PROCEDURĂ din 12 mai 2016 privind respectarea cerinţelor de confidenţialitate referitoare la activitatea Consiliului pentru Supravegherea în Interes Public a Profesiei Contabile
În temeiul prevederilor art. 62 alin. (4), art. 68 alin. (6) şi ale art. 73 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 90/2008 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate şi supravegherea în interes public a profesiei contabile, aprobată cu modificări prin Legea nr. 278/2008, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 6 şi art. 28 alin. (4) din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului pentru Supravegherea în Interes Public a Profesiei Contabile, aprobat prin Decizia Consiliului superior al Consiliului pentru Supravegherea în Interes Public a Profesiei Contabile nr. 18/2014,
Consiliul superior al Consiliului pentru Supravegherea în Interes Public a Profesiei Contabile adoptă prezenta procedură.
Art. 1
(1)Membrii Consiliului superior al Consiliului pentru Supravegherea în Interes Public a Profesiei Contabile, membrii Comisiei de disciplină, membrii Comisiei tehnice, personalul din cadrul departamentelor de specialitate ale Consiliului pentru Supravegherea în Interes Public a Profesiei Contabile (denumit în continuare CSIPPC), precum şi persoanele care se află în raporturi juridice cu CSIPPC, reglementate de Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare (Codul civil), sau legi speciale, sunt obligate să păstreze secretul profesional şi să respecte cerinţele de confidenţialitate.
(2)Informaţiile care fac obiectul secretului profesional nu pot fi dezvăluite niciunei alte persoane sau autorităţi, cu excepţia cazului în care acest lucru este prevăzut de alte acte normative în vigoare, prin prevederi speciale în acest sens.
Art. 2
(1)Pe perioada exercitării mandatului, membrii Consiliului superior al CSIPPC şi membrii Comisiei de disciplină au obligaţia să nu transmită date sau informaţii de care au luat cunoştinţă în timpul exercitării atribuţiilor ce le revin şi nici să le folosească în interes propriu sau al unor terţe persoane.
(2)Membrii Comisiei tehnice au obligaţia să nu transmită date sau informaţii de care au luat cunoştinţă în timpul exercitării activităţii în cadrul comisiei şi nici să le folosească în interes propriu sau al unor terţe persoane.
(3)Obligaţia păstrării secretului profesional, a cerinţelor de confidenţialitate şi a informaţiilor cu caracter confidenţial revine şi persoanelor care participă în calitate de invitaţi la şedinţele Consiliului superior, ale Comisiei de disciplină sau ale Comisiei tehnice.
(4)Membrii Consiliului superior al CSIPPC, membrii Comisiei de disciplină şi membrii Comisiei tehnice vor semna o declaraţie de confidenţialitate (anexa la procedură).
(5)Persoanele care participă în calitate de invitaţi la şedinţele Consiliului superior, Comisiei de disciplină sau Comisiei tehnice vor semna o declaraţie de confidenţialitate (anexa la procedură), în măsura în care acestea au acces la informaţii cu caracter confidenţa I.
(6)Pentru persoanele prevăzute la alin. (1)-(3) intervine răspunderea civilă şi penală, după caz.
Art. 3
(1)Pe durata raportului de serviciu/de muncă şi pentru o perioadă de 3 ani după încetarea acestuia, personalul departamentelor de specialitate din cadrul CSIPPC are obligaţia să nu transmită date sau informaţii de care a luat cunoştinţă în timpul exercitării atribuţiilor stabilite potrivit fişei de post şi nici să le folosească în interes propriu sau al unor terţe persoane.
(2)Personalul departamentelor de specialitate din cadrul CSIPPC, format din funcţionari publici şi personal contractual, este obligat să completeze o declaraţie de confidenţialitate (anexa la procedură) la angajarea/numirea în funcţie, ce constituie anexa la dosarul de personal.
(3)Încălcarea din culpă sau din neglijenţă a cerinţelor privind secretul profesional, a cerinţelor de confidenţialitate şi a informaţiilor cu caracter confidenţial de către personalul CSIPPC poate atrage răspunderea disciplinară, civilă sau penală a acestora, după caz, conform legislaţiei în domeniu.
Art. 4
(1)Persoanele care se află în raporturi juridice cu CSIPPC, altele decât persoanele prevăzute la art. 2 alin. (1)-(3) şi la art. 3, pot fi persoanele delegate, detaşate, terţi cu contract de prestări servicii, consultanţi sau alte categorii de persoane, în funcţie de deciziile Comitetului executiv sau ale directorului executiv coordonator.
(2)Persoanele prevăzute la alin. (1) vor semna o declaraţie de confidenţialitate (anexa la procedură), în măsura în care acestea au acces la informaţii cu caracter confidenţial.
(3)Pentru persoanele prevăzute la alin. (1) intervine răspunderea civilă şi penală, după caz.
Art. 5
(1)Prin termenul de "informaţii" se înţelege orice documente, date, obiecte sau activităţi, indiferent de suport, formă, mod de exprimare sau de punere în circulaţie.
(2)Sunt considerate ca având caracter confidenţial informaţiile conţinute de:
a)proiectele de reglementări/norme/proceduri/acorduri ce sunt adoptate de CSIPPC, până la momentul publicării;
b)actele supuse aprobării/avizării de CSIPPC, până la momentul publicării;
c)corespondenţa cu Comisia Europeană, în măsura îi care informaţiile comunicate de Comisia Europeană sunt considerate de aceasta ca fiind informaţii cu caracter confidenţial;
