HOTĂRÂRE nr. 35 din 22 ianuarie 2014 pentru aprobarea tranzacţiei convenite la 15 februarie 2013 prin "Memorandumul de înţelegere" încheiat între statul român şi The Rompetrol Grup N.V., precum şi a unor măsuri pentru implementarea acesteia
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, al prevederilor art. 11 lit. m) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, cu modificările şi completările ulterioare,
având în vedere considerentele Deciziei Curţii Constituţionale nr. 494 din 21 noiembrie 2013 cu privire la obiecţia de neconstituţionalitate a Legii privind aprobarea Memorandumului de înţelegere încheiat între statul român şi The Rompetrol Group N.V., semnat la Bucureşti la 15 februarie 2013,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1
(1)Se aprobă tranzacţia convenită la 15 februarie 2013 prin "Memorandumul de înţelegere" încheiat între statul român şi The Rompetrol Group N.V., denumit în continuare Memorandumul, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
(2)Implementarea acţiunilor din cadrul tranzacţiei prevăzute la alin. (1) se realizează cu respectarea dispoziţiilor legale naţionale şi europene în vigoare aplicabile acestora.
Art. 2
(1)Se mandatează Ministerul Finanţelor Publice să îndeplinească toate procedurile legale necesare pentru stingerea, prin renunţarea la judecata cererilor de chemare în judecată în cadrul tuturor litigiilor aflate pe rolul instanţelor judecătoreşti la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri al căror obiect este în legătură cu modalitatea de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 118/2003 privind măsuri pentru reglementarea unor obligaţii bugetare ale Societăţii Comerciale "Rompetrol Rafinare" - S.A. Constanţa, aprobată cu modificări prin Legea nr. 89/2005.
(2)În cazul în care, după stingerea tuturor litigiilor potrivit alin. (1), The Rompetrol Group N.V. nu îndeplineşte angajamentele asumate potrivit Memorandumului, referitoare la Fondul prevăzut la art. 2 şi 3 din anexă, Ministerul Finanţelor Publice şi Agenţia Naţională de Administrare Fiscală sunt mandatate să efectueze toate demersurile prevăzute de lege pentru instituirea unor măsuri asigurătorii/executorii, respectiv prin promovarea unor acţiuni judiciare/arbitrale, precum şi să solicite, în condiţiile legii, daune interese.
Art. 3
După îndeplinirea procedurilor prevăzute la art. 2 alin. (1), Departamentul pentru Energie din cadrul Ministerului Economiei va propune Guvernului adoptarea strategiei de privatizare a unei cote din participaţia deţinută de statul român la Societatea Comercială "Rompetrol Rafinare" - S.A. Constanţa, cu respectarea prevederilor legale referitoare la valorificarea şi administrarea participaţiei statului român, precum şi a principiilor cuprinse în Memorandum.
Art. 4
(1)Se aprobă mandatarea Ministerului Economiei, prin Departamentul pentru Energie, să desemneze o societate nou-înfiinţată, cu capital integral de stat, care să participe ca reprezentant al statului român într-un fond de investiţii kazah-român înfiinţat şi organizat în condiţiile legii, sub forma unei societăţi pe acţiuni, denumit în continuare Fondul, cu respectarea prevederilor prezentului articol.
(2)Fondul înfiinţat potrivit alin. (1) va avea ca elemente esenţiale coordonatele prevăzute la art. 2 şi 3 din Memorandum.
(3)Fondul va fi guvernat de principiile de guvernanţă corporativă care să asigure că societatea desemnată conform alin. (1) deţine toate drepturile prevăzute de lege, proporţional cu participaţia deţinută în Fond, în adunările generale ale acţionarilor Fondului, iar componenţa consiliului de administraţie va reflecta structura acţionariatului Fondului.
Art. 5
(1)Pentru implementarea măsurilor prevăzute în Memorandum, se mandatează Departamentul pentru Energie să constituie o comisie de monitorizare a implementării tranzacţiei.
(2)Comisia de monitorizare a implementării tranzacţiei cuprinde reprezentanţi nominalizaţi din cadrul Departamentului pentru Energie. Numărul membrilor, titulari şi supleanţi, din cadrul Comisiei de monitorizare a implementării tranzacţiei, precum şi atribuţiile acesteia se stabilesc prin ordin al ministrului delegat pentru energie, la propunerea directorului general al Direcţiei generale privatizare şi administrare a participaţiilor statului în energie din cadrul Departamentului pentru Energie.
(3)Coordonarea activităţii comisiei prevăzute la alin. (1) se realizează de către Cancelaria Primului-Ministru prin intermediul persoanei/persoanelor nominalizate de către prim-ministru.
-****-

