REGULAMENT din 22 mai 2013 de programare a unităţilor de producţie şi a consumatorilor dispecerizabili
CAPITOLUL I: Scop şi domeniu de aplicare
Art. 1
Obiectivul prezentului regulament este stabilirea cadrului pentru transmiterea informaţiilor la OPE de către participanţi privind programul şi disponibilitatea de producţie/consum a unităţilor dispecerizabile, disponibilitatea serviciilor tehnologice de sistem, programul de schimburi interne şi externe şi prognoza agregată de producţie/consum pentru ziua următoare şi pentru pregătirea funcţionării SEN de către OPE, pe criterii de prioritate economică şi siguranţă, pe baza acestor informaţii, înaintea zilei/intervalului de livrare.
Art. 2
Prezentul regulament completează prevederile reglementărilor ce formează codul comercial al pieţei angro de energie electrică.
Art. 3
OTS stabileşte, prin proceduri publice avizate de Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), modalitatea concretă de aplicare a prezentului regulament.
Art. 4
În înţelesul prezentului regulament, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
1.caracteristici tehnice ale grupurilor de producţie dispecerizabile şi/sau consumatorilor dispecerizabili - caracteristici tehnice de proiect şi rezultate din măsurătorile cele mai recente (de exemplu: puterea minimă/maximă, consum minim/maxim, viteză de încărcare/descărcare etc.);
2.consumator dispecerizabil - consumator (client final) la care puterea consumată poate fi modificată la cererea OPE;
3.cod comercial al pieţei angro de energie electrică - ansamblu de documente care reglementează participarea, regulile şi relaţiile comerciale pe piaţa angro de energie electrică;
4.cod de identificare a părţii responsabile cu echilibrarea - cod alfanumeric alocat fiecărei PRE de către OPE;
5.centrală cu acumulare prin pompare - centrală care în unele intervale orare acumulează energie primară consumând energie electrică, iar în alte intervale orare generează energie electrică din energia primară acumulată;
6.centrală cu motoare cu ardere internă - centrală electrică compusă din grupuri generatoare antrenate de motoare cu ardere internă;
7.centrală de producţie - ansamblu de instalaţii ce conţin grupuri generatoare amplasate într-o incintă/zonă comună şi racordate în acelaşi punct la reţeaua electrică de interes public;
8.centrală electrică eoliană - ansamblu de grupuri generatoare care transformă energia cinetică a vântului în energie electrică, racordate în acelaşi punct la reţeaua electrică de interes public;
9.centrală fotovoltaică - ansamblu de panouri fotovoltaice care convertesc energia solară în energie electrică prin efectul fotovoltaic, racordate în acelaşi punct la reţeaua electrică de interes public;
10.codul tehnic al reţelei electrice de transport - document care face parte din sistemul de reglementări specific transportului energiei electrice şi conducerii prin dispecer a SEN;
11.declaraţie de disponibilitate - document transmis OPE de către PPE specificând disponibilitatea unităţilor dispecerizabile ale respectivului producător/consumator dispecerizabil;
12.dispoziţie de dispecer - comanda dată de către dispecerul energetic naţional de a modifica puterea generată/consumată, modul de funcţionare a unei unităţi de producţie dispecerizabile/consumator dispecerizabil sau configuraţia de funcţionare a reţelei;
13.energie de echilibrare - cantitatea de energie electrică corespunzătoare reglajului secundar, terţiar rapid şi terţiar lent, rezultată din executarea dispoziţiilor de dispecer;
14.export - export declarat înseamnă livrarea de energie electrică din România, pe baza unui acord contractual care să prevadă că preluarea corespunzătoare simultană (import declarat) de energie electrică va avea loc în alt stat membru al Uniunii Europene sau într-o ţară terţă;
15.grup generator - ansamblu de maşini rotative (turbină - generator, motor - generator) sau statice (panou fotovoltaic) destinat să transforme energia de altă formă în energie electrică;
16.grup dispecerizabil - grup (generator) care poate răspunde unei dispoziţii de dispecer şi a cărui putere se încadrează în următoarele categorii:
- grup hidroenergetic cu puterea instalată mai mare de 10 MW;
- grup turbogenerator termoenergetic (inclusiv pe bază de biomasă, nuclear etc.) cu puterea instalată mai mare de 20 MW;
- centrală electrică eoliană, centrală fotovoltaică sau centrală cu motoare cu ardere internă cu puterea instalată mai mare de 5 MW;
17.grup hidroenergetic - grup (generator) care transformă energia hidraulică în energie electrică;
18.import - import declarat înseamnă introducerea de energie electrică în România simultan cu livrarea de energie electrică (export declarat) într-un alt stat;