d)dosarele aflate pe rolul Comisiei de disciplină, respectiv de documentele referitoare la dezbaterile din cadrul şedinţelor Comisiei de disciplină cu privire la soluţionarea acestor dosare, până la finalizarea procedurii disciplinare;
e)actele de investigare, inspecţie sau monitorizare referitoare la auditorii statutari şi firmele de audit;
f)orice alte informaţii cu privire la auditorii statutari şi firmele de audit, precum şi la activitatea acestora, care sunt considerate ca având caracter confidenţial, potrivit legii.
(3)Consiliul superior sau Comitetul executiv poate declara şi alte informaţii ca având caracter confidenţial, în afara celor menţionate la alin. (1), în cazul în care divulgarea unor astfel de informaţii poate aduce prejudicii unui auditor statutar sau unei firme de audit.
(4)Nu se consideră că sunt încălcate principiile/cerinţele de confidenţialitate în următoarele situaţii:
a)divulgarea sau utilizarea informaţiilor este prevăzută de legislaţia în domeniu, cum ar fi publicarea sancţiunilor sau cooperarea cu alte autorităţi competente din domeniu;
b)când există acordul de divulgare sau utilizare din partea auditorului statutar sau firmei de audit;
c)informaţiile sunt cuprinse în registrul public al auditorilor statutari sau în registrul public electronic al auditorilor statutari, sunt prezentate pe website-urile firmelor de audit sau auditorilor statutari sau au caracter public;
d)informaţiile sunt cerute de către instituţiile statului pentru exercitarea atribuţiilor lor specifice, în conformitate cu reglementările din domeniu. Informaţiile se furnizează în astfel de cazuri cu înştiinţarea auditorului statutar sau firmei de audit, dacă nu se va solicita în mod expres menţinerea secretului, în conformitate cu reglementările legale aplicabile;
e)informaţiile sunt colectate în scop statistic sau de raportare. Se evită utilizarea informaţiilor personalizate în cazul în care divulgarea lor ar reprezenta un pericol iminent pentru siguranţa vreunei persoane;
f)alte cazuri prevăzute de legislaţia naţională sau a Uniunii Europene.
(5)Obligaţia de păstrare a confidenţialităţii rămâne în vigoare timp de 3 ani de la încetarea mandatului de membru în Consiliul superior/Comisia de disciplină, de la încetarea calităţii de membru în Comisia tehnică, de la încetarea raporturilor de muncă/de serviciu sau de la încetarea oricăror altor raporturi juridice cu CSIPPC, reglementate de Codul civil sau legi speciale, după caz.
(6)Informaţiile cu caracter confidenţial nu sunt de natura informaţiilor clasificate, aşa cum sunt prevăzute în Legea nr. 182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 6
(1)În cazul răspunderii disciplinare a persoanelor prevăzute la art. 3, pentru analizarea faptei sesizate ca abatere disciplinară privind încălcarea confidenţialităţii şi a secretului profesional, a vinovăţiei şi a consecinţelor faptei se constituie, cu caracter temporar, o comisie de disciplină, conform legii.
(2)Modul de constituire, organizare şi funcţionare a Comisiei de disciplină, precum şi componenţa, atribuţiile, modul de sesizare şi procedura de lucru ale acesteia se stabilesc printr-o reglementare specifică a CSIPPC.
Art. 7
Preşedintele Consiliului superior al CSIPPC dispune aplicarea sancţiunilor disciplinare propuse de către Comisia de disciplină prevăzută la art. 6, conform legii.
Art. 8
- Anexa face parte integrantă din prezenta procedură.
-****-
ANEXĂ: DECLARAŢIE DE CONFIDENŢIALITATE
Subsemnatul(a), ......................., posesor/posesoare al/a CI seria ........ nr. ..............., CNP .............., în calitate de:
- membru al Consiliului superior al CSIPPC;
- membru al Comisiei de disciplină a CSIPPC;
- membru al Comisiei tehnice;
- personal din cadrul departamentelor de specialitate ale CSIPPC;
- persoană care se află în raporturi juridice cu CSIPPC, reglementate de Codul civil sau legi speciale;
- invitat la şedinţele Consiliului superior/Comisiei de disciplină/Comisiei tehnice,
declar pe propria răspundere, sub sancţiunea falsului în declaraţii, următoarele:
1.Am luat la cunoştinţă de prevederile Procedurii privind respectarea cerinţelor de confidenţialitate referitoare la activitatea Consiliului pentru Supravegherea în Interes Public a Profesiei Contabile, aprobată prin Decizia Consiliului superior al Consiliului pentru Supravegherea în Interes Public a Profesiei Contabile nr. 35/2016.
2.Voi păstra confidenţialitatea asupra tuturor informaţiilor şi documentelor cu caracter confidenţial de care iau cunoştinţă în cursul activităţii mele, în calitate de ..................... .
3.Voi folosi informaţiile şi documentele cu caracter confidenţial numai în scopul îndeplinirii atribuţiilor prevăzute de lege.
4.Voi păstra aceste informaţii în deplină confidenţialitate şi nu le voi pune la dispoziţia niciunui terţ, sub nicio formă, verbală sau scrisă şi în nicio modalitate de comunicare.
5.Nu voi folosi datele sau informaţiile cu caracter confidenţial în interes propriu sau al unor terţe persoane.
Prezenta declaraţie este dată de subsemnatul(a), ......................., în faţa Consiliului pentru Supravegherea în Interes Public a Profesiei Contabile (CSIPPC), reprezentat prin preşedintele Consiliului superior/directorul executiv coordonator.

Data .....................

Semnătura

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 432 din data de 9 iunie 2016