabilii care sunt înregistraţi ca plătitori de impozite şi taxe în evidenţele lor fiscale."
2.La articolul 1, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu următorul cuprins:
"(21) Administraţiile judeţene ale finanţelor publice sunt organe fiscale competente pentru gestionarea cazierului fiscal şi pentru contribuabilii care îşi au domiciliul fiscal în raza lor teritorială şi care nu sunt înregistraţi în evidenţele fiscale ale organelor fiscale prevăzute la alin. (2)."
3.Anexa nr. 1 "Procedura de înscriere, scoatere şi rectificare a informaţiilor în/din cazierul fiscal, solicitare şi eliberare a certificatului de cazier fiscal" se modifică după cum urmează:
a)La capitolul I "Procedura de înscriere în cazierul fiscal a faptelor şi situaţiilor prevăzute la art. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 39/2015 privind cazierul fiscal", litera A punctul 4, după litera b) se introduce o nouă literă, litera b1), cu următorul cuprins:
"b1) întocmeşte fişe de înscriere pentru informaţiile care privesc fapte sancţionate contravenţional care se înscriu în cazierul fiscal, pe baza documentelor transmise de autorităţile din afara agenţiei."
b)La capitolul I litera B, punctul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"1. Compartimentele juridice din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi al unităţilor sale subordonate vor comunica în timp util organelor cu atribuţii de constatare a faptelor şi de aplicare a sancţiunilor, denumite în continuare «organe constatatoare», soluţiile pronunţate în dosarele prin care s-au soluţionat definitiv de către instanţele de judecată plângerile împotriva proceselor-verbale/actelor de control, în baza Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare."
c)La capitolul I litera B, punctul 2, partea introductivă a literei a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"a) organele constatatoare din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi al unităţilor sale subordonate, astfel:"
d)La capitolul I litera B, punctul 2, după litera b) se introduce o nouă literă, litera c), cu următorul cuprins:
"c) compartimentul de specialitate, pentru faptele care constituie contravenţii constatate şi sancţionate de organele din afara agenţiei, în termen de 5 zile de la primirea documentelor prin care au fost constatate şi sancţionate contravenţiile."
e)La capitolul I litera B, punctul 3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"3. Fişele de înscriere întocmite de organele/compartimentele prevăzute la pct. 2 lit. a) şi b) se transmit compartimentului de specialitate."
f)La capitolul I litera B, după punctul 3 se introduc punctele 4-10, cu următorul cuprins:
"4. Actele prin care s-au constatat şi sancţionat contravenţii, care potrivit legii, se înscriu în cazierul fiscal al contribuabililor, întocmite de către organele constatatoare din afara agenţiei, se transmit, în copie, organului fiscal competent în a cărui rază teritorială îşi are domiciliul fiscal contribuabilul sancţionat, în termen de 5 zile de la data la care aceste acte au rămas definitive, potrivit art. 5 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 39/2015 privind cazierul fiscal, aprobată cu modificări prin Legea nr. 327/2015.
5. De la registratură, acestea se repartizează compartimentului de specialitate.
6. În ipoteza în care organul fiscal prevăzut la pct. 4 nu are în structura sa compartiment de specialitate, documentaţia primită se transmite, cel târziu în următoarea zi lucrătoare, organului fiscal competent pentru gestionarea cazierului fiscal al respectivilor contribuabili.
7. Pe baza documentelor primite, compartimentul de specialitate întocmeşte fişa de înscriere în cazierul fiscal, prevăzută în anexa nr. 2 la ordin, pe care o transmite, împreună cu actele prin care s-au constatat faptele şi s-au aplicat sancţiunile, compartimentului juridic din cadrul aceluiaşi organ fiscal sau din cadrul organului fiscal ierarhic superior, în vederea avizării.
8. Compartimentul juridic analizează documentaţia primită şi, în cazul în care constată că fişa de înscriere a fost întocmită corect, o restituie compartimentului de specialitate, în termen de cel mult două zile lucrătoare, în vederea înscrierii acesteia în cazierul fiscal al contribuabilului.
9. În situaţia în care compartimentul juridic constată că fişa de înscriere nu a fost întocmită corect, acesta înştiinţează compartimentul de specialitate, în vederea remedierii deficienţelor constatate.
10. După primirea avizului de la compartimentul juridic, compartimentul de specialitate înregistrează în registrul unic de evidenţă fişele de înscriere şi procedează la înscrierea informaţiilor în cazierul fiscal al contribuabilului, în termen de o zi lucrătoare de la data primirii."
g)La capitolul I litera D2, punctele 3 şi 4 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"3. Lista contribuabililor pentru care s-au emis decizii de declarare a inactivităţii fiscale, cu excepţia inactivităţii fiscale declarate ca urmare a înscrierii inactivităţii temporare la registrul comerţului, se centralizează la nivelul administraţiei judeţene a finanţelor publice, pentru toate unităţile fiscale din judeţul respectiv.
4. _