19.interval de dispecerizare - perioadă de o (1) oră pentru care fiecare producător de energie electrică ce deţine unităţi dispecerizabile, consumator dispecerizabil sau parte responsabilă cu echilibrarea trebuie să furnizeze informaţii sau, după caz, să transmită notificări fizice conform prevederilor cap. III;
20.notificare fizică aprobată - notificarea fizică validată de OPE;
21.notificare fizică - informaţie transmisă formalizat de o parte responsabilă cu echilibrarea, care cuprinde programul privind producţia netă, schimburile bloc şi consumul de energie electrică, precum şi importurile, exporturile şi tranzitele aferente participanţilor la piaţă pentru care PRE şi-a asumat responsabilitatea echilibrării;
22.operatorul pieţei de echilibrare - persoana juridică ce asigură organizarea şi administrarea PE. Această funcţie este îndeplinită de operatorul de sistem, Compania Naţională de Transport al Energiei Electrice "Transelectrica" - S.A.;
23.ofertă zilnică validată - ofertă pentru creştere de putere şi/sau pentru reducere de putere pe piaţa de echilibrare, transmisă de un participant la piaţa de echilibrare şi validată de OPE;
24.ordine de merit pentru piaţa de echilibrare - ordonarea după preţ a perechilor preţ-cantitate din ofertele zilnice validate, stabilită şi utilizată de OPE pentru determinarea perechilor preţ-cantitate care vor fi acceptate pentru furnizarea energiei de echilibrare;
25.oră de închidere a pieţei de echilibrare - ora până la care ofertele zilnice pe PE pot fi transmise către OPE, în ziua de tranzacţionare care precedă ziua de livrare;
26.oră de închidere a pieţei intrazilnice de energie electrică - ora până la care ofertele pe PI de energie electrică pot fi transmise OPEE în vederea tranzacţionării intrazilnice;
27.oră de transmitere - moment la care o ofertă sau o notificare fizică, după caz, a intrat în sistemul de tranzacţionare corespunzător ori în sistemul de programare, aşa cum a fost înregistrată prin marca de timp;
28.participant la piaţa de echilibrare - titular de licenţă care exploatează unităţi dispecerizabile sau client final deţinător de consumatori dispecerizabili, care ofertează puterea disponibilă pe PE, în vederea utilizării acesteia de către OPE, în scopul echilibrării SEN;
29.producţie netă - energia electrică ce este livrată în reţele de o centrală de producţie, egală cu diferenţa dintre energia produsă, măsurată la bornele generatoarelor, şi consumul propriu tehnologic asigurat din producţia proprie;
30.reglaj secundar - reglaj automat centralizat al frecvenţei (puterii de schimb cu corecţia de frecvenţă) pentru aducerea frecvenţei/puterii de schimb la valorile de consemn în cel mult 15 minute;
31.schimb bloc - schimb de energie electrică între două PRE-uri, rezultat din agregarea pe vânzare, respectiv pe cumpărare a tuturor tranzacţiilor dintre participanţii din cele două PRE-uri într-un interval de dispecerizare;
32.săptămână calendaristică - o perioadă de 7 zile calendaristice consecutive, prima zi fiind luni;
33.sistemul pieţei de echilibrare - sistem informaţional stabilit şi menţinut de OPE în scopul programării unităţilor dispecerizabile şi administrării PE, în scopul menţinerii nivelului de siguranţă în funcţionare a SEN;
34.sistemul de tranzacţionare - sistem informatic stabilit şi menţinut de OPEE în scopul administrării PZU şi/sau PI de energie electrică;
35.situaţie de urgenţă - situaţie în care nu pot fi utilizate sistemele informatice, informaţionale şi de comunicaţii ale OPE (de exemplu: incapacitatea totală sau parţială de funcţionare sau altă defecţiune a acestora);
36.tranzit declarat - o situaţie în care apare un "export declarat" de energie electrică şi în care, pe traseul desemnat al tranzacţiei, se află o ţară în care nu va avea loc nici livrarea, nici introducerea concomitentă a energiei electrice;
37.unitate dispecerizabilă - un grup dispecerizabil sau mai multe grupuri generatoare, respectiv un consumator dispecerizabil ori mai mulţi, a căror putere de ansamblu este modificată la dispoziţia OPE; condiţiile constituirii unei unităţi dispecerizabile sunt stabilite conform prezentei reglementări şi procedurilor OPE aplicabile;
38.zi de livrare - ziua calendaristică în care au loc livrarea efectivă şi consumul de energie electrică;
39.zi de tranzacţionare - orice zi calendaristică;
40.zonă naţională de tranzacţionare - acea parte a SEN la care sunt conectaţi consumatorii de energie electrică şi producătorii de energie electrică din România;
41.zonă de tranzacţionare de frontieră - zonă de tranzacţionare diferită de zona naţională de tranzacţionare, aparţinând sistemului energetic al unui alt stat.