PRIM-MINISTRU

VICTOR-VIOREL PONTA

Contrasemnează:

p. Ministrul economiei,

Virgil Daniel Popescu,

secretar de stat

Ministrul delegat pentru energie,

Constantin Niţă

Viceprim-ministru, ministrul finanţelor publice,

Daniel Chiţoiu

Ministrul delegat pentru buget,

Liviu Voinea

ANEXĂ: MEMORANDUM DE ÎNŢELEGERE încheiat între statul român şi The Rompetrol Group N.V.
Acest memorandum de înţelegere (Memorandum) a fost încheiat astăzi, 15 februarie 2013, între: statul român, în calitate de proprietar al acţiunilor deţinute în cadrul Rompetrol Rafinare - S.A. (RRC) şi administrate prin Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizării în Industrie, în calitate de administrator, reprezentat de dl Gabriel Dumitraşcu, şef oficiu, denumit în continuare OPSPI; şi The Rompetrol Group N.V., o societate cu sediul în Strawinskylaan 807, Tower A-8, 1077 XX Amsterdam, Olanda, număr de înregistrare în registrul comercial 24297754, reprezentată prin dl Daniyar Berlibayev, preşedinte al consiliului de administraţie, denumit în continuare TRG, denumite împreună Părţile sau în mod individual Partea.
Acest memorandum de înţelegere (Memorandum) a fost încheiat astăzi, 15 februarie 2013, între:
statul român, în calitate de proprietar al acţiunilor deţinute în cadrul Rompetrol Rafinare - S.A. (RRC) şi administrate prin Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizării în Industrie, în calitate de administrator, reprezentat de dl Gabriel Dumitraşcu, şef oficiu, denumit în continuare OPSPI;
şi
The Rompetrol Group N.V., o societate cu sediul în Strawinskylaan 807, Tower A-8, 1077 XX Amsterdam, Olanda, număr de înregistrare în registrul comercial 24297754, reprezentată prin dl Daniyar Berlibayev, preşedinte al consiliului de administraţie, denumit în continuare TRG,
denumite împreună Părţile sau în mod individual Partea,
având în vedere că Părţile doresc soluţionarea pe cale amiabilă a litigiului existent în prezent între statul român şi RRC care decurge, este în legătură sau a apărut ca o consecinţă a Convenţiei de emisiune din data de 5 decembrie 2003 (Litigiul);
având în vedere că Părţile au convenit şi au definit mai jos principiile şi termenii principali ai acordului privind stingerea Litigiului, aceştia urmând să fie reflectaţi în cadrul documentaţiei contractuale, şi să guverneze acţiunile întreprinse de Părţi în vederea implementării Memorandumului sub toate aspectele;
având în vedere prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 118/2003, aşa cum a fost aceasta modificată şi aprobată ulterior (OUG 118/2003); în considerarea declaraţiilor şi angajamentelor reciproce,
Părţile au convenit următoarele:
CAPITOLUL 1: Cumpărarea de acţiuni
1.1.În condiţiile cadrului legal aplicabil, TRG va cumpăra de la OPSPI 26,6959% din acţiunile emise de către RRC (Acţiunile de Vânzare), în schimbul a 200 milioane dolari SUA, plătibili în numerar, după cum urmează:
(i)175 milioane dolari SUA reprezentând preţul Acţiunilor de Vânzare;
(ii)25 milioane dolari SUA reprezentând prima convenită de către Părţi pentru dobândirea de către TRG a majorităţii absolute de vot în RRC, care îi va permite, conform Legii nr. 31/1990 a societăţilor comerciale, să adopte orice decizie în legătură cu RRC.
1.2.Suma în numerar convenită la punctul 1.1 de mai sus va fi plătită către OPSPI la finalizarea tranzacţiei, într-o singură tranşă.
