NORME METODOLOGICE din 12 iulie 2013 pentru primirea, verificarea şi acceptarea licenţelor FLEGT
CAPITOLUL I:
Dispoziţii generale
Art. 1
Prezentele norme metodologice reglementează regimul de primire, verificare şi acceptare a licenţelor FLEGT de către autoritatea naţională competentă prevăzută la art. 1 din Hotărârea Guvernului nr.
876/2011
privind desemnarea autorităţii competente responsabile de punerea în aplicare a Regulamentului (CE) nr.
2.173/2005
al Consiliului din 20 decembrie 2005 privind instituirea unui regim de licenţe FLEGT pentru importurile de lemn în Comunitatea Europeană, denumită în continuare autoritatea competentă.
Art. 2
În sensul prezentelor norme metodologice, prin licenţa FLEGT, denumită în continuare licenţa, se înţelege atât "licenţa pe suport hârtie", cât şi "licenţa electronică", aşa cum sunt definite în art. 2 din Regulamentul (CE) nr.
1.024/2008
al Comisiei din 17 octombrie 2008 de stabilire a măsurilor detaliate de aplicare a Regulamentului (CE) nr.
2.173/2005
al Consiliului privind instituirea unui regim de licenţe FLEGT pentru importurile de lemn în Comunitatea Europeană, denumit în continuare Regulamentul nr.
1.024/2008
, sau, după caz, duplicatul ori substitutul licenţei FLEGT, emis şi validat de autoritatea de acordare a licenţelor.
CAPITOLUL II:
Primirea licenţelor
Art. 3
Importatorul asigură transmiterea licenţei, în vederea verificării, către direcţia cu atribuţii de control în silvicultura din cadrul autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură, denumită în continuare direcţia de specialitate, sau, după caz, către structura teritorială de specialitate a autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură competentă din raza autorităţii vamale unde urmează să se efectueze operaţiunea de vămuire, denumită în continuare structura teritorială, precizând totodată şi locaţia unde va avea loc această operaţiune.
Art. 4
Dacă licenţele prevăzute la art. 2 sunt redactate într-o altă limbă decât limba engleză, acestea trebuie să fie însoţite de o traducere în limba română, care se face prin grija şi pe cheltuiala importatorului.
Art. 5
(1)
Licenţele primite pentru verificare se înregistrează de către direcţia de specialitate/structura teritorială într-un registru special, data primirii şi înregistrării acestora având semnificaţia datei depunerii licenţelor spre verificare.
(2)
Direcţia de specialitate/Structura teritorială păstrează o înregistrare a licenţei în format electronic/o copie a licenţei pe suport hârtie, împreună cu documentele prevăzute la art. 14 alin. (3).
CAPITOLUL III:
Verificarea licenţelor
Art. 6
(1)
Direcţia de specialitate/Structura teritorială verifică dacă licenţele îndeplinesc următoarele condiţii:
a)
data depunerii licenţei nu trebuie să fie ulterioară datei de expirare indicate pe licenţă;
b)
conformitatea licenţei cu cerinţele prevăzute la art. 7 din Regulamentul nr.
1.024/2008
;
c)
eventualele ştersături sau modificări aduse unei licenţe trebuie să fie validate de autoritatea de acordare a licenţelor.
(2)
În situaţia în care în locul licenţei originale se primeşte spre verificare un duplicat sau un substitut al acesteia, direcţia de specialitate/structura teritorială verifică dacă duplicatul sau substitutul respectiv a fost emis şi validat de autoritatea de acordare a licenţelor.
Art. 7
În cazul în care există îndoieli cu privire la posibilitatea acceptării unei licenţe, direcţia de specialitate/ structura teritorială solicită informaţiile suplimentare pe care le consideră necesare de la autoritatea de acordare a licenţelor din ţara parteneră, căreia îi transmite o copie a licenţei în cauză.
Art. 8
În vederea luării deciziei cu privire la acceptarea licenţei, în conformitate cu prevederile art. 10 alin. (1) din Regulamentul nr.
1.024/2008
, direcţia de specialitate/structura teritorială analizează premisele efectuării unor verificări suplimentare utilizând o abordare bazată pe evaluarea riscului.
Art. 9
(1)
Verificările suplimentare prevăzute la art. 8 se concretizează prin controale efectuate la autoritatea vamală unde se depune declaraţia vamală de punere în liberă circulaţie şi unde se află marfa, care urmăresc să stabilească:
a)
dacă transportul în cauză corespunde informaţiilor furnizate în licenţă, inclusiv în ce priveşte volumul sau greutatea produselor din lemn conţinute în respectivul transport, care nu trebuie să difere cu mai mult de 10% faţă de volumul sau greutatea indicate în licenţă;
b)
dacă transportul în cauză corespunde datelor legate de respectiva licenţă deţinute de autoritatea de acordare a licenţelor.
(2)
Autoritatea vamală la care se depune declaraţia vamală de punere în liberă circulaţie pentru mărfurile care fac obiectul unei licenţe poate solicita, prin convocare scrisă transmisă prin fax, poştă electronică sau alte modalităţi, efectuarea unui control de specialitate de către reprezentanţii structurii teritoriale, în cazul în care există suspiciuni privind concordanţa datelor din documentele prezentate autorităţii vamale.