Art. 5
În prezentul regulament sunt utilizate următoarele abrevieri:
DD - declaraţie de disponibilitate;
NF - notificare fizică;
OPE - operatorul pieţei de echilibrare;
OPEE - operatorul pieţei de energie electrică;
OTS - operatorul de transport şi de sistem;
PE - piaţa de echilibrare;
PI - piaţa intrazilnică;
PPE - participant la piaţa de echilibrare;
PRE - parte responsabilă cu echilibrarea;
PZU - piaţa pentru ziua următoare;
SEN - Sistemul electroenergetic naţional;
SB - schimb bloc;
UD - unitate dispecerizabilă.
CAPITOLUL II: Declaraţii de disponibilitate
SECŢIUNEA 21: Transmiterea declaraţiilor de disponibilitate
Art. 6
Participanţii la piaţa de echilibrare care au în exploatare unităţi dispecerizabile sau PRE-ul din care aceştia fac parte, dacă a fost mandatată în acest sens de către PPE şi are acordul OPE, trebuie să transmită la OPE declaraţii de disponibilitate pentru acestea. Transmiterea declaraţiilor de disponibilitate face obiectul procedurilor prevăzute la art. 3.
Art. 7
Declaraţia de disponibilitate pentru o UD în ziua D trebuie să fie transmisă la OPE cel mai devreme cu 30 de zile înainte de ziua D şi cel mai târziu până la ora 16,30 a zilei D-1 şi poate fi actualizată în orice moment anterior intervalului de dispecerizare afectat; actualizarea în timpul zilei de livrare se poate face doar cu aprobarea dispecerului de serviciu Dispecerul Energetic Central.
Art. 8
Componenţa UD se aprobă de către OTS la propunerea producătorilor, în baza verificării, pe baza unei proceduri realizate conform art. 3, a respectării criteriilor tehnice şi de siguranţă necesare pentru aprobarea agregării mai multor grupuri generatoare sau consumatoare într-o UD.
Art. 9
Pentru o UD se poate introduce o singură ofertă fixă de pornire.
Art. 10
Nu pot fi agregate într-o singură UD grupuri generatoare cuprinse în PRE diferite.
Art. 11
În cazul în care dintr-o UD fac parte grupuri generatoare aflate în exploatarea mai multor producători se încheie o convenţie între aceştia, avizată de OTS, prin care se stabileşte PPE responsabil pentru transmiterea DD, modalitatea de determinare a informaţiilor aferente DD şi modul de rezolvare a neînţelegerilor dintre părţi, astfel încât să fie asigurată corectitudinea informaţiilor transmise.
SECŢIUNEA 22: Formatul şi conţinutul declaraţiilor de disponibilitate
Art. 12
Declaraţia de disponibilitate conţine cel puţin următoarele informaţii:
a)puterea disponibilă orară a fiecărei unităţi de producţie dispecerizabile, separat pentru fiecare interval de dispecerizare din fiecare zi de livrare;
b)consumul minim şi maxim orar al fiecărei unităţi de consum dispecerizabile, separat pentru fiecare interval de dispecerizare din fiecare zi de livrare;
c)motivaţii şi detalii (inclusiv numărul cererii aprobate de dispecer) privind reducerile orare de disponibilitate ale fiecărui grup dispecerizabil/consumator dispecerizabil, ca urmare a: oricărei opriri accidentale anterioare sau opriri planificate pentru mentenanţă, redării în exploatare înainte de termenul aprobat, programului de funcţionare convenit cu Administraţia Naţională "Apele Române" etc.