1.3.Părţile convin ca, pentru o perioadă de 3 ani, OPSPI să nu poată înstrăina restul de acţiuni deţinute în RRC şi reprezentând 18% din capitalul social al acesteia (Acţiunile Rămase). În cursul acestei perioade, OPSPI va deţine dreptul de proprietate deplin asupra acestor acţiuni. Totodată, în această perioadă nu va interveni nicio reducere sau diluare a participaţiei OPSPI la capitalul social al RRC, prin majorare de capital, vânzare-cumpărare sau prin orice altă metodă.
1.4.După expirarea perioadei de interdicţie la înstrăinare menţionate la pct. 1.3 OPSPI va avea dreptul de a dispune de Acţiunile Rămase, în totalitate sau în parte. TRG este de acord să participe în cadrul oricărei proceduri de privatizare prin care OPSPI va vinde Acţiunile Rămase şi să ofere un preţ care reflectă valoarea justă a respectivelor acţiuni, valoare ce urmează a fi determinată la momentul vânzării.
1.5.TRG va continua să deţină un drept de preferinţă la cumpărarea Acţiunilor Rămase conform prevederilor OUG nr. 118/2003.
CAPITOLUL 2: Fondul de investiţii în sectorul energetic
Părţile vor înfiinţa un fond de investiţii kazah-român (Fondul), în conformitate cu legislaţia românească, ce va avea următoarele coordonate:
2.1.structura acţionariatului: TRG - 80%; statul român - 20%;
2.2.domeniu: proiecte din domeniul energiei în legătură cu operaţiunile TRG;
2.3.durata investiţională: până la 7 ani. Pe durata celor 7 ani se estimează investiţii de aproximativ 1 (un) miliard de USD, în funcţie de condiţiile pieţei, aşa cum este detaliat la clauza 2.5.;
2.4.proiecte selectate: selecţia se va realiza de către TRG, în baza unor considerente economice solide, în conformitate cu politicile TRG în materie de investiţii.
2.5.Finanţare:
(1)2.5.1. 150 milioane dolari SUA, pe care TRG îi va asigura în decursul duratei de investiţii, pe parcursul şi în funcţie de necesarul de finanţare aferent fiecărui proiect;
(2)2.5.2. din capitalizarea de 150 milioane dolari SUA, contribuţia statului român, în valoare de 30 milioane dolari SUA, va fi achitată de către TRG;
(3)2.5.3. fondul va atrage investiţii suplimentare de la terţi pentru finanţarea proiectelor selectate, în baza unui grad de îndatorare datorii-capital propriu de maxim 4:1.
2.6.Statul român va păstra o participaţie integrală, nediluată, de 20% din capitalul social al Fondului, pentru o perioadă de minimum 5 ani, perioadă în care nu va avea loc nicio reducere a acesteia prin majorare de capital, vânzare-cumpărare sau prin orice altă metodă.
2.7.Fără a aduce atingere interdicţiei prevăzute la clauza 2.6 de mai sus, TRG va avea un drept de preferinţă la cumpărarea pachetului de acţiuni deţinut de statul român în Fond.
2.8.Aspecte de guvernanţă corporativă
(1)2.8.1. Fondul se va constitui ca o societate pe acţiuni supusă legislaţiei române şi celor mai bune principii de guvernanţă corporativă. Procesul de luare a deciziilor se va realiza, în general, prin:
a)Adunarea generală a acţionarilor. Deciziile se vor lua în conformitate cu prevederile legale aplicabile.
b)Consiliul de administraţie, care va derula operaţiunile Fondului, incluzând studii de fezabilitate a proiectelor, rapoarte de analiză, structurarea, finanţarea, negocierea, implementarea şi valorificarea investiţiilor. Componenţa Consiliului de administraţie va reflecta structura acţionariatului.
c)Statul român va avea drept de veto în aprobarea acelor proiecte care implică riscuri din punct de vedere al securităţii naţionale, în conformitate cu deciziile Consiliului Suprem de Apărare a Ţării sau ale Guvernului României.
(2)2.8.2. Pentru administrarea Fondului vor fi utilizate cele mai bune practici internaţionale aplicabile fondurilor cu capital privat de nivelul şi natura Fondului.