(1) Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili, administraţiile judeţene ale finanţelor publice, administraţiile pentru contribuabilii mijlocii, administraţiile sectoarelor municipiului Bucureşti, precum şi Administraţia fiscală pentru contribuabili nerezidenţi şi Administraţia fiscală pentru contribuabili mijlocii din cadrul Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice Bucureşti transmit Direcţiei generale de tehnologia informaţiei listele cuprinzând contribuabilii declaraţi inactivi fiscal, cu excepţia inactivităţii temporare înscrise la registrul comerţului, motivul pentru care a intervenit starea de inactivitate, precum şi perioada în care au intervenit situaţiile de declarare a stării de inactivitate.
(2) Direcţia generală de tehnologia informaţiei solicită Oficiului Naţional al Registrului Comerţului, în baza protocolului de colaborare, datele de identificare ale reprezentanţilor legali/reprezentanţilor desemnaţi ai contribuabililor care figurează în această listă, existenţi în perioada în care au intervenit situaţiile de declarare a inactivităţii fiscale."
h)La capitolul II "Procedura de actualizare a faptelor şi situaţiilor înscrise în cazierul fiscal", litera A, punctul 9 se abrogă.
i)La capitolul II litera C1 la punctele 3 şi 6 şi la litera C2 la punctele 3 şi 6, sintagma "organe cu atribuţii de control care au constatat contravenţiile şi au aplicat sancţiunile" se modifică şi se înlocuieşte cu sintagma "organe constatatoare."
j)La capitolul II litera C1 punctul 9, sintagma "dispoziţiile secţiunii A punctul 6" se modifică şi se înlocuieşte cu sintagma "dispoziţiile secţiunii A punctul 8".
k)La capitolul II, după litera C2 se introduce o nouă literă, litera C3, cu următorul cuprins:
"C3. Dispoziţii speciale privind scoaterea din evidenţa cazierului fiscal a informaţiilor privind faptele sancţionate contravenţional de către organele constatatoare din afara agenţiei
1. Informaţiile privind faptele sancţionate contravenţional de către organele constatatoare din afara agenţiei se scot din evidenţa cazierului fiscal la cererea contribuabilului, în condiţiile art. 6 alin. (1) lit. e) din Ordonanţa Guvernului nr. 39/2015, aprobată cu modificări prin Legea nr. 327/2015, într-o perioadă de o lună de la data înscrierii informaţiilor în cazierul fiscal, cu condiţia achitării cuantumului amenzilor contravenţionale.
2. În situaţia în care cuantumul amenzilor nu a fost achitat în această perioadă, scoaterea din evidenţă se realizează în termen de 3 zile lucrătoare de la data achitării amenzilor, la cererea contribuabilului.
3. La cererea de scoatere din evidenţa cazierului fiscal a informaţiilor privind faptele prevăzute la pct. 1, formulată după împlinirea termenului de o lună prevăzut de lege, contribuabilul trebuie să depună dovada achitării amenzii contravenţionale.
4. După verificarea documentelor depuse de către contribuabil, compartimentul de specialitate completează formularul 501 «Fişa de actualizare a înscrierilor în cazierul fiscal», dispoziţiile secţiunii A pct. 8 fiind aplicabile în mod corespunzător.
5. În situaţia în care cuantumul amenzilor nu a fost achitat în termen de 5 ani de la data înscrierii în cazierul fiscal a informaţiilor privind faptele sancţionate contravenţional, compartimentul de specialitate completează formularul 501 «Fişa de actualizare a înscrierilor în cazierul fiscal», pentru scoaterea din evidenţa cazierului fiscal a informaţiilor privind faptele sancţionate contravenţional, dispoziţiile secţiunii A pct. 8 fiind aplicabile în mod corespunzător."
4.Anexa nr. 2 se modifică după cum urmează:
a)În formularele 500 "Fişa de înscriere în cazierul fiscal", 501 "Fişa de actualizare a înscrierilor în cazierul fiscal", 502 "Cerere de eliberare a certificatului de cazier fiscal", 503 "Cerere de rectificare a datelor înscrise în cazierul fiscal", 504 "Certificat de cazier fiscal", 505 "Fişa de înscriere în cazierul fiscal a atragerii răspunderii solidare/patrimoniale cu debitorul", 506 "Fişa de înscriere în cazierul fiscal privind inactivitatea fiscală", 507 "Fişa de actualizare a înscrierilor în cazierul fiscal privind atragerea răspunderii solidare/patrimoniale cu debitorul" şi 508 "Fişa de actualizare a înscrierilor în cazierul fiscal privind inactivitatea fiscală", rubrica "Judeţ" se înlocuieşte cu rubrica "Judeţ/Ţară".
b)Anexa la Certificatul de cazier fiscal 504 se modifică şi se înlocuieşte cu anexa la prezentul ordin.
5.Anexa nr. 3 se modifică după cum urmează:
a)la punctul I "Fişa de înscriere în cazierul fiscal, cod 14.13.43.15/1", subpunctele 6 şi 7 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"6. Se utilizează la înscrierea în cazierul fiscal al contribuabililor a informaţiilor privind faptele constatate şi sancţionate de către organele cu atribuţii în acest sens.
7. Se întocmeşte în două exemplare de către organul constatator, de către compartimentul juridic sau de către compartimentul de specialitate."
b)la punctul II "Fişa de actualizare a înscrierilor în cazierul fiscal, cod 14.13.43.15/2", subpunctele 7, 8 şi 9, sintagma "organul de control constatator" se înlocuieşte cu sintagma "organul constatator".
Art. II
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. III
Direcţia generală proceduri pentru administrarea veniturilor, Direcţia generală de tehnologia informaţiei, Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili, direcţiile generale regionale ale finanţelor publice, precum şi unităţile fiscale subordonate acestora vor lua măsuri pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
-****-

p. Preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală,

Doru-Petru Dudaş

ANEXĂ: ANEXĂ LA CERTIFICATUL DE CAZIER FISCAL
(- Anexă la formularul 504 din anexa nr. 1.2 la Ordinul nr. 2.594/2015)

504

Număr de operator de date cu caracter personal - .....

ANEXA LA CERTIFICATUL DE CAZIER FISCAL

Sigla

D.G.R.F.P./

D.G.A.M.C./

A.N.A.F.

Unitatea teritorială competentă ...................

Înregistrat la unitatea teritorială competentă

Nr. .......................... Data ...../....../.................

- ANEXA LA CERTIFICATUL DE CAZIER FISCAL
pentru contribuabilul:
Cod de identificare fiscală: .......................................
Nume şi prenume/Denumire: ....................................
Fapte înscrise în cazierul fiscal:

Nr. crt.

Faptă săvârşită

Act normativ încălcat

(tip/nr./an/art./alin./lit./pct.)

Sancţiune aplicată efectiv

Act normativ

(tip/nr./an/art./alin./lit./pct.)

Organ constatator/Compartimentul juridic

Data înscrierii în cazierul fiscal

Contribuabil sancţionat

Cod identificare fiscală

Fişa înscriere/Actualizare nr./data

      
      
      
      
      
      
      
CONDUCĂTORUL UNITĂŢII,
cod MFP: 14.13.21.15
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 706 din data de 12 septembrie 2016