SECŢIUNEA 23: Verificarea şi acceptarea declaraţiilor de disponibilitate
Art. 13
Verificarea formei şi conţinutului DD se face automat de către sistemul pieţei de echilibrare, iar confirmarea este transmisă emitentului de către OPE într-un format standard, pe aceeaşi cale prin care a fost recepţionată.
Art. 14
Dacă DD pentru o UD într-un interval de dispecerizare indică o capacitate mai mică decât puterea maximă a unităţii de producţie dispecerizabile, respectiv decât diferenţa dintre consumul maxim şi cel minim al consumatorului dispecerizabil, prevăzute ca date de configuraţie în sistemul PE, atunci OPE verifică existenţa cererii aprobate de dispecer, conform art. 12 lit. c). Dacă aceasta nu există, OPE refuză DD pentru UD respectivă, iar emitentul este informat prin intermediul sistemului PE. Procesul se reia până la validarea DD de către OPE.
Art. 15
Dacă până la ora 16,30 în ziua D-1 DD pentru ziua D a unei UD nu este validată de OPE, atunci sistemul PE creează automat, pentru ziua D, o DD egală cu disponibilitatea maximă a UD respective. Acelaşi lucru se realizează dacă nu există nicio DD în sistemul PE pentru UD respectivă, pentru ziua D, până la ora 16,30 a zilei D-1.
Art. 16
DD sunt accesibile pentru vizualizare, prin intermediul sistemului PE, PPE-ului respectiv şi PRE- ului din care face parte.
Art. 17
DD realizate automat conform prevederilor art. 15 sunt transmise de OPE către PPE-ul respectiv, imediat ce sistemul PE a creat respectivele DD.
CAPITOLUL III: Notificările fizice
SECŢIUNEA 31: Transmiterea şi anularea notificărilor fizice
Art. 18
(1)Fiecare PRE, precum şi OPEE transmit la OPE notificări fizice ale producţiilor, consumurilor şi schimburilor bloc pentru fiecare interval de dispecerizare al zilei de livrare (D) până la ora 16,30 în ziua D-1; acestea pot fi modificate de către emitent, pentru ziua D, coroborat cu prevederile art. 39, astfel:
a)cel târziu cu o oră înaintea intervalului de dispecerizare, pentru SB ale PRE;
b)în orice moment anterior orei de livrare, pentru NF privind producţia UD.
(2)Transmiterea NF se poate efectua cel mai devreme cu 30 de zile înaintea zilei de livrare.
(3)Modul de transmitere a NF este stabilit de către OTS întro procedură realizată conform art. 3.
Art. 19
Responsabilitatea corectitudinii NF privind producţiile şi consumurile UD din contur aparţine fiecărui PPE care le exploatează, conform art. 44.
Art. 20
NF se transmit în format electronic, prin canalele de comunicaţie stabilite de OPE.
Art. 21
O NF este considerată transmisă în momentul intrării în sistemul pieţei de echilibrare. Imediat ce o nouă NF intră în sistemul pieţei de echilibrare, PRE care a transmis-o va primi electronic confirmarea de primire.
Art. 22
Sistemul pieţei de echilibrare verifică îndeplinirea condiţiilor de respectare a formatului NF, prevăzute în procedura aplicabilă.
Art. 23
Dacă sistemul pieţei de echilibrare nu acceptă o NF, PRE care a transmis-o primeşte imediat un mesaj de eroare cu specificarea neconformităţii constatate, iar NF respectivă este considerată anulată.
SECŢIUNEA 32: Conţinutul şi formatul notificărilor fizice
Art. 24
Notificările fizice conţin cel puţin următoarele informaţii:
1.codul de identificare al PRE care a transmis respectiva NF;
2.ziua de livrare şi date separate pentru fiecare interval de dispecerizare din respectiva zi de livrare, şi anume:
a)producţia planificată, pentru fiecare unitate de producţie dispecerizabilă;
b)producţia planificată, separat pentru fiecare unitate de producţie nedispecerizabilă cu o putere instalată semnificativă (convenită cu OPE);
c)producţia planificată agregată pentru toate unităţile de producţie nedispecerizabile [altele decât cele menţionate la lit. b) ];
d)în cazul unităţilor hidro, energia de creştere şi energia de scădere disponibile pentru fiecare zi de livrare;
e)programul de consum planificat pentru fiecare UD aferentă consumatorilor dispecerizabili de tipul centralelor cu acumulare prin pompare ale fiecărui producător care exploatează astfel de centrale;
f)prognoza agregată de consum pentru toţi consumatorii de energie electrică nedispecerizabili;
g)consumul planificat pentru fiecare UD aferentă consumatorilor dispecerizabili, alţii decât cei menţionaţi la lit. e);
h)schimburile bloc cu alte PRE-uri în zona naţională de tranzacţionare, separat pentru fiecare PRE cu care s-au stabilit SB;
i)exporturile şi importurile stabilite cu alte ţări, separat pentru fiecare zonă de tranzacţionare de frontieră.
Art. 25
Suplimentar faţă de informaţiile prevăzute la art. 24 alin. (1), NF ale OPEE conţin SB cu fiecare PRE în zona naţională de tranzacţionare, corespunzătoare tranzacţiilor de vânzare/cumpărare pe PZU şi separat pe PI.
Art. 26
OTS, împreună cu PPE de care aparţine fiecare UD, propun procedura de evaluare a energiilor de creştere şi scădere disponibile pentru ziua de livrare, conform restricţiilor tehnice aplicabile pentru fiecare UD hidroenergetică. Procedura va fi trimisă spre avizare la ANRE.
SECŢIUNEA 33: Validarea notificărilor fizice
Art. 27
Sistemul pieţei de echilibrare verifică automat toate NF din punctul de vedere al corectitudinii conţinutului. Eroarea este transmisă automat emitentului.
Art. 28
Modul de validare a NF în conformitate cu prevederile art. 31 este stabilit de către OTS într-o procedură realizată conform art. 3.
Art. 29
Dacă o PRE nu a reuşit să îşi transmită NF înainte de ora 16,30, sistemul pieţei de echilibrare generează automat o NF implicită, cu toate valorile egale cu zero; un mesaj în acest sens este transmis automat PRE respective şi PRE partenere ale acesteia, iar NF implicită este disponibilă acestora pentru vizualizare în sistemul pieţei de echilibrare.
Art. 30
NF ale unei PRE sunt disponibile pentru vizualizarea de către PRE respectivă prin intermediul sistemului pieţei de echilibrare.
Art. 31
Sistemul pieţei de echilibrare analizează completitudinea, corectitudinea, coerenţa şi fezabilitatea fiecărei NF şi a ansamblului acestora, verificând dacă:
a)există egalitatea SB reciproce între PRE pe fiecare interval de dispecerizare;
b)producţia programată pe fiecare UD se încadrează în DD a UD pentru aceeaşi zi de livrare şi acelaşi interval de dispecerizare;
c)schimburile de energie cu alte sisteme (exportul şi importul) se încadrează în capacitatea de schimb agregată alocată PRE respective pe fiecare graniţă şi direcţie;
d)sunt respectate obligaţiile de asigurare a serviciilor de sistem asumate prin contracte; în cazul în care pentru o UD a fost creată o DD implicită, OTS verifică îndeplinirea acestor obligaţii în urma informării asupra puterii disponibile reale a acestei UD, luând în considerare toate opririle planificate/accidentale sau alte reduceri de disponibilitate;
e)sunt respectate limitele definite de caracteristicile tehnice ale unităţilor de producţie dispecerizabile şi/sau consumatorilor dispecerizabili.
Art. 32
PRE trebuie să adapteze producţia şi/sau să realizeze contractarea astfel încât, cel mai târziu cu o oră înainte de începerea fiecărui interval de dispecerizare, NF să fie în echilibru. O NF este considerată ca fiind în dezechilibru dacă suma producţiei, importurilor şi SB primite nu este egală cu suma consumului, exporturilor şi SB livrate, separat pentru fiecare zonă de tranzacţionare şi interval de dispecerizare.
Art. 33
Realizarea sistematică de NF în dezechilibru, precum şi transmiterea cu bună ştiinţă de informaţii false în cadrul NF de către o PRE, care să indice în mod fals existenţa echilibrului, se consideră nerespectare a prevederilor prezentului Regulament şi este comunicată de către OTS la ANRE, în vederea sancţionării conform legii; frecvenţa şi mărimea dezechilibrelor care să declanşeze o astfel de atenţionare se stabilesc de către OPE într-o procedură realizată conform art. 3.
Art. 34
În cazul unor nepotriviri între SB reciproce ale PRE constatate în NF transmise până la ora 16,30 a zilei D-1, PRE în cauză sunt atenţionate automat, iar dacă în intervalul destinat corecţiilor, definit în procedurile realizate conform art. 3, PRE nu reuşesc să corecteze NF, OPE ia următoarele măsuri:
a)în cazul unui SB între OPEE şi o PRE, este acceptată cantitatea transmisă prin NF de către OPEE;
b)dacă sensul prevăzut în NF de către fiecare din cele două PRE al SB dintre ele este acelaşi, cantitatea corespunzătoare SB între cele două PRE este considerată egală cu cea mai mică dintre cele două valori;
c)dacă NF ale celor două PRE prevăd SB dintre ele în sensuri diferite sau numai una dintre PRE a prevăzut în NF un SB cu cealaltă, cantitatea corespunzătoare SB între cele două PRE este considerată zero.
Art. 35
OTS nu este responsabilă pentru consecinţele economice ale corecţiilor NF realizate conform prevederilor art. 34.
Art. 36
Orice NF acceptată în sistemul pieţei de echilibrare, inclusiv cea modificată de OPE conform regulilor anterioare, devine notificare fizică aprobată.
Art. 37
Notificările fizice aprobate reprezintă obligaţii ferme pentru PRE respective, ele putând fi modificate doar în cazurile specificate la secţiunea 3.4.
Art. 38
În cazul în care, în urma modificărilor realizate conform secţiunii 3.4, se constată nepotriviri ale
SB reciproce ale PRE, platforma PE aduce SB la valorile din NF aprobate şi anunţă PRE respective cu privire la această acţiune.
SECŢIUNEA 34: Modificarea, după ora 16,30 a zilei D-1, a notificărilor fizice aprobate
Art. 39
Modificarea notificărilor fizice aprobate este permisă numai în următoarele cazuri:
a)în urma tranzacţiilor pe PI;
b)în cazul tranzacţiilor de import, export sau al tranzitelor realizate intrazilnic;
c)în cazul selectării de către OPE pe PE a unei perechi preţ-cantitate (emiterii unei dispoziţii de dispecer);
d)în cazul reducerilor de putere accidentale ale UD, parţiale sau totale, anunţate la OTS;
e)în cazul redării în exploatare, înainte de termenul declarat în DD, a unor UD;
f)în cazul constatării şi corectării unor erori ale SB, în intervalul destinat corecţiilor, conform prevederilor art. 34.
Art. 40
Notificările fizice care au fost modificate conform prevederilor prezentei secţiuni înlocuiesc notificările fizice aprobate anterioare, se aplică pentru ziua de livrare în intervalele orare corespunzătoare şi constituie obligaţii ferme pentru respectiva PRE.
Art. 41
Pentru o UD la care s-a modificat notificarea fizică după ora de transmitere a ofertei zilnice pe piaţa de echilibrare, dar nu ca urmare a unei dispoziţii de dispecer conform art. 39 lit. c), OPE modifică prin translatare oferta pe PE pentru respectiva UD, astfel încât scala de preţ ofertată de PPE la creştere/scădere să corespundă noii notificări. Modul de translatare va fi detaliat într-o procedură elaborată conform art. 3.
CAPITOLUL IV: Obligaţiile producătorilor şi consumatorilor care exploatează unităţi dispecerizabile
Art. 42
La stabilirea programului de funcţionare a UD, PPE sunt obligaţi să asigure rezervele şi alte servicii de sistem conform contractelor încheiate.
Art. 43
Pentru unităţile de producţie dispecerizabile capabile să funcţioneze în reglaj secundar, programarea se face astfel încât să se asigure rezerva de reglaj secundar contractată de respectivul producător.