(3)
Structura teritorială confirmă prin fax sau poştă electronică, în cadrul termenului fixat de autoritatea vamală pentru confirmare, participarea la controlul de specialitate pentru mărfurile supuse vămuirii, nominalizează persoana care participă la control şi întocmeşte procesul-verbal de constatare.
(4)
Formularul pentru vamă al licenţei se ataşează la declaraţia vamală.
CAPITOLUL IV:
Acceptarea licenţelor
Art. 10
(1)
Dacă licenţa îndeplineşte cerinţele prevăzute la art. 7 din Regulamentul nr.
1.024/2008
şi nu sunt necesare verificări suplimentare în conformitate cu art. 10 alin. (1) din Regulamentul nr.
1.024/2008
, licenţa respectivă se acceptă.
(2)
Dacă licenţa îndeplineşte cerinţele prevăzute la art. 7 din Regulamentul nr.
1.024/2008
şi verificarea suplimentară efectuată în conformitate cu art. 10 alin. (1) din Regulamentul nr.
1.024/2008
denotă că transportul corespunde cu informaţiile din licenţă şi, după caz, corespunde cu datele legate de respectiva licenţă deţinute de autoritatea de acordare a licenţelor, licenţa respectivă se acceptă.
Art. 11
Direcţia de specialitate/Structura teritorială decide neacceptarea licenţei dacă:
a)
licenţa pe suport hârtie nu respectă modelul de licenţă prevăzut în Regulamentul nr.
1.024/2008
;
b)
licenţa nu conţine informaţiile specificate în anexa la Regulamentul nr.
1.024/2008
, în conformitate cu instrucţiunile din aceeaşi anexă;
c)
data depunerii licenţei este ulterioară datei de expirare indicate pe licenţă, situaţie în care licenţa respectivă se consideră nulă;
d)
licenţa conţine ştersături sau modificări care nu au fost validate de autoritatea de acordare a licenţelor;
e)
valabilitatea licenţei a fost prelungită fără ca această prelungire să fie validată de autoritatea de acordare a licenţelor;
f)
licenţa este reprezentată de un duplicat ori un substitut care nu a fost emis şi validat de autoritatea de acordare a licenţelor;
g)
informaţiile suplimentare primite în temeiul art. 9 din Regulamentul nr.
1.024/2008
denotă că licenţa nu corespunde transportului în cauză;
h)
în urma verificărilor suplimentare efectuate în temeiul art. 10 din Regulamentul nr.
1.024/2008
se stabileşte că licenţa nu corespunde transportului în cauză, inclusiv în ce priveşte volumul sau greutatea produselor din lemn conţinute în respectivul transport, care diferă cu mai mult de 10% faţă de volumul sau greutatea indicate în licenţă.
CAPITOLUL V:
Raportarea anuală
Art. 12
Direcţia de specialitate şi fiecare structură teritorială ţin evidenţa informaţiilor prevăzute la art. 8 alin. (1) din Regulamentul (CE) nr.
2.173/2005
al Consiliului din 20 decembrie 2005 privind instituirea unui regim de licenţe FLEGT pentru importurile de lemn în Comunitatea Europeană, în vederea transmiterii raportului anual pentru anul calendaristic anterior la Comisia Europeană de către autoritatea competentă.
Art. 13
Structura teritorială transmite la direcţia de specialitate, în fiecare an până la data de 31 martie cel târziu, informaţiile prevăzute la art. 12 pentru anul calendaristic anterior.
CAPITOLUL VI:
Dispoziţii finale
Art. 14
(1)
Acceptarea/Neacceptarea licenţei se comunică de îndată, în scris, dar nu mai târziu de două zile lucrătoare de la data înregistrării în registrul special prevăzut la art. 5, de către direcţia de specialitate/structura teritorială, prin fax, poştă electronică sau alte modalităţi, autorităţii vamale la care urmează să se efectueze operaţiunea de punere în liberă circulaţie a mărfurilor care fac obiectul licenţei, ataşând şi o copie a licenţei verificate.
(2)
Decizia cu privire la acceptarea/neacceptarea unei licenţe se consemnează de către direcţia de specialitate/structura teritorială în registrul special prevăzut la art. 5.
(3)
După efectuarea formalităţilor vamale, autoritatea vamală la care s-a depus declaraţia vamală de punere în liberă circulaţie pentru mărfurile care fac obiectul licenţei transmite prin fax, poştă electronică sau alte modalităţi direcţiei de specialitate/ structurii teritoriale o copie a declaraţiei vamale şi a formularului pentru vamă al licenţei.
(4)
În cazul în care este prezentată în vamă o cantitate de mărfuri care depăşeşte cantitatea menţionată în licenţă, marfa care depăşeşte cu mai mult de 10% faţă de volumul sau greutatea indicate în licenţă se returnează în ţara exportatoare, pe cheltuiala importatorului.
Art. 15
Colaborarea dintre autoritatea competentă şi autoritatea vamală în aplicarea prezentelor norme se asigură prin intermediul unui protocol de colaborare care se încheie între cele două autorităţi.
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 466 din data de 26 iulie 2013