2.9.Statul român va facilita un proces accelerat de revizuire şi autorizare a proiectelor, în conformitate cu reglementările legale.
CAPITOLUL 3: Distribuiri de profit din Fond
3.1.Orice distribuire de profit se va efectua numai în favoarea TRG până la momentul la care TRG recuperează 100% din investiţia sa de capital (adică 150 milioane dolari SUA).
3.2.După aplicarea prevederilor de la punctul 3.1 de mai sus, profitul va fi distribuit către statul român şi TRG, proporţional cu participaţia fiecăruia la capitalul social al Fondului.
CAPITOLUL 4: Implementarea Memorandumului. Calendar
4.1.În scopul unei comunicări şi cooperări clare şi eficiente în vederea redactării documentaţiei finale de implementare a principiilor stabilite prin prezentul memorandum, părţile vor stabili un grup de lucru (Grupul de lucru). Fiecare parte îşi va numi reprezentanţi în acest scop.
4.2.Grupul de lucru se poate reuni în orice moment, la iniţiativa oricăreia dintre Părţi, cu condiţia ca cel puţin un reprezentant al celeilalte Părţi să fie prezent.
4.3.Prima întâlnire a Grupului de lucru va avea loc în termen de 5 (cinci) zile lucrătoare de la data prezentului memorandum. În cadrul acestei prime întâlniri, Grupul de lucru va stabili un calendar detaliat şi va pregăti o strategie pentru implementarea termenilor prezentului memorandum.
4.4.Părţile convin că termenii acestui Memorandum să fie implementaţi până la data de 30 iunie 2013, acest termen putând fi prelungit prin acordul Părţilor. În acest scop, Părţile vor depune toate eforturile astfel încât:
(1)4.4.1. toate documentele necesare tranzacţiei - incluzând, dar fără a se limita la contract de vânzare- cumpărare, documentele constitutive ale Fondului - vor fi fost încheiate;
(2)4.4.2. toate actele normative şi alte hotărâri, ordine, documente şi aprobări ale organelor statului necesare în vederea implementării termenilor prezentului memorandum vor fi fost emise şi sunt în vigoare şi aplicabile;
(3)4.4.3. toate aprobările corporative şi de reglementare vor fi fost obţinute.
CAPITOLUL 5: Acţiuni pe termen scurt
5.1.OPSPI va face demersuri utile şi necesare, astfel încât în cadrul şedinţei de judecată programată pentru data de 18 februarie 2013 (Dosar nr. 14.404/118/2010), statul român, prin reprezentantul autorizat în cauză (Ministerul Finanţelor Publice), să solicite suspendarea judecăţii procesului aflat pe rolul Curţii de Apel Constanţa. TRG va determina RRC ca în cadrul aceleiaşi şedinţe de judecată să solicite, la rândul său, suspendarea judecăţii.
CAPITOLUL 6: Clauze finale
6.1.Cu excepţia prevederilor clauzelor 4 şi 5.1 de mai sus, care intră în vigoare la data semnării, prezentul memorandum intră în vigoare la data aprobării acestuia de către organele competente ale ambelor Părţi. Fiecare Parte va încerca să obţină aceste aprobări în termen de 30 de zile de la data prezentului memorandum. Fiecare Parte va informa cealaltă Parte imediat ce obţine aceste aprobări.
6.2.Acţiunile avute în vedere în prezentul memorandum vor fi implementate numai în conformitate cu cadrul legislativ aplicabil naţional sau european.
6.3.Cu condiţia obţinerii aprobărilor menţionate la clauza 6.1 de mai sus, înţelegerea reflectată în prezentul memorandum reprezintă acordul final şi definitiv al Părţilor cu privire la soluţionarea Litigiului menţionat în preambulul acestui memorandum.