Art. 44
Programul de funcţionare al UD este comunicat OPE de către operatorii care le exploatează, prin intermediul NF ale PRE de care aparţin.
CAPITOLUL V: Pregătirea programului de producţie realizată de OTS
Art. 45
Eventualele restricţii de reţea în funcţionarea SEN rezultate din autoprogramarea producătorilor se soluţionează de către OPE prin mecanismele de management al congestiilor, conform prevederilor codului comercial al pieţei angro de energie electrică.
Art. 46
După ora 16,30 a zilei D-1 şi înainte de momentul livrării/consumului, OTS desfăşoară următoarele activităţi:
a)determină disponibilul orar al UD pe fiecare interval orar al zilei D şi verifică asigurarea rezervelor conform contractelor;
b)prognozează consumul SEN pe fiecare interval orar al zilei D;
c)determină dezechilibrul SEN, luând în considerare schimburile externe, precum şi posibilele perioade şi zone în care ar putea apărea dezechilibre importante şi/sau congestii;
d)analizează necesitatea emiterii de dispoziţii de dispecer de pornire sau de oprire pe fiecare interval de dispecerizare;
e)realizează ordinea de merit pentru emiterea dispoziţiilor de dispecer de pornire/oprire pentru fiecare interval de dispecerizare;
f)realizează ordinea de merit pentru emiterea dispoziţiilor de dispecer de creştere/scădere pe fiecare interval de dispecerizare şi tipuri de reglaj;
g)în funcţie de durata necesară aducerii în paralel/opririi a UD care au intrat în ordinea de merit pentru pornire/oprire, emite dispoziţii de dispecer de pornire/oprire pentru intervalele de dispecerizare în care apare această necesitate.
Art. 47
Modul de determinare a necesităţii pornirii/opririi unei UD, a blocului de timp pe care aceasta trebuie să funcţioneze în caz de pornire, precum şi modul de stabilire a ordinii de merit pentru pornire/oprire sunt realizate în conformitate cu regulile de funcţionare ale pieţei de echilibrare şi detaliate în procedurile publice privind selectarea pe tipuri de reglaj a energiei de echilibrare, respectiv selectarea pentru oprire a unităţilor dispecerizabile, realizate conform art. 3.
Art. 48
În situaţia în care intervin modificări de DD sau NF, procesul de pregătire desfăşurat de OTS este reevaluat şi reluat, dacă este cazul.
Art. 49
(1)Orice dispoziţie de dispecer care afectează NF ale UD este înregistrată automat de sistemul pieţei de echilibrare cu marca de timp a momentului luării deciziei. Aceste înregistrări sunt protejate la ştergere.
(2)Dispoziţiile de dispecer se bazează pe respectarea ordinii de merit.
(3)Excepţiile de la respectarea ordinii de merit sunt înregistrate de către sistemul pieţei de echilibrare drept congestii, în afara cazurilor pentru care există derogări speciale prevăzute în cadrul regulilor de funcţionare a pieţei de echilibrare.
CAPITOLUL VI: Proceduri pentru programarea în situaţii de urgenţă
Art. 50
OTS elaborează procedurile pentru programarea în situaţii de urgenţă conform art. 3.
Art. 51
Procedurile pentru programarea în situaţii de urgenţă prevăd utilizarea unor mijloace alternative de comunicaţie, precum şi extinderea sau decalarea oricăror termene-limită care trebuie să fie respectate de părţile care transmit DD ori NF către OPE, inclusiv decalarea primului termen de transmitere obligatorie a NF (16,30 a zilei D-1).
Art. 52
Atât OTS, cât şi fiecare parte care trebuie să transmită DD şi/sau NF nominalizează una ori mai multe persoane de contact în cazul apariţiei unei situaţii de urgenţă, precum şi numerele corespunzătoare de telefon şi fax. Atât OTS, cât şi respectivele părţi se informează reciproc în cazul schimbării acestor informaţii.
CAPITOLUL VII: Dispoziţii tranzitorii
Art. 53
Translatarea prevăzută la art. 41 se aplică după o lună de la intrarea în vigoare a prezentului regulament.
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 320 din data de 3 iunie 2013