REZOLUŢIE nr. 1730 din 19 decembrie 2006 adoptată de Consiliul de Securitate în cadrul celei de a 5599-a reuniuni
ORGANIZAŢIA NAŢIUNILOR UNITE
CONSILIUL DE SECURITATE
S/RES/1730 (2006)
Distribuire: generală
19 decembrie 2006
Consiliul de Securitate,
reafirmând declaraţia preşedintelui acestuia din data de 22 iunie 2006 (S/PRST/2006/28),
subliniind faptul că sancţiunile sunt un instrument important pentru menţinerea şi restabilirea păcii şi securităţii internaţionale,
subliniind şi obligaţiile pe care le au toate statele membre de a pune în aplicare în întregime măsurile obligatorii adoptate de Consiliul de Securitate,
menţinând hotărârea de a se asigura că sancţiunile sunt elaborate cu grijă pentru a sprijini obiective clare şi că sunt puse în aplicare în aşa fel încât să permită găsirea unui echilibru între eficacitate şi posibilele incidente negative,
exprimând angajamentul de a se asigura de existenţa unor proceduri clare şi corecte pentru a include persoane fizice şi entităţi pe lista celor cărora li se aplică sancţiuni şi pentru delistarea lor, precum şi pentru acordarea derogărilor umanitare,
1.adoptă procedura de excludere de pe listă în documentul anexat prezentei rezoluţii şi solicită Secretariatului General să stabilească în cadrul Secretariatului (Filiala organismelor subsidiare ale Consiliului de Securitate) un punct focal pentru primirea cererilor de excludere de pe listă şi pentru a îndeplini atribuţiile descrise în documentul anexat;
2.cere comitetelor de sancţiuni create de Consiliul de Securitate, inclusiv celor create în urma rezoluţiilor 1718 (2006), 1636 (2005), 1591 (2005), 1572 (2004), 1533 (2004), 1521 (2005), 1518 (2003), 1267 (1999), 1132 (1997), 918 (1994) şi 751 (1992), să revizuiască în mod corespunzător liniile directoare;
3.decide să rămână sesizat în această situaţie.
(1)Procedura de delistare
Consiliul de Securitate solicită Secretariatului General să stabilească în cadrul Secretariatului (Filiala organismelor subsidiare ale Consiliului de Securitate) un punct focal pentru primirea cererilor delistare. Cei care doresc să trimită o cerere de delistare pot face aceasta, fie prin intermediul punctului focal descris mai jos, fie prin intermediul statului în care îşi au reşedinţa sau statul a cărui cetăţenie o au.[1]
___
1Un stat poate stabili regula ca cetăţenii săi sau persoanele care îşi au reşedinţa în statul respectiv să trimită cererile de delistare direct la punctul local. Statul va stabili această regulă printr-o declaraţie adresată preşedintelui Comitetului pentru sancţiuni, care va fi publicată pe site-ul Comitetului.
După consultarea cu statul care a propus listarea, orice membru al Comitetului poate recomanda delistarea trimiţând preşedintelui Comitetului de sancţiuni cererea însoţită de explicaţii. (Nu este necesară decât recomandarea unui membru al Comitetului referitoare la delistare pentru ca problema să fie inclusă pe agenda Comitetului). Dacă după o lună niciun membru al Comitetului nu recomandă delistarea, atunci aceasta se va considera respinsă, iar preşedintele Comitetului va informa punctul focal.
(2)Punctul focal va avea următoarele atribuţii:
1.Primeşte cererile de delistare (din partea unei/unor persoane fizice, grupuri, întreprinderi şi/sau entităţi care au fost înscrise pe lista de sancţiuni alcătuită de Comitetul de sancţiuni).
2.Verifică dacă cererile sunt depuse pentru prima dată sau sunt reînnoite.
3.În cazul unei cereri reînnoite, dacă aceasta nu conţine informaţii suplimentare, punctul focal o returnează petiţionarului.
4.Confirmă primirea cererii de la solicitant şi informează solicitantul cu privire la procedura generală pentru prelucrarea cererii.
5.Trimite cererea statului sau statelor care a/au propus listarea şi statului sau statelor a cărui/ale căror cetăţenie o are sau în care solicitantul îşi are reşedinţa, spre informare şi pentru a le da posibilitatea de a formula comentarii cu privire la cereri. Aceste state sunt încurajate să se consulte cu cele care au propus listarea înainte de a recomanda delistarea. În acest scop, statele pot contacta punctul focal, care le face legătura cu statele care au propus listarea, dacă acestea din urmă îşi dau în prealabil acordul.
6._
a)Dacă după consultări oricare dintre aceste state recomandă delistarea, statul respectiv va trimite recomandarea însoţită de explicaţii, fie prin punctul focal, fie direct preşedintelui Comitetului de sancţiuni. Preşedintele va trece în activitatea de zi a Comitetului cererea de delistare.
b)Dacă oricare dintre statele care au fost consultate în privinţa cererilor de delistare în conformitate cu paragraful 5 de mai sus se opune cererii, punctul focal va informa Comitetul şi va furniza copii ale cererii de delistare. Orice membru al Comitetului care deţine informaţii ce pot veni în sprijinul cererii este încurajat să le împărtăşească cu statele care au analizat cererea de delistare, în conformitate cu paragraful 5 de mai sus.
c)Dacă după o perioadă rezonabilă de timp (3 luni), niciunul dintre statele care au analizat cererea de delistare în conformitate cu paragraful 5 nu face remarci sau nu indică Comitetului că cererea de delistare este în curs de analiză şi solicită o prelungire a perioadei de analiză, punctul focal va informa toţi membrii Comitetului şi va distribui copii ale cererii de excludere.
7.Toate mesajele primite de punctul focal de la statele membre vor fi transmise Comitetului pentru sancţiuni spre informare.
8.Informează solicitantul:
a)cu privire la decizia Comitetului de sancţiuni de a accepta solicitarea de delistare; sau
b)cu privire la faptul că procesul de examinare a cererilor de delistare de către Comitet s-a încheiat şi că solicitantul este menţinut pe lista Comitetului.
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 301 din data de 4 mai 2015