6.4.Imediat după obţinerea aprobărilor menţionate la clauza 6.1 de mai sus, OPSPI va face demersuri utile şi necesare pentru ca (i) toate procesele aflate pe rolul instanţelor judecătoreşti care sunt legate, direct sau indirect, de Litigiu (inclusiv Litigiul), să fie stinse în mod irevocabil, fără judecare pe fond şi (ii) imediat ulterior stingerii acestor litigii sechestrul instituit de Autoritatea Naţională pentru Administrare Fiscală asupra activelor RRC şi titlul de executare silită din data de 17 noiembrie 2010 să fie revocat şi ridicat.
6.5.Prezentul memorandum este supus legislaţiei române.
Documentele tranzacţiei menţionate la clauza 4.4.1 vor fi supuse legii române şi orice litigii decurgând din sau în legătură cu respectivele documente vor fi soluţionate în mod exclusiv şi definitiv de către un tribunal internaţional de arbitraj în conformitate cu Regulile de arbitraj ale Camerei Internaţionale de Comerţ. Locul arbitrajului va fi Paris.
6.6.Implementarea principiilor asumate de către Părţi în prezentul memorandum va fi examinată, detaliată şi convenită în continuare de către consultanţii Părţilor, dacă şi după cum va fi necesar pentru a asigura mecanisme de punere în aplicare reciproc satisfăcătoare, în considerarea practicilor internaţional recunoscute pentru astfel de tranzacţii şi a legislaţiei din România.
6.7.Principiile generale cuprinse în prezentul memorandum constituie un ghid pentru Părţi în depăşirea potenţialelor obstacole ce pot apărea în implementarea mecanismelor agreate.
6.8.Părţile confirmă faptul că termenii şi condiţiile prevăzute în prezentul memorandum sunt aspecte confidenţiale, care nu vor fi dezvăluite terţilor decât în măsura în care acest lucru este necesar pentru implementarea prevederilor din Memorandum sau în cazul şi în măsura în care acest lucru este cerut de lege sau de alte reglementări, cum ar fi reglementări ale bursei de valori sau ale industriei aferente. În toate aceste cazuri, dezvăluirea informaţiilor va fi menţinută la un nivel minim.
6.9.Cu excepţia cazului în care nu este prevăzut altfel în prezentul memorandum, prezentul memorandum nu este şi nu va fi interpretat de către niciuna dintre părţi sau de către terţi ca reprezentând:
- o renunţare sau acceptare a oricăror drepturi sau obligaţii născute din Convenţia de emisiune; sau
- o acceptare sau recunoaştere de către una din părţi a oricărei acuzaţii, pretenţii sau poziţii în cadrul unui litigiu aparţinând celeilalte părţi sau a oricăror altor aspecte născute din Convenţia de emisiune care pot deveni obiectul unui litigiu.
6.10.Angajamentele asumate de către Părţi în prezentul memorandum vor înceta în cazul demarării sau reluării oricărui litigiu sau demers legal sau administrativ de către oricare dintre Părţi sau de către un afiliat al acesteia împotriva celeilalte Părţi sau a unui afiliat al acesteia în legătură cu Litigiul. Afiliat, în înţelesul prezentei clauze, înseamnă orice afiliat al TRG sau orice autoritate publică a statului român. În cazul în care statul român, prin Ministerul Finanţelor Publice, nu solicită suspendarea judecăţii litigiului aflat pe rolul Curţii de Apel Constanţa conform clauzei 5.1 de mai sus, TRG poate denunţa unilateral prezentul memorandum.
Drept mărturie a celor de mai sus, Părţile au semnat prezentul memorandum în 2 (două) exemplare originale în limbile engleză şi română. Versiunea în limba română va prevala în cazul apariţiei unor neconcordanţe între cele două versiuni.

Pentru statul român,

Gabriel Dumitraşcu,

şef al Oficiului Participaţiilor Statului şi Privatizării în Industrie

Pentru The Rompetrol Group N.V.,

Daniyar Berlibayev,

preşedinte al Consiliului de administraţie

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 60 din data de 23 ianuarie